یارانه نقدی

فوری: آغاز واریز یارانه نقدی چهار برابری از همین امروز

با پایان گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور و به دستور وی بانک مرکزی واریز یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را آغاز کرده است.

فوری: آغاز واریز یارانه نقدی چهار برابری از همین امروز
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی با تغییر همراه است. یارانه نقدی برخی از افراد حذف می شود. یارانه نقدی با افزایش مبلغ همراه خواهد بود. یارانه نقدی چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه نقدی به منظور کمک اقتصادی به برخی از افراد پرداخت می شود.

یارانه نقدی

جزئیات جدید یارانه نقدی

با پایان گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور و به دستور وی بانک مرکزی واریز یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را آغاز کرده است.

به نقل از شبکه خبر با پایان گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور و به دستور وی بانک مرکزی واریز یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را آغاز کرده است.

این مبلغ تا نیمه شب در حساب همه سرپرستان خانوار قرار خواهد گرفت.

قرار بود سه دهک اول هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت کند و دهک چهارم تا نهم هم به ازای هر نفر، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه بگیرند.

ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی در سخنانی با مردم گفت: بر اساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه قرار است به سه دهک نخست مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و از دهک چهارم به بعد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت شود.

رئیسی عنوان کرد: در گذشته ارز به وارد کننده داده می‌شد که مشکل آفرین بود. الان به مصرف کننده پرداخت می‌شود. در قبل به حلقه اول داده می شد الان به حلقه آخر. که مردم خودشان تصمیم بگیرند. در قبل به حلقه اول داده می‌شد الان به حلقه آخر که مردم خودشان تصمیم بگیرند.

ما به صورت سرانه حساب کردیم که مصرف سرانه چقدر است. پیشنهاد سازمان برنامه این است که به ۳ دهک اول ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت شود. یعنی خانواده ۴ نفره ۲ میلیون تومان دریافت کنند. نسبت به دهک چهارم به بعد ۳۰۰ هزار تومان هر نفر بگیرند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود از پرداخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان یارانه به ۹ دهک درآمدی کشور خبر داد. این مبلغ برای مدت ۲ ماه به صورت نقدی پرداخت خواهد شد. بعد از راه اندازی سامانه جدید به صورت کالا برگ برای کالاهای ضروری درنظر گرفته خواهد شد. یارانه نان سنتی، بنزین و دارو برای عموم مردم درنظر گرفته می شود.

ابراهیم رئیسی در گفتگوی امشب جزئیات مربوط به تشریح پرداخت یارانه نقدی جدید و اصلاح ارز ترجیحی را توضیح داد.

وی گفت: یارانه نان سنتی، بنزین و دارو برای همه مردم در نظر گرفته شده است. بهای این کالاها تغییری نخواهد داشت و افراد صرف نظر از دهک درآمدی که در آن جای دارند می توانند این کالاها را به قیمت سابق خریداری کنند.

رئیس جمهور افزود: به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه این است که سه دهک درآمدی اول هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه بگیرند. از دهک چهارم تا نهم به هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

بر این اساس از ۱۰ دهک درآمدی، ۹ دهک یارانه نقدی دریافت می‌کنند و تنها دهک دهم که بالاترین درآمد را دارند، مشمول یارانه جدید نمی‌شوند. اما دهک‌های اول، دوم و سوم مشمول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

دهک چهارم،‌ پنجم، ششم،‌هفتم، هشتم و نهم شامل یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

اما پرداخت یارانه نقدی دائمی است یا موقتی؟

به گفته رئیسی یارانه نقدی جدید از طریق سامانه جدیدی به صورت هوشمند توزیع می‌شود. قرار است این یارانه نقدی تنها دو ماه پرداخت شود تا زیرساخت‌های پرداخت کالا برگ آماده شود اما بعد از این دو ماه، یارانه نقدی حذف می‌شود و تنها کالابرگ پرداخت می‌شود.

رئیس‌جمهور امشب در یک گفتگوی زنده تلویزیونی درباره مهمترین مسائل روز کشور با مردم سخن می‌گوید. این روزها موضوع حذف یارانه آرد، بازگشت کالابرگ به اقتصاد ایران و کمبود برخی اقلام اساسی سفره مردم از مهم‌ترین موضوعات مطرح در جامعه هستند.

چند روز قبل اعلام شد که ابراهیم رئیسی امشب قرار اتست با مردم گفتگو کند و خبر خوشی را به مردم بدهد. حالا پیگیری‌ها نشان می‌دهد احتمالا مهم‌ترین موضوع این گفتگو، افزایش مبلغ یارانه‌ها و تغییر در شیوه پرداخت آن است.

پگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی است بخش مهمی از گفتگوی رئیسی درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی، توضیح دهک‌بندی جدید در جامعه و تجمیع کلیه یارانه‌ها با همدیگر است. محسن رضایی معاون رئیس جمهور هم روز گذشته گفته بود احتمالا مبلغ یارانه نقدی به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان برسد. بر این اساس احتمالا امشب رئیسی وعده چند برابر شدن یارانه نقدی را بدهد و یا توزیع کالابرگ را.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برای پنجمین بار، امشب از طریق خبر ۲۱ شبکه اول سیما، با مردم سخن می‌گوید. رئیس‌جمهور در این گفتگوی زنده تلویزیونی، درباره مهمترین مسائل روز کشور از جمله ابعاد و نحوه اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی سخن می‌گوید (فارس).

این روزها موضوع حذف یارانه آرد، بازگشت کالابرگ به اقتصاد ایران و کمبود برخی اقلام اساسی سفره مردم از مهم‌ترین موضوعات مطرح در جامعه هستند.

رئیس‌جمهور روز گذشته، با بیان اینکه دولت نه به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی، بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌هاست، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند.

رئیسی، رئیس جمهور شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها با بیان اینکه استفاده از نظرات نخبگان عرصه‌های مختلف به عنوان صاحبان دانش، تجربه و توانایی، زمینه‌ساز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح، اثرگذار و ماندگار خواهد بود، افزود: در زمینه اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان شما باید طرف مشورت قرار بگیرید. چرا که تجارب شما حتما می‌تواند در این زمینه برای دولت راهگشا باشد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه مواد غذایی اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها است، افزود: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. این موضوع باید به طور شفاف و دقیق برای مردم تبیین شود. دولت تصمیم اقتصادی محرمانه ندارد و باور داریم که اگر مردم در جریان جزئیات این تصمیم قرار گیرند، همراه دولت خواهند بود چرا که ما به دنبال تامین منافع مردم هستیم.

او گفت: دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست. بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابجا شود. در واقع به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ، عدم اجرایی شدن کالابرگ الکترونیک و زمان‌بر بودنش را رد کرد و گفت ظرف مدت حداکثر ۴۰ روز می‌توان این طرح را اجرایی کرد.

زمان واریز یارانه‌های جدید مشخص است؟

به نقل از آفتاب، در جلسه فوق العاده شب گذشته شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، قالیباف با انتقادات صریح از میرکاظمی، مخبر، صالح آبادی و برخی مسئولین اقتصادی دولت از تصمیمات غیرکارشناسی آن‌ها انتقادات صریح و تندی کرد.

او گفت: این لطمه‌ای که به ذهنیت مردم زده شده است، نتیجه اقدامات شما است.

قالیباف ادامه داد: مگر قرار نبود با توجه به حساسیت درباره آرد، اقدامی نشود و اگر قرار بر اقدام شد، بعد از مابقی کالا‌ها و اجرایی شدن کارت هوشمند نان صورت گیرد.

قالیباف با ارائه گزارش جلسات متعددی که با رئیسی و مخبر در سال گذشته داشته است و مقرر شده بود که کالابرگ الکترونیک در دستور کار قرار گیرد، از میرکاظمی انتقاد کرد.

او خطاب به میرکاظمی گفت: شما مخالف هستید و اجازه ندادید این اتفاق مثبت برای کشور بیافتد.

همچنین قالیباف، عدم اجرایی شدن این اقدام و زمان‌بر بودنش را رد کرده و گفته که من با کارشناسان و افراد فنی و کسانی که کف کار اجرایی این کار از بدنه کارشناسی هستند، مفصل جلسه گذاشتم.

وی افزود: با تجربه‌ای که در راه اندازی ۱۱۰ و هوشمندسازی شهرداری دارم تاکید می‌کنم اگر کار درست پیگیری شود، ظرف مدت حداکثر ۴۰ روز می‌توان طرح را اجرایی کرد.

این در حالی است که رضایی گفته در دو ماه اول این یارانه در قالب نقدی و به عنوان کمک معیشتی به مردم پرداخت می‌شود. اما از ماه سوم مردم به جای یارانه نقدی کالا برگ دریافت می‌کنند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: قانون مجلس بر کالابرگ الکترونیک با قیمت شهریور ۱۴۰۰ تصریح دارد و تاکید می‌کند که این تصمیم یک تصمیم کارشناسی شده است.

وی تصریح کرد: مجلس اجازه اقدامی غیر از این را نمی‌دهد. او بر نظر مثبت رئیس‌جمهور بر این مساله هم تصریح می‌کند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های مجلس از چگونگی فرآیند آزادسازی ارز ۴۲۰۰ خبر داد.

به نقل از دانشجو، نماینده بانک مرکزی با حضور در کمیته هدفمندی یارانه‌ها در مجلس از نرم‌افزاری رونمایی کرده است که نشان می‌دهد پس از آزادسازی قیمت‌ها چگونه افراد از میزان یارانه خود مطلع می‌شوند.

بنا به اطلاعات موجود مردم پس از خرید هر نوع نان از هر فروشگاهی، رسید تراکنش خود را دریافت می‌کنند که در ذیل آن، جزئیات میزان باقی مانده سهمیه یارانه نان و میزان واریز یارانه نانوایی نیز مشخص خواهد شد.

این نرم‌افزار برای تمام پایانه‌های فروشگاهی متصل به بانک مرکزی، فعال است.

میرتاج‌الدینی گفت: به ازای هر خرید نان برای مردم برگ خرید صادر می‌شود که فرد اطلاع می‌یابد که چقدر نان خریده است و چقدر از کارت یارانه‌اش کسر شده یا چقدر در کارت یارانه‌اش باقی مانده است.

رئیس تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال جاری، همچنین از تخصیص یارانه نان و سایر اقلام کالا‌های اساسی به کارت اعتباری مردم خبرداد.

او گفت: همزمان با آزادسازی، کارت اعتباری باید شارژ شود و به عبارت دیگر آزادسازی زمانی رخ خواهد داد که کارت یارانه شهروندان موجودی کافی داشته باشد.

میرتاج‌الدینی پیش‌تر اعلام کرده بود که اگر دولت نتواند زیرساخت‌های آزادسازی را تامین کند به مدت دو ماه نخست اجرای آزادسازی مبلغ نقدی یارانه‌ها را به حساب افراد سرپرست خانوار واریز خواهد کرد.

او در عین حال دیروز گفت که این اقدام وقتی قرار بود انجام شود که دولت زیرساخت‌های آزادسازی ارز ترجیحی را مهیا نکرده باشد درحالی که دولت الان این زیرساخت‌های بانکی و اطلاعاتی را مهیا کرده، ولی هنوز زمان آزادسازی ارز ۴۲۰۰ در کالا‌های اساسی اعلام نشده است.

وی افزود: اعتبار شارژ شده در کارت اعتباری افراد غیرقابل برداشت است و در حساب بانک مرکزی قرار دارد.

بانک مرکزی نیز صبح روز بعد از خرید مردم، یارانه فروشگاه‌ها را به حساب صاحبان آن کسب‌وکار واریز می‌کند.

هرچند هنوز دولت زمان آزادسازی اقلام باقی‌مانده کالا‌های اساسی را اعلام نکرده است، اما دیروز محمدرضا میرتاج‌الدینی درباره چگونگی اجرای آزادسازی این اقلام توضیحاتی داد.

او گفت: هر چقدر آزادسازی در شرایط عادی انجام شود برای دولت بهتر است.

به گفته وی، چگونگی آزادسازی در اختیار دولت است، اما احتمالا کالا‌های اساسی با یکدیگر آزاد خواهند شد.

رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های مجلس افزود: آزادسازی سایر کالا‌های اساسی مانند نهاده‌های دامی یکجا انجام می‌شود.

به گفته میرتاج‌الدینی شیوه اجرای آزادسازی جزئیاتی دارد که نمی‌شود همه را توضیح داد و درعین حال برخی از مشکلات هم در اجرا پیش می‌آید.

مثلا یارانه اعتباری برای خرید کالا که واریز می‌شود به یک عده که در لیست نیستند شاید در اول کار داده نشود، یقینا یکی از مشکلات این خواهد بود که این افراد اعتراض می‌کنند که چرا به ما یارانه ندادند.

وی گفت: دولت باید دسترسی این افراد را برای درج اطلاعات در سامانه رفاه ایرانیان باز کند تا افراد را بلافاصله شناسایی و پایش کند تا این افراد هم به لیست یارانه بگیران اضافه شوند.

مبلغ یارانه دوبرابر نقدی است

به گفته رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها، در اجرای آزادسازی نرخ ارز ترجیحی حتما مدیریت شبانه‌روزی تمام دستگاه‌های اجرایی دولت نیاز است و همه استانداران و مدیران باید آماده باشند که کمترین مشکل را هم مدیریت کنند.

به گفته وی، آنچه قابل توزیع به عنوان یارانه به مردم است حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است (یعنی یارانه گندم و یارانه کالا‌های اساسی).

یعنی دولت کمی بیشتر از دو برابر یارانه نقدی و معیشتی می‌تواند یارانه مستقیم به جای ارز ترجیحی به مردم بدهد که در قالب کارت یارانه و به صورت اعتباری و نه یارانه نقدی پرداخت می‌شود و این یارانه صرفا برای خرید کالا در فروشگاه‌های دارای کارت‌خوان خواهد بود.

میرتاج‌الدینی افزود: اعتبار یارانه نقدی و معیشتی ۷۴ هزار میلیارد تومان در سال است که در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری قید شده است؛ بنابراین کل یارانه که با این اعتبار به همان یارانه بگیران نقدی و معیشتی می‌توان داد کمی بیشتر از دو برابر نقدی خواهد بود.

براساس تصمیمی که شب گذشته اتخاذ شد مقرر شد به هر نفر از طبقات پایین جامعه کالا برگ به ارزش ۴۰۰ هزار تومان و به طبقات بالا ۳۰۰ هزار تومان داده شود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی گفت: برای تامین کالاهای اساسی ابتدا یارانه نقدی اختصاص می‌یابد و در آینده طرح توزیع کالا برگ کالاهای اساسی در دستور قرار می‌گیرد. 

محسن رضایی نیز در این باره اظهار داشت: دلار ۴۲۰۰ تومانی که به صورت ارزان به تجار داده می‌شد، الان بصورت کالا برگ در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: در دو ماه اول، ارزش کالا برگ برای استفاده بصورت نقد و اعتبار به حساب مردم واریز می‌شود تا فشار ناشی از گرانی‌ها کاهش یابد، اما پس از دو ماه با توجه به قانون مجلس طرح بصورت کالا برگ ادامه می‌یابد.

وی در مورد ارزش کالا برگ برای طبقات بالا و پایین جامعه، گفت: براساس تصمیمی که شب گذشته اتخاذ شد مقرر شد به هر نفر از طبقات پایین جامعه کالا برگ به ارزش ۴۰۰ هزار تومان و به طبقات بالا ۳۰۰ هزار تومان داده شود.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در ادامه گفت: پرداخت مبلغ اعلام شده برآورد کارشناسان است و هنوز قطعی نشده است. به‌زودی رقم قطعی یارانه پرداختی را اعلام می‌کنیم.

وزیر کشور عادلانه شدن یارانه ها را گام نخست شکوفایی اقتصادی خواند و گفت: برخلاف تمام توطئه های بدخواهان خارجی، قدمهای بزرگی برای پیشرفت ایران اسلامی در حال برداشته شدن است.

احمد وحیدی عصر شنبه در مراسم تکریم و معارفه استانداران قدیم و جدید کرمان، با گرامیداشت نام و یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: مفهوم مدافعان حرم که تجسم عینی و عملی آن توسط شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی پیاده شد، امروز وارد ادبیات مذهبی، مبارزاتی و نظام مقدس شده است که جبهه های جدیدی در پی آن ایجاد شد.

وی ادامه داد: عزت، رفعت و عظمت شهید سلیمانی که امروز تصویر او در کنار امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار می گیرد و محبت او در دل مجاهدان جهان قرار دارد، حجتی است که نشان می دهد پیمودن این راه ها امکان پذیر است.

وزیر کشور اضافه کرد: شهید سلیمانی موجی از پس موجی دیگر در انقلاب ما آفرید و همه ما مدیون او هستیم.

وی با بیان اینکه فضای جدیدی برای ما وجود دارد که باید تلاش مضاعفی انجام داد، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران، جهان را عوض کرده است. بارها از زبان رهبر معظم انقلاب شنیده‌اید که درباره پیچ تاریخی صحبت کرده اند.

وحیدی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ گاه به دنبال جابجایی مرزهای جغرافیایی نبوده است، افزود: جمهوری اسلامی در نقطه ای قرار گرفته است که امروز مرزهای سیاسی، فرهنگی، ژئوپلتیک و هویتی را در زمینه های مختلف جابجا می‌کند.

وی ادامه داد: تمام کسانی که وجدان های بیدار دارند، هویت خود را با هویت جمهوری اسلامی پیوسته می دانند. از این رو، انقلاب اسلامی هویت جدید و مرزهای جدیدی آفریده و مدافعان بزرگی در پشت این خطوطی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده است، دفاع می کنند و به جلو می روند.

وزیر کشور با بیان اینکه احساس نزدیکی فروپاشی رژیم صهیونیستی آنها را به دست و پازدن وادار کرده است، تصریح کرد: آنها حس می کنند که هویت بلند جمهوری اسلامی بر جانهای آنها چنگ انداخته است و به قدری از این مساله وحشت دارند که به انواع حیله، با عملیات روانی و جنگ رسانه ای به دنبال کوچک کردن همه موفقیت ها و دستاوردهای ایران در ذهن مردم هستند که البته نمی توانند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی به سربازان فداکار و کسانی نیاز دارد که بدون توجه به نام و عنوان، مسئولیت بپذیرند که بی تردید لطف و عنایت الهی شامل حال آنها می شود.

 وحیدی با توجه به تصمیم دولت در عادلانه کردن پرداخت یارانه ها، تصریح کرد: ریل اقتصادی گام نخست است و مسایل زیادی باید در این زمینه اتفاق بیفتد. هرچند در خارج از ایران، کسانی هستند که می خواهند جمهوری اسلامی را از پیمودن این گام های بلند که بسیار مهم است، بازدارند.

وی خاطرنشان کرد: امروز این گام های بلند در حال برداشته شدن است و آثار آن به تدریج نمایان می شود. برای این کار، همه باید کمک کنند و به میدان بیایند.

وزیر کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد شکوفا خواهد شد، یادآور شد: شکل جدید عادلانه کردن یارانه ها، یک مساله مهم است که البته خود، گام نخست است.

وحیدی، اجرای طرح رتبه بندی معلمان و بهبودی معیشت کارگران را دیگر اقدامات برداشته شده در دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم برشمرد و افزود: همین الان، وضعیت مدیریت کرونا در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنید. کارهای مهمی در حال رخ دادن است و این در شرایطی است که فشار حداکثری و حداکثر توطئه ها هم وجود دارد.

