آخرین خبر از مبلغ یارانه جدید | یارانه 110 هزار تومانی شد؟

با حذف ارز ترجیحی، لازم است یارانه‌ای جدید پرداخت شود تا نیاز مردم را پوشش دهد و به اقشار کم‌درآمد جامعه فشاری وارد نشود. ایده‌های متفاوتی هم در مورد یارانه جدید پس از حذف ارز ترجیحی مطرح شده است؛ دولت از یارانه ۱۱۰هزار تومان می‌گوید که برخی معتقدند نمی‌تواند تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی را جبران کند.

آخرین خبر از مبلغ یارانه جدید | یارانه 110 هزار تومانی شد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، این سوال که تکلیف یارانه جدید چه می‌شود، پررنگ‌تر از قبل در ذهن‌ها نقش می‌بندد. تاکنون حذف ارز ترجیحی تقریبا قطعی شده و همه نمایندگان مجلس می‌گویند سال جدید ارز ترجیحی دیگر جایی در اقتصاد ندارد؛ البته در مورد ارز دارو و نان هنوز کمی تردید وجود دارد.

از این دو مورد که بگذریم، با حذف ارز ترجیحی، لازم است یارانه‌ای جدید پرداخت شود تا نیاز مردم را پوشش دهد و به اقشار کم‌درآمد جامعه فشاری وارد نشود. ایده‌های متفاوتی هم در مورد یارانه جدید پس از حذف ارز ترجیحی مطرح شده است؛ دولت از یارانه ۱۱۰هزار تومان می‌گوید که برخی معتقدند نمی‌تواند تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی را جبران کند.

عده‌ای از یارانه‌هایی با مبالغ بالاتر می‌گویند؛ مثلا یارانه ۸۰۰هزار تومانی برای خانواده۴نفره یکی دیگر از فرضیه‌هاست که البته در این مورد هم هنوز هیچ چیز قطعی نیست و ممکن است یارانه ۸۰۰هزار تومانی هم تنها در حد حدس و گمان باقی بماند.

از سویی دیگر عده‌ای معتقدند یارانه نقدی نباید به مردم اعطا شود و یارانه جدید باید به صورت کالا و یا کالا کارت باشد؛ در این مورد هم مخالفت‌های زیادی وجود دارد؛ برای مثال مخالفان یارانه کالایی می‌گویند ممکن است عده‌ای از برخی کالاها استفاده نکنند. در این صورت تکلیف چیست؟

طرفداران یارانه نقدی هم معتقدند مردم خود می‌توانند تصمیم بگیرند که چگونه برای یارانه‌ای که به آن‌ها اعطا می‌شود، برنامه بریزند. در واقع به بیان ساده‌تر باید گفت: نظرات در مورد یارانه جدید بسیار است و هیچ نظر قطعی در این باره اعلام نشده است.

حتی در میان مسئولان نیز هیچ چیز مشخص نیست و خود مسئولان هم نمی‌دانند چه اتفاقی قرار است بیفتد؛ این ناهماهنگی در حدی است که یک نماینده مجلس به اقتصاد آنلاین گفت: نمی‌توان چیزی حتی در مورد زمان یارانه جدید گفت؛ چراکه ما می‌گوییم یارانه جدید در سال جدید پرداخت خواهد شد؛ اما نمی‌توان قطعی گفت؛ ممکن است دولت فردا نظرش عوض شود و بگوید یارانه از همین امروز پرداخت می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید بالاخره این کشمکش‌ها برای پرداخت یارانه جدید به کجا خواهد رسید؟

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با حذف ارز ترجیحی در سال آینده، قرار است به هر ایرانی ۱۱۰ هزار تومان یارانه پرداخت شود.

علی نیکزاد شامگاه پنجشنبه در برنامه زنده تلویزیونی "با نمایندگان" اظهار کرد: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به غیر از گندم و دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف می‌شود و قرار است رقم حاصل از این منابع برای ۶۰ میلیون ایرانی به ازای هر نفر ۱۱۰ هزار تومان یارانه پرداخت شود.

وی از راه‌اندازی صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها خبر داد و تصریح کرد: سرمایه اولیه این صندوق‌ها ۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و قرار است مبالغ مازاد فروش اموال دولتی، بهره‌برداری از معادن و مالیات به این صندوق واریز شده و در مسیر توسعه و پیشرفت استان‌ها هزینه شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به تغییر فرآیند بررسی بودجه در صحن و کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: قرار شد کلیات لایحه بعد از رأی‌گیری در صحن علنی مجلس در کمیسیون تلفیق و در قالب ۲۰ تبصره مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا یک‌هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان به تصویب برسد.

نیکزاد افزود: از این رقم یک‌هزار و ۱۲۲ هزار میلیارد تومان جاری و شامل حقوق، دستمزد و صندوق‌های بازنشستگی و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نیز ردیف عمرانی کشور است.

وی سهم نفت را در بودجه کشور ۳۸ درصد و مالیات را بالای ۵۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: دولت در لایحه ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی پیش‌بینی کرده که بعید است این رشد اقتصادی محقق شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

  • مهدی

    خوب هرچی هست بربزید ماهم اجاره ای قسطی باهاش بدیم خدا خیرتون بده گرفتاریم خیلی.

  • ناشناس

    چرا ۶۰ملیون ،به همه باید بدهند و تبعیض قائل نشوند .چرا اصلا یارانه بعضی رو قطع کردند اونم بدون هیچ منطقی و انصافی .اصل پرداخت یارانه ها باید به کل تغییر پیدا کنه چرا برخی چندین سال هست سهام عدالت دارند ولیکن قشر کثیری هم هستند از دریافت سهام عدالت جا مانده هستند ،به کدام منطق این بی عدالتی اجرا شده؟

  • ناشناس

    زودترشروع کنید بدید زیرخط فقرداربم زندگی میکنیم توان راه رفتن نداریم بیمارشدیم برای خودتون همه چی هست زودهم تصویب میشه فقط برای ملت زورتون میاد شب عیدباذلت داریم زندگی میکنیم فقط بانون خالی زنده ایم

  • علی

    اگردولت میخواهد زیاد کند خرج مردم دم عید بااین گرونیهاوکرایه خانها بالاست از بهمن بدهند یارانه جدیدراماطبقه ضعیف پول راجمع نمیکنیم فقط شکممان را سیر میکنیم