آنفولانزای پرندگان

آنفولانزای پرندگان جای کرونا را می‌گیرد؟

کمیسیون ملی بهداشت و رفاه چین گزارش کرد یک پسر ۴ ساله از ایالت هنان که در اطراف و درون خانه‌اش مرغ و اردک وجود داشتند، در ۵ آوریل (۱۶ فروردین) دچار تب علائم دیگر شده بود/ او ده روز بعد در یک مرکز بهداشتی محلی پذیرش شده بود.

آنفولانزای پرندگان جای کرونا را می‌گیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

مقامات بهداشتی چین نخستین مورد انتقال آنفلوانزای پرندگان نوع H3N8 را به انسان گزارش کرده‌اند.

تابه‌حال هیچ مورد انسانی دیگری از ابتلا به این نوع آنفلوانزا شناسایی نشده بود.

کمیسیون ملی بهداشت و رفاه چین گزارش کرد یک پسر ۴ ساله از ایالت هنان که در اطراف و درون خانه‌اش مرغ و اردک وجود داشتند، در ۵ آوریل (۱۶ فروردین) دچار تب علائم دیگر شده بود/ او ده روز بعد در یک مرکز بهداشتی محلی پذیرش شده بود. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های چین در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) آزمایشی روی این پسر انجام داد و آزمایش از لحاظ عفونت با ویروس آنفلوانزای پرندگان نوع H3N8 مثبت شد.

مقامات بهداشتی افراد در تماس‌ نزدیک با این کودک را آزمایش کردند و موردی دیگر از عفونت را نیافتند.

ارزیابی اولیه مقاما چینی این است که این سویه ویروس آنفلوانزا هنوز توانایی عفونت موثر انسان‌ها را پیدا نکرده و خطر کمی از لحاظ ایجاد یک همه‌گیری بزرگ را دارد. اما کمیسیون ملی بهداشت چین به مقامات ایالت هنان گفته‌اند برنامه‌های پیشگیری و کنترل در پاسخ به این مورد را به اجرا درآورند.

چین در میان ۱۳۵ کشوری در جهان است که ابتلای طیور یا ماکیان با گونه H3N8 را که از یک ویروس آنفلوانزای نوع A است، گزارش کرده‌اند.

پرندگان هنگامی که در تماس با بزاق، ترشحات بینی یا مدفوع یک پرنده آلوده قرار می‌گیرند به این نوع آنفلوانزای بسیار آسیب‌زا یا فوق‌حاد دچار می‌شوند. شیوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشورها ممکن است به سلاخی میلیون‌ها قطعه طیور برای کنترل بیماری منجر شود.

عفونت با ویروس H3N8 آنفلوآنزا که از پرندگان منشا می‌گیرد، در مجموعه‌ای از گونه‌های جانوری در سراسر جهان گزارش شده است.

موارد انسانی عفونت با آنفلوآنزای ماکیان نادر هستند، اما در مواردی که مقدار کافی ذرات ویروسی به درون چشم‌ها، بینی‌ یا دهان انسان وارد شود، ممکن است رخ دهد. قرارگیری مستقیم یا غیرمستقیم به طیور آلوده زنده یا مرده مثلا در بازارهای فروش پرندگان زنده اصلی‌ترین عامل خطرساز برای عفونت‌ انسانی با این ویروس‌ها است. علائم افراد دچار عفونت با این نوع آنفلوانزا از التهاب ملتحمه چشم، تب، اسهال و استفراغ تا بیماری تنفسی شدید و تغییرات عصب‌شناختی متفاوت است.

دیدگاه خود را ارسال کنید