وی ادامه داد: باید کمربندها را محکم ببندیم ، دچار حاشیه نشویم و با تمسک به اهل بیت (ع) و بهره گیری از روح بزرگ شهدا و تحت فرمان مستقیم رهبر معظم انقلاب اسلامی با قدرت به جلو برویم.

وزیر کشور با اشاره به فرمان جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: امروز ابرقدرت های دیروز در بعضی از مسایل به کشور ما محتاج شده اند. این افتخار خیلی بزرگی است و این در حالی است که دشمنان ما در خارج می کوشند بگویند جمهوری اسلامی دستاوردی نداشته است.

 وحیدی با اشاره به راهپیمایی روز قدس، افزود: مردم این دستاوردها را حس می کنند و بر خلاف بلندگوهای تبلیغاتی دشمنان، در صحنه حاضر می شوند.

وحیدی همچنین به تکریم علی زینی وند، استاندار سابق کرمان پرداخت و گفت: برای او آرزوی توفیق دارم.

وی به معارفه محمد مهدی فداکار استاندار جدید کرمان هم پرداخت و گفت: او از رزمندگان و جانبازی بیش از ۴۰ درصد لشکر ثارالله بود که از افتخارات ایشان است. در حوزه آموزشی، فرهنگی و مدیریتی دارای سوابق خوبی است و انتصاب ایشان را که رای خوبی در هیات دولت کسب کرد، تبریک می گویم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: ارزش کالابرگ ها به طبقات پایین ۴۰۰ هزار تومان و به طبقات بالا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد است.

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور طی گفت و گویی مطرح کرد: دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که به تجار داده می‌شد، با حذف ارز ترجیحی، همان پول بصورت کالابرگ در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

رضایی تاکید کرد: در دو ماه اول، ارزش کالابرگ‌ها بصورت نقد و اعتبار به حساب مردم واریز می‌شود، بعد از دو ماه طرح بصورت کالابرگ ادامه خواهد یافت.

 وی در ادامه افزود: ارزش کالابرگ به طبقات پایین ۴۰۰ هزار تومان و به طبقات بالا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: عددهای اعلام شده باید با منابع بودجه کشور بررسی شود و عدد قطعی بزودی در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد.

مطابق گزارش، یارانه جدید، ماهانه به افراد پرداخت می‌شود. با بررسی‌های صورت‌گرفته در این گزارش، با اجرایی شدن تمام این چهارسناریو نسبت‌های مخارج دهک‌ها و ضریب جینی نسبت به قبل کاهشی خواهند شد؛ اما بیشترین میزان کاهش مربوط به «سناریوی چهارم» است. البته این سناریوها بدون توجه به «روش‌های تامین مالی بودجه» و «بررسی اثرات تورمی» بوده که از دید پژوهشگر نیاز به مطالعات تکمیلی در این زمینه وجود دارد. اگرچه به‌طور اجمالی می‌توان گفت که روش نادرست تامین مالی این یارانه‌ها می‌تواند اثر مثبت آن را خنثی کند.

بازوی پژوهشی سازمان برنامه وبودجه کشور در چهار سناریوی پرداخت یارانه نقدی و تبعات آن را بررسی کرده است. این چهار سناریو عبارتند از: پرداخت یارانه نقدی جدید سرانه و ماهانه ۷۰‌هزار تومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم، پرداخت یارانه نقدی ۷۰‌هزار تومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم، پرداخت یارانه نقدی ۹۰ هزارتومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم و پرداخت یارانه نقدی ۱۱۰هزارتومانی به خانوارهای دهک‌های اول تا پنجم. بر اساس نتایج این پژوهش هر چهار سناریو سبب کاهش نسبت مخارج خانوارها و ضریب جینی می‌شود، اما درمیان این سناریوها، بیشترین تغییرات کاهشی مربوط به سناریوی چهارم است. به عبارت دیگر، بیشترین میزان سرانه یارانه جدید یعنی ۱۱۰‌هزار تومان برای دهک‌های اول تا پنجم، بیشترین اثر حمایتی را در پی خواهد داشت. البته این گزارش معتقد است درخصوص منابع مورد نظر و اثرات تورمی باید پژوهش بیشتری در نظر گرفته شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید