قیمت نان

نان هم سهمیه‌ای شد

اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران، به «شرق» می‌گوید کــه هر نفر ماهانــه میتواند ۱۰ کیلوگرم نان یارانه‌ای بخرد.

نان هم سهمیه‌ای شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

فــروش نان کارتی بــه‌زودی در تمام اســتان‌های ایران اجرا خواهد شد و مردم باید با ســازوکار جدید نــان بخرند؛ اما با اجرای این طرح سهم هر ایرانی برای خرید نان چقدر می‌شود؟

اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران، به «شرق» می‌گوید کــه هر نفر ماهانــه میتواند ۱۰ کیلوگرم نان یارانه‌ای بخرد.

به عبارتــی هر نفــر فقط میتواند یــک نان یارانه‌ای در روز بخرد و مصرف بیشتر نان با نرخ نانوایی‌های آزادپز محاسبه می‌شود.

بعد از بارها خبرســازی مرغ و گوشــت و روغــن و برنج، امسال گرفتاری‌های تنظیم بازار به نان رســیده اســت.

در تعطیلات هفته گذشته، ناگهان خبر رسید که قیمت آرد صنعتی آزاد شــده و برای یارانه آرد نانوایی‌ها هم تصمیم جدیدی گرفته شده است.

آزادســازی قیمت آرد صنعتی، نرخ ماکارونی را یکشــبه حدود دو برابر کرد و بهای بیسکویت و کیک و کلوچه و… را خبرســاز کرد.

بلافاصله پس از این اتفاقات خبر رسـید که از این پس فروش نان با کارت یارانه ممکن است و یارانه آرد مستقیم به کارت بانکی مصرف‌کنندگان واریز می‌شود.

پیش از این بارها خبر توزیع کارت نان و کوپن نان روی خروجی رســانه‌ها قرار گرفته اما تکذیب شده بود.

و حالا جواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشــاورزی می‌گوید که با جنگ روسیه و اوکراین قیمت گندم جهش داشــته و آرد یارانه‌ای ایران در حجم بالا قاچاق می‌شــود.

قاچاق توجیه دارد

ابراهیــم صیامی، مدیر کل آینده‌پژوهی، مدل‌ســازی و مدیریت اطلاعــات اقتصــادی وزارت اقتصاد هم گفت که به‌طور متوســط هر ایرانی ۳۰۰ گرم مصرف نان دارد.

با این حساب مصرف ســالانه کشــور به ۹.۵ میلیون تن گندم می‌رســد، اما آمارهای تأمین گندم نشــان می‌دهد ســالانه ۱۱.۵ میلیــون تن گندم در کشــور مصرف می‌شود که نشــان می‌دهد بخشی از گندم و آرد یا قاچاق می‌شود.

هرچنــد این توضیحات، مصرف‌کننــدگان ایرانی را قانع نکرد و بسیاری با یادآوری تجربه افزایش قیمت بنزین گفتند که نمی‌شود دســتمزدها در ایران ریالی و قیمت کالا دلاری باشد.

همچنین بسیاری از کارشناســان اقتصاد هم می‌گویند تا زمانــی که نرخ تورم دورقمی اســت و سقوط ارزش ریال ادامه دارد، بین قیمت‌های بازار ایران و جهان فاصله میفتد و قاچاق توجیه دارد.

بنابراین افزایش قیمت بــدون مهار نرخ تــورم نمی‌تواند توجیه قاچــاق را از بین ببرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید