اخبار اقتصادی | نرخ تورم | افزایش نرخ تورم

جزئیات کاهش نرخ تورم در اریبهشت + تورم سنگین در مسیر خرداد

بعد از گذشت یک ماه از اجرایی شدن ارز ترجیحی بانک مرکزی از کاهش سه درصدی نرخ تورم گزارش می دهد. مرکز آمار از اشتباهات محاسباتی می گوید.

جزئیات کاهش نرخ تورم در اریبهشت +  تورم سنگین  در مسیر خرداد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

نرخ تورم در ایران افزایشش تصاعدی دارد. افزایش نرخ تورم در ایران باعث کاهش ارزش پول می شود. نرخ تورم را بانک مرکزی محاسبه می کند. نرخ تورم اردیبهشت ماه با اجرا طرح ارز ترجیحی کاهش یافت. تورم به تناسب ماه های گذشه کاهش چشمگیری داشته است.

سه هفته بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، مرکز آمار ایران خبر عجیبی منتشر کرد، نرخ تورم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کمتر از ماه قبل اعلام شد. مرکز آمار ایران پیش از این برای فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نرخ تورم را ۳۹٫۲ درصد اعلام کرده بود اما برای اردیبهشت ماه این نرخ درصد کاهش یافت و به ۳۸٫۷ درصد رسید.

تورم

 

نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهش یافت؟

سه هفته بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، نرخ تورم اردیبهشت ماه کاهش یافت؟ مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود از کاهش نیم درصدی تورم خبر می‌دهد در مقابل فرامرز توفیقی مدعی است در این محاسبات نرخ واقعی اقلام خوراکی مبنا قرار نگرفته است.

سه هفته بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، مرکز آمار ایران خبر عجیبی منتشر کرد، نرخ تورم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کمتر از ماه قبل اعلام شد.

مرکز آمار ایران پیش از این برای فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نرخ تورم را ۳۹٫۲ درصد اعلام کرده بود اما برای اردیبهشت ماه این نرخ درصد کاهش یافت و به ۳۸٫۷ درصد رسید. این گرانی آخرین بار در فاصله دو هفته‌ای میان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی و انتشار گزارش تورم اردیبهشت ماه مرکز آمار ایران اتفاق افتاده است.

در وضعیت عادی شاید ریزش نیم درصدی نرخ تورم عددی جزئی از منظر عموم مردم تلقی شود اما در شرایط کنونی اعلام این کاهش مایه حیرت عمومی خواهد شد. علت این شگفتی اتفاقی است که از نیمه دوم اردیبهشت ماه افتاد، دولت برنامه اصلاح ارز ترجیحی را آغاز کرد و در نتیجه موجی از تقاضا در بازار اقلام ضروری ایجاد شد.

تورم

 

نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهشی شد؟

از همین رو بدیهی است که ادعای کاهش ولو نیم درصدی نرخ تورم اردیبهشت ماه مایه حیرت و شگفتی شنوندگان شود.

 فرامرز توفیقی از اعضای گروه کارگری در مذاکرات مزدی سال ۱۴۰۱ است، درمورد نرخ تورم و محاسبه مرکز آمار اینگونه شرح داد: 

این مقام صنفی کارگری در ارزیابی خود از گزارش‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ مرکز ملی آمار می‌گوید: واضح است که بعد از برنامه اصلاح ارز ترجیحی، هزینه‌های زندگی دهک‌های درآمدی یارانه بگیر موجی از تورم و گرانی را تجربه کند اما در گزارش اردیبهشت قیمت برخی از اقلام ضروری مبنای واقعی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: مثلا روغن به نرخ پیش از گرانی قیمت گذاری شده است، گوشت مرغ هم نه بر مبنای بهای مصوب که براساس نرخ کف کارگاهی تعیین شده است. این دو قلم از اساسی ترین کالاهای خوارکی هستند و در هفته‌های اخیر قیمتشان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

توفیقی در نهایت دیدگاه خود را از گزارش تورم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ مرکز آمار ایران اینطور جمع بندی می‌کند: در این گزارش بیش از هرچیزی تلاش شده تا سهم سبد خوراک و آشامیدنی ‌ها هرچه بیشتر کوچک درنظر گرفته شود، این یعنی پایین نگهداشتن نرخ تورم درست بلافاصله بعد از اجرای اصلاحات ارز ترجیحی.

در سه هفته‌ای که از آغاز این برنامه می‌گذرد، شاید دیگر از نایاب بودن اقلام ضروری و وضعیت مبهم پرداخت یارانه‌های جدید خبری نباشد اما زندگی اغلب مردم با موج جدیدی از قیمت‌های جدید روبروست.

بر اساس این گزارش نرخ تورم سالانه با کاهش ۰.۵ درصدی به ۳۸.۷ درصد رسیده است. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۳۸.۳ درصد و ۴٠.٨ درصد بوده که برای خانوارهای شهری ۰.۴ درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.٨ درصد کاهش داشته است.

افزایش 37 درصدی نرخ تورم

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤٠١ به ۳۹.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١۴٠١ در مقایسه با ماه قبل ۳.۷ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٦ واحد درصدی به ٤٩.٤ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٧ واحد درصدی به ٣٤ درصد رسیده است.

افزایش  نرخ تورم ماهانه

نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ١٤٠١ نیز به ۳.۵ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٣ درصد و ٣.٧ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۳.۷ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است. 

دیدگاه خود را ارسال کنید