حقوق بازنشستگان | خبر فوری درباره حقوق بازنشستگان | بازنشستگان بخوانید

خبر فوری درباره حقوق بازنشستگان | بازنشستگان دل خوش افزایش حقوق نباشند؟

طرح افزایش حقوق بازنشستگان بالاخره اجرایی شد.

خبر فوری درباره حقوق بازنشستگان | بازنشستگان دل خوش افزایش حقوق نباشند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان هر ماه به حساب بازنشستگان واریز می شود. حقوق بازنشستگان خرداد ماه افزایش یافت. حقوق بازنشستگان مشخص شد. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و فرهنگیان واریز شد. حقوق بازنشستگان بخاطر افزایش تورم افزایش یافت.

حقوق بازنشستگان

جزئیات جدید افزایش حقوق بازنشستگان

این روزها تب و تاب افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی داغ شده است؛ بازنشستگان تامین اجتماعی حدود دو ماه و نیم منتظر افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ بودند و بالاخره این اتفاق افتاد؛ بر این اساس مقرر شده تا حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۵میلیون و ۵۸۰هزار تومان برسد؛ جزییات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توضیح میدهیم.

بالاخره پس از دو ماه و نیم انتظار بازنشستگان به سر آمد و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تصویب شد؛ خبری که وزیر رفاه نیز روز ۱۵خرداد در یک برنامه تلویزیونی آن را به اطلاع مردم رساند. البته قرار شد که برای رعایت عدالت، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت پلکانی باشد و حقوق همه بازنشستگان به یک اندازه افزایش نداشته باشد؛ میزان افزایش حقوق بازنشستگان بین ۱۰ تا ۵۷درصد متغیر بود.

جدول افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

براساس مصوبه جدید، کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، افزایش حقوق ۵۷.۴درصدی خواهند داشت و حداقل حقوق بازنشستگان نیز به ۵میلیون و ۵۸۰هزار تومان خواهد رسید؛ البته لازم به ذکر است ممکن است برخی بازنشستگان افزایش حقوقی بیش از ۵۷درصد داشته باشند؛ چراکه حداقل حقوق باید به ۵میلیون و ۵۸۰هزار تومان برسد و اگر حقوق بازنشستگان با افزایش ۵۷درصدی به رقم ۵میلیون و ۵۸۰هزار تومان نرسد، میزان افزایش حقوق به حدی خواهد بود که به این رقم برسد.

اما سطح دوم برای افرادی است که حقوق آن‌ها بین ۵میلیون و ۵۸۰هزار تومان تا ۱۰میلیون تومان باشد؛ این افراد افزایش حقوق ۱۰درصدی به علاوه ۶۵۰هزار تومان خواهند داشت.  

سایر بازنشستگان تامین اجتماعی نیز ۱۰درصد افزایش حقوق دارند؛ بنابراین افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در کمترین حالت ۱۰درصد است و در بیشترین حالت نیز بستگی به آن دارد که حقوق فرد چقدر باشد؛ در نهایت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید به حداقل ۵میلیون و ۵۸۰هزار تومان برسد.

داستان عدالت در افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟

موضوعی که امسال تاکید زیادی بر آن شده است، رعایت عدالت در حقوق ها است؛ چراکه سال گذشته درصد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به یک اندازه بود؛ ولی امسال این طور نیست؛ افرادی که حقوق بیشتری می‌گیرفتند، افزایش حقوق کمتری را تجربه خواهند کرد.

وزیر تعاون روز 18 خرداد اعلام کرد که بازنشستگان تامین اجتماعی از خرداد ماه منتظر افزایش حقوق باشند و این افزایش حقوق از همین ماه اعمال خواهد شد؛ بنابراین از خرداد ماه امسال، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۵میلیون و ۵۸۰هزار تومان خواهد بود و هیچ بازنشسته تامین اجتماعی نباید حقوق کمتر از ۵میلیون و ۵۸۰هزار تومان دریافت کند.

همانطور که گفته شد، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از خرداد ماه اعمال خواهد شد؛ بنابراین بازنشستگان تامین اجتماعی فروردین و اردیبهشت افزایش حقوق نداشتند؛ پس این مابه‌التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت چه خواهد شد؟

بنابر گفته وزیر رفاه، مابه التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت، با حقوق تیر و مرداد پرداخت خواهد شد؛ یعنی بازنشستگان تامین اجتماعی تیر ماه افزایش حقوق فروردین و مرداد ماه نیز افزایش حقوق اردیبهشت خود را دریافت خواهند کرد.

زمان افزایش حقوق بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: واریز حقوق خرداد ماه بازنشسته مطابق روال و مبلغ قبلی از بیستم این ماه آغاز و مابه‌التفاوت خرداد، از ۲۵ این ماه به‌صورت جداگانه پرداخت خواهد شد. مابه‌التفاوت فروردین و اردیبهشت مستمری‌ها نیز طی دو ماه بعدی تسویه خواهد شد.

میرهاشم موسوی با اشاره به در حال انجام بودن محاسبات افزایش حقوق بازنشستگان بر مبنای مصوبه دولت، توضیحاتی درباره افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه کرد و افزود: پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی در مورد میزان افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی به هیات دولت ارائه شد. ماده ۹۶ افزایش مستمری را بر اساس هزینه‌های زندگی مورد تاکید قرار می‌دهد و ماده ۱۱۱ تاکید دارد که حداقل مستمری در هر سال نباید از حداقل دستمزد کارگری آن کمتر باشد تا سطح حداقلی معیشت با رویکرد عدالت برای بازنشستگان نیز حفظ شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان این‌که ابلاغیه هیات‌وزیران دارای چند سطح افزایشی است، گفت: در اولین سطح، برای حداقلی‌بگیران و مستمری‌بگیران حداقلی‌بگیر و زیرحداقلی‌بگیر، ۵۷.۴ درصد افزایش در سال جدید خواهیم داشت. البته سطوح درآمدی پایین‌تر ممکن است افزایش بیشتری هم داشته باشند و میزان افزایش آنها حتی بیش‌از ۵۷.۴ درصد باشد، زیرا در مصوبه دولت قید شده است که حداقل مستمری پس از اعمال افزایش سالانه نباید از عدد پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر باشد. به این ترتیب هر چه‌قدر دریافتی فرد بازنشسته کمتر باشد، میزان افزایش بیشتر خواهد بود و ممکن است افزایش در برخی افراد، بیش از این میزان باشد. مبالغ عائله‌مندی و حق اولاد هم به این مبلغ افزوده خواهد شد و برآورد ما این است که حقوق یک بازنشسته حداقلی‌بگیر با دو فرزند در سال جاری به حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

موسوی با بیان این‌که سطح بعدی مصوبه مربوط به بالاتر از حداقلی‌بگیران تا سقف ۱۰ میلیون تومان حقوق است، گفت: حقوق این افراد ۱۰ درصد رشد می‌یابد و علاوه بر آن، مبلغ ثابت ۶۵۰ هزار تومان نیز تا سقف مجموع مستمری ۱۰ میلیون تومان، تحت عنوان کمک‌معیشت برای این افراد پیش‌بینی شده است. به عنوان مثال اگر کسی در سال گذشته ماهانه ۹ میلیون دریافت می‌کرده، با ۱۰ درصد افزایش، حقوقش به ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد و ۱۰۰ هزار تومان دیگر هم به حقوق او اضافه می‌شود تا ۱۰ میلیون تومان را پر کند. برای سطح آخر و حقوق‌بگیران بالاتر از ۱۰ میلیون تومان هم افزایش ۱۰ درصدی در نظر گرفته ‌شده است.

افزایش حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پربحث در روزهای پایانی سال 1400 بود. با جود گذشت 3 ماه از سال جدید افزایش حقوق بازنشستگان هنوز به نتیجه ای نرسیده است و مستمری بگیران همچنان منتظر نتیجه این خبر هستند. اخرین اخباری که در مورد افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شده، نشان از این دارد که افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان از ابتدای اردیبهشت انجام خواهد شد. هم چنین قرار بر این است که دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان صورت گیرد، که در ادامه اخبار مهم آن را می توانید در ادامه بخوانید.

دیدگاه خود را ارسال کنید