قیمت برنج

عاملین گرانی برنج پیدا شدند | قیمت برنج امروز 28 فروردین 1401

مسعود امرالهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی عامل اصلی افزایش قیمت برنج ایرانی را در یک ماه گذشته احتکار و دلال بازی دانست و گفت: قیمت برنج ایرانی این هفته نسبت به قیمت‌های فعلی پایین‌تر می‌آید.

عاملین گرانی برنج پیدا شدند | قیمت برنج امروز 28 فروردین 1401
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:
قیمت برنج امروز تغییر کرد. قیمت برنج طی چند ماه گذشته افزایشی شده است. قیمت برنج در نوسان است. قیمت برنج به دلیل ممنوعیت و کاهش واردات افزایشی شد. قیمت برنج ارزان تر نخواهد شد. 
قیمت برنج

قیمت برنج امروز 28 فروردین 1401

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی عامل اصلی افزایش قیمت برنج ایرانی را در یک ماه گذشته احتکار و دلال بازی دانست و گفت: قیمت برنج ایرانی هفته جاری کاهش می یابد.

مسعود امرالهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی عامل اصلی افزایش قیمت برنج ایرانی را در یک ماه گذشته احتکار و دلال بازی دانست و گفت: قیمت برنج ایرانی این هفته نسبت به قیمت‌های فعلی پایین‌تر می‌آید.

وی درباره وضعیت بازار برنج ایرانی افزود: برنج ایرانی موجود در بازار مربوط به کشت چند ماه پیش کشاورزان بوده و این افزایش قیمت در بازار غیرمنطقی است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: متأسفانه بعد از سال نو قیمت برنج ایرانی در حالی افزایش یافت که قیمت برنج مصوب برای طارم درجه یک ۶۵ هزارتومان تعیین شده بود و هیچ گونه افزایش قیمتی را در سراسر کشور نداشتیم.

امرالهی با بیان اینکه محتکران، دلالان و سودجویان قیمت برنج ایرانی را در بازار افزایش داده‌اند تصریح کرد: هدفشان از این احتکار افزایش قیمت پایه برنج کشت جدید است.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از امروز تا پایان ماه مبارک رمضان به همه واحدهای بازرسی و نظارت سراسر کشور دستور داده شده چنانچه بازرسان و ناظران با گران فروشی برنج بیش از نرخ مصوب، انبارها، مراکز عمده فروشی و مراکز تأمین کننده توسط محتکران روبرو شوند، علاوه بر برخورد جدی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی رأی صادر می‌شود.

طبق مصوبه معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در یکم اسفندماه سال ۱۴۰۰ قیمت فروش برای مصرف‌کننده به منظور پیشگیری از افزایش بی‌ضابطه برای هر کیلوگرم برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان، برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان، برنج هندی وارداتی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی وارداتی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

بر اساس این ابلاغیه، با گران‌فروشان برنج و متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: نرخ برنج کشت دوم طارم، هاشمی و امراللهی در بنکداری کیلویی ۹۰ هزار تومان است و این نوع برنج‌ها در خرده‌فروشی بالای ۱۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسند.

حسن تقی‌زاده با تایید خبر افزایش نرخ برنج داخلی، گفت: نرخ برنج داخلی به صورت تدریجی در حال افزایش است. نرخ برنج طارم بودار نشده که در بنکداری هفته گذشته کیلویی ۷۱ هزار تومان بفروش می‌رسید با آغاز هفته جدید نرخ آن به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسید.

وی با اشاره به افزایش ۳ تا ۵ هزار تومانی نرخ برنج‌های پرمحصول، خاطر نشان کرد: نرخ برنج شیرودی در بنکداری از کیلویی ۴۵ هزار تومان به کیلویی ۴۸ هزار تومان افزایش یافته است؛ همچنین نرخ برنج ندا از کیلویی ۴۲ هزار تومان به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسید.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری که پیش از آغاز نوروز بر نرخ برنج اعمال شد مانع افزایش نرخ این محصول در بازار داخلی شد. قیمت‌گذاری دستوری باعث شد که کشاورزان فروش بار را متوقف کنند از این‌رو میزان عرضه در حجم قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

افزایش نرخ برنج داخلی در بازار

به گفته وی برخی از سودجویان و فعالان در این حوزه می‌دانند با چه روش‌هایی مصوبه قیمت‌گذاری دستوری را دور بزنند و نرخ برنج همانی شود که آنها می‌خواهند.

تقی‌زاده با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید برنج ایرانی، افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای که پیش از عید به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، خرید برنج را متوقف کرده بودند این روز‌ها در حال خرید برنج هستند و از آنجایی که میزان عرضه این محصول کم شده است شاهد افزایش نرخ برنج داخلی در بازار هستیم.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌گذاری دستوری بر روی نرخ برنج دیگر اعمال نمی‌شود؟ گفت: خبری یا مصوبه‌ای مبنی برداشته شدن قیمت‌گذاری دستوری روی نرخ برنج اعلام نشده است، اما احتمال می‌دهم شدت فشار آن کاسته شده که شاهد خرید برنج از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم.

نرخ جدید برنج 

وی فروش برنج داخلی بالای ۱۰۰ هزار تومان را بی‌انصافی در حق مصرف‌کنندگان دانست و خاطر نشان کرد: نرخ برنج کشت دوم طارم، هاشمی و امراللهی در بنکداری کیلویی ۹۰ هزار تومان است و این نوع برنج‌ها در خرده‌فروشی بالای ۱۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسند.

