قیمت دلار | قیمت دلار امروز | قیمت دلار امروز 17 خرداد 1401 | دلار گران شد

قیمت دلار امروز 17 خرداد 1401 | دلار گران شد

صرافی بانک ملی ایران امروز قیمت فروش دلار آمریکا را ۲۶,۵۰۴ (بیست و شش هزار وپانصد و چهار تومان) اعلام کرد.

قیمت دلار امروز 17 خرداد 1401 | دلار گران شد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار که در روزهای اخیر از مرز 30 هزار تومان عبور کرده بود، در روز سه شنبه 17 خرداد با قیمت 26 هزار تومان معامله خواهد شد. کاهش قیمت دلار موجی مثبت از کاهش هزینه ها ایجاد کرد. قیمت دلار در صرافی ملی امروز کمتر از روز قبل معامله شد. قیمت دلار آمریکا در چند روز اخیر روند کاهشی به خود گرفته است. پپیش بینی میشود قیمت دلار در روزهای آتی، تغییر محسوسی نکند. 

قیمت دلار

قیمت دلار امروز 17 خرداد 1401

بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۶,۲۴۱ (بیست وشش هزارو دویست و چهل و یک   تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۶,۵۰۴ (بیست و شش هزار وپانصد و چهار  تومان) اعلام شد.

قیمت خرید یورو امروز ۲۸,۳۳۷ ( بیست وهشت هزار و سیصد و سی و هفت تومان) و قیمت فروش یورو ۲۸,۶۲۲ (بیست و هشت هزار وششصد و بیست و دو تومان) است.

اهمیت قیمت دلار بر زندگی مردم ایران به قدری است که اکثریت قریب به اتفاق آنها به صورت لحظه ای نرخ این ارز را پیگیری می کنند .

بر هیچکس پوشیده نیست که نوسانات نرخ دلار بیشترین تاثیر را بر روی قیمت کالاهای مصرفی دارد .

هرچند نرخ دلار دولتی که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص پیدا می کند مدت هاست ۴۲۰۰ تومان باقی مانده، اما قیمت دلار در بازار آزاد نوسان بسیاری داشته است.

درباره کشورها با درآمد منابع طبیعی مثل نفت نکات گفتنی دیگری هم وجود دارد. این کشورها بنا به تجربه، معمولا در دوران وفور درآمد نفتی را صرف واردات کالای خارجی می‌کنند. در این شرایط حتی با وجود کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها، تورم از حد متناسب با رشد مازاد پول خود پایین‌تر می‌آید و در اعدادِ کمتری تثبیت و سرکوب می‌شود اما به‌ دلیل تجارتی‌نبودن نیروی کار محلی و اجاره و سایر خدمات، تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده محو و ناچیز نمی‌شود.

در هنگامه مثبت‌بودن خالص تراز پرداخت‌ها ناشی از صادرات کالاهای معمولی با ادامه این روند و کاهش تدریجی نرخ حقیقی ارز خارجی، به‌ دلیل رقابتی نبودن صادرات کالاها بلاموضوع می‌شود و در عوض واردات بسیار به صرفه‌تر خواهد شد اما در ادامه با تداوم رشد تقاضای ارز و فشار روی افزایش نرخ ارز، با گران‌ترشدن واردات و ارزان‌ترشدن کالای صادراتی، بار دیگر تعادل برقرار خواهد شد.

اما در این کشورهای خاص دارای منابع طبیعی این اتفاق فوق نمی‌افتد چون نسبت بازدهی منابع طبیعی بسیار بالاست و به این زودی‌ها از سودآوری نمی‌افتند. به‌ عنوان مثال وقتی برای تولید و استخراج نفت حدود هشت دلار برای هر بشکه هزینه می‌شود، اما حدود ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد، یعنی ممکن است سال‌ها یا دهه‌ها طول بکشد تا با افزایش هزینه‌های داخلی، تولید نفت از صرفه بیفتد. این پدیده نام معروفی به نام «بیماری هلندی» دارد.

در نتیجه افت نرخ حقیقی ارز تا حد بسیار زیادی ادامه پیدا خواهد کرد تا جایی که به‌ دلیلی مثل «تحریم خارجی» یا «افت قیمت جهانی آن منبع طبیعی» (مثلا نفت)، سیل درآمدهای بادآورده کم یا قطع شود.

در آن زمان بازیگران اقتصاد که با حجم بالای پول در جیب و کارت‌های بانکی خود (که در این مدت به‌دلیل کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها بیشتر هم شده است)، همچنان خواهان خدمات، کالای خارجی و خروج سرمایه هستند اما چون عرضه ارز خارجی به‌شدت کم شده است، نرخ ارز ناگزیر جهش می‌کند و حالا قیمت کالای خارجی بسیار افزایش می‌یابد.

اما بنگاه داخلی تولیدکننده محصول مشابه خارجی در بهترین حالت، اگر تا آن لحظه به‌ دلیل شیوع همین بیماری هلندی در اقتصاد تعطیل نشده باشد، ظرفیت محدودی دارد و نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای جانشینی مصرف‌کننده از نمونه خارجی به داخلی باشد، پس به ناچار قیمت کالای داخلی جهش کرده و هر چه تورم در آن سال‌ها انباشت شده بود، یک‌ جا بر سر اقتصاد آوار می‌شود! که البته پس از این جهش، مجدد افزایش قیمت‌ها با رشد مازاد پول هماهنگ خواهد شد.

در واقع این تحریم‌ها صرفا مانند جرقه‌ای، انبار باروت پول را منفجر کرده‌اند نه اینکه خود علت تامه و علت‌العلل تورم باشند. اگر آن ناترازی بانک‌ها و کسری بودجه نبود، انبار باروتی هم نبود که تحریم‌ها بخواهد روی آن اثر انفجاری تورم بگذارد.

با توجه به همین توضیحات بالا، با این که در از سال 99 تا 1400 قیمت دلار تغییری نکرد اما نزدیک به ۳۵درصد تورم کالا و خدمات مصرفی داشتیم که ناشی از کسری بودجه دولت و ناترازی بانک‌هاست که خود را به‌ صورت رشد نقدینگی و پول نشان می‌دهد. اگر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در سال گذشته تابع قیمت دلار در طول آن بود و نه در عرض آن، اکنون باید تورم نقطه به نقطه‌ای نزدیک به «صفر» را تجربه می‌کردیم که می‌دانیم با واقعیت فاصله زیادی دارد.»

بازار آزاد ارز با کوچکترین تحولات سیاسی و اقتصادی جهان دستخوش تغییر می شود؛ حال اگر یک طرف این تحولات ایران باشد، تاثیر آن بر قیمت دلار و سایر ارزها دوچندان می شود .

قیمت دلار در سایر کشورها

امروز سه شنبه هفدهم خرداد ۱۴۰۱ قیمت دلار کانادا نسبت به روز گذشته اندکی افزایش یافته است.

هر دلار کانادا در بازار آزاد به قیمت ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان معامله می شود.

همچنین قیمت امروز دلار استرالیا در بازار ارز ایران ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

لیست قیمت دلار امروز سه شنبه هفدهم خرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

دلار آمریکا: – تومان

دلار کانادا: ۲۴۸۵۰ تومان

دلار استرالیا: ۲۲۵۰۰ تومان

دلار نیوزیلند: ۲۰۳۰۰ تومان

دلار سنگاپور: ۲۲۹۰۰ تومان

دلار هنگ کنگ:۴۰۵۰ تومان

دلار اغلب به عنوان سرمایه پرریسک و تورم زا به شمار می رود .

این موضوع بیشتر ناشی از اجرای گسترده محرک های مالی در کشورهای دنیا است .

درست مثل قیمت طلا و سکه ، اطلاع از نوسانات بازار ارز و دلار برای کسب سود بیشتر و یا جلوگیری از ضرر مهم است .

پیش بینی آینده قیمت دلار در سال ۱۴۰۱

پیش بینی کارشناسان اقتصادی از آینده قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ شمسی تثبیت قیمت در کانال ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان است .

هرچند رویدادهای سیاسی از جمله مذاکرات ژنو برای احیای برجام و رفع تحریه ها علیه ایران در سال ۱۴۰۱ پیش بینی های تحلیلگران ایرانی را تحت تاثیر قرار داد و قیمت دلار احتمالا پس از تصویب نهایی طرحح احیای توافق هسته ای ایران و ۱+۵ روند نزولی پیش خواهد گرفت .

همچنین برخی اقتصاددانان سرمایه گذاری در بازار دلار را با ریسک «بسیار بالا» ارزیابی کرده و افراد با دانش مالی کم را از این امر بر حذر داشته اند .

برخلاف بازار طلا و سکه که در مقابل سرمایه گذاری در بورس سود نسبتا مطمئنی دارند، سرمایه گذاری روی ارزها به ویژه دلار که بیشترین تاثیر را از رویدادهای سیاسی می گیرند، نیازمند خطر پذیری بسیار بالا است .

گفتنی است، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی این کشور در سال گذشته را نزدیک صفر نگه داشته و متعهد شده است همین نرخ را تا بازگشت شرایط بازار کار به شرایط کاملا مساعد حفظ کند .

همین موضوع چشم انداز نرخ برابری دلار آمریکا در بازار جهانی را مثبت کرده اما متغیرهای بسیار زیادی در قیمت گذاری ارزها تاثیر دارند و نمی توان تنها به بری اخبار امیدوار کننده اعتنا کرد .

دیدگاه خود را ارسال کنید