قیمت مرغ| قیمت مرغ امروز| قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار

قیمت مرغ امروز 7 اردیبهشت 1401|مرغ خیال ارزانی ندارد

قیمت مرغ امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

قیمت مرغ امروز 7 اردیبهشت 1401|مرغ خیال ارزانی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت مرغ امروز اعلام شد. قیمت مرغ طی ماه های گذشته با نوسان همراه بود. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت گران شد. قیمت مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی افزایش یافت. قیمت مرغ حتی پس از کاهش تقاضا ارزان نشد.

قیمت مرغ

قیمت مرغ امروز 7 اردیبهشت

نرخ انواع مرغ در هفتم اردیبهشت ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

 

نوع مرغ

قیمت(تومان)

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۴۲,۹۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۴۴,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۴۸,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۴۹,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۴۸,۰۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۴۲,۱۰۰

بال کبابی ساده - بدون نوک بال

۴۲,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۳۳,۴۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۳۷,۳۰۰

فیله مرغ

۶۳۹۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۱۲,۹۰۰

شنیتسل بدون آرد

۵۱,۸۰۰

جوجه چینی

۶۳,۶۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۵۴,۹۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

۴۴,۰۰۰

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

۴۱,۰۰۰

مرغ کنتاکی

۴۰,۱۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۳,۲۰۰

جگر مرغ

۷,۵۰۰

سنگدان مرغ

۱۲,۹۰۰

پای مرغ

۷,۳۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۹۸,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۷۲,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۹۹,۰۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته بندی کیسه ای (پوشش کیسه نایلونی)

۲۰,۹۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۳۱,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته بندی بشقابی

۳۰,۰۰۰

تخم مرغ بسته بندی ۱۵ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۲,۵۰۰

تخم مرغ بسته ۲۰ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۲۸,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۱۲ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۱۲,۹۰۰

تخم مرغ بسته ۹ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۱۳,۷۰۰

تخم مرغ بسته ۶ عددی بسته بندی شانه های خمیری شرینگ

۹,۹۰۰

کلیه واحدهای صنفی و شرکت‌های قطعه‌بندی و بسته‌بندی مرغ از تاریخ ابلاغ، موظف به رعایت قیمت‌ها هستند.

همچنین رعایت کلیه الزامات بهداشتی سازمان دامپزشکی در قطعه بندی و بسته بندی همچون گذشته الزامی است.

در این راستا، مقتضی است انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی رعایت این قیمت‌ها را به کلیه واحدهای تحت پوشش انجمن ابلاغ کند.

به دنبال مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کارشناسان زیادی در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند که برخی از آنان موافق اجرای طرح و بسیاری نیز مخالف اجرای آن در شرایط کنونی هستند. موافقان اجرای طرح عنوان می‌کنند که ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد آور و رانت زا بوده و باید هر چه زودتر این سیاست اصلاح شود در مقابل مخالفان می‌گویند در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصاد و معیشت مردم این سیاست باید حفظ شود و دولت ابزارهای نظارتی خود را گسترش دهد.

در همین ارتباط در میزگردی با حضور ارسلان ظاهری بیرگانی، کارشناس اقتصاد راهبردی و سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران به بررسی حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، چالش‌ها و راهکارهای آن پرداختیم.

ارسلان ظاهری گفت: بانک مرکزی در زمینه اصابت یارانه ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ گزارشی منتشر کرده که در این گزارش تورم کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقایسه با کالاهای غیرمشمول از اسفند ۹۶ تا مرداد ۱۴۰۰ مقایسه شده و بر این اساس تورم نقطه‌ای اقلام مشمول ۱۹۰ درصد و اقلام غیرمشمول ۴۳۳ درصد اعلام شده است. بنابراین مشاهده می‌کنید که دلار ۴۲۰۰ تومانی در کنترل نسبی تورم کالاهای اساسی مؤثر بوده است.

همچنین مرغ غذای فقرا است و در حال حاضر پروتئین مردم غالباً از طریق مرغ و تخم مرغ تأمین می‌شود، در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ حداقل ۷۲ هزار تومان خواهد شد و این کالا از سفره بسیاری از مردم حذف می‌شود.

بانک مرکزی در زمینه اصابت یارانه ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ گزارشی منتشر کرده که در این گزارش تورم کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقایسه با کالاهای غیرمشمول از اسفند ۹۶ تا مرداد ۱۴۰۰ مقایسه شده و بر این اساس تورم نقطه‌ای اقلام مشمول ۱۹۰ درصد و اقلام غیرمشمول ۴۳۳ درصد اعلام شده است

در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به خوراک دام، روغن خام، گندم، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص می‌یابد که این موارد نیازهای اساسی کشورند و در واقع دولت گذشته تمام کالاهایی را که امکان آن وجود داشته، به تدریج از شمولیت ارز ۴۲۰۰ تومانی درآورده اما الان به هسته سخت آن رسیده و حذف این کالاهای ضروری از فهرست شمولیت ارز ۴۲۰۰ نیازمند مقدماتی است که فعلاً فراهم نیست. در شرایطی که تورم کشور ۶۰ درصد و تورم مواد خوراکی ۷۴ درصد است، نمی‌توان به اقتصاد شوک وارد کرد و روی آن جراحی انجام داد. توصیه اکثریت اقتصاددانان نیز این است که در چنین شرایطی حداقل تا دو سال باید از وارد آوردن هرگونه شوک به اقتصاد ایران پرهیز کرد و در قدم اول باید تورم را کنترل کرد و بعد به مراحل بعدی فکر کرد.

ظاهری در ادامه درباره قیمت محصولات پروتئینی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عنوان کرد: در این راستا می‌توان مثالی را مطرح کرد؛ یک مرغداری که در هر فصل ۲۵ هزار قطعه جوجه ریزی انجام می‌دهد، حداقل یک میلیارد تومان سرمایه در گردش خصوصاً برای خرید دان مرغ نیاز دارد و با حذف ارز ۴۲۰۰ این نیاز به حدود سه میلیارد تومان افزایش خواهد یافت چراکه قیمت هر کیلو دان مرغ از ۴ هزار تومان به حدود ۱۲ هزار تومان افزایش خواهد یافت و در حال حاضر نگرانی بزرگ این تولید کنندگان این است که چگونه باید این نقدینگی را تأمین کنند و اگرهم دولت بتواند این نگرانی آنان را برطرف کند و آنها بتوانند مرغ ۷۰ هزار تومانی تولید کنند، نگرانی دیگرشان این است که آیا مردم می‌توانند این محصولات گران شده را خریداری کنند؟ دولت اعلام کرده به مردم یارانه نقدی می‌دهد. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی (به جز دارو و گندم) حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به هزینه یک خانواده ۴ نفره در ماه اضافه می‌شود.

سید احمد مقدسی نیز تصریح کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت تمام شده تولید گوساله نر که در حال حاضر ۷۳ هزار تومان است، به ۹۰ هزار تومان می‌رسد ضمن اینکه مردم قدرت خرید نخواهند داشت و تولیدکننده باید محصول خود را دور بریزد همچنین قیمت شیرخام که در حال حاضر ۶,۴۰۰ تومان است، به حدود ۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت کنجاله سویا به ۱۸ هزار تومان، ذرت به ۱۲ هزار تومان و جو به حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد رسید درحالی‌که قیمت خرید تضمینی گندم ۷,۵۰۰ تومان است و با این اتفاق، گندم وارد چرخه خوراک دام می‌شود ضمن اینکه کشاورزان نیز به کشت محصولاتی مانند جو روی می‌آورند چرا که قیمت بالاتری دارد. ضمن اینکه در حال حاضر ما یک تریلی سویا را ۱۰۰ میلیون تومان خریداری می‌کنیم اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این رقم به ۵۵۰ میلیون تومان خواهد رسید و بسیاری از تولیدکنندگان توان تأمین این نقدینگی را ندارند.

اسدالله نژاد قیمت جوجه یک روزه گوشتی را نیز ۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب جوجه ۶ هزار تومان است و تولیدکنندگان همچنان ناچارند که آن را سه هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب خریداری کنند.

قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسید

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از کاهش قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب خبر داد و گفت: ۱۵ روز است که شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد تولیدکنندگان را جمع آوری می کند.

حبیب اسدالله نژاد از کاهش قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ هم اکنون در بازار خرده فروشی بین ۲۷ تا ۳۱ هزار تومان است و بسیاری از مرغداران از حاشیه سود خارج شده و زیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توزیع اینترنتی مرغ منجمد ادامه دارد، افزود: واردات تخم مرغ نطفه دار به کشور نیز در حال انجام است.

اسدالله نژاد تاکید کرد که اگر این روند ادامه یابد با انباشت مرغ در بازار داخل مواجه می‌شویم و مسئولان باید این مساله را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: حدود ۱۵ روز است که شرکت پشتیبانی امور دام به بازار مرغ ورود کرده و مرغ‌های مازاد تولیدکنندگان را جمع آوری می‌کند.

اسدالله نژاد قیمت جوجه یک روزه گوشتی را نیز ۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب جوجه ۶ هزار تومان است و تولیدکنندگان همچنان ناچارند که آن را سه هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب خریداری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای کشور افزود: این مساله منتظر دستور رئیس جمهور است ولی هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نیست به محض اینکه زیرساخت‌ها فراهم شود به طوری که کمترین تبعات را داشته باشد و تولیدکننده و مصرف کننده دچار خسارت نشوند، این کار انجام خواهد شد.

رضا مبصری درباره بازار گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور اظهار داشت: در ماه‌های اخیر با سیاست‌های دولت تولید گوشت مرغ در کشور به ثبات رسیده و الان هم تولید رو به افزایش است.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رویکرد کلی نمایندگان در خصوص ارز ترجیحی گفت: امروز اکثر کارشناسان قبول دارند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به اهداف اولیه اش دست پیدا نکرده است. در شرایطی که ارز ترجیحی حدود ۱۵الی ۱۷درصد نرخ ارز آزاد است، اما قیمت کالاهای اساسی که برای واردات آنها ارز ترجیحی اختصاص داده شده، متناسب با یارانه های توزیع شده به دست مردم نرسیده است.

طاهری ادامه داد: به عنوان نمونه، امروز نرخ مرغ در همه جای دنیا بین ۱تا ۱.۵دلار است. با نرخ ارز ترجیحی، نرخ مرغ در کشورمان باید بین ۶تا ۷هزار تومان باشد، اما متاسفانه مردم مرغ را با قیمت هرکیلو ۳۰هزار تومان خریداری می کنند. این روند در خصوص تمام اقلامی که ارز ترجیحی برای واردات آنها تخصیص داده شده، صدق می کند.

او با اشاره به اینکه امروز همه تحلیلگران و کارشناسان بر رانت خیز بودن ارز ترجیحی تاکید دارند به اقتصادآنلاین گفت: حتی آقای همتی رییس کل اسبق بانک مرکزی نیز اعتراف می کند که ارز ۴۲۰۰ تومانی تا به سفره مردم برسد، حداقل ۴ برابر افزایش قیمت پیدا می کند. یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ۱۵هزار تومانی وارد سفره های مردم می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن همچنین اظهار داشت:  از سوی دیگر، همه قبول دارند که دستمزدهای پرداختی در کشور، متناسب با قیمت های جهانی نیست که قرار باشد، قیمت اقلام و خدمات ارائه شده به مردم با قیمت های جهانی یا منطقه ای به فروش برسند. یعنی زمانی که حقوق بگیران و کارگران ایرانی دستمزد دلاری ۲۰۰دلاری دارند و نرخ دستمزد در کشورهای منطقه ۱۵۰۰تا ۲هزار دلار است، نمی توان اقلام مصرفی مردم را با قیمت فوب خلیج فارس در اختیار آنها قرار داد.

دیدگاه خود را ارسال کنید