وام بازنشستگان| وام ضروری بازنشستگان | ثبت نام وام بازنشستگان|خبر خوش برای بازنشستگان| افزایش مبلغ وام بازنشستگان

خبر خوش برای بازنشستگان| افزایش مبلغ وام بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران از افزایش مبلغ وام پرداختی به بازنشستگان این سازمان خبر داد و گفت: امسال تعداد بیشتری از بازنشستگان می‌توانند از این وام را دریافت کنند.

خبر خوش برای بازنشستگان| افزایش مبلغ وام بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام بازنشستگان با افزایش مبلغ همراه شد. وام بازنشستگان دارای شرایط خاصی است. وام بازنشستگان تنها به برخی از افراد واجد شرایط پرداخت می شود. مبلغ جدید وام بازنشستگان اعلام شد. جزئیات جدید وام بازنشستگان را بخوانید.

وام بازنشستگان

جزئیات جدید وام بازنشستگان

علی دهقان کیا در مورد وام قرض‌الحسنه بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: کانون عالی بازنشستگان پیگیری‌های لازم را برای افزایش مبلغ وام بازنشستگان این سازمان انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی چند روز قبل موافقت خود را با این افزایش اعلام کرده است، گفت: امیدواریم شرایط و اعتبار لازم برای پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به بازنشستگان هر چه زودتر مهیا شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران ادامه داد: سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر از بازنشستگان سراسر کشور وام ۷ میلیون تومانی را دریافت کردند که البته پرداخت وام طی چند مرحله انجام شد و امسال قرار است علاوه بر افزایش مبلغ، شرایطی فراهم شود که تعداد بیشتری از بازنشستگان بتوانند این وام را دریافت کنند.

دهقان کیا همچنین در خصوص سفرهای زیارتی بازنشستگان اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا طرح اعزام زائران به سفرهای زیارتی و سیاحتی متوقف شده بود که این طرح مجدداً قرار است از سر گرفته شود.

به گفته وی، کانون عالی بازنشستگان پیگیری‌های لازم برای محقق شدن این طرح را نیز انجام داده است.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: امروز (سه‌شنبه) با هماهنگی بانک عامل، وام ۲۵میلیون تومانی ازدواج فرزندان بازنشستگان برای ۲۶هزارو ۳۹۵ نفر از مشمولان دوره‌های گذشته که این تسهیلات را دریافت نکرده بودند، واریز شد.

 علی خدامی گفت: پیرو دستور مدیرعامل صندوق برای رسیدگی به درخواست مکرر بازنشستگان عزیزی که در دوره‌های گذشته به دلیل محدودیت منابع بانکی تخصیص یافته، موفق به دریافت این نوع وام نشده بودند، این مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه صبح امروز (سه‌شنبه ۶اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک عامل، برای تعداد ۲۶هزار و ۳۹۵ نفر از متقاضیان واجد شرایط مراحل گذشته که موفق به دریافت وام ازدواج فرزندان نشده بودند، فراهم شد و مبلغ ۲۵میلیون تومان به حساب این عزیزان واریز شد.

خدامی با بیان اینکه «درخواست‌های متعددی از سوی بازنشستگان عزیز واجد شرایط برای دریافت تسهیلات ازدواج فرزندان مطرح شده بود، اما به دلیل نبود منابع لازم قابل انجام نبود»، اظهار داشت: با توجه به درخواست‌های مطرح شده و اینکه ۲۶هزار و ۳۹۵نفر از عزیزانی که تاریخ عقدنامه فرزند آن‌ها بین اول فروردین ماه ۹۹ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ بوده و واجد شرایط بودند از دریافت این نوع وام به دلیل نبود منابع لازم بانکی محروم ماندند، با موافقت بانک عامل امکان پرداخت این تسهیلات براساس اولویت به این عزیزان فراهم شد.

به گفته وی، تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی ازدواج فرزندان با کارمزد ۴درصد و اقساط ۳۶ماهه پرداخت خواهد شد.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: براین اساس، بازنشستگان واجد شرایط در دوره‌های قبل، نیازی به مراجعه حضوری به بانک یا مدیریت‌های صندوق در استان‌ها یا مراجعه به سایت ندارند و این فرآیند به صورت خودکار بین صندوق و بانک انجام شده است.

وی تاکید کرد: افرادی که براساس شرایط اعلام شده در دوره‌های مختلف مشمول این تسهیلات نبودند، شامل پرداخت ۲۶هزار فقره تسهیلات مذکور نیز نخواهند بود.

ثبت‌نام اینترنتی وام ضروری ۱۲میلیون تومانی سال ۱۴۰۱ بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق از امروز (سه شنبه ششم اردیبهشت ماه) تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در این خصوص گفت: ثبت‌نام فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir انجام خواهد شد.

مرتضایی فرد با بیان اینکه «مبلغ این تسهیلات همانند مرحله قبل، مبلغ ۱۲ میلیون تومان با اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد ۴ درصد است» اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به درگاه خدمات الکترونیک صندوق مراجعه و با وارد کردن اطلاعات سه گانه خود شامل دفترکل، کد ملی و شماره حساب نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند.

وی همچنین تصریح کرد: ثبت درخواست متقاضیان به معنی پرداخت تسهیلات به همه عزیزان نخواهد بود.

او ادامه داد: پس از اتمام مهلت ثبت‌نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات صندوق بازنشستگی، میزان حقوق دریافتی و سایر موارد بررسی شده و با اولویت‌بندی و براساس میزان اعتبار تخصیص یافته از سوی بانک عامل، این تسهیلات در نوبت های مشخص پرداخت خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه اعلام نتایج و اسامی افراد واجد شرایط و مشمول از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری انجام می‌شود، تصریح کرد: اسامی واجدین شرایط براساس نوبت‌بندی انجام شده در همین سایت اعلام می‌شود و مبلغ تسهیلات به حساب واجدین شرایط واریز خواهد شد.

بازنشستگانی که انتهای سال گذشته برای دریافت «تسهیلات بدون ضامن» به بانک‌ها مراجعه کرده بودند می‌گویند که با وجود گذشت چند ماه از زمان مراجعه‌ی آن‌ها به بانک و اعلام بهره‌مندی آن‌ها از این تسهیلات و با وجود گذشت ۲۰ روز از سال جدید، هنوز این تسهیلات را دریافت نکرده‌اند.

وام بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ از ۷ به ۱۰میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه اجرایی شده است.صندوق بازنشستگی کشوری به منظور حمایت اجتماعی و اجرای طرح‌های رفاهی از بازنشستگان دورۀ جدید ارائه تسهیلات وام بازنشستگان را به اجرادرآورده است.طبق آخرین خبرها چند نوبت از وام بازنشستگان پرداخت شده است. مقدار وام بازنشستگان درحال‌حاضر۱۲ میلیون تومان است. در ادامه آخرین خبرها از وام بازنشستگان را می‌خوانید.

از سال گذشته که خبر پرداخت تسهیلات بدون ضامن و دستور وزارت امور اقتصاد و دارایی به بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات به شاغلان و بازنشستگان اعلام شد، تعداد زیادی از بازنشستگان برای بهره‌مندی از این تسهیلات به بانک‌هایی که حقوق و مستمری خود را از طریق آنها دریافت می‌کنند، مراجعه کردند.

حالا خبر رسیده که با وجود مراجعه‌ی آنها در ماه‌های پایانی سال و با وجود گذشت ۲۰ روز از سال جدید، هنوز تسهیلات خود را دریافت نکرده‌اند و بانک‌هایی که به آنها اعلام کرده بودند که «شرایطش را دارید و خبرتان می‌کنیم» هنوز زمان ارائه کامل مدارک بازنشستگان را به آنها اعلام نکرده‌اند.

سال گذشته بازنشستگانی که به بانک‌ها مراجعه کرده بودند تا تسهیلات بدون ضامن دریافت کنند، اعلام کردند که بانک‌ها در عمل پرداخت این تسهیلات را به «دستورِ دولت» انجام نمی‌دهند و با شرایط خود با بازنشستگان برخورد می‌کنند.

این در حالی است که رقم این تسهیلات که سال گذشته ۱۰۰ میلیون اعلام شده بود، در سال جدید برای بازنشستگان به ۵۰ میلیون تومان و بر حسب شرایط آنها (میزان حقوق بازنشستگی، اقساط معوق، ضامن بودن برای دیگران و…) کاهش یافته است.

بازنشستگان از اینکه بانک‌ها با دستورات داخلی خود شرایط پرداخت وام را ترسیم کرده‌اند، گلایه دارند و می‌گویند که تسهیلات نباید به صورت مشروط و بر حسب منافع بانک‌ها پرداخت شوند.

بازنشستگان کارگری می‌گویند: مبلغ وام ضروری در سال جدید کافی نیست.

 وام ضروری معنایی جز دریافت مبلغی نسبتاً مناسب در شرایط اضطرار ندارد؛ اما مبلغ وام بازنشستگان کارگری که براساس سهمیه و بعد از مراحل ثبت نام طولانی پرداخت می‌شود، اصلاً کافی و رضایت بخش نیست.

در سال ۱۴۰۰، مبلغ وام بازنشستگان کارگری فقط هفت میلیون تومان بود؛ اما حالا افزایش سه میلیون تومانی مبلغ وام، نمی‌تواند رضایت بازنشستگان را جلب کند. محمدعلی براتی (یک بازنشسته حداقل بگیر) در این رابطه می‌گوید: با ده میلیون تومان وام اضطراری، هیچ مشکلی از زندگی یک بازنشسته حل نمی‌شود چراکه این مبلغ به شدت ناکافی است.

او ادامه می‌دهد: فرض کنید یک بازنشسته بخواهد دخترش را به خانه بخت بفرستد یا یک اتوموبیل سواری برای خود خریداری کند، این مبلغ آن چنان ناکافی است که حتی کمک هم حساب نمی‌شود؛ خرید اتوموبیل پیشکش، حتی اگر بازنشسته بخواهد یک وسیله ساده برای خانه بخرد یا مبلغی را روی پول پیش خانه بگذارد تا سرپناه تهیه کند، بازهم ده میلیون تومان به شدت ناکافی است؛ بخش عمده‌ای از بازنشستگان کارگری، مستاجر و فاقد خانه ملکی هستند؛ در این شرایط وقتی تقاضای وام می‌کنند که مشکلی در زندگی‌شان پیش آمده باشد اما مبالغی که به عنوان وام پرداخت می‌شود، حلال هیچ مشکلی نیست!

به گفته‌ی این بازنشسته، خدمات رفاهی و امکاناتی که سازمان تامین اجتماعی در اختیار مستمری بگیران خود می‌گذارد، اصلاً کافی نیست؛ بدون مشارکت جامعه هدف، برای این امکانات و برای مبلغ وام در سال جدید تصمیم می‌گیرند و فکر نمی‌کنند که ده میلیون تومان وام، بعد از مدت‌ها معطلی و در نوبت ایستادن، به چه کار یک بازنشسته می‌آید؟!

رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال گذشته ۲۷۰ هزار نفر وام ۷ میلیونی را دریافت کرده اند، این رقم نسبت به گذشته رشد بسیار خوبی را داشته البته این وام علاوه بر وام‌هایی خواهد بود که دولت در سطح کلان اعلام کرده است.

میرهاشم موسوی گفت: در سال جدید مبلغ وام بازنشستگان از ۷ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال گذشته ۲۷۰ هزار نفر وام ۷ میلیونی را دریافت کرده اند، این رقم نسبت به گذشته رشد بسیار خوبی را داشته البته این وام علاوه بر وام‌هایی خواهد بود که دولت در سطح کلان اعلام کرده است.

به گفته‌ی موسوی بنا بر اعلام وزیر اقتصاد کشور شرایط دریافت وام بازنشستگان تسهیل یافته و دیگر نیازی به ارائه وثیقه نیاز نخواهد بود، همچنین به لحاظ تعداد ۴ هزار میلیارد تومان برای جمعیت ۴۰۰ هزار نفر در خصوص مسئله وام بازنشستگان تامین اجتماعی درنظر گرفته شده است.

یکی از خدماتی که می‌تواند در شرایط سخت معیشتی به کمک بازنشستگان بیاید وام قرض الحسنه است که تامین اجتماعی، در کنار وام‌هایی که به شکل عمومی قابل پرداخت است و دولت هم تصمیمات خوبی برای آن درنظر گرفته است.

توسعه پرداخت وام‌های قرض الحسنه بازنشستگان را برای سال آینده پیش‌بینی شده است و بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان منابع برای این منظور در نظر گرفته شده است. مبلغ وام به ازای هرنفر ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. در امسال این مبلغ هفت میلیون تومان بود که برای سال آتی ۴۰ درصد رشد خواهد داشت.

آنگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرده علاوه بر کارمندان دولت، بازنشستگان هم مشمول وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن می‌شوند. وام بدون ضامن، هم شامل بازنشستگان تامین اجتماعی می‌شود و هم دیگر بازنشستگان دولتی، مشروط به اینکه افراد توانایی بازپرداخت اقساط آن را داشته باشند.

همزمان با دستور رئیس‌جمهوری برای پرداخت وام ۱۰۰میلیونی بدون ضامن، بازنشستگان هم مشمول این وام می‌شوند. اما کدام بانک‌ها به بازنشستگان وام بدون ضامن می‌دهند؟

مهم‌ترین شرط پرداخت وام بدون ضامن این است که افراد ثابت کنند که توان پرداخت اقساط این وام را داشته باشند. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی هم چندی پیش اعلام کرد طبق بخشنامه وزارت اقتصاد، بازنشستگان می‌توانند با ارائه نامه کسر از حقوق وام ۵۰ میلیون تومانی بگیرند

اما این افراد اگر متقاضی دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باشند، علاوه بر نامه کسر از حقوق، باید چک یا سفته هم به بانک بدهند.

شرط پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی به بازنشستگان تامین اجتماعی هم همین است. یعنی بازنشستگان تامین اجتماعی هم با یک نامه کسر از حقوق و چک و سفته می‌توانند وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی بگیرند.

دیدگاه خود را ارسال کنید