توله‌های ایران با اختلال ژنتیکی متولد شدند؟

با توجه به تشخیصص اختلال ژنتیکی در توله یوزها مسئله تعیین جنسیت از اهمیت کمتری برخوردار است. با توجه به شرایط موجود راه حل جلوگیری از خطر انقراض این گونه چیست؟

توله‌های ایران با اختلال ژنتیکی متولد شدند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

دامپزشک متخصص مامایی می‌گوید: یکی از توله‌ها به دلیل وجود اختلال ژنتیکی تلف شد و این موضوع تهدیدی برای دیگر توله‌ها به حساب می‌آید.

به نقل از ایسنا، بهرنگ اکرامی ضمن تشریح فرایند تشخیص جنسیت توله یوزهای نوزاد گفت: تشخیص اشتباه جنسیت توله یوزها به دلیل تعجیل بخش رسانه بود که پیش از تایید فنی این موضوع را اعلام کردند.

نباید چنینی مواردی بدون تاییدیه منتشر شود چرا که مردم آن را دنبال می‌کنند و اخبار اشتباه باعث ایجاد بازتاب‌های مختلفی می‌شود.

اکرامی افزود: نظر کارشناسان ما در روز اول این بود که توله‌ها ماده هستند. من نیز در حال مراقبت از یوز مادر بودم.

یکی از توله‌ها نیز در تنفس مشکل داشت و با احیا زنده ماند. حتی وزن توله نیز پس از شیرخوردن بیشتر نشد و حتی کاهش وزن نیز در آن مشاهده شد بعد از چند روز متوجه شدیم که این توله از ناهنجاری ریه رنج می‌برد.

وی با اشاره به احتمال وجود اختلالات ژنتیکی در این گونه گفت: در گربه سانان به علت اختلالات ژنتیکی و هم‌خونی احتمال بروز این مشکلات وجود دارد.

نر بودن این سه توله دلیلی بر افزایش ضریب هم‌خونی است. هر چه خانواده‌ها به یکدیگر نزدیکتر باشند، ضریب هم‌خونی بالاتر می‌رود و بالا رفتن ضریب هم‌خونی سبب بالا رفتن احتمال بروز اختلالات ژنتیکی می‌شود.

ازدواج فامیلی ممنوع!

اکرامی ادامه داد: «فیروز» – یوزپلنگ نر- از توران و «ایران» از میاندشت گرفته شده بود و احتمال اینکه خویشاوندی زیادی بین آن‌ها وجود داشته باشد، بالا است.

لذا لازم است که نمونه ژنتیکی از این گونه‌ها گرفته شود.این یک نشانه است که به ما هشدار می‌دهد که باید نگران اختلالات ژنتیکی این گونه باشیم.

دامپزشک متخصص مامایی و بیماری‌های تولیدمثل اضافه کرد: در این شرایط نر و ماده بودن توله‌ها اهمیت زیادی ندارد.

در واقع مشاهده اختلال ژنتیکی در یکی از توله‌ها اهمیت بالاتری دارد. اگر توله‌ها ماده بودند شرایط نسبتا بهتر بود اما نر شدن توله‌ها تلنگری مبنی بر بالارفتن نرزایی به ما می‌زند.

مسئله مهم هم اکنون نرزایی است و مهمتر از آن، از سه توله یکی مشکل داشته است.

دیدگاه خود را ارسال کنید