بیت کوین | قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در کانال 29 هزار دلار باقی ماند | رکود در بازار بیت کوین

اکنون که این مقاله را میخوانید، بازار رمزارزها نوسانات جزئی تجربه می‌کند و کوین‌ها به صورت ترکیبی در محدوده سبز و قرمز قرار دارند.

قیمت بیت کوین در کانال 29 هزار دلار باقی ماند | رکود در بازار بیت کوین
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت بیت کوین برای صاحبان این ارز دیجیتال بسیار مهم است.قیمت بیت کوین در ابتدا افزایشی بود.قیمت بیت کوین اکنون سیر نزولی به خود گرفته است.قیمت بیت کوین به دلار محاسبه میشود.قیمت بیت کوین در کانال 29 هزار دلار قرار دارد.

بیت کوین

غیرمتمرکز بودن قیمت بیت کوین

بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که به وسیله آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از دنیا پول بفرستید یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید.

دو ویژگی اصلی بیت کوین یعنی غیرمتمرکز بودن و در امان ماندن از چاپ واحدهای پولی بیشتر، دستاورد مهمی در برابر پول‌های امروزی به حساب می‌آیند که مسیر را برای شکل جدیدی از نظام اقتصادی در آینده باز می‌کند. بیت کوین را می‌توانید به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید، به وسیله آن انتقالات ارزی خود را انجام دهید و حتی از فروشگاه‌های آنلاین سفارش دهید. همین کارکردهای مختلف و استفاده‌های متفاوتی که از بیت کوین می‌توانید داشته باشید، شاید مهمترین دلیل و بهترین پاسخ به این سوال باشد که چرا باید با این پدیده بیشتر آشنا شوید.

به طور خلاصه هدف پیدایش بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. از همین جهت آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست. بیت کوین در واقع کنترل واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلیدها قادر به خرج کردن و انتقال بیت کوین‌ها خواهند بود.

از سوی دیگر پول‌های دیجیتال همواره با یک مشکل بزرگ روبرو بوده‌اند که «دوبار خرج کردن» نام دارد. این مشکل در اسکناس‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی وجود نداشت، برای مثال شما نمی‌توانستید پولی را که در قبال خرید یک تلویزیون خرج کرده‌اید، دوباره برای خرید یک کالای دیگر استفاده کنید. اما در دنیای دیجیتال که همه چیز را به سادگی یک کلیک کردن می‌توانید کپی کنید، جلوگیری از دوبار خرج کردن اهمیت دارد. اگر پول دیجیتال مانند یک فایل باشد، شما می‌توانید آن را همزمان در دو محل جداگانه خرج کنید و تا فروشندگان از این موضوع اطلاع حاصل کنند، شما خریدهایتان را انجام داده‌اید. به خاطر همین هم تا قبل از حضور ارزهای دیجیتال همیشه یک سازمان مرکزی برای بررسی موجودی‌های اشخاص وجود داشت تا جلوی این اتفاق را بگیرد. اما با پیدایش این ارز دیجیتال وجود یک سازمان مرکزی از میان برداشته شد و بررسی تراکنش‌ها توسط تمام اعضای شبکه انجام می‌شود. پس دیگر هدف مهم بیت کوین، حل مشکل دوبار خرج کردن بدون اعتماد به فردی دیگر است.

صاحب بیت کوین های بورس

نحوه ارزش گذاری قیمت بیت کوین

ارزش بیت کوین توسط فرد یا گروه خاصی تعیین نمی‌شود. همانطور که قیمت طلا در بازارهای جهانی براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، قیمت بیت کوین نیز در صرافی‌ها و کارگزاری‌ها بر اساس دو عامل اصلی عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. در صورتی که نیروی عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ها در جهت نزولی و کاهش یافتن حرکت خواهند کرد تا زمانی که دوباره میزان تقاضا برابر با عرضه شود.

از سوی دیگر این ارز دیجیتال را می‌توان دارای یک ارزش بنیادین نیز دانست که مقدار آن با توجه به وضعیت شبکه‌اش و هزینه‌ای که ماینرها برای استخراج یک واحد از آن صرف می‌کنند، به دست می‌آید. با وجود شیوه‌های ارزش‌گذاری مختلف، در نهایت قیمت بیت کوین توسط عرضه‌ای که می‌تواند از سوی استخراج‌کنندگان باشد و یا تقاضایی که از سوی سرمایه‌گذاران شکل گرفته‌ است، تعیین می‌شود.

قیمت بیت کوین

چرایی افزایش قیمت بیت کوین

تعدادی از عوامل موثر که از آن‌ها یاد کردیم، تاثیر مثبتی بر روی قیمت بیت کوین می‎‌توانند داشته باشند. برای نمونه ارائه محصولات مالی بیشتر نظیر قراردادهای آتی و ETFها، توجه سرمایه‌گذاران مختلف و بزرگ را می‌تواند به سمت آن جلب کند. قانون‌گذاری‌های مثبت در این حوزه نیز می‌تواند به نفع قیمت بیت کوین تمام شود. از سوی دیگر این ارز دیجیتال زاده‌ی بحران مالی سال ۲۰۰۸ است به همین خاطر هر شرایطی که به بی‌ثباتی اقتصادی در سطح جهانی منجر شود، می‌تواند توجهات را به سمت این ارز دیجیتال به عنوان ابزاری که توانایی ذخیره ارزش دارد جلب کند. بی‌ثباتی‌های اقتصادی می‌توانند نشأت گرفته از جنگ‌های داخلی، تورم‌های فزاینده و مهارنشدنی و مسائل ژئوپلیتیک باشند.

اگر از جنبه کلی به قضیه نگاه کنیم، عواملی که باعث کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شوند را نیز می‌توان به عنوان دلایل رشد قیمت دانست. میزان تولید بیت کوین یا آزاد شدن آن در شبکه توسط استخراج‌کنندگان، متغیری است که از دست ماینرها و افراد دیگر خارج است و در قوانین شبکه نوشته شده است. نرخ استخراج، در هر ده دقیقه برای یک دوره ۴ ساله، یک میزان ثابت است، با این حال ورود سکه‌های استخراج شده به صرافی‌ها و محل خریدوفروش است که می‌تواند به عنوان عرضه‌ی تاثیرگذار شناخته شود.

برای همین هم وقتی قیمت از مقدار خاصی کمتر می‌شود، هزینه‌ای که استخراج‌کنندگان در قبال به دست آوردن بیت کوین متحمل می‌شوند افزایش می‌یابد و فروش آن توسط استخراج‌کنندگان کاهش می‌یابد. دلایل دیگری که می‌توانند سبب افزایش تقاضا و به تبع آن بالا رفتن قیمت شوند، کاربردی شدن بیت کوین و پذیرش هر چه بیشتر آن توسط کسب‌وکارها و مردم است. برای نمونه در صورتی که کسب‌وکارهای مطرحی مثل آمازون یا اپل آن را به عنوان روش پرداخت بپذیرند، این مسئله می‌تواند موجب رشد قیمت این ارز دیجیتال شود.

بیت کوین

دلایل کاهش قیمت بیت کوین

دلایل ورود ارزهای دیجیتال به این کانال سراشیبی چیست؟ تا مدتی قبل بسیاری از تحلیلگران، سیاست‌های تورمی جهانی به ویژه آمریکا را که حاصل شیوع جهانی ویروس کرونا بود مهم‌ترین عامل رشد بازارها به ویژه رمز ارزها می‌دانستند، اما اخیراً چنین به نظر می‌آید که با تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی آمریکا شرایط ارزهای دیجیتال هم متفاوت شده است. چنانچه فدرال رزرو سرعت چاپ پول، خود را کاهش دهد، دلار در برابر دیگر ارزها قدرتمندتر خواهد شد. اتفاقی که می‌تواند در نهایت باعث افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی و به دنبال آن کاهش قیمت بیت کوین و دیگر دارایی‌های پرخطر شود.

از طرفی هم به احتمال خیلی زیاد در کوتاه‌مدت، آمریکا برنامه افزایش نرخ بهره را در پیش داشته باشد که در راستای افزایش تمایل مردم به مصرف کمتر و پس‌انداز بیشتر در بانک‌ها است و از طریق کاهش تقاضا سطح عمومی قیمت‌ها پایین می‌آید. همین قضیه می‌تواند ریسک بازارهای مالی به خصوص رمز ارزها را افزایش دهد. گفتنی است که هنوز در این‌باره تصمیم‌گیری انجام نگرفته، اما بعد از اتمام جلسه مربوط به آن سقوط بیت کوین و دیگر رمز ارزها آرام آرام شروع شد.

مورد تأثیرگذار دیگر، سویه جدید کرونا (امیکرون) ترس جدید جهانی از آن است به همین دلیل ایجاد چنین بحران‌هایی باعث می‌شود مردم دارایی خود را به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک مانند بیت کوین به طرف بازارهایی با ریسک کمتر وارد کنند. بر این اساس در همین چند روز نرخ طلا افزایشی و نرخ بیت کوین کاهشی بوده است، اما دلیل دیگری که برخی از منابع خبری آن را عامل ریزش ارزهای دیجیتال می‌دانند مقاومت چین در برابر رشد این بازار است. گفته می‌شود دولت چین به دنبال سرکوب بیشتر فعالیت‌های مرتبط با رمز ارزها است. یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی این کشور اخیراً گفته است که دولت برخورد با نسل جدید ارزهای دیجیتالی نظیر متاورس‌ها را تشدید خواهد کرد. این اولین باری نیست که چین مخالفت خود را در این حوزه ابراز می‌کند؛ آخرین بار حدود چند ماه پیش مایینگ را در این کشور ممنوع کرد که سبب شد بازار مدتی درگیر همین شوک شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید