سود سهام عدالت

این افراد دوباره سود سهام عدالت دریافت می‌کنند

این گروه دوباره سود سهام عدالت دریافت می کنند.

این افراد دوباره سود سهام عدالت دریافت می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

سود سهام عدالت واریز می شود. سود سهام عدالت به این افراد تعلق نمی گیرد. سود سهام عدالت مبلغ چندانی نیست. سود سهام عدالت با تغییراتی همراه شد. سود سهام عدالت تا پایان سال واریز خواهد شد.

سود سهام عدالت

جزئیات جدید واریز سود سهام عدالت

با وجود گذشت بیش از یک سال از آزادسازی سهام عدالت، سامانه انتقال سهام متوفیان هنوز راه‌اندازی نشده است و وراث باید ۶ ماه دیگر نیز صبر کنند.

این گروه دوباره سود سهام عدالت دریافت می کنند

رروزهای پایانی اسفندماه سال ١۴٠٠ بود که محسن انصاری مهیاری، مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از انتشار اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد سهام عدالت متوفیان تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: در این اطلاعیه اعلام می‌شود که وراث باید به چه سایتی مراجعه کرده و برای دریافت سهام عدالت، چه مدارکی را کامل کنند.

حال، به گفته باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از ۳ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند که وراث این افراد حدود  ۱۵ میلیون نفر هستند. با هماهنگی با قوه قضاییه و دفاتر پیشخوان دولت میشتوان زیرساخت‌های پرداخت سود به وراث را الکترونیکی فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ١۴٠١ کلید بزنیم. نکته مهم این است که همراه با انتقال سهام به وراث، توزیع سود را نیز انجام خواهیم داد.

سود سهام عدالت به تناسب میزان سهامداری مشمولان برای آن‌ها واریز می‌شود افراد به درصد سهام خود توجه کنند.

با واریز سود سهام عدالت عملکرد سال ۹۹، برای برخی از دارندگان سهام این سوال ایجاد شد که چرا رقم‌های واریزی متفاوت است. یک مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری می‌گوید: در ابتدای تخصیص سهام عدالت و آغاز واگذاری سهام عدالت به همه مشمولان تا ارزش یک میلیون تومان سهام اعطا شد

به هر شخصی در خانواده یک تا دو نفره یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های قابل واگذاری و به هر خانوار نهایتا تا پنج میلیون تومان سهام تعلق گرفت؛ یعنی اگر خانواری بیش از پنج نفر باشند این عدد بین تعداد اعضای خانواده تقسیم می‌شود. بر این اساس یک تنوع اولیه در سهام عدالت به این شکل به وجود آمد.

در سال ۹۵ سازمان خصوصی سازی صورت حسابی برای ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت صادر و اعلام کرد که میانگین برای همه مشمولان ۵۳۲ هزار تومان بابت بدهی از مجمع یک میلیون بدهی به خزانه واریز شده است.

حال افراد باید میزان تفاوت بدهی یعنی ۴۶۸ هزار تومان مابقی را در طی ۷ ماه در فرصتی که داده شده به خزانه واریز می‌کردند. عده‌ای این اختلاف را واریز و سهام اولیه‌شان همان یک میلیون تومان باقی ماند.

عده‌ای دیگر میزان اختلاف را واریز نکرده‌اند؛ در نتیجه سهام آن‌ها معادل همان سهم ۵۳۲ هزار تومانی باقی ماند، یعنی ۵۳ درصد از سهام در اختیارشان قرار گرفت و مابقی آن به دولت بازگشت.سوال دیگر، سهامداران در رابطه میزان واریز سود بود.

معاون مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در پاسخ به سوال مواردی را مطرح کرد. وی گفت: سود سهام عدالت به تناسب میزان سهامداری مشمولان برای آن‌ها واریز می‌شود برخی از افراد در روش مستقیم در زمانی که امکان جابه جایی سهام وجود داشت اقدام به جا به جایی کرده اند در نتیجه میزان سود واریزی برای افراد یکسان نیست.

یک کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: افراد باید توجه داشته باشند که سبد سهام عدالت بخش بورسی از ۳۶ شرکت با درصد سهام‌های مختلف تشکیل شده است که هر کدام از این ۳۶ شرکت علاوه بر درصد متغیری در سبد سهام عدالت میزان سود عملکردی متفاوتی دارند در نتیجه اگر سهامدارای ۳۰ درصد از سهام خود را فروخته باشد دقیقا نباید انتظار کاهش ۳۰ درصدی از مبلغ واریزی را داشته باشد واین سود بسته به سبد سهام عدالت افراد است.

دارندگان سهام عدالتی که سود خود را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با اصلاح شماره شبای خود، در مرحله بعدی سود سنوات قبل خود را یکجا دریافت کنند.

سود سهام عدالت مشخص شد. حالا مبنای دریافت کارت اعتباری است. سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد . سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران . سود جذاب سهام عدالت به حساب مردم واریز می شود.خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید .

دارندگان سهام عدالتی که سود خود را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با اصلاح شماره شبای خود، در مرحله بعدی سود سنوات قبل خود را یکجا دریافت کنند

افراد برای ویرایش شماره شبای خود می‌توانند به سامانه سهام عدالت مراجعه و گزینه ویرایش را کلیک کنند. در این قسمت گزینه ویرایش شماره حساب بانکی، ویرایش شماره موبایل و اطلاعات شخصی وجود دارد که افراد می‌توانند گزینه ویرایش شماره حساب را انتخاب بعد از تغییر گزینه تایید نهایی را کلیک کنند.

بعد از فرآیند نیز یک پیامک تایید برای فرد ارسال می‌شود در رابطه با سجام نیز در بخش سمت راست یک گزینه ویراش اطلاعات وجود دارد که سهامداران می‌توانند اطلاعات خود را در آن قسمت ویرایش کنند.

1سود سهام عدالتاجرای وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی می شود.  نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: بانک‌ها با ارتباطی که با شرکت سپرده‌گذاری دارند، این اقدام را قطعا انجام می‌دهند و سهام را به عنوان وثیقه می‌پذیرند. تاکنون حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده و این امر وابسته به سیاست‌های مربوط به بانک‌ها است.

وی اعلام کرد: هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد؛ به همان صورت که اکنون کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بانک‌ها به مشمولان این سهام اختصاص پیدا کرده است.

روابط عمومی سازمان بورس با انتشار پستی در توئیتر اعلام کرد، با پیگیری‌های سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی ۹۶ درصد از سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه پذیر وصول شده و ان شاالله از فردا اطلاعات پرداخت سود به بانک‌ها جهت واریز سود به حساب سهامداران سهام عدالت ارسال می‌شود.

محسن خدابخشی شنبه شب در گفت‌وگویی افزود: از هفت شرکت، یک شرکت سود سهام عدالت را پرداخت کرده و سه شرکت بیش از نیمی از سود سهام را پرداخت کرده‌اند. سه شرکت مخابرات، شرکت گروه مپنا و گروه سیمان دشتستان نیز سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند که مورد قبول نیست و با آنها برخورد می‌شود.  

محسن انصاری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان این مطلب گفت: پالایشگاه نفت بندر عباس و پالایشگاه تبریز هم سود مربوط به سهام عدالت را بطور کامل پرداخت نکرده اند.

وی افزود: با این حال ۹۴ درصد سود سهام عدالت وصول شده و شرکت مپنا هم امروز سود سهام خود را واریز کرد. انصاری گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان هفته ۹۹ درصد مطالبات در این زمینه وصول و سود سهام عدالت به حساب ذی نفعان واریز شود.

وی گفت: برای مدیران متخلف سابق پرونده قضایی تشکیل شده و مدیران جدید نیز اگر به تعهدات عمل نکنند به مراجعع قضایی معرفی می‌شوند. مجید عشقی در حاشیه رونمایی از دیتاسنتر بازار سرمایه در جمع خبرنگاران در مورد اینکه برخی شرکت‌ها سود خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جهت واریز سود مشمولان سهام عدالت پرداخت نکرده‌اند، گفت: برخی شرکت‌ها با توجه به مشکلات مالی امکان پرداخت سود خود را ندارند، اما سازمان بورس باید به وظیفه خود عمل کرده و از مجاری مختلف این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: بحث عدم پرداخت سود از سوی شرکت مخابرات مطرح است که باید گفت میزان این سود زیاد نیست و تاثیر زیادی روی میزان سود ندارد.  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ گفت: این سود تا ۲۱ اسفند در حساب مردم است.

«وزیر امور اقتصادی و دارایی» از خاتمه پرداخت ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال‌های گذشته به حدود ۴۵ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت خبر داد.

به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «سید احسان خاندوزی» گفت: دو و نیم میلیون نفر از سهامداران به تناسب ارزش سبد سهام خود معادل یک میلیون تومان و باقی نیز بین ۴۸۰ تا ۵۷۰ هزار تومان سود سهام عدالت خود را دریافت کردند.

 پیش از این خاندوزی در جلسه شورای اداری استان گلستان وعده داده بود که  واریز سود سهام عدالت از ۲۱ اسفند ماه سال جاری  به حساب سهامداران سهام عدالت واریز می شود.

 افرادی که دارای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت هستند ۵ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۳۹۹ ریال سود به آنها اختصاص پیدا می کند.

افراد دارای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۵ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۹۴۴ ریال و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی رقمی معادل ۱۰ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۱ ریال سود پرداخت می‌شود.

البته برخی از افراد ممکن است بخشی از پرتفوی خو را فروخته باشند یا پاره از سهم را در اختیار داشته باشند، بنابراین ممکن است این اعداد متفاوت باشد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از پرداخت سود به ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر از مشمولان سهام عدالت خبر داد.

محمد باغستانی در خصوص جزییات واریز سود سهام عدالت با بیان اینکه در مجموع بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت روز شنبه به حساب مشمولان واریز می‌شود، اظهار داشت: سودی که امروز به حساب مشمولین سهام عدالت واریز می‌شود، برای عملکرد سال مالی ۱۳۹۹ شرکت‌های سرمایه پذیر است.

 وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه ۱۳ بهمن ماه امسال شورای عالی بورس واریز سود سهام عدالت به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه محول شد و با پیگیری‌های که از شرکت‌های سرمایه پذیر انجام شد، در نهایت روز ۱۹ اسفند ماه جاری ۹۹ درصد سودها دریافت و در کمترین زمان ممکن، فایل‌های واریز سود را برای بانک‌ها ارسال کردیم.

باغستانی در خصوص شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند، گفت: همه شرکت‌های سرمایه پذیر در صدد بودند که با تامین مالی نسبت به واریز سود سهام عدالت اقدامات لازم را انجام دهند، اما شرکت مخابرات ایران و سیمان دشستان به تعهدات خود عمل نکردند و سود را واریز نکردند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: با توجه به محاسباتی که انجام دادیم، حدود ۳ میلیون نفر از هموطنان (مشمولان) به دلیل اینکه فوت کرده‌اند، سود سهام عدالت را دریافت نمی‌کنند و از طرفی حدود ۲ میلیون نفر هم به دلیل عدم ارائه شماره شبای معتبر نمی‌توانند سود را دریافت کنند.

 وی با بیان اینکه برای هر ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم مشمولان سهام عدالت سود روز جاری همزمان واریز می‌شود، گفت: اگر فردی که سود سهام عدالت سال‌های گذشته را دریافت کرده است، اما امسال آن را دریافت نکند، قطعا به دلیل اشکال در شماره شبای آن فرد است که باید نسبت به اصلاح شماره شبای بانکی خود اقدام و در سامانه سجام شماره شبای جدید را ثبت کند تا در دوره بعدی این سود را دریافت کند.

 باغستانی در خصوص زمان واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان، گفت: کارهای مورد نیاز و ارسال فایل سود سهام عدالت برای واریز به حساب مشمولان سهام عدالت از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام و لیست به بانک‌های عامل ارسال شده است و بر اساس اعلام سیستم بانکی، نهایتا در طی روز جاری این سود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره سود سهام عدالت باقی مانده ۲ سال اخیر اظهار داشت: در سال ۹۸ به میزان ۲ درصد و در سال ۹۹ به میزان یک درصد سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز نشده که ۲ درصد سود سال ۹۸ عمدتا برای شرکت مخابرات ایران است و عملا هر زمان این سود واریز شود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز خواهد شد.

وی بیان اینکه اگر فردی سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده باشد می‌تواند برای پیگیری دلیل عدم واریز سود با مرکز ذینفعان بازار سرمایه به شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرد، افزود: برای افرادی که وام اعتباری سهام عدالت را دریافت کرده اند نیز سود سهام عدالت مبتنی بر شماره شبایی که اعلام کرده اند، واریز می‌شود.مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از پرداخت سود به ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر از مشمولان سهام عدالت خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی و اوراق بهادار، «محمد باغستانی» در خصوص جزییات واریز سود سهام عدالت با بیان اینکه در مجموع بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت روز شنبه به حساب مشمولان واریز می‌شود، اظهار داشت: سودی که امروز به حساب مشمولین سهام عدالت واریز می‌شود، برای عملکرد سال مالی ۱۳۹۹ شرکت‌های سرمایه پذیر است.

 وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه ۱۳ بهمن ماه امسال شورای عالی بورس واریز سود سهام عدالت به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه محول شد و با پیگیری‌های که از شرکت‌های سرمایه پذیر انجام شد، در نهایت روز ۱۹ اسفند ماه جاری ۹۹ درصد سودها دریافت و در کمترین زمان ممکن، فایل‌های واریز سود را برای بانک‌ها ارسال کردیم.

باغستانی در خصوص شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند، گفت: همه شرکت‌های سرمایه پذیر در صدد بودند که با تامین مالی نسبت به واریز سود سهام عدالت اقدامات لازم را انجام دهند، اما شرکت مخابرات ایران و سیمان دشستان به تعهدات خود عمل نکردند و سود را واریز نکردند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: با توجه به محاسباتی که انجام دادیم، حدود ۳ میلیون نفر از هموطنان (مشمولان) به دلیل اینکه فوت کرده‌اند، سود سهام عدالت را دریافت نمی‌کنند و از طرفی حدود ۲ میلیون نفر هم به دلیل عدم ارائه شماره شبای معتبر نمی‌توانند سود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه برای هر ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم مشمولان سهام عدالت سود روز جاری همزمان واریز می‌شود، گفت: اگر فردی که سود سهام عدالت سال‌های گذشته را دریافت کرده است، اما امسال آن را دریافت نکند، قطعا به دلیل اشکال در شماره شبای آن فرد است که باید نسبت به اصلاح شماره شبای بانکی خود اقدام و در سامانه سجام شماره شبای جدید را ثبت کند تا در دوره بعدی این سود را دریافت کند.

باغستانی در خصوص زمان واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان، گفت: کارهای مورد نیاز و ارسال فایل سود سهام عدالت برای واریز به حساب مشمولان سهام عدالت از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام و لیست به بانک‌های عامل ارسال شده است و بر اساس اعلام سیستم بانکی، نهایتا در طی روز جاری این سود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره سود سهام عدالت باقی مانده ۲ سال اخیر اظهار داشت: در سال ۹۸ به میزان ۲ درصد و در سال ۹۹ به میزان یک درصد سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز نشده که ۲ درصد سود سال ۹۸ عمدتا برای شرکت مخابرات ایران است و عملا هر زمان این سود واریز شود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز خواهد شد.

وی بیان اینکه اگر فردی سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده باشد می‌تواند برای پیگیری دلیل عدم واریز سود با مرکز ذینفعان بازار سرمایه به شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرد، افزود: برای افرادی که وام اعتباری سهام عدالت را دریافت کرده اند نیز سود سهام عدالت مبتنی بر شماره شبایی که اعلام کرده اند، واریز می‌شود.

مجید عشقی با اشاره به افزایش حدود سه برابری سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اظهار کرد: شرکت سپرده گذاری مرکزی ۹۹ درصد سود سهامداران عدالت را از شرکت های سرمایه پذیر دریافت کرده است به طوریکه سود سهامداران را روز شنبه در یک مرحله واریز می کند.

وی اظهار داشت: شرکت سپرده گذاری مرکزی اطلاعات سهامداران را در اختیار بانک ها قرار خواهد داد تا واریز سود سهامداران عدالت در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: سهامداران هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم که پیشتر اطلاعات خود را در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) و یا سایت سهام عدالت ثبت کرده بودند، فردا (شنبه) سود خود را دریافت خواهند کرد.

آقای محمد باغستانی گفت: شرط پرداخت سود سهام عدالت برای ایرانیان خارج از کشور ارائه شماره شبای معتبر یکی از بانک های ایرانی است پرداخت سود سهام عدالت برای ایرانی های خارج نشین نیز همانند افراد داخل کشور است و تفاوتی ندارد.

به گفته او درباره چگونگی دریافت سود سهام عدالت این دسته از ایرانیان خارج از کشور در سامانه سجام www.Sejam.ir یا سامانه سهام عدالت www.Sahamedalat.ir شماره شبای معتبر خودشان را اعلام کرده باشند می توانند سود سهام عدالت را دریافت کنند.

 پیش از این گفته شده بود سود سهام عدالت برای سهام داران که یکی از مشکلات زیر را داشته باشند واریز نخواهد شد.

گروه که سود سهام عدالت برای آن‌ها واریز نمی‌شود، شماره حساب‌های مسدودی دارند که نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد. گروه دیگر شماره حساب های راکد، حساب های ارزی ،شماره حساب های بلند مدت و شماره حساب های مشترک هستند.

دارندگان پرتفوی ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت، حدود ۵۵۰ هزار تومان سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۹ را دریافت خواهند کرد. سود سهام عدالت برای اشخاصی که دارای پرتفوی یک میلیون تومانی سهام عدالت هستند، حدود یک میلیون تومان خواهد بود و هیچ تفاوتی در انتخاب روش مدیریت مستقیم یا مدیریت غیرمستقیم در سهام عدالت وجود ندارد.

لازم به ذکر است افرادی که سال گذشته به دلیل وجود برخی از مشکلات قادر به دریافت سود سال ۱۳۹۸ سهام عدالت نبودند، این سود در اسفند ماه امسال همراه با سود سال ۱۳۹۹ به حساب آنها واریز می‌شود.

مشمولان برای دریافت سود سهام خود، نیازی به مراجعه حضوری ندارد و فرآیند پرداخت سود سال ۱۳۹۹ نیز مانند سال‌‎های گذشته صورت می‌گیرد.

مشمولانی که کل سهام خود را به فروش رسانده یا سهام بیشتری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را خریداری کرده‌اند، لزوما مبلغ ۵۵۰هزار تومان را دریافت نخواهند کرد.

سود برخی از افراد که درصدی از سهام عدالت خود را به فروش رسانده‌اند، به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند و سود سهام، به حساب دارندگان جدید سهام عدالت واریز می‌شود.

سهامداران عدالت از دو روش می‌توانند شماره شبای معتبر خود را در سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ثبت و سود سهام خود را دریافت کنند.

این در شرایطی است که پیش‌تر متولیان امر وعده پرداخت این سود از ابتدای اسفندماه جاری دادند که این امر نیز محقق نشد؛ با این حال به تازگی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد آخرین وضعیت دریافت سود عملکرد سال 99 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت ‌گفته‌ همچنان در حال پیگیری وصول سود سهام هستیم، برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود عملکرد خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری واریز کرده‌اند و هنوز بعضی از شرکت‌ها مانده‌اند و ما در حال پیگیری هستیم.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرده سایر شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت سود عملکرد خود را هر چه سریع‌تر واریز کنند تا بعد از تجمیع این سودها سود مربوط به سهام عدالت در سال 99 در هفته سوم اسفند ماه سال جاری به صورت متمرکز و یکجا واریز شود.

در حالی سهامداران عدالت کماکان 10 درصد سود سهام خود را از سال گذشته طلب دارند که دریافت سود امسال آنها نیز با تاخیر مواجه شده است.

این در شرایطی است که پیش‌تر متولیان امر وعده پرداخت این سود از ابتدای اسفندماه جاری دادند که این امر نیز محقق نشد؛ با این حال به تازگی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد آخرین وضعیت دریافت سود عملکرد سال 99 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت ‌گفته‌ همچنان در حال پیگیری وصول سود سهام هستیم، برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود عملکرد خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری واریز کرده‌اند و هنوز بعضی از شرکت‌ها مانده‌اند و ما در حال پیگیری هستیم.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرده سایر شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت سود عملکرد خود را هر چه سریع‌تر واریز کنند تا بعد از تجمیع این سودها سود مربوط به سهام عدالت در سال 99 در هفته سوم اسفند ماه سال جاری به صورت متمرکز و یکجا واریز شود.

 بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام  منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۹ مشمولان سهام عدالت حدود ۵۵۰ هزار تومان اعلام شده است و پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکتهای سرمایه پذیر به حساب شرکت سپردهگذاری مرکزی واریز میکنند، خواهد بود. این سود هم شامل افرادی میشود که نه روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، هم افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند و هم افرادی که بعد از آزادسازی سهام عدالت سهام شرکتهای سرمایهگذاری استانی را خریداری کردهاند، اما نکته قابل توجه این است که همه این افراد سود ۵۵۰ هزار تومانی را دریافت نخواهند کرد.

در این راستا، افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردهاند، بر اساس ارزش اولیه سهام عدالت خود، سود دریافت خواهند کرد. چرا که ارزش اولیه سهام عدالت برخی یک میلیون تومان، برخی ۵۳۲ هزار تومان، برخی ۴۹۲ هزار تومان و برخی ۴۵۲ هزار تومان است و سود دریافتی هر کدام از این افراد متفاوت خواهد بود.

در آن سوی ماجرا طبق توضیحات محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپردهگذاری مرکزی، پیرو مصوبه شورای عالی بورس، افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردهاند، اگر تا ابتدای اسفندماه اقدام به فروش سهام سرمایهگذاری نکنند، سود مصوب سال ۱۳۹۹ نیز به آنها تعلق میگیرد. نماد شرکت های سرمایه گذاری استانی اول اسفندماه بسته شد که امکان محاسبه سود سهام داران مشخص و سود توسط شرکتهای سرمایه پذیر به حساب مشمولان واریز شود.

بنابراین  افرادی که در تاریخ یکم اسفندماه سهامدار بودند، سود سهام عدالت به میزان سهامی که دارند به آن ها تعلق خواهد گرفت. در این میان افرادی بودند که کل سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی را واگذار کردند یا افرادی که سهام شرکتهای سرمایهگذاری استانی را خریداری کردهاند، بنابراین به میزان سهمی که هر فرد دارد، سود دریافت میکند و سود ۵۵۰ هزار تومانی لزوما به همه تعلق نمیگیرد.

قرار است سود سهام عدالت سال ۹۹، در دهه سوم اسفند ماه سال جاری واریز شود. یعنی در فاصله ۲۰ تا ۲۹ اسفند ماه. این خبری است که مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده است.

دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت هنوز سود سال ۹۸ خود را دریافت نکرده‌اند. حالا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده که سود سهام عدالت سال ۹۸ این گروه، همزمان با سود سهام عدالت سال ۹۹ واریز می‌شود. یعنی این افراد دو بار سود سهام عدالت می‌گیرند.

سود سهام عدالت سال ۹۹ افرادی که ۵۳۲ هزار تومان در سبد سهام خود دارد، مبلغی بیش از ۵۵۰ هزار تومان است. یعنی یک خانوار چهار نفره می‌تواند منتظر دریافت سود سهام عدالت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی باشند.

سود سهام عدالت سال ۹۹، برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی دو برابر رقم فوق است و به حدود یک میلیون تومان می‌رسد. بر این اساس سود سهام عدالت یک میلیونی یک خانوار چهار نفره حدود چهار میلیون تومان می‌شود.

این دو مبلغ، رقم سود سهام عدالت سال ۹۹ است که به حساب مشمولان واریز می‌شود. اما برخی از مشمولان سهام عدالت هنوز سود سهام سال ۹۸ خود را دریافت نکرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده که سود سهام عدالت سال ۹۸ این افراد، همزمان با سود سال ۹۹ به حساب آنها واریز می‌شود.

سال گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده بود که سود سال ٩٨ سهام عدالت یک میلیون تومانی، ۴۰۰ هزار تومان است و سود سهام عدالت دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان است.

بر این اساس سود سهام عدالت یک میلیونی یک خانوار چهار نفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود و سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی خانوار چهار نفره، ۸۰۰ هزار تومان است.

با این حساب، اگر فردی سود سهام عدالت سال ۹۸ را دریافت نکرده باشد، اسفند ماه امسال هم سود ۵۵۰ هزار تومانی سال ۹۹ را دریافت می‌کند و هم سود ۲۰۰ هزار تومانی سال ۹۸ را. یعنی مجموعا ۷۵۰ هزار تومان.

این اعداد برای دارندگان سهام یک میلیونی دو برابر می‌شود و افراد می‌توانند منتظر سود سهام عدالت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی باشند. یعنی مجموع سود دو سال گذشته.

براساس آخرین آمارها، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهامدار مشمول سهام عدالت نتوانسته‌اند سود سهام سال ۱۳۹۸ خود را دریافت کنند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده که شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که سبب شده این ۲٫۳ میلیون نفر نتوانند سود سهام عدالت سال ۹۸ خود را بگیرند.

طبق گفته مسئولان درحالی قرار است سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تا پایان سال جاری پرداخت شود که وراث مشمولینی که فوت شده اند همچنان باید تا راه اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم و واریز سود سهام عدالت فرد متوفی منتظر بمانند.

 بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام  منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۹ مشمولان سهام عدالت حدود ۵۵۰ هزار تومان است اما پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکت های سرمایه پذیر به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می کنند، خواهد بود. بر این اساس اگر شرکت های سرمایه پذیر سود سهام خود را در زمان مقرر به حساب سمات واریز کنند، پرداخت سود در یک مرحله انجام می شود اما در غیر اینصورت، واریز سود بیش از یک مرحله به طول می انجامد.

در این راستا تعداد متوفیان مشمولان سهام عدالت حدود سه میلیون نفر است و سود سهام عدالت قطعا به این افراد هم تعلق میگیرد. وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

در این راستا، تابستان سال جاری بود که حسین قشمی، مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بود که با برگزاری جلسات متعدد همکاران واحد حقوقی قوه قضائیه و واحد فناوری اطلاعات شرکت، سامانه ای جهت انتقال سهام افراد فوت شده به وارثان آنان ایجاد خواهد شد. برای ایجاد این سامانه، جلسات متعددی با همکاران واحد حقوقی قوه قضائیه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد تا اطلاعات موجود متوفیان چه از جهت میزان سهام عدالت چه از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می برند مشخص شود.

 عسکر توکلی، رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار کرد: قرار است سود سهام عدالت از ابتدای اسفندماه همانند سال گذشته از طریق شماره حساب‌های اعلام شده در سیستم سهام عدالت پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ برخی از  سهام‌داران بخشی از سهام خود حدود ۳۰ و برخی نیز در مجموع ۶۰ درصد از سهام عدالت خود را به فروش رسانده‌اند، گفت: سود سهام یک میلیون تومانی، یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان و سود سهام ۵۳۲ هزار تومان حدود  ۶۰۰ هزار تومان است که این افراد میزان سودشان برابر سهمی است که در تاریخ برگزاری مجمع آن را داشته‌اند؛ بنابر این میزان سود دریافتی افراد به میزان فروش تا تاریخ مجمع شرکت‌ها بستگی دارد.

رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت با تاکید بر اینکه سهام‌داران باید حواس‌شان جمع باشد، خاطرنشان کرد: برخی افراد سودجو وارد میدان شدند که لازم است سهام‌داران فریب سودجویان را نخورند و از فروش سهام عدالت به‌صورت جدی پرهیز کنند تا بازار تثبیت شود.

این مسوول در پایان در ارتباط با انصراف برخی سهام‌داران از بازگرداندن روش سهام عدالت به‌ روش مستقیم، گفت: این مهم از طریق فراکسیون سهام عدالت درحال پیگیری است که امیدواریم محقق شود‌.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که سود سهام عدالت سال ٩٩ تا پایان امسال به حساب سهامداران پرداخت می شود،اظهار کرد: بر اساس محاسبات انجام شده، احتمالا تا پایان امسال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود. حسین قربان‌زاده با تاکید بر این که جمع سود شرکت های بورسی و غیربورسی نسبت به سال ۹۸ حدود سه برابر افزایش یافته است، در خصوص باقی‌مانده سود سال ٩٨ سهام عدالت گفت: برخی از شرکت های بزرگ مانند دخانیات، مخابرات و ... سود سال های گذشته خود را به طور کامل پرداخت نکردند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، جزییات واریز سود سهام عدالت را تشریح کرد.

محمد باغستانی، درمورد واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹، توضیح داد: بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام  منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۹ مشمولان سهام عدالت حدود ۵۵۰ هزار تومان است اما پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکت های سرمایه پذیر به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می کنند، خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت های سرمایه پذیر اقدام به افزایش سرمایه کرده اند، افزود: مبالغ افزایش سرمایه از سود تقسیمی کسر خواهد شد اما سهام جدید به سهامداران تعلق خواهد گرفت. اگر شرکت های سرمایه پذیر سود سهام خود را در زمان مقرر به حساب سمات واریز کنند، پرداخت سود در یک مرحله انجام می شود اما در غیر اینصورت، واریز سود بیش از یک مرحله به طول می انجامد.

به گفته مدیرعامل سمات، مبالغ واریزی سود سهام عدالت به حساب سهامداران در هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم بر اساس میزان سهام عدالتی است که در پرتفوی سهامداران وجود دارد.

باغستانی در ادامه درمورد افرادی که سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ خودرا دریافت نکرده اند، گفت: این افراد باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) ثبت نام و احراز هویت و یا شماره شبای معتبر خود را در سایت sahamedalat.ir  وارد کنند. تلاش خواهیم کرد تا سود سهام این افراد را به همراه سود سال ١٣٩٩ یکجا به حساب آنها واریز کنیم.

وی ادامه داد: براساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود سهامداران سهام عدالت تا پایان اسفندماه امسال از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی به صورت منسجم پرداخت خواهد شد. شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال فراهم کردن زیر ساخت های لازم است تا شرایط برای پرداخت سود سهامداران عدالت تا پایان امسال مهیا شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید