ترانه علیدوستی | حواشی ترانه علیدوستی | ترانه علیدوستی در جشنواره کن

ژپون لباس ترانه علیدوستی کار دستش داد | حرکت جنجالی ترانه علیدوستی در فرش قرمز

دیشب ترانه علیدوستی با لباس عجیب بر روی فرش قرمز جشنواره کن حاضر شد. دست دادن ترانه علیدوستی به بازیگر مرد حاشیه ساز شد.

ژپون لباس ترانه علیدوستی کار دستش داد | حرکت جنجالی ترانه علیدوستی در فرش قرمز
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

ترانه علیدوستی بازیگر زن ایرانی می باشد. ترانه علیدوستی متولد 1362 می باشد. ترانه علیدوستی برای فیلم برادران لیلا جایزه جشنواره کن را گرفت. ترانه علیدوستی برای فیلم اصغر فرهادی جایزه اسکار گرفت. ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد خوش درخشید.

​ ترانه علیدوستی

بیوگرافی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی متولد 22 دی 1362 در تهران ، بازیگر و مترجم است. دیپلمه رشته کامپیوتر می باشد که در مدرسه رشته تجربی خواند که به زبان انگلیسی هم تسلط دارد و تز 17 سالگی بازیگری را آغاز کرده است. او خود را بعنوان یک مادر و فمنیسم (حامی زنان) معرفی می کند.

او در فیلم‌های فیلم‌سازان برجسته‌ای چون رسول صدرعاملی، واروژ کریم‌مسیحی و اصغر فرهادی بازی کرده و جوایز گوناگونی از جمله جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده‌است. او در جشنواره‌های فیلم وزول فرانسه ۲۰۱۴ و فیلم هانوی ویتنام ۲۰۱۲، یکی از اعضای هیئت داوران بود. علیدوستی در سال ۱۳۸۰ در اولین تجربهٔ سینمایی خود برای فیلم من، ترانه ۱۵ سال دارم برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از جشنوارهٔ فیلم فجر شد.

علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط بوده و مترجم ادبی است.او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دورهٔ برگزاری آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه رؤیای مادرم، نوشته آلیس مونرو به‌دست‌آورد. ترانه علیدوستی در ویژه‌نامه شماره ۱۰۰ ماهنامه صنعت سینما که نگاهی است به سینمای ایران در دهه هشتاد، به انتخاب ۱۳۰ نویسنده و منتقد سینمایی به عنوان بهترین بازیگر زن دهه انتخاب شد.همچنین در سال ۱۳۹۰، مجله فیلم او را بهترین بازیگر زن دهه ۸۰ انتخاب کرد.

سابقه فعالیت هنری ترانه علیدوستی

ر دوره ی راهنمایی،‌ دو سال در هنرستان موسیقی تحصیل کرد که کلارینت و پیانو می زد. در دوره ی دبیرستان مشغول تحصیل در رشته ی علوم تجربی بود که در کلاس های بازیگری آقای امین تارخ ثبت نام کرد. سال 1379 از طریق همین کلاس ها برای بازی نقش «ترانه پرنیان» در فیلم (من ترانه 15 سال دارم) انتخاب شد و با بازی در این فیلم وقفه ای در تحصیلاتش افتاد که سرانجام در رشته ی کامپیوتر دیپلم گرفت. 

ترانه علیدوستی

زندگی خصوصی ترانه علیدوستی

پدر ترانه علیدوستی، حمید علیدوستی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از مربیان کنونی فوتبال ایران است. برادرش در چهارشنبه‌سوری سال ۱۳۸۳ فوت کرد. این اتفاق دقیقاً در همان روزهایی اتفاق افتاد که علیدوستی مشغول بازی در فیلم چهارشنبه سوری بود، فیلمی که در آن با درخشش در نقشی متفاوت توانست جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر توانا تثبیت کند. مادر ترانه علیدوستی سنگ تراش و مجسمه ساز است.

ترانه علیدوستی در کودکی به بازیگری علاقه نداشت. اما به سینما رفتن علاقه مند بود و فیلم زیاد می دید. ترانه علیدوستی در دوران کودکی هم بازیگر خاصی علاقه نداشت اما بعدها به بازی پرویز پرستویی، عزت الله انتظامی و آتیلا پسیانی علاقه مند شد. ترانه علیدوستی در حال حاضر از بازیگران هم نسل خود بازی باران کوثری را خیلی دوست دارد. پدر ترانه علیدوستی به سینما خیلی علاقه مند است و خیلی فیلم میبیند. یکی از فیلمهایی که ترانه دیده و به خوبی یادش مانده، فیلم " سینما پارادیزو " است.

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی متاهل است و چند سال است که به علی منصوری ازدواج کرده است . وی یک دختر نیز به نام حنا منصوری دارد . چندی پیش شایعه ای مبنی بر جدایی و طلاق ترانه علیدوستی منتشر شده بود و شایعه شده بود که وی قرار است با مانی حقیقی ازدواج کند که این اخبار تکذیب گردید.

علت مرگ تنها برادر ترانه علیدوستی

پویان علیدوستی تنها برادرش بود که در چهارشنبه‌سوری سال ۸۳ او را از دست داد.  ترانه ازدواج کرده و صاحب یک فرزند دختر به نام «حنا» است.

ترانه علیدوستیفعالیت هنری خود را همزمان با تحصیل در رشته تجربی با حضور در هنرستان موسیقی و آموزش کلارینت و پیانو شروع کرد، سپس تصمیم گرفت کلاس بازیگری برود. 

فعالیت های جانبی ترانه علیدوستی

علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط بوده و مترجم ادبی است.او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دوره برگزاری آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه رؤیای مادرم، تألیف آلیس مونرو کسب کرد. 

ترانه علیدوستی

پدر ترانه علیدوستی آرشیو تاریخ سینما را دارد. مخصوصا فیلمهای " برگمان، فلینی و کیشلوفسکی " . اولین حضور ترانه علیدوستی در سینما سال 80 و با بازی در فیلم سینمایی " من ترانه 15 سال دارم " بود. حبیب رضایی برای انتخاب این نقش از بیش از 600 نفر تست گرفت و از بین همه آنها، ترانه پذیرفته شد. به خاطر بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. وقتی پدرش فیلم " من ترانه 15 سال دارم " را دید، گریه کرد.

ترانه علیدوستی با آنکه موقع بازی در فیلم من ترانه 15 سال دارم، نه ازدواج کرده بوده و نه مادر شده بوده، آن قدر نقش خود را خوب ایفا کرد که همه تحسینش کردند. حمید علیدوستی متولد ٢١ اسفند ١٣٣4  در دوران جوانی در پست مهاجم برای تیم های تهران جوان، هما و تیم ملی فوتبال ایران بازی کرده و در حال حاضر بازنشسته فوتبال است. 

دیدگاه خود را ارسال کنید