تقی زاده پیش‌بینی تولید برنج در سال زراعی جدید را قابل توجه دانست و افزود: بعد از افزایش نرخ برنج در بازار داخلی تمایل کشاورزان برای کشت برنج دوچندان شد و حتی زودتر از موعد اقدام به آماده‌سازی شالیزار‌ها کردند که بتوانند به کشت دوم نیز برسند اگر روز‌های آفتابی بالای ۴۰ درجه زیاد نباشد کشت برنج در مازندارن قابل توجه خواهد شد.

بنا به اظهارات این فعال اقتصادی میزان بارندگی در مازندران قابل توجه است و کشاورزان مشکلی در زمینه کمبود آب کشاورزی ندارند.

قیمت برنج در بازار (فروردین ماه)

نوع محصول برند وزن (کیلوگرم) قیمت (تومان)

برنج طبیعت ۱۰ ۳۴۵,۰۰۰

برنج البرز  ۱۰ ۳۲۴,۰۰۰

برنج هاشمی معطر گیلان سرازارع ۱۰ ۷۶۶,۰۰۰

برنج هاشمی ممتاز یوسفی پناه ۱۰ ۸۹۰,۰۰۰

برنج قهوه ای پنگوئن ۱ ۸۵,۰۰۰

برنج دم سیاه کاویش ۵ ۳۷۴,۰۰۰

برنج ایرانی طارم هاشمی مژده ۱۰ ۸۶۰,۰۰۰

برنج دم سیاه درجه یک آقاجانیان ۵ ۳۹۰,۰۰۰

برنج فجر سرگل ۱۰ ۶۴۲,۰۰۰

سازمان حمایت قیمت برنج هندی در فروردین ۱۴۰۱ را برای برنج هندی ۱۱۲۱ دانه بلند کیسه قرمز (GTC) تنظیم بازار کیلویی ۱۸۵۰۰ تومان اعلام کرده است که در میادین میوه و تربار تهران همچنین در فروشگاه رفاه و کوروش به قیمت مصوب عرضه میشود.

به دلیل پایین بودن هزینه تمام شده برنج در سایر کشورها مانند هند و پاکستان، قیمت برنج هندی ارزان تر از تولید داخلی است و با واردات آن، برنج خوش عطر و بوی ایرانی با تغییر ذائقه ایرانی جای خود را به خارجی ها داده است.

نوع برنج هندی قیمت هر کیلو

قیمت برنج هندی دانه بلند برند (محسن – مژده ، طبیعت ، آوازه، هاتی کارا) ۳۴,۰۰۰ تومان

برنج وارداتی دانه بلند ۱۱۲۱- هندی برندهای (آشپزباشی، خاطره، هایلی، آق بانونارنجی ،خوشبخت ، بی بی ، گل پسند) ۳۲,۰۰۰ تومان

وارداتی – دانه بلند ۱۱۲۱- هندی برندهای (احمد ، بی بی طلایی GOLD ، منور ، هژیر ، خیام و…) ۳۱,۰۰۰ تومان

برنج دانه بلند ۱۱۲۱ – هندی سایر برندها ۳۰,۰۰۰ تومان

سایر انواع هندی دانه کوتاه ۲۵,۰۰۰ تومان

برنج وارداتی تایلندی با برند بره نشان ۱۸,۰۰۰ تومان

قیمت برنج پاکستانی باسماتی تنظیم بازار GTC ۲۵,۰۰۰ تومان

قیمت برنج هندی تنظیم بازار gtc کیسه قرمز ۲۴,۰۰۰ تومان

برنج اروگوئه ۱۶,۰۰۰ تومان

برنج تایلندی تنظیم بازار GTC ۱۲,۵۰۰ تومان

در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ مجدداً ۱۰۰ هزار تن برنج از انواع هندی و پاکستانی و ۱۰۰ هزار تن شکر سفید برای مصرف خانوارها و صنف و صنعت از محل ذخایر راهبردی، متناسب با موجودی انبارها به منظور عرضه در سطح کشور تخصیص یافته و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته است.

«سید سعید راد» در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور گفت: در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ مجدداً ۱۰۰ هزار تن برنج از انواع هندی و پاکستانی و ۱۰۰ هزار تن شکر سفید برای مصرف خانوارها و صنف و صنعت از محل ذخایر راهبردی، متناسب با موجودی انبارها به منظور عرضه در سطح کشور تخصیص یافته و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: برنج هندی ۱۱۲۱ در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی و به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان، برنج پاکستانی در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی با قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج تایلندی در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در کشور عرضه می‌شود.

راد گفت: شکر سفید نیز در بسته‌بندی‌های مختلف و با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تعیین شیوه، شبکه و مباشرین توزیع کالاهای تخصیصی بر عهده کارگروه تنظیم بازار استان‌ها است، تصریح کرد: این کالاها از طریق شبکه‌های منتخب اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف، اصناف منتخب، مراکز عرضه مستقیم کالا و میادین میوه و تره‌بار در سطح کشور توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در این نامه اظهار داشت: ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها، وظیفه تأمین و تدارک برنج و شکر تنظیم بازار تخصیصی را برعهده خواهند داشت.

وی بیان کرد: تخصیص برنج مربوط به استان‌های تولیدکننده برنج شامل گیلان و مازندران با درخواست رئیس کارگروه تنظیم بازار استان انجام می‌شود.

راد افزود: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بازرسان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان، سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف ایران مکلفند نسبت به کنترل و نظارت بر روند توزیع و رعایت قیمت فروش کالاهای یاد شده، اقدام و در صورت بروز تخلف، اقدام قانونی را با هماهنگی مراجع انجام دهند.

دیدگاه خود را ارسال کنید