اخبار سلامت|کرونا|خبر خوش کرونایی| درمان قطعی کرونا کشف شد

خبر خوش کرونایی| درمان قطعی کرونا کشف شد

قرص‌ ضد کرونا در داروخانه‌ها موجود است.

خبر خوش کرونایی| درمان قطعی کرونا کشف شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 شرکت های داروسازی از جمله فایزر پس از واکسن به دنبال تولید قرص برای درمان کرونا هستنند تا در صورت ظاهر شدن علائم بیماری، با یک لیوان آب در خانه بتوان آن را درمان کرد.

قرص‌ ضد کرونا در داروخانه‌هابه گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، چندین سال طول می‌کشد تا واکسن در همه جا در دسترس باشد؛ و حتی اگر توزیع واکسن به‌طور گسترده انجام شود برخی از افراد همچنان از تزریق خودداری می‌کنند. یا تعدادی از افراد واکسینه شده حتی اندک، باز هم بیمار می‌شوند.

دارو‌های آنتی‌ویروس پیش از این برای مقابله با ویروس‌های دیگر از جمله اچ‌آی‌وی و یا ویروس آنفلوآنزا وجود داشته‌اند.

در ابتدای همه‌گیری کرونا، بودجه و تحقیقات بر روی تولید واکسن متمرکز شد که همین موضوع تاحدی تاخیر در تولید دارو‌های ضدویروس علیه کرونا را توضیح می‌دهد.

آیا به زودی داروخانه‌ها جعبه‌های دارو‌های ضد کووید-۱۹ را در قفسه‌های خود جای خواهند داد؟

اما دارو‌های ضد ویروس چگونه کار می‌کنند؟ داریا هازودا، معاون بخش پژوهش بیماری‌های واگیردار شرکت مرک به خبرگزاری فرانسه گفت: «ویروس‌ها ماشین‌های کوچکی هستند که برای تکثیر به اجزای خاصی احتیاج دارند.»

وی افزود: «ضد ویروس‌ها به طور کلی موکول ها‌ی شیمیایی کوچکی هستند که برای تداخل در این ماشین‌ها تولید شده‌اند.»

پس از واکسن، شرکت‌های دارویی در صدد پیگیری درمانی هستند که در صورت ظاهر شدن علائم بیماری، با یک لیوان آب در خانه بتوان آن را درمان کرد. چراکه حتی اگر پیشگیری بهتر از درمان باشد، اما دانستن چگونگی بهبود همچنان حیاتی است.

داریا هازودا معاون بخش پژوهش بیماری‌های واگیردار شرکت مرک به طور خلاصه گفت: «آنها [آنتی‌ویروس‌ها]جهشی را به ویروس وارد می‌کنند و هنگامی‌که این اتفاق چندین بار رخ می‌دهد، این جهش‌ها توانایی تکثیر ویروس را کاهش می‌دهد.

بنابراین روند بیماری کندتر می‌شود، می‌توان از شدت بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری کرد.

غیر از ضدویروس‌ها، روش درمانی از طریق دارو‌هایی که سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و پادتن‌هایی که می‌توانند ویروس را هدف قرار دهند پیگیری می‌شود. اما طبق گفته محققان دارو‌های ضدویروس باید در آغاز درمان و دارو‌های ایمنی در مرحله آخر تجویز شوند.

دولت بریتانیا در ماه گذشته اعلام کرد که در حال ایجاد یک گروه ویژه برای بررسی درمان‌های ضد ویروسی علیه بیماری کووید-۱۹ است. آن‌ها درصدد هستند دست کم دو روش درمانی موثر به صورت قرص را در سال جاری برای کمک به افراد با بروز علائم اولیه بیماری به سرانجام برسانند.

در حال حاضر چند طرح تقریبا پیشرفته روی بیش از هزاران نفر آزمایش شده‌اند که دو پروژه در مرحله سوم آزمایش بالینی هستند. چندین پروژه نیز در مراحل ابتدایی آزمایش‌های بالینی قرار دارند که مهمترین آن‌ها طرح فایزر است.

داروی مولنوپیراویر؛ امید‌ها بیشتر شد

یکی از دارو‌ها از سوی شرکت داروسازی مرک با مشارکت شرکت بیوتکنولوژی ریجبک بیوتراپوتیک پیگیری می‌شود.

این دارو مولنوپیراویر است که نخستین بار برای مقابله با آنفلوآنزا تولید شد. تغییراتی در این دارو داده شده است که می‌توان آن را به شکل قرص مصرف کرد. این دارو باید دو بار در روز و به مدت پنج روز مصرف شود.

