قیمت گندم| افزایش قیمت گندم

افزایش قیمت گندم در بازار جهانی چیست؟

بانک جهانی استفاده از ذخایر غلات چین را به عنوان دلیل افزایش قیمت گندم در بازار جهان تشخیص داد.

افزایش قیمت گندم در بازار جهانی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 کارشناسان یکی از دلایل افزایش قیمت جهانی گندم را افزایش ذخایر غلات کشور چین می‌دانند؛ به طوری که کشور چین نیمی از ذخایر غلات جهان از جمله برنج ذرت را در اختیار دارد و برای اولین بار نسبت به افزایش ذخایر خود برای افزایش امنیت غذایی اقدام کرده است. همچنین،مناقشه گندمی بین الجزایر و فرانسه که در پی آن سه محموله فرانسه از سوی الجزایر بازگشت داده شده نیز از عوامل تأثیرگذار بر قیمت این محصول در جهان یاد می‌شود. در هفته‌های پایانی ژانویه، همچنین شاخص سایر غلات از جمله ذرت و جو نیز افزایش یافت.

 بر این اساس، گندم روسیه از ۳۳۲ به ۳۳۵ دلار و گندم آلمان از ۳۲۱ به ۳۲۶ دلار رسید. گندم اتحادیه اروپا، رومانی و فرانسه نیز در این مدت با رشد همرا بود؛ به طوری که گندم فرانسه در بازار بین‌المللی ۳۱۸ دلار و گندم اتحادیه اروپا و رومانی ۳۳۰ دلار قیمت را تجربه کرد.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در ماه آگوست، هشتمین ماه سال جاری، قیمت گندم افزایش یافت. آمارها نشان می‌دهند، در این ماه، هر تن گندم در بازارهای جهانی، قیمتی برابر با ۲۷۶.۲ دلار داشت که نسبت به ماه قبل از آن رشد بیش از ۲۰ دلاری را تجربه کرده و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. در ماه ژوئن همین سال، هر تن گندم در دنیا با قیمت ۲۶۳.۵ دلار فروخته شده و در ماه جولای با تجربه افت قیمت به مرز ۲۵۴.۷ دلار رسیده بود.

اوایل ماه جاری میلادی بانک جهانی هشدار داد: یک پنجم مردم جهان به دلیل شرایط کنونی بازار غلات در خطر فقر و گرسنگی هستند. نگرانی در مورد غلات از ماه فوریه که درگیری نظامی روسیه و اوکراین شروع شد، افزایش یافته است؛ شرکت های کشتی رانی از بنادر روسیه و اوکراین در دریای سیاه که برای انتقال غلات استفاده می شد، دوری می کنند.

تحریم های غرب سبب شده است تا بازارهای جهانی به محصولات زراعی و کود شیمیایی روسیه و بلاروس دسترسی نداشته باشند، با رشد قیمت غلات در جهان، تامین کنندگان بزرگ نظیر روسیه، قزاقستان و هند، صادرات خود را به صورت موقت برای حمایت از بازارهای داخلی شان متوقف کرده اند.

دیدگاه خود را ارسال کنید