کالا برگ

این کالاها بعد از نان کوپنی می‌شوند

تصمیم دولت برای اصلاح ارز ترجیحی جدیست. از مقامات دولتی تا نمایندگان مجلس راجع به این اتفاق صحبت می‌کنند اما این نقل قول‌ها باهم متعارضند.

این کالاها بعد از نان کوپنی می‌شوند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حرف‌های رئیس مجلس، وزیر اقتصاد، رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها و معاون اقتصادی رئیس جمهوری درباره اصلاح ارز ترجیحی یکسان نیست. یکی از پرداخت ۴۰۰ هزار تومان و دیگری از پرداخت حداکثر ۱۰۰ هزار تومان یارانه برای جبران گرانی‌های اخیر صحبت کرده‌است.

تصمیم دولت برای اصلاح ارز ترجیحی جدیست. از مقامات دولتی تا نمایندگان مجلس راجع به این اتفاق صحبت می‌کنند اما این نقل قول‌ها باهم متعارضند.

مثلا محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور از پرداخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان یارانه برای جبران فشار گرانی‌های اخیر خبر می‌دهد.

در مقابل محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها گفت: برای جبران برداشته شدن ارز ترجیحی، دولت می‌تواند کمی بیشتر از دو برابر یارانه نقدی (۱۰۰ هزار تومان) پرداخت کند.

اختلاف میان صحبت‌های معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها کم نیست. دست‌کم پای صحبت از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان درمیان است.

از طرف دیگر سید احسان خاندوری، وزیر اقتصاد و امور دارایی در چند روز گذشته بیشتر از تغییر در پرداخت شیوه یارانه نان صحبت کرد.

درحالی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیر علنی امروز مجلس یادآور شد، اقلام معیشتی مثل روغن، مرغ و تخم مرغ هم شامل تمهیدات دولت خواهد شد.

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دراین باره این ناهمگونی به تجارت نیوز می‌‎گوید: چارچوب اصلی قانون بودجه است که در آن بر تامین اقلام ضروری مردم به نرخ شهریور ماه ۱۴۰۰ تاکید شده است.

وی ادامه داد: برهمین منوال باید صحبت‌های وزیر اقتصاد مد توجه قرارگیرد. طیف وسیعی از کالاهای شامل برنامه اصلاح ارز ترجیحی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع قاچاق آرد و گندم، این تغییرات از نان شروع شد.

وی به نقل از وزیر اقتصاد گفت: با هماهنگی بانک مرکزی سامانه جدیدی ایجاد شد. این سامانه در حال توسعه و تکمیل است و در آن براساس تراکنش کارتخوان نانوایی، یارانه نان پرداخت می‌شود.

مرحبا یادآور شد: ممکن است این اجرای برنامه ایراداتی داشته باشد که به مرور اصلاح می‌شود. برای همین تا چند ماه اول یارانه دولت به صورت نقدی به مردم پرداخت و بعد از آن از طریق سامانه به فروشنده خواهد شد.

وی درباره مبلغ یارانه‌ نقدی که دولت برای جبران اصلاح ارز ترجیحی در نظر می‌گیرد، گفت: وزیر اقتصاد در جلسه غیر علنی مجلس صحبتی از مبلغ نکرد. استنباط می‌کنم که خود دولت هنوز به جمع بندی نرسیده است. برای همین زود است که بگوییم این یارانه نقدی ۱۰۰ هزار تومان است یا ۴۰۰ هزار تومان.

نماینده حوزه انتخابیه آستارا همچنین در خصوص محل اجرای این طرح گفت: در اخبار محل اجرای این طرح زنجان و چند استان دیگر عنوان شده است اما در صحبت‌های امروز وزیر اقتصادی در این باره مطلبی بیان نشد.

وی در خاتمه گفت: گران کردن اقلام ضروری باید آخرین راه باشد و نباید به مردم فشار آورد. مسئله قاچاق آرد و گندم جدی بود. مطلع هستم که برخی مواقع محموله‌های آرد و گندم در همان انبار معامله می‌شدند و قبل از نانوایی برای انتقال به ترکیه و پاکستان راهی غرب و شرق کشور می‌شدند.

دیدگاه خود را ارسال کنید