اخبار سلامت| امیکرون|هشدار: علایم امیکرون در کودکان

هشدار: علایم امیکرون در کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد: در خصوص امیکرون بیش ترین اطلاعاتی که داریم این است که سرایت پذیری بالایی دارد اما در مورد اینکه شکل خفیفی از بیماری کروناست یا نه هنوز اطلاعات دقیق وجود ندارد.

هشدار: علایم امیکرون در کودکان
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

دکتر علیرضا ناطقیان با بیان اینکه علائم امیکرون با علائم سوش های دیگر کرونا تفاوت خاصی ندارد، گفت: براساس مطالعاتی که شده هنوز نتوانسته اند مورد خاصی را به عنوان علامت اختصاصی امیکرون نام ببرند.

وی اضافه کرد: چون ما بیشتر برای موارد بستری پی سی آر تجویز می کنیم، فعلا پی سی آر مثبت در موارد بستری کودکان کم داریم و به نظر می رسد در موارد بستری حداقل موارد امیکرون نداریم اما این دلیل بر این نیست که امیکرون وجود ندارد چون موارد خفیف آن در کودکان و موارد سرپایی ممکن است بدون تشخیص بماند. این فوق تخصص عفونی کودکان خاطرنشان کرد: بنابراین الان چون فصل عفونت های تنفسی است نمی توان با قطعیت گفت که در میان مواردی که به مطب ها و درمانگاه ها مراجعه می کنند موارد امیکرون وجود نداشته باشد.

ناطقیان با تاکید بر اینکه علائم بین سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا خیلی مشترک است، گفت: وقتی شروع علائم آرام است و با گرفتگی و عطسه و آبریزش همراه است و تب مختصر است ما را از کرونا و آنفلوانزا دور می کند. البته این مساله به به سن، میزان مقاومت و تزریق واکسن در کودک هم بستگی دارد.

وی ادامه داد: هرچه علائم به سمت علائم سیستمیک یعنی سردرد، بدن درد و خشکی گلو می رود و تب به تدریج در روزهای بعد بیشتر شده و ادامه یابد، تشخیص ما را بین آنفلوانزا و کرونا قرار می دهد.

علائم تشخیص کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی در کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: در مورد آنفلوانزا هم فرم کلاسیک بیماری با تب شروع می شود و علائم تنفسی آن با فاصله است. بنابراین کودکانی که یک دفعه تب های ناگهانی بالا دارند همراه با علائم دیگر مانند بدن درد و استخوان درد، بیشتر تشخیص ما را به سمت آنفلوانزا می برند.

این فوق تخصص عفونی کودکان گفت: با توجه به اینکه علائم بیماری های تنفسی مذکور شبیه هم است، وقتی علائم تداوم پیدا می کند و کودک به جای بهتر شدن، علائم جدید مانند سرفه یا ادامه ی تب را دارد نیازمند انجام بررسی های آزمایشگاهی است که در آن ها ما تا حدود زیادی راهنمایی می شویم که تشخیص دهیم بیمار کرونا دارد یا نوع دیگر بیماری تنفسی.

آیا امیکرون در کودکان به شکل شدیدتری بروز می کند؟

ناطقیان فعلا در خصوص سویه امیکرون بیان کرد: در خصوص امیکرون بیش ترین اطلاعاتی که داریم این است که سرایت پذیری بالایی دارد اما در مورد اینکه شکل خفیفی از بیماری کروناست یا نه هنوز اطلاعات دقیق وجود ندارد. از طرفی امیکرون به سویه غالبی در خیلی از کشورها تبدیل شده و مرگ و میر و بستری هم دارد.

وی افزود کرد: باید زمان بدهیم و ببینیم که امیکرون در خصوص کودکان چطور عمل می کند و میزان بستری آن به چه صورت است چون کودکان در موارد قبلی میزان بستریشان خیلی بالا نبود.

روش های پیشگیری از امیکرون

این متخصص کودکان در زمینه ی روش های پیشگیری از امیکرون گفت: تمام اصولی که ما برای ویروس های تنفسی به کار می گیریم در مورد امیکرون نیز مشترک است و رعایت همان پروتکل های بهداشتی خصوصا شستن دستان در کودکان بسیار مهم است. زدن ماسک از سه سالگی به بعد و رعایت فاصله گذاری در مدارس هم حائز اهمیت می باشد.

علیرضا ناطقیان عنوان کرد: خانواده ها به بچه ها آموزش بدهند که اگر احیانا بچه سرفه و عطسه دارد ، جلوی دهان و صورت خود را با دستمال کاغذی بپوشاند و یا حداقل در آرنج خود، عطسه و سرفه کند تا کمتر شاهد پخش ویروس باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تزریق واکسن برای گروه سنی زیر ۱۲ سال بسیار ضروریست اما اینکه نوع آن چه باشد، باید مطالعات بین المللی بیشتری صورت گیرد تا بتوان بهترین انتخاب را داشت.

دیدگاه خود را ارسال کنید