این درمان در چند صد نفری که آن را دریافت کرده‌اند نتیجه خوبی داشته است.

تجزیه و تحلیل درمان ده‌ها نفر با این دارو نشان داد که ویروس پس از پنج روز قابل تشخیص نیست، اما در ۲۶ درصد افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، ویروس کرونا قابل تشخیص بود. پیش بینی می‌شود که آزمایش‌ها در ۱۴۵۰ بزرگسال تا پاییز امسال انجام شود.

شرکت مرک، ماه گذشته با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در هند اعلام کرد که با پنج شرکت هندی به توافق رسیده است تا مجوز‌های این دارو را به‌طور داوطلبانه در اختیار آن‌ها بگذارد؛ بنابراین یک شرکت هندی اعلام کرد که آزمایش بالینی مرحله سوم این دارو را روی ۲۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا از نوع خفیف تا متوسط امتحان خواهد کرد.

شرکت مرک پیش از این روی تولید دو واکسن کووید-۱۹ تحقیق می‌کرد، اما این تحقیقات را در ماه ژانویه متوقف کرد و در پژوهش روی داروی کرونا متمرکز شد.

قرصی که روی افراد بالا ۱۲ سال آزمایش می‌شود.

اما طرح بعدی، پروژه دارویی شرکت سوئیسی روش با مشارکت شرکت داروسازی آتیای آمریکا است. دارویی که مورد مطالعه این دو شرکت است ای‌تی-۵۲۷ (AT-۵۲۷) نامیده می‌شود و در حال آزمایش روی ۱۴۰۰ داوطلب در اروپا و ژاپن است. این دارو در افراد بالای ۱۲ سال آزمایش می‌شود.

ژان پیر سومادوسی، مدیرعامل شرکت آتیا به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال مجوز‌ها را دریافت کنیم و دارو را در سال ۲۰۲۲ توزیع کنیم.»

این دارو نیز برای بیماران مبتلا به کووید از نوع خفیف تا متوسط خارج از محیط بیمارستانی [بیماران سرپایی]تجویز می‌شود.

سومین طرح برای تولید قرص ضدکووید-۱۹ از سوی شرکت فایزر پیگیری می‌شود که در مراحل ابتدایی مطالعه است.

نام این دارو، قرص ضد ویروس پی‌اف-۰۷۳۲۱۳۳۲ (PF-۰۷۳۲۱۳۳۲) است. این دارو پیش از این وجود نداشت و به طور خاص برای مقابله با ویروس کرونا عامل بیماری کووید-۱۹ تولید شده است. این دارو در حال حاضر روی حدود ۶۰ بزرگسال در حال آزمایش است که نتایج آن تا پایان ژوئن مشخص می‌شود.

ساز و کار این قرص به گونه‌ای است که به آنزیم ویروسی متصل می‌شود و از تکثیر آن جلوگیری می‌کند. این دارو همچنین با حمله به ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ از تکثیر آن در دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند. این قرص در دسته دارو‌های مهارکننده پروتئاز قرار دارد.

طبق گفته مدیران شرکت فایزر، این قرص در مقابله با گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا بسیار اثرگذار است. شرکت فایزر یک داروی تزریقی ضد ویروسی را نیز در حال آزمایش است که برای بیماران بستری در بیمارستان تجویز می‌شود.

قرص‌های ضد ویروسیکانوا

در قرص تولیدی شرکت مرک و روشه، دارو نباید بیشتر از پنج روز پس از شروع علائم مصرف شود. یعنی تنها در هفته نخست شروع بیماری این دو دارو باید تجویز شوند.

داریا هازودا، مدیر تحقیقی شرکت مرک می‌گوید: «اگر هرچه زودتر با یک آنتی‌ویروس درمان شوید، نتیجه بهتر است.»

هنگامی که این قرص‌ها در دسترس قرار بگیرند، چالش اصلی تشخیص زودهنگام بیماری خواهد بود.

ژان پیر سومادوسی پیش‌بینی می‌کند برای سرعت بخشیدن به روند کار، «آزمایش‌های خانگی هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.»

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود این دارو‌های ضدویروسی برای پیشگیری نیز مورد استفاده قرار گیرند. یعنی اگر یکی از اعضای خانواده به ویروس کرونا مبتلا شد، دیگران می‌توانند برای جلوگیری از ابتلا به بیماری درمان را آغاز کنند.

تاکنون داروی تزریقی رمدسیویر تولیدی شرکت گیلئاد مجوز برای مقابله با کووید-۱۹ را گرفته است، اما تردید‌هایی نسبت به اثرگذاری آن وجود دارد.

پاییز سال گذشته در ایران نیز اعلام شد که دانشگاه تربیت مدرس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال آزمایش یک داروی ضدویروسی علیه کووید-۱۹ هستند. طبق گزارش رسانه‌های ایران فاز مطالعاتی این دارو ابتدا با یک تیم ۴۰ نفره آغاز شد و سپس وارد فاز آزمایشگاهی شد. جزییات زیادی از این دارو در رسانه‌ها منتشر نشده است و آخرین وضعیت آن نیز اعلام نشده است.

قرص جدید کرونا، کاهش 90 درصدی مرگ و بستری

شرکت فایزر مدعی شد قرص جدید ضد کرونای ساخت این شرکت خطر مرگ و یا بستری شدن در بیمارستان را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

قرص جدید کرونا، کاهش 90 درصد مرگ و بستریبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت فایزر روز جمعه اعلام کرد این شرکت داروسازی در رقابت برای تولید اولین داروی آسان برای مقابله با ویروس کرونا در بازار آمریکا، قرص‌های آزمایشی ضد ویروس تولید کرده است که نرخ بستری شدن و یا مرگ و میر در بیمارستان را تا ۹۰ درصد کاهش داده است.

در حال حاضر تمام درمان‌های کووید-۱۹ مورد استفاده در آمریکا نیاز به تزریق دارند. قرص کووید-۱۹ شرکت مرک که شرکت رقیب فایزر است، پس از نشان دادن نتایج اولیه قوی، در حال حاضر در سازمان غذا و دارو در دست بررسی است و روز پنجشنبه انگلیس اولین کشوری بود که این قرص را تایید کرد.

فایزر اعلام کرد از سازمان غذا و دارو (آمریکا) و سازمان‌های نظارتی بین‌المللی می‌خواهد تا در اسرع وقت مجوز این قرص را صادر کنند، زیرا کارشناسان مستقل به علت نتایج خوب، خواستار پایان یافتن زودهنگام تحقیقات شده‌اند. پس از درخواست فایزر، سازمان غذا و دارو (آمریکا) می‌تواند در عرض چند هفته یا چند ماه تصمیم بگیرد.

محققان در سراسر جهان برای یافتن قرصی برای مقابله با کووید-۱۹ که بتواند در خانه مصرف شود تا علائم را کاهش دهد، سرعت بهبودی را تسریع بخشد و بار سنگین بیمارستان‌ها و پزشکان را کاهش دهد، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شرکت فایزر روز جمعه نتایج اولیه تحقیقات را منتشر کرد. این تحقیقات بر روی ۷۷۵ بزرگسال انجام شد. بیمارانی که داروی این شرکت را همراه با یک داروی ضد ویروسی دیگر مصرف کردند، در مقایسه با بیمارانی که از دارونما استفاده می‌کردند، پس از یک ماه، در مجموع در نرخ بستری شدن یا مرگ در بیمارستان ۸۹ درصد کاهش داشتند. کمتر از ۱ درصد از بیمارانی که دارو مصرف کردند نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند و هیچ کس فوت نکرد. در گروه مقایسه ۷ درصد بستری و ۷ مورد فوتی داشتند.

دکتر میکائیل دولستن، مدیر ارشد علمی فایزر، در مصاحبه‌ای گفت: ما امیدوار بودیم که چیز خارق‌العاده‌ای داشته باشیم، اما به ندرت دیده می‌شود که دارو‌های عالی با تقریباً ۹۰ درصد اثربخشی و ۱۰۰ درصد محافظت از مرگ ارائه شوند.

شرکت کنندگان در این مطالعه واکسینه نشده بودند، مبتلا به کووید-۱۹ خفیف تا متوسط ​​بودند و به علت مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت یا بیماری قلبی در معرض خطر بالای بستری شدن در بیمارستان بودند. درمان طی سه تا پنج روز پس از علائم اولیه شروع شد و به مدت پنج روز ادامه داشت.

شرکت فایزر جزئیات کمی در مورد عوارض جانبی گزارش کرد، اما گفت که نرخ مشکلات بین گروه‌ها در حدود ۲۰ ٪ مشابه است.

یک گروه مستقل از متخصصان پزشکی که بر آزمایش نظارت دارند، توصیه کردند زمانی که نتایج چنین اثربخشی واضحی را نشان می‌دهد، آن را زودتر متوقف کنید.

مقامات ارشد بهداشتی آمریکا همچنان تاکید می‌کنند واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر کروناست. اما با توجه به اینکه ده‌ها میلیون بزرگسال - و بسیاری دیگر در جهان - هنوز واکسینه نشده‌اند درمان‌های مؤثر و با کاربرد آسان برای مهار شیوع آینده حیاتی خواهد بود.

سازمان غذا و دارو (آمریکا) در اواخر این ماه یک جلسه عمومی برای بررسی قرص مرک، معروف به مولنوپیراویر تشکیل داد. این شرکت در ماه سپتامبر گزارش داد که داروی آن میزان بستری شدن و مرگ در بیمارستان را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. کارشناسان نسبت به مقایسه نتایج اولیه به سبب تفاوت در تحقیقات هشدار داده اند.

اگرچه قرص مرک در روند نظارتی آمریکا بیشتر پیش می‌رود، داروی فایزر می‌تواند از مشخصات ایمنی بهره‌مند شود که برای سازمان‌های نظارتی کمتر آشناتر است. در حالی که زنان باردار به دلیل خطر احتمالی نقص مادرزادی از آزمایش مرک کنار گذاشته شدند، داروی فایزر هیچ محدودیت مشابهی نداشت. داروی شرکت مرک با تداخل در کد ژنتیکی ویروس کرونا کار می‌کند که رویکردی جدید برای مختل کردن ویروس است.

داروی فایزر بخشی از یک خانواده چند دهه‌ای از دارو‌های ضد ویروسی شناخته شده به عنوان مهارکننده‌های پروتئاز است که انقلابی در درمان اچ. آی. وی؛ و هپاتیت C ایجاد کرد. این دارو‌ها آنزیم کلیدی را که ویروس‌ها برای تکثیر در بدن انسان به آن نیاز دارند، مسدود می‌کنند.

این دارو که هنوز نامی به آن اختصاص داده نشده است، اولین بار در سال ۲۰۰۳ در طول شیوع سارس که منشأ آن در آسیا بود، شناخته شد. سال گذشته، محققان شرکت تصمیم گرفتند با توجه به شباهت‌های بین دو ویروس کرونا، این دارو را احیا کرده و آن را برای درمان کووید - ۱۹ بررسی کنند.

آمریکا رمدسیویر، یک داروی ضد ویروسی دیگر برای درمان کووید - ۱۹ تایید کرد و به سه درمان آنتی بادی که به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا با ویروس مبارزه کند مجوز داد. اما این دارو‌ها باید در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها تزریق شوند و به علت شیوع موج دلتا منابع تحت فشار قرار گرفتند.

صف کشیدن کشورهای آسیایی برای سفارش قرص کرونا

در بحبوحه تلاش جهانی برای تامین میزان کافی از واکسن کووید-۱۹، بسیاری از کشورهای آسیا-اقیانوسیه در این رقابت کُند عمل کردند اما این بار کشورهای این منطقه برای سفارش داروی جدید کروناویروس سرعت گرفته اند.

کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه برای سفارش جدیدترین داروی مهار کننده کووید-۱۹ سرعت گرفته اند. این درحالی است که این قرص ضد ویروسی هنوز مجوز مصرف دریافت نکرده است.

داروی "مولنوپیراویر" که در شرکت آمریکایی "مِرک" تولید شده به عنوان تغییر دهنده بازی همه گیری کووید-۱۹ به ویژه برای افرادی معرفی شده که قادر به واکسیناسیون نیستند. شرکت داروسازی مرک به دنبال اخذ مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و داروی ایالات متحده است و در صورتیکه موفق به دریافت این تاییدیه شود اولین داروی خوراکی و ضد ویروسی کروناویروس خواهد شد.

گزارش ها حاکی از آن است حداقل هشت کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله نیوزیلند، استرالیا و کره جنوبی قراردادهایی را برای تهیه این دارو امضا کرده اند یا در حال مذاکره در این رابطه هستند. برنامه واکسیناسیون کروناویروس در این کشورها به نسبت کند بوده است.

کارشناسان می گویند در حالی که به نظر نتایج تحقیقات انجام شده روی این دارو امیدوار کننده بوده این نگرانی وجود دارد که برخی افراد از آن به عنوان جایگزینی برای واکسن استفاده کنند در حالی که هنوز واکسن، بهترین روش محافظت در برابر بیماری است. همچنین رقابت کشورهای آسیایی برای ذخیره این دارو می تواند تکرار وضعیت سال گذشته باشد که کشورهای ثروتمند به خاطر احتکار دُزهای واکسن مورد انتقاد قرار گرفته و کشورهای کم درآمد با چالش مواجه شدند.

دیدگاه خود را ارسال کنید