قیمت طلا و سکه |قیمت طلا و سکه امروز 5 آبان 1401 | طلا بشدت گران شد

قیمت طلا و سکه امروز 5 آبان 1401 | طلا بشدت گران شد

قیمت طلا 18 عیار امروز مسیر رشد را تجربه کرد.

قیمت طلا و سکه امروز 5 آبان 1401 | طلا بشدت گران شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت طلا و سکه در بازار تغییر کرد. قیمت طلا و سکه در آخرین روز هفته تحت تاثیر عوامل مختلف افزایش یافت. قیمت طلا و سکه با توجه به نرخ جهانی طلا تعیین می شود. قیمت طلا و سکه در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد. جزئیات قیمت طلا و سکه امروز را در ادامه بخوانید.

 قیمت طلا و سکه

قیمت طلا و سکه امروز 5 آبان

قیمت طلا 18 عیار امروز مانند روز گذشته رشد کرد. 

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا 18 عیار امروز 5 هزار و 300 تومان رشد کرد .فلز زرد رنگ داخلی امروز بر روی 1 میلیون و 361 هزار و 600 تومان قرار گرفت.

جدول قیمت 3 روز اخیر هر گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱,۳۶۱,۶۰۰ ۵,۳۰۰ ۰.۳۸ 11:25
۱,۳۵۶,۳۰۰ ۱۲,۹۰۰ ۰.۹۵ روز قبل
۱,۳۴۳,۴۰۰ ۹۰۰ ۰.۰۶ ۲ روز پیش

عیار طلا چیست؟ 

عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بها است. هر چند که برای سایر مواد هم به کار می‌رود. عیار طلا معمولاً از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود. برای مثال طلای ۲۴ عیار طلای خالص با حداقل ۹۹٬۹ درصد طلا، و طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است.گالری طلا بازار طلا

در ایران معمولاً از عیار ۱۸ استفاده می‌شود و عیارهای ۲۰ و ۲۲ هم به رسمیت شناخته می‌شوند اما تولید طلا با عیار پایین‌تر از ۱۸ فقط برای صادرات مجاز است و عرضه آن در بازار داخل ممنوع است.  عیار سکه‌ها معمولاً بالاتر از عیار جواهرات است و گاهی از طلای خالص هم در سکه‌زنی استفاده می‌شود. در ایران تمام انواع سکه‌های بهار آزادی با عیار ۲۱٫۶ (۹۰٪) ضرب می‌شوند.

اونس چیست؟

اونس، واحد اندازه‌گیری وزن است که برای فلزات گرانبها و نیز برای سایر اجسام به کار می‌رود و آن را با نماد oz1 نشان می‌دهند. اونس معمولی در اوزان بین الملی برابر است با یک شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن که در سیستم متریک مساوی می‌شود با ۲۸.۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم. اونس در آمریکا بسیار رایج است به گونه‌ای که خرید و فروش طلا بین مردم معمولی جامعه براساس واحد وزن اونس صورت می‌گیرد.  واحد اونس برای فلزات گران قیمتی مانند طلا ، نقره، پلاتین، رودیم و پالادیم نیز استفاده می‌شود. واحد اونس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود؛ معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است.

اصطلاح اونس طلا

اصطلاح یک اونس طلا به‌ معنی قیمت دلاری یک تکه طلا (ساچمه مانند یا هر شکل دیگر) با وزن یک اونس و با خلوص ۹۹.۹۹٪ ( ۲۴ عیار ) می‌باشد. بنابراین اونس طلا شامل ۲ ویژگی شاخص است:

 وزن آن برابر گرم ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ = oz1  باشد. این وزن برای طلا در تمامی دستگاه‌ها یکسان هست.

عیار آن باید ۲۴ باشد. به عبارت دیگر خلوص آن ۹۹.۹ درصد می‌باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید