اخبار بورس| بورس امروز| شاخص کل بورس |اخبار بورس:پیشنهاد خرید در بازار نوسانی

اخبار بورس:پیشنهاد خرید در بازار نوسانی

در بازار نوسانی چه باید کرد؟ سهامداران چه کنند که دچار وحشت نشوند؟ و در بازار نوسانی باید از چه چیزی اجتناب کرد؟

اخبار بورس:پیشنهاد خرید در بازار نوسانی
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

بازار این روزهای ایران اگر چه روند کلی مثبتی را دارد اما نوسانات آن در برخی سهم ها زیاد است. این نوسانات از یک سو ناشی از عوامل تکنیکال درونی است و از سوی دیگر ناشی از تحولات بزرگ در خارج از کشور.

دنیا شاهد رویدادها و تنش های سیاسی زیادی است که بر بازار سهام سایه افکنده است، لحظه به لحظه قیمت برخی از سهام افزایش و برخی دیگر کاهش می یابد که باعث ایجاد حالت بلاتکلیفی می شود و سرمایه گذاران را مضطرب می کند حتی ممکن است این موضوع با توجه به تجربه تلخ دو سال اخیر بازار سهام منجر به تصمیمات عجولانه شود که نتجه اش ضرر تازه واردان باشد.

کارشناسان به طور کلی به سرمایه گذاران توصیه می کنند که در این فضا آرامش خود را از دست ندهند و برای این منظور سه نکته کلیدی را نباید از یاد برد.

اما بد نیست قبل از پرداختن به این سه موضوع سهامداران و کسانی که جدید به بازار وارد شده اند؛ دونکته مثبت را در نظر بگیرند.

نخست آن که بازار سهام نیز متاثر از تورم امسال حتما روندی مثبت تر از سال گذشته دارد و لذا در بررسی سهام هایی که از لحاظ بنیادی وضعیت مناسبی دارند، این نکته آرامش بخش را مد نظر قرار دهند.

نکته دومی که باید سهامداران این روزهای بورس بدانند این است که بازار ارز رمز ها به شدت به هم ریخته و لذا سرمایه گذاری پر ریسک در انجا منجر به ورود بخشی از آن سرمایه ها به بورس خواهد شد. نگاهی به ورود میزان سرمایه از سوی حقیقی ها می تواند این نوید را بدهد که روند بورس به این زودی نزولی استرس زا نخواهد بود.

با این حال به عنوان یک سهامدار بد نیست سه نکته را نیز بیاموزید که شبکه سی ان بی سی به آن پرداخته و تاکید دارد که در زمان نوسانات بازار باید از آن اجتناب کرد. این موارد اجتنابی، کلی بوده و می توان آن را همیشه در بازار سرمایه مورد توجه قرار داد.

۱- فروش سهام از روی وحشت ممنوع

جو مالین، مدیر ارشد سرمایه گذاری در شرکت تحقیقات کمی هلیوس، می گوید: فروش از روی وحشت بدترین کاری است که یک سرمایه گذار می تواند انجام دهد.

مالین به سرمایه گذاران توصیه می کند در عوض به دنبال فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری پول در سهامی باشند که قبلاً در فکر سرمایه گذاری در آن بودند، به خصوص که در آن زمان همه چیز در مدت کوتاهی با قیمتی مشخص و جذاب برای فروش عرضه می شود.

گرگ مک براید، تحلیلگر ارشد بانکریت « Bankrate » در تائید این نوع نگاه می گوید: بهترین کار در این زمان خرید سهام بیشتر یا حداقل نگه داشتن سهام است. وی خاطرنشان می کند که بدترین چیز این است که در زمان رکود بازار سهام را بفروشید. به خصوص اگر می دانید که در طولانی مدت هدف های قیمتی مد نظر شما منطقی است و به لحاظ تکنیکالی تغییری نداشته ایم.

به یاد داشته باشید که اگر از این تکنیک در بحران دوره قبل بورس استفاده می کردید. افت های شدید و وحشت فردی به وحشت جمعی بدل نمی شد. با این حال حرفه ای ها تنها در مدت سه ماه اخیر بیش از ۳۰ درصد سود کرده اند.

۲- دائم مراقب بازار نباشید

سرمایه گذار معروف وارن بافت به سرمایه گذاران توصیه می کند که در دوره های نوسان بیش از حد مراقب بازار نباشید.

وی می گوید: اگر سرمایه گذاران بیش از حد نگران کاهش اندک سهام خود باشند و فکر کنند زمانی که قیمت ها بالا رفت باید آنها را بفروشند، عملکرد خوبی نخواهند داشت.

کارشناسان به سرمایه گذاران توصیه می کنند در هنگام کاهش قیمت سهام در برابر تمایل به فروش سهام مقاومت کنند و تا حد امکان از اخبار دوری کنند.

توجه کنید این توصیه در شرایط فعلی بازار بورس قابل تامل است. وگرنه تعیین استراتژی خرید و فروش به ویژه تعیین حد ضررو سود منطقی برای هر فردی لازم و ضروری است.

۳- نگاه کوتاه مدت به سهام نداشته باشید

کارشناسان به سرمایه گذاران، به ویژه کسانی که مبتدی هستند، توصیه می کنند آرامش خود را حفظ کنند و به تصویر کلی از شرایط بازار نگاه کنند. در این باره نیز وارن بافت به سرمایه گذاران توصیه می کند که غیر حرفه ای ها به دلیل ریسک کمتر و کارمزد پایین، در صندوق های شاخص سرمایه گذاری کنند تا به شکل فردی.

این توصیه را باید مبتدیانی که معمولا دیرتر به بازار سهام در سال جاری رجوع می کنند؛ جدی بگیرند. چشم بسته و تنها با سیگنال هایی که از دیگران می شنوند؛ خرید نکنید. وسعی کنید سهام هایی را بخرید که پی بر ای آنها کم باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید