یارانه نقدی

خبر خوب: یارانه نقدی این افراد امسال چند برابر می‌شود

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه ۳ دهک اول درآمدی در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

خبر خوب: یارانه نقدی این افراد امسال چند برابر می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه نقدی برای بسیاری از افراد مهم است. یارانه نقدی مبلغ چندانی ندارد. یارانه نقدی با نرخ تورم همخوانی ندارد. یارانه نقدی در سال آینده با تغییر همراه شد.

یارانه نقدی

جزئیات افزایش یارانه نقدی

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه ۳ دهک اول درآمدی در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

وی که با دانشجو گفتگو می‌کرد در پاسخ به این سوال که این یارانه چند درصد افزایش می‌یابد گفت: ما در حال مذاکره با مجلس هستیم اجازه بدهید خروجی حاصل شود اطلاع رسانی می‌شود.

«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مردم نجف آباد و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، در رابطه با مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال ۱۴۰۰ گفت: سال ۱۴۰۰ باید به دو قسمت تقسیم شود، یک قسمت آن دوره آقای روحانی است که من اتفاق خاصی نمی‌بینم و تکرار همان ۷ سال و نیم قبل بود.

قسمت دیگر سال اما تحولی است که با آمدن دولت جدید انجام شد. البته تحولات فوق العاده و عالی بود. یعنی در شش ماهه دوم سال که دولت مردمی آیت الله رئیسی آمد ما شاهد تحول و تغییر در سیاست‌های خارجی کشور شدیم. به طور مثال ما سال‌ها منتظر بودیم که عضو سازمان همکاری‌های شانگ های شویم، که از لحاظ امنیتی و اقتصادی اهمیت فوق العاده‌ای برای ما داشت. قبل از این ما را به این سازمان راه نمی‌دادند. اما با آمدن آیت الله رئیسی به این اجلاس دعوت شدیم.

وی ادامه داد: در متن دعوتنامه ترکمنستان کلماتی را با رغبت نوشته بودند، ترکمن‌ها کلمه‌ای دارند به نام «خاکسار» یعنی کسی که قهرمان و پهلوان و مردمی است. در دعوتنامه آیت الله رئیسی کلمه خاکسار را آورده‌ بودند. یعنی از دید ما شما یک قهرمان و پهلوان دوست داشتنی مثل شهید سلیمانی هستید. این‌ موضوع برای من بسیار جالب بود، با پیوستن به شانگ‌های ما اولین گام در سیاست خارجی را محکم برداشتیم. با ترکمنستان که سال‌ها‌‌ در سر گاز مشکل داشتیم، این مشکل حل و در تاریخ۱۰/۱۰/۱۴۰۰ در اوج سرما که اگر ترکمنستان به ما گاز نمی‌داد، دچار مشکل می‌شدیم اما انجام شد.

ابوترابی افزود: به علاوه سفر اخیر آیت الله رئیسی به قطر و رفتار با همسایگان مثل آذربایجان، تاجیکستان و دیگر کشورهای دنیا بسیار عالی بود. چرا که ما حدود ۸۰ درصد تجارت‌مان با کشورهای همسایه است، در نتیجه کار زیبایی که در دوره آقای روحانی مغفول مانده بود و توجهی به آن نمی‌شد، همسایه ها بودند. در زمان آیت الله رئیسی این اتفاقات مبارک در سیاست خارجی افتاد و برای همین توانستیم شش ماهه دوم سال صادرات عالی به افغانستان و عراق و دیگر کشورهای همسایه داشته باشیم.

نماینده مردم نجف در مورد شاخص‌ترین اقدام مجلس در ۱۴۰۰ نیز خاطرنشان کرد: یک قانونگذاری و یک اجرا داریم. همان طور که مقام معظم رهبری طبق قانون فرمودند؛ نمایندگان در کارهای اجرایی دخالت نکنند، مجلس باید قانون‌گذاری کند. در اجرا نمی تواند دخالت کند. پس ما باید قانون‌گذاری را با اجرا جدا کنیم و نمره متفاوت بدهیم. اولین نکته این که مجلس در سال ۱۴۰۰ مصوبات بسیار خوبی داشت. به طور مثال مالیات بر خانه های خالی، اقدام ملی جهش تولید مسکن برای الزام دولت به تولید یک میلیون مسکن با وام ۴۵۰ میلیون تومانی بانکی، مالیات از ماشین های لوکس و خانههای گران‌قیمت و اقشاری که مالیات نمیدادند، این‌ها اتفاقات مبارکی بود که مجلس در ۱۴۰۰ انجام داد.

وی افزود: در سال آینده نیز بزرگ‌ترین اتفاقی که مجلس قرار است انجام دهد، این است که، کشور به ده دهک تقسیم میشود. خانوادههای سه دهک پولدار حذف می شود، در عوض دهک‌های پایین جامعه یارانه هایشان سه برابر میشود. و این اختلاف و شکاف طبقاتی که طبق آمار مراکز بین الملل در دولت قبل ایجاد شده بود، در دولت سیزدهم امید داریم به حداقل برسانیم.

این نماینده مجلس در مورد این که چه چشم اندازی برای سال جدید در پیش روی دولت و مجلس است، اظهار داشت: چشم انداز را با اتحاد مجلس و دولت در موضوع ارز ترجیحی که دیدید، مجلس دست دولت را در ارز ترجیحی باز گذاشت، من بسیار امیدوارم. سیاست خارجی ما عزتمندانه و توام با دستاوردهای اقتصادی در کشورهای همسایه شد. این می تواند صادرات ما تولید و رونق ببخشد. و باعث ارز آوری به داخل کشور شود. این فرآیند مبارزه با فساد که ما در سه قوه مشاهده می‌کنیم، همگان را به آینده کشور امیدوار کرده است. سال آینده رشد اقتصادی ما ۸ درصد خواهد بود. اگر تلاش بیشتری کنیم میتوانیم رشد اقتصادی ۸ درصد را ببینیم که مانند کشور چین شده و از این رکورد خارج شویم.

عضو کمیسیون امور داخلی گفت: بنده نیز به نوبه خودم سال جدید را تبریک میگویم. انشاءالله سالی توام با سلامتی و برکت باشد و دستاوردهای خوبی برای مردم و نظام داشته باشد.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

افزایش یارانه ۳ دهک اول درآمدی در سال ۱۴۰۱

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه 3 دهک اول درآمدی در سال 1401 خبر داده است.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

وی که با دانشجو گفتگو می کرد در پاسخ به این سوال که این یارانه چند درصد افزایش می‌یابد گفت: ما در حال مذاکره با مجلس هستیم اجازه بدهید خروجی حاصل شود اطلاع رسانی می شود

 رئیسی ساعت ۲۴ امشب ۲۵ اسفند ماه یارانه نوروز واریز می‌شود. کمک معیشتی ۱۵۰ هزار تومانی کمک معیشتی عید نوروز است.

رئیس جمهور در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر، یارانه حمایت معیشتی عید باستانی نوروز به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال به ازای هر یک از اعضای خانواده به حساب سرپرستان ۱۲ میلیون ۳۵۸هزار سرپرست خانوار واریز می شود.

مشمولان یارانه معیشتی نوروز،‌ غالبا از دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور هستند که به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت جا افتاده اند.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان خانوارها خواهد بود.

برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، بیست و یکمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو: طبق بند یک تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند، یارانه به آنها پرداخت نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نزند مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند لکن برخی‌ها معتقدند که اگر این استقراض صورت گیرد تورم سرسام آوری در کشور به وجود خواهد آمد.

تعداد یارانه‌بگیران ۷۸ میلیون نفر است و ابن یارانه به حساب سرپرستان خانوار این افراد واریز می‌شود. ۲۱ میلیون خانوارها از آنها در بهار سال قبل وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که بیست و یکمین قسط آن در این ماه برداشت می‌شود. ۹ قسط دیگر باقی می‌ماند که تا آذر ماه سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

همزمان با واریز یارانه نقدی از سوی دولت، سازمان تامین اجتماعی نیز باید آخرین حقوق امسال بازنشستگان را واریز کند. در سال گذشته واریز حقوق از ۱۵ اسفند شروع شد که به توجه به نیاز خانوارها برای خرید عید احتمالا امسال نیز زودتر از ماه‌های قبل واریز شود.

مهم‌‎ترین واریزی دهه سوم اسفند

اما واریزی سومی که بیش از ۴۹ میلیون نفر منتظر دریافت آن هستند، به سهام عدالت مربوط می‌شود. قرار است سود حاصل از فعالیت شرکت‌ها در سال ۹۹ طی روزهای پایانی سال واریز شود.

به پرداختی‌های یارانه در اسفند ماه امسال دو واریزی دیگر اضافه می‌شود، یکی عیدی و دیگری سود سهام عدالت است.

در ماه پایانی سال آخرین یارانه‌های امسال واریز می‌شود، همچنین قرار است دو دهه اول و سوم اسفند یک واریزی جدید اضافه شود.

در اسفند ماه آخرین یارانه معیشتی و نقدی امسال واریز می‌شود، زمان واریز این دو یارانه به ترتیب دهم و بیستم ماه پیش‌رو است.

مبلغ یارانه معیشتی متناسب با تعداد اعضای خانوار تعیین شود. همانند دوره‌های پیشین، واریزی‌ها یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

مبلغ یارانه نقدی نیز همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر است. در این ماه قسط دو مرحله وام یک میلیون تومانی کرونا از خانوارهایی که آن را دریافت کردند کسر می‌شود.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین جشنواره فیلم ۱۲۰ ثانیه‌ای که با موضوع تعاون و همدلی برگزار شد، گفت: در سومین روز از چهارمین سال گام دوم انقلاب هستیم. هنر یکی از ابزارهای بسیار اساسی در گام دوم انقلاب برای تحقق آرمان‌های ایجاد تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی است.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در روز گذشته از واریز یارانه ۱۰۰ هزار تومانی خبر داد. بنا به این دستور، قرار شد یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به مناسبت ۲۲ بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار چهار دهک از جامعه واریز شود. سوال یارانه‌بگیران این است که آیا واریز یارانه ۱۰۰ هزار تومانی تمام شد و همه‌ی مشمولان یارانه ۱۰۰ هزار تومانی خود را دریافت کرده‌اند یا واریزی ها ادامه دارد؟جدیدترین جزئیات از واریز یارانه ۱۰۰ هزارتومانی ۲۲ بهمن چیست؟

پنج شنبه هفته گذشته بود که قرار شد یارانه‌ای جدید به حساب سرپرست خانوارها واریز شود. البته این یارانه، یک یارانه دائمی نبود و تنها به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به برخی از افراد پرداخت می‌شد.

یارانه مورد نظر همان شب به حساب تعدادی از سرپرستان خانوار واریز شد و عده زیادی نیز هیچ یارانه‌ای دریافت نکردند.

واریزنشدن یارانه ٢٢بهمن برای همه مردم، اعتراضات زیادی به دنبال داشت؛ برای مثال یکی از مخاطبان اقتصاد آنلاین با انتقاد از اینکه چرا یارانه ٢٢بهمن برای همه مردم واریز نشده است، گفت: ٣ماه است که شغلی ندارم و واقعا به این یارانه نیاز داشتم.

مخاطب دیگری هم نوشت: یارانه ٢٢بهمن تنها به افرادی واریز شد که مستحق نبودند و نیازمندان واقعی جاماندند. بسیاری از مخاطبان نیز به اقتصادآنلاین گفتند: با وجود اینکه حقوقی دریافت نمی‌کنند، اما مشمول یارانه نشدند.

با این وجود تب و تاب یارانه جدید درحال فروکش شدن بود که در خبری اعلام شد یارانه ٢٢بهمن براساس اطلاعات به روز نشده واریز شد. با انتشار این خبر عده زیادی منتظر بودند تا بدانند واکنش مسئولان چیست و آیا یارانه اشتباه واریز شده یا خیر.

وزیر کار به این پرسش پاسخ داد؛ اما پاسخی نامفهوم. وی در خبری گفت: تعداد زیادی از بانک‌های اطلاعاتی هستند که به سامانه رفاه ایرانیان متصل هستند اما تعدادی بانک اطلاعاتی نیز وجود دارند که همچنان متصل نشده‌اند. ما در تعامل با بخش‌های مختلف در قوه قضائیه و دولت تلاش می‌کنیم تا همه بانک‌های اطلاعاتی را متصل کنیم.

به گفته وزیر کار، تا امروز اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی که متصل نشدند را مورد استفاده قرار نداده‌ایم. به این معنا که اگر اطلاعات جدیدی به دست ما برسد ممکن است وضعیت درآمدی افراد متفاوت شود در نتیجه دهک‌های برخی تغییر خواهد کرد و ممکن است در دهک‌های بالاتر قرار گیرند. در حال حاضر براساس مجموع بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار ما است دهک‌بندی‌ها انجام شده است. این مسئله در دولت نیز مطرح شده و یکی از درخواست‌هایی که در شورای عالی رفاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت این است که تمامی بانک‌های اطلاعاتی در اختیار پایگاه رفاه ایرانیان قرار بگیرد تا دهک‌بندی دقیق‌تری انجام دهیم.

در واقع پاسخ وزیر کار نیز به درستی چیزی را مشخص نکرد و حتی معلوم نشد یارانه اشتباه واریز شده یا نه. بنابراین صحبت‌های او نیز نمی‌توانست پاسخ کسانی که می‌خواستند بدانند یارانه جدید به جامانده‌ها واریز می‌شود یا خیر را بدهد.

 تقریبا چند روزی است که امیدها برای واریز یارانه جدید به ناامیدی بدل شده است؛ چراکه حذف ارز ترجیحی منتفی و در نتیجه، منبعی برای یارانه جدید وجود ندارد؛ با این وجود هنوز هم صحبت‌هایی در مورد یارانه‌ها می‌شود و برخی اظهار می کنند که ممکن است یارانه به طرق مختلف به مردم داده شود؛ از جمله این روش‌ها که پس از منتفی شدن یارانه جدید، بدان اشاره شد، می‌توان به کالا کارت و یا کارت پروتئین اشاره کرد.

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که تکلیف یارانه‌های فعلی چه خواهد شد؟ یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی، افزایش می‌یابد یا همچنان مانند قبل و به همان مبلغ پرداخت خواهد شد؟ اصلا یارانه ۴۵هزار تومانی در سال آتی ادامه خواهد داشت یا خیر؟ اقتصاد آنلاین برای یافتن پاسخ این سوالات، به مصاحبه با علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس پرداخته است.

نظری در پاسخ به این سوال که نظر دولت در مورد یارانه‌ها چیست؟ اظهار داشت: نظر دولت در بحث یارانه‌ها مثبت است و تصمیم دارند در لایحه مدنظر داشته باشند؛ در کمیسیون تلفیق هم روی رقم بحث شده اما هنوز نتیجه مشخص نیست؛ ولی تا جایی که من اطلاع دارم، نظرات در این باره مثبت بوده است؛ اما اینکه جمع‌بندی نهایی در صحن مجلس به کجا برسد، قابل پیش‌بینی نیست؛ اما در هر صورت نظر غالب بر این است که یارانه‌ها باید حتما ادامه یابد.

وی ادامه داد: فعلا روی مبلغ آن بحث می‌شود و باید مبلغ یارانه‌ها مشخص شود؛ اما اینکه در صحن مجلس این عدد باشد یا افزایش یابد، نمی‌توان فعلا نظر دقیقی داد و باید دید در صحن آرا به چه صورت خواهد بود.

با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تا دقایقی دیگر یارانه نقدی بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، با انجام این واریزی دولت در یک نوبت دیگر باید دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین اسفند ماه را پرداخت کند تا پرونده یارانه‌های امسال بسته شود. اما وضعیت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده چگونه است؟

براساس اظهارات عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

براساس این اظهارات یعنی میزان یارانه نقدی و معیشتی بنزین برای سال آینده تغییری نمی‌کند. اما تغییر اصلی برای واریز این دو یارانه ادغام بودجه آنهاست. در سنوات گذشته بودجه یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی به صورت جداگانه در قانون بودجه سال بعد منطور می‌شد اما این اتفاق امسال نیافتاد.

این تغییر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد واریز این دو یارانه ادغام می‌شود. یعنی یارانه بگیران به جای دو نوبت در یک نوبت کل یارانه ماهانه خود را دریافت کنند.

دولت مردان و نمایندگان مجلس نیز در هفته‌های اخیر به این موضوع اشاره کرده‌اند، البته یک تغییر مهم دیگر در این یارانه‌ها وجود دارد. دولت بارها اعلام کرده که جامعه هدف دریافت یارانه جمعیت ۶۰ میلیون نفری است که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند.

براساس لایحه بودجه، در ظرف سه ماه سه دهک از یارانه بگیران نقدی شناسایی و حذف می‌شوند. در این حالت مبلغ یارانه‌ها برای ۶۰ میلیون نفر حدود ۱۰۰ هزار تومان است. از آنجایی که هنوز جزئیات حذف یارانه بگیران اعلام نشده، احتمالا با تاخیر انجام شود.

یارانه کالا، گندم و دارو نقدی است؟

نکته اساسی درباره واریز یارانه‌ها در سال آینده یارانه ۱۰۹ هزار میلیارد تومانی برای تامین کالاهای اساسی، یارانه ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای دارو و یارانه ۷۱ هزار میلیارد تومانی گندم است.

براساس اظهارات قبلی نمایندگان قرار است یارانه کالاهای اساسی به صورت نقدی یا کارت خرید کالا در اختیار خانوارها قرار بگیرد. نمایندگان می‌گویند تا زمانی که دولت زیرساخت لازم را فراهم کند باید آن را به صورت نقدی پرداخت کند و پس از آن باید بن کارت خرید کالا به خانوارها بدهد.

اما احتمالا یارانه خرید دارو و گندم به صورت یارانه پنهان در اختیار مردم قرار بگیرد. یعنی به جای این که قیمت‌ها افزایش یابد و مردم یارانه بیشتری دریافت کنند، دولت این یارانه را به تولید کننده می‌دهد.

به جز یارانه نقدی و معیشتی، روش اجرای یارانه کالاهای اساسی، گندم و دارو به صورت قطعی مشخص نیست و امکان دارد اظهارات دولتی‌ها و مجلسی‌ها در مرحله اجرا تغییر کند.

ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ دریافت می‌کند و ۱۷۳ هزار تومان نیز یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد که در مجموع حدود ۳۵۰ هزاز تومان است.

در بودجه یارانه نقدی دو نکته وجود دارد که نشان می‌دهد دولت به دنیال ایجاد تغییر در برنامه پرداخت یارانه‌هاست. از یک طرف بودجه دو یارانه ادغام شده و از سوی دیگر دولت فوریت سه ماهه برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در نظر گرفته است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است

احتمالا قصد دولت این است که این دو یارانه را در هم ادغام کند. با پرداخت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی به صورت یکجا، حدود ۴۵۰ هزار تومان از کل یارانه‌ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته باقی می‌ماند که به گفته او به صورت بن خرید کالا در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

مبلغ کوپن خرید کالا کمتر از قیمت۱۰ کیلو برنج ایرانی است، احتمالا یک خانوار چهار نفره با کوپن ۴۵۰ هزار تومانی بتواند چند کیلو مرغ و چند کیلو برنج بخرد.

یارانه معیشتی چیست؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد.

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

​در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوار‌هایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآورد‌ها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

یارانه معیشتی در آذرماه چگونه پرداخت خواهد شد؟

با واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از آذر امسال، یارانه پنج دهک اول جامعه چندین برابر می‌شود. خانوار‌هایی که در سه دهک اول باشند با فرض یک خانواده پنج نفره، یارانه‌ای می‌گیرد به شرح زیر است.

اگر یک خانواده در دهک‌های چهارم و پنجم باشد، وضعیت یارانه‌هایی که از آذر دریافت می‌کنند به شرح زیر است:

زمان واریز یارانه معیشتی

یارانه جدید دولت همان یارانه ۲۰۰ هزار تومانی است که ابراهیم رئیسی وعده داد در برنامه‌های اقتصادی خود اجرا می‌کند و به پنج دهک اول تعلق می‌گیرد. زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی چه زمانی است؟

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

رییس جمهوری؛ در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده یکی از برنامه‌هایش برای کمک به معیشت خانوار پرداخت یارانه جدید است.

زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی براساس اظهارات ابراهیم رئیسی آذر امسال است، یعنی حدود دو ماه دیگر. یارانه ۲۰۰ هزار تومانی وعده‌ای است که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم داده و گفته که به پنج دهک اول پرداخت می‌شود.

به گفته او قرار است برای خانوار‌های پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. این کارت‌ها هر ماه به‌ازای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند. پنج دهک اول جمعیت کشور این یارانه را می‌گیرند، با این تفاوت که دهک‌های اول، دوم و سوم به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم و پنجم به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید