اخبار بورس| بورس امروز| شاخص کل بورس

هشدار: بورس برای سهامداران امن است؟

روز یکشنبه شاخص بورس تهران پس از 2 روز نزول کرد. در یک ساعت ابتدایی معاملات شاخص روند نزولی داشت و 9 هزار واحد ریزش کرد. اما در ادامه روند نزولی بازار شدت گرفت و در نهایت شاخص تا نزدیکی نیمه کانال 1.2 میلیونی پائین آمد.

هشدار: بورس برای سهامداران امن است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

برای پیش بینی بورس  امروز  –دوشنبه 4 بهمن- به روند بازار سهام در روز کاری قبل نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه نماگرهای بازار سهام سقوط کردند. شاخص کل کاهش 25 هزار و 254 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 5 هزار و 944 واحد ریزش کرد. شاخص کل فرابورس نیز 201 واحد پائین آمد.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 44 نماد رشد قیمت و 439 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 9 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 89 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام)، شرکت داروسازی ابوریحان (دابور) و شرکت کاشی پارس (کپارس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ قند چهارمحال (قچار)، شرکت ریل پرداز نوآفرین (حآفرین) و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای شیراز (شرکت پتروشیمی شیراز)، چکاوه (شرکت صنایع کاغذسازی کاوه) و شگل (شرکت گلتاش) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 258 میلیارد تومانی بسته شد. در پایان معاملات یکشنبه 183 نماد صف فروش و 8 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 103 درصد افزایش یافت و 333 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 48 درصد افت کرد و در رقم 75 میلیارد تومان ایستاد. 

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) با صف‌ خرید 50 میلیارد تومانی برای دومین روز کاری متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تجلی، نمادهای قچار (شرکت قند چهارمحال) و پدرخش (شرکت درخشان تهران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 23 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

بورس

پیش بینی بورس امروز

روز یکشنبه شاخص بورس تهران پس از 2 روز نزول کرد. در یک ساعت ابتدایی معاملات شاخص روند نزولی داشت و 9 هزار واحد ریزش کرد. اما در ادامه روند نزولی بازار شدت گرفت و در نهایت شاخص تا نزدیکی نیمه کانال 1.2 میلیونی پائین آمد.

انتشار خبر مالیات ستانی از صادرات صنایع بورسی یکی از عوامل اصلی نزول بورس و شدت گرفتن ریزش شاخص بود. صبح دیروز عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت که طبق تبصره 6 لایحه بودجه 1401، دولت ملزم شده است که از درآمدهای حاصل از  صادرات مواد خام  و نیمه‌خام معدنی و شیمیایی مالیات اخذ کند. در نتیجه نمادهای بزرگ شیمیایی، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها به سرعت با صف فروش مواجه شدند.

این در حالی ست که پس از مصوبه ستاد اقتصادی دولت موسوم به حمایت از بورس، بورسی‌ها در انتظار الحاق آن مصوبه به لایحه بودجه بودند که کماکان به مجلس ارسال نشد. پس از تأخیر و تعلل دولت، کمیسیون تلفیق بودجه 1401 پا را فراتر از لایحه بودجه گذاشت و محصولات جدیدی را نیز مشمول مالیات کرد. در نتیجه به سرعت سمت عرضه‌ی بازار تقویت شد و نقشه بورس قرمزپوش شد. دیروز سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی 6.3 میلیارد تومان بیشتر از سرانه خرید هر حقیقی بود. در پایان معاملات دیروز 183 سهم صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش با افزایش 103 درصدی به رقم 333 میلیارد تومان رسید.

دیروز 89 درصد نمادها قرمزپوش شدند و 791 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد که بیشترین رقم در 3 ماه اخیر است. با این وصف و با توجه به تایید افزایش مالیات صنایع بورسی می‌توان در انتظار ریزش قیمت‌ها در معاملات امروز بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید