قیمت تخم مرغ | نگرانی از قیمت تخم مرغ

مرغ‌داران از قیمت تخم مرغ نگران هستند | تخم مرغ شانه‌ای چند؟

افزایش قیمت تخم مرغ سبب شده است حتی مرغ داران نیز نگرانی‌هایی پیدا کنند.

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت تخم مرغ سبب نگرانی‌هایی شده است.قیمت تخم مرغ در کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است.قیمت تخم مرغ اخیرا افزایش چشم‌گیری داشته است.قیمت تخم مرغ سیر صعودی به خود گرفته است.قیمت تخم مرغ سبب شده است مرغ داران نیز به فکر فرو روند.

قیمت جدید تخم مرغ

ستاد تنظیم بازار نرخ شانه تخم‌مرغ را در شانه مقوایی 71 تومان اعلام کرده است که با تقسیم هر شانه بر 30 عدد، نرخ هر دانه تخم‌مرغ امروز تقریبا 2360 تومان به‌دست خواهد آمد. در بازار آزاد و سوپرمارکت‌ها نرخ هر دانه تخم‌مرغ تقریبا 2500 تا 3000 تومان است.قیمت‌های جدید توان مردم برای خرید کاهش یافته است و این مسئله مرغداران را برای جوجه ریزی مردد و سردرگم کرده است اما مرغداران نسبت به این نرخ معترض هستند. با وجود اینکه نرخ مرغ و تخم‌مرغ افزایش پیدا کرد باز هم مرغداران به این موضوع معترض هستند. از سوی دیگر با وجود کاهش نرخ جوجه یکروزه مرغداران رغبتی به جوجه ریزی ندارند.

در روزهای اخیر موضوع حذف ارز ترجیحی دوباره در کانون توجهات قرار گرفته و گویا مجلس و دولت اصرار بر حذف آن دارند. یکی از اقلام شامل ارز ترجیحی، وادرات نهاده‌های دامی است که از این نظر ظریب وابستگی کشور به فرامرز بالاست. بنابراین تاثیر نرخ نهاده‌ها قطعا خود را در قیمت تمام شده اقلامی مانند گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز خود را نشان خواهد داد. در این میان یکی از استدلال‌ها در مورد ضرورت ارز 4200 تومانی، عدم دسترسی تولیدکنندگان به نهاده‌های وارداتی و خرید از بازار آزاد است یا اینکه برخی از واردکنندگان بجای عرضه نهاده با قیمت دولتی آن را به بازار آزاد وارد می‌کنند و اینچنین تاثیرگذاری این ارز کاهش می‌یابد. هر چند این استدلال تا حدودی درست است، اما میزان اصابت به هدف در نهاده‌ها بسیار بالا بوده و حذف یکباره ارز ترجیحی می‌تواند شوک بزرگی به بازار گوشت وارد کند.

دولت اعلام کرد قیمت هر شانه 30 تایی تخم مرغ دولتی 43 هزارتومان و فروش بالاتر از آن غیرقانونی است. درباره شکل توزیع تخم مرغ دولتی نیز اعلام شد که بخشی از آن اینترنتی است و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت بازرگان، میزان مورد نیاز خود را سفارش داده و به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد این تصمیم شرایط بازار را تا حدودی بهبود بخشیده و قیمت تخم مرغ به ثبات رسیده است اما در همین حال برخی تولید‌کنندگان داخلی در مقابل واردات صف‌آرایی کرده و نسبت به این کار انتقاداتی داشته‌اند.


افزایش قیمت تخم مرغ

بعد از اینکه بازار تخم مرغ در طول ماه‌های گذشته با مشکلاتی مواجه بود و قیمت آن نیز نوسانات مختلفی را از سر گذراند دولت تصمیم گرفت برای مناسب‌سازی این وضعیت اقدام به واردات تخم مرغ کند تا به این شکل شرایط بازار را کنترل کند. در روزهای اخیر بخشی از این محموله از ترکیه وارد کشور شد و متناسب با شرایط در حال توزیع است.

گرانی لجام‌گسیخته ناشی از برداشته شدن ارز ترجیحی در هفته گذشته هنوز بسیاری از مصرف‌کنندگان را در شوک قیمتی نگاه داشته است و باوجوداینکه مرغ کشتار روز حتی پائین تر از قیمت مصوب در حال عرضه است اما تعداد خریداران آن به حداقل رسیده است.افزایش قیمت تخم مرغ هم موجب شده تا مصرف این ماده پروتئینی در بین شهروندان کاهش چشمگیری پیدا کند و لذا بسیاری از تولید کنندگان بر این باورند که در طی ماه آینده با افزایش تولید و کاهش خرید مواجه خواهند شد.رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی دریک گفت پیرامون این موضوع اظهار کرد: متأسفانه با حذف ارز ترجیحی لذا قیمت نهاده نیز به 5 برابر قیمت قبلی رسیده و لذا قیمت‌گذاری دولت هنوز هم برای تولیدکننده ضرر به همراه دارد.سید حسین موسوی نژاد در این رابطه اذعان کرد: برآورد قیمتی ما برای یک کیلو تخم‌مرغ به میزان 45 هزار تومان بود اما در حال حاضر قیمت مصوب برای مصرف‌کننده 39 هزار و 800 تومان اعلام‌شده که همین رقم هم در بازار مشتری نداشته و با قیمت های بسیار پایین تر در حال عرضه است.

التهابات قیمت تخم مرغ

لازم به ذکر است که نه تنها پیش بینی‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درست از آب درنیامده و قیمت تخم مرغ کاهش نیافته است بلکه با شیب عجیبی به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و در ماه رمضان و شب عید نیز به افزایش خود قیمت ادامه داد.در عین حال نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به التهابات اخیر قیمت تخم مرغ، گفت: اینکه از جمعیت حدود 12 میلیونی مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی تنها 7 میلیون قطعه مرغ باقی مانده است، بیان کرد: طبق اعلام مسئولان استان 37 تا 40 درصد ظرفیت مرغداری‌های تولیدکننده تخم مرغ، در این استان هم اکنون خالی است.او در ادامه تصریح کرد: اگر دولت در بازار تخم مرغ و مرغ دخالتی نکند، بازار به تعادل می رسد چرا که یکی از دلایل گرانی تخم مرغ در بازار قیمت های دستوری و دلیل دیگر اثر کالای جایگزین و ارزان بودن تخم مرغ در مقایسه با دیگر کالاهای پروتئینی است.

دیدگاه خود را ارسال کنید