اخبار ورزشی| آخرین اخبار ورزشی| سیاست بازی ایران و کانادا را لغو کرد| جزئیات

سیاست بازی ایران و کانادا را لغو کرد| جزئیات

ایران از حضور در مسابقه جام جهانی بازماند. کانادا ایران را از ادامه مسابقه تحریم کرد. این تحریم واکنش حقوق بین الملل برای دفاع از حق حضور ایران در مسابقات فیفا را به دنبال کشاند.

سیاست بازی ایران و کانادا را لغو کرد| جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

بازی ایران و کانادا همواره با هیجان های زیادی رو به رو بوده است. بازی ایران و کانادا به علت تحریم ایران توسط کاندا لغو شد. بازی ایران و کانادا در فیفا 2022 برگزار نخواهد شد. کانادا با لغو بازی ایران و کانادا حقوق بین الملل فیفا را زیر پا گذاشت. بنظر می رسد که لغو بازی ایران و کانادا یک بازی سیاسی در پشت دارد.

بازی ایران و کانادا

جزئیات جنجالی لغو بازی ایران و کانادا

 اساسنامه فیفا ذیل بندهای مربوط به حقوق بشر، عدم تبعیض و ارتقای روابط صمیمانه، مقرراتی را وضع کرده که به نظر می‌رسد براساس این بندها، مسئولیت‌های حقوقی جدی بر عهده فیفا و کاناداست.

براساس بندهای پیش‌گفته، فیفا متعهد است که حقوق شناخته‌شدۀ بین‌المللی بشر را محترم شمرده و تلاش کند که حفاظت از اینگونه حقوق را ترویج کند.

طبق اساسنامه، تبعیض قائل‌شدن به هر شکلی علیه کشوری، فردی حقیقی یا گروهی از افراد با در نظر گرفتن اصلیت نژادی، جنسی، معلولیتی، گویشی، مذهبی، سیاسی یا دلایل دیگر بشدت ممنوع و از طریق اخراج یا تعلیق قابل مجازات است؛ لذا کانادا مستوجب مجازات به نظر می‌رسد.

بازی ایران و کانادا

همچنین فیفا باید روابط دوستانه را از این طرق بهبود ببخشد:

روابط مابین و در میان اعضا، کنفدراسیون‌ها، باشگاه‌ها، مقامات رسمی و بازیکنان. هر فرد یا سازمانی که در جریان بازی فوتبال قرار دارد متعهد به رعایت اساسنامه، مقررات و اصول بازی جوانمردانه است.

در جامعه بخاطر اهداف بشردوستانه.

علاوه بر این، فیفا باید راه‌های نهادینه‌شده را پیش‌بینی کند تا به حل هر گونه اختلافی بپردازد که احتمال بروز آن مابین و میان اعضا، کنفدراسیون‌ها، باشگاه‌ها، مقامات رسمی و بازیکنان وجود خواهد داشت.

بازی ایران و کانادا

 

گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان هواپیمای اوکراینی در تورنتو کانادا

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، روز پنجشنبه پنجم خرداد در توئیتی خبر داد که بازی دوستانه بین تیم ملی فوتبال ایران و کانادا لغو شده است. فدراسیون فوتبال کانادا هم این خبر را تایید کرده است.

این فدراسیون روز پنج‌شنبه، ده روز مانده به برگزاری این بازی دوستانه، اعلام کرد که بازی لغو شده است. در توئیت این فدراسیون به جزئیات و دلایل لغو این بازی دوستانه اشاره‌ نشده است.

فدراسیون فوتبال کانادا اما افزوده که جزئیات تکمیلی به‌زودی در اختیار تمامی خریداران بلیت قرار خواهد گرفت.

در همین حال، سینا کلهر، معاون وزیر ورزش و امور جوانان ایران، در واکنش به لغو این بازی گفته که فدراسیون فوتبال «طبق قرارداد» درخواست غرامت ۱۰ میلیون دلاری «لغو یک‌طرفه بازی» را از طریق مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد.

او در توئیتی مدعی شده که «شعار سیاسی نبودن ورزش پوششی است برای منافع کشورهای غربی».

 شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز از لغو این بازی انتقاد کرده و توئیت کرده است: «فدراسیون فوتبال کانادا در اقدامی سیاسی و غیر ورزشی، بازی دوستانه ایران و کانادا را لغو کرد تا ترجمه‌ی “ورزش نباید سیاسی باشد” از سوی این مدعیان دروغین بر همگان آشکارتر شود!»

در همین حال، سینا کلهر، معاون وزیر ورزش و امور جوانان ایران، در واکنش به لغو این بازی گفته که فدراسیون فوتبال «طبق قرارداد» درخواست غرامت ۱۰ میلیون دلاری «لغو یک‌طرفه بازی» را از طریق مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد.

مخالفت بازیکنان و همچنین واکنش اسپانسرها را می‌شود از جمله دلایل اصلی لغو بازی ایران و کانادا برشمرد.

به گزارش ورزش سه ، فدراسیون فوتبال کانادا می‌گوید دیدار برابر ایران را به این دلیل لغو کرده که این بازی «به شکل قابل توجهی تفرقه‌افکن» شده بود. این موضوع کاملا برعکس اظهاراتی است که در دفاع از این بازی با عنوان اهمیت ورزش در ایجاد اتحاد مطرح شده بود. 

به نوشته یک وبسایت محلی بازیکنان کانادایی به وضوح احساس‌شان نسبت به این موضوع را با فدراسیون مطرح کردند. جاناتان اوسوریو، هافبک کهنه‌کار این تیم، تایید کرد که بازیکنان ایمیلی برای یکی از مقامات ارشد فدراسیون فوتبال کانادا ارسال کردند تا نگرانی‌شان را ابراز کنند. 

بازی ایران و کانادا

 

او روز جمعه پس از تمرین تورنتو اف سی گفت:« ما فکر کردیم بهترین راه این است که این بازی برگزار نشود. احساس من این بود که افراد حاضر در فدراسیون فوتبال هم نظر مشابهی داشتند.»

شرایط این بازیکنان قابل درک است. این که تیمی از قهرمان یک کشور برای صعود به جام جهانی به هدف اعتراضات تبدیل شود حس خوبی نیست. احتمال برگزاری اعتراضات و تظاهرات در بیرون و داخل ورزشگاه نیز باعث نگرانی بود. 

حتی شنیده می‌شد که بعضی از بازیکنان پیام‌هایی ناخوشایند از افراد منتقد یا درخواست‌هایی از نزدیکان افرادی که در پرواز PS752 از دست رفتند دریافت کرده‌اند. این اتفاق اساسا باعث شد که بازیکنان دو دسته شوند: بازیکنانی که از پیامی که ممکن بود بازی برابر ایران به دنیا مخابره کند راضی نبودند و کسانی که از این واقعیت که این تصمیم برعهده آنها نیست اما همچنان مجبور هستند به سوالات درباره آن پاسخ دهند رضایت نداشتند. 

جدای از دلایل اخلاقی علاقه نداشتن به بازی برابر ایران، این بازیکنان نگران این موضوع بودند که چنین تصمیماتی چه تاثیری روی آنها به عنوان مردم عادی یا برندها دارد. این بازیکنان خودشان حالا برندهایی قابل توجه هستند، روابطی با کسب و کارها و حامیان مالی دارند که باید آنها را در نظر بگیرند. 

بازی ایران و کانادا

 

در مرکز توجه قرار گرفتن این برنامه به صورت کلی نیز موضوع مهمی بود. هیچ سازمان ورزشی ملی‌ای در کانادا در حال حاضر مسیر رو به رشدتری نسبت به فدراسیون فوتبال این کشور را طی نمی‌کند. تعداد زیادی از شرکت‌ها می‌خواهند با این تیم نوظهور همکاری کنند و مسیر رشد این ورزش بسیار مشهود است و این چیزی نیست که در طول چند دهه گذشته بسیار رایج بوده باشد. شما هرگز نمی‌خواهید به کسی بهانه‌ای بدهید تا به شما پول ندهد. 

هرچند فدراسیون فوتبال کانادا به خاطر تصمیم اولیه‌اش مورد انتقاد قرار گرفت اما حالا به خاطر تصحیح این کار تشویق شده است. پاسکال استونگ، سن اونج، وزیر ورزش کانادا، مدعی شد:« ما فدراسیون فوتبال کانادا را به خاطر این تصمیم تحسین می‌کنیم و بی‌صبرانه در انتظار تشویق تیم فوتبال‌مان در جریان جام جهانی 2022 هستیم.»

دیدگاه خود را ارسال کنید