حقوق بازنشستگان | بازنشستگان پولدار شدند | افزایش حقوق بازنشستگان واریز شد؟

بازنشستگان پولدار شدند | افزایش حقوق بازنشستگان واریز شد؟

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: همه زیر ساخت ها آماده بوده و دو روز مانده به پایان اردیبهشت این افزایش حقوق واریز خواهد شد.

بازنشستگان پولدار شدند | افزایش حقوق بازنشستگان واریز شد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کم است. حقوق بازنشستگان هر سال مبلغی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان با حاشیه همراه شده است. حقوق بازنشستگان با نرخ تورم فاصله دارد. حقوق بازنشستگان با تغییرات عجیبی همراه شد.

حقوق بازنشستگان

جزئیات جدید افزایش حقوق بازنشستگان

 

علی بهادری جهرمی در توئیتی نوشت: «در پی درخواست‌های گروه‌هایی از بازنشستگان محترم درخصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری از رییس جمهور، آیت‌الله رییسی به معاون اول دستور داد موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه نمایند.»

حقوق بازنشستگان

یک نماینده مجلس گفت: اکثرِ نمایندگانِ مجلس نسبت به اینکه قانون در مورد افزایش حقوق بازنشستگان به طور کامل و دقیق اجرایی نشده، معترض هستند و از دولت گلایه دارند که چرا مصوبه‌ی شورایعالی کار و تامین اجتماعی را اجرایی نکرده است.

 محمدحسن آصفری (نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و نماینده مردم اراک) در خصوص افزایش ده درصدیِ حقوق بازنشستگانِ سایر سطوح درآمدی  گفت: دولت به طور دقیق مصوبه‌ی شورایعالی کار را در مورد حقوق بازنشستگان اجرایی نکرده است، در صورتیکه موظف است ضمن پرداخت بدهیِ خود به صندوق تامین اجتماعی که چیزی حدود ۵۰۰هزار میلیارد تومان است مشکلِ بازنشستگان را نیز حل کند. 

وی با اشاره به افزایش ۵۷درصدیِ حقوق بازنشستگانِ حداقل‌بگیر تاکید کرد: نمی‌شود بخشی از قانون را اجرا کرد و بخشی را کنار گذاشت، نمی‌شود گفت بخشی از قانون حلال است اما بخشی دیگر حرام! دولت باید کل مصوبه‌ی شورایعالی کار را برای بازنشستگان اجرایی می‌کرد. 

آصفری گفت: ما این شکایت را با آقای وزیر مطرح کردیم و ایشان گفتند به دنبال این هستیم که مشکلِ حقوقِ بازنشستگان را با ارائه‌ی لایحه‌ای حل کنیم. 

آصفری از دیدارِ خود با وزیر کار خبر داد و گفت: ایشان در این جلسه بیان کردند که دولت به دنبال ارائه‌ی لایحه‌ای به مجلس برای برقراریِ نظام پرداخت عدالت‌محور برای تمام صندوق‌های بازنشستگی است. در واقع دولت می‌خواهد از این طریق رضایتمندی بین بازنشستگان صندوق‌ها را افزایش دهد و مشکل کمبود حقوق برخی از بازنشستگان را جبران کند. 

وی ادامه داد: همچنین وزیر کار به دنبال این است که اجازه‌ی ویژه‌ای را از شورایعالی کار و تامین اجتماعی بگیرد تا حمایت‌هایی برای بازنشستگانی که درآمدشان پایین است و مشکلشان با این افزایش حقوق‌ها حل نمی‌شود، داشته باشند. 

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در پاسخ به این سوال که آیا ارائه‌ی لایحه برای برقراریِ عدالت در نظام پرداخت‌ها می‌تواند مشکل را حل کند، گفت: به اعتقاد من مصوبه‌ی شورایعالی کار یعنی تصمیمی که به صورت سه جانبه و با حضور نمایندگانِ کارگری، کارفرمایی و دولت گرفته شده باید به صورت دقیق اجرایی شود. 

نماینده مردم اراک تصریح کرد: امروز با توجه به شرایط تورمی که در جامعه وجود دارد، حقوق بازنشستگان کفافِ هزینه‌های زندگیِ آن‌ها را نمی‌دهد. بنابراین دولت باید از صدور احکام بازنشستگان جلوگیری کند و هرچه سریعتر مصوبه‌ی شورایعالی کار را به طور دقیق اجرایی کند. چراکه اگر قرار باشد این احکام با این قانونی که به صورت نیمه کاره اجرایی شده، صادر شود نمی‌تواند رضایتمندی بازنشستگان را به همراه داشته باشد. 

آصفری گفت: اکثرِ نمایندگانِ مجلس نسبت به اینکه قانون در مورد افزایش حقوق بازنشستگان به طور کامل و دقیق اجرایی نشده معترض هستند و گلایه دارند که چرا مصوبه‌ی شورایعالی کار و تامین اجتماعی را اجرایی نشده است.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران از پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان از ۲۵ خرداد خبر داد و گفت: رقمی که از سوی دولت برای بازنشستگان سایر سطوح در نظر گرفته شده است مورد انتقاد ