اخبار سلامت|هشدار: کرونا جدید در ایران| مراقب باشید

هشدار: کرونا جدید در ایران| مراقب باشید

محرز گفت: جهش جدید BA۲ سرعت انتقال بالایی دارد و این میزان از BA۱ هم بیشتر است. قبل از تعطیلات عید مواردی به صورت پراکنده از BA۲ در کشور مشاهده شده است.

هشدار: کرونا جدید در ایران| مراقب باشید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره استفاده از نوع خاصی از ماسک در گرد و خاک اظهار کرد: برای چنین شرایطی استفاده از ماسک N95 و ماسک های موقعیت های شیمیایی و سمی ضرورتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در زمان وجود آلودگی هوا و گرد و خاک همین که افراد بتوانند جلو بینی و دهان خود را با هر وسیله ای، پارچه ای و... بگیرند کافی است و نیازمند به ماسک خاص و وسیله ی خاصی نیست، ادامه داد: ماسک های N95 برای مردم عادی نیست چرا که افرادی که در بیمارستان ها با بیماران کرونایی در ارتباط هستند از این ماسک استفاده می کنند.

محرز درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور افزود: ما هنوز وارد پیک خاصی از بیماری نشدیم چرا که قبل از نوروز پیک بیماری رو به فروکش شدن بود. اینکه BA2 چقدر در کشور فعالیت دارد را نمی دانیم چرا که این مدت کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز تعطیل بود و گزارشی دریافت نکردیم.

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: زمانی که تعطیلی ها به پایان می‌رسد؛ پیک بیماری افزایش پیدا می کند چرا که ما مهمانی ها و مسافرت ها در پیش داشتیم و تجمعات می تواند پیک بیماری بالا ببرد.

محرز گفت: جهش جدید BA2 سرعت انتقال بالایی دارد و این میزان از BA1 هم بیشتر است. قبل از تعطیلات عید مواردی به صورت پراکنده از BA2 در کشور مشاهده شد.

وی بیان کرد: چون تعداد زیادی از افراد به سویه اومیکرون BA1 مبتلا شدند اگر پیک جدیدی از بیماری ایجاد شود، خیلی خفیف خواهد بود.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره میزان سرعت انتقال سویه غالب کشور از فردی به فرد دیگر گفت: خانواده اومیکرون ها قدرت بالایی دارند چرا که در در دستگاه تنفسی فوقانی حضور دارند؛ بنابراین با حرف زدن، سرفه و عطسه می تواند ویروس را پخش کند.

محرز تصریح کرد: اگر افراد بدون ماسک در محیط هایی مانند هواپیما، مترو و اتوبوس حضور داشته باشند، 95 درصد احتمال ابتلا بیماری از فرد مبتلا وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر افراد ماسک داشته باشند درصد ابتلا خیلی کمتر است، افزود: نباید در مترو کسی بدون ماسک وارد شود؛ باید در مترو سیستمی طراحی شود که به افرادی که ماسک ندارند؛ ماسک داده شود و از ورود افراد بدون ماسک باید به مترو جلوگیری شود.

محرز درباره حذف رعایت فاصله گذاری فیزیکی در پروتکل های جدید بهداشتی تصریح کرد: در یک محیط بسته اگر همه ماسک هم داشته باشند فایده ای ندارد چرا که باید حتما تهویه هوا صورت گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی میزان ابتلا به بیماری زیاد می شود که فاصله گذاری فیزیکی رعایت نمی شود؛ استفاده از ماسک، تهویه ها، شست و شوی دست ها و فاصله گذاری خیلی مهم است.

دیدگاه خود را ارسال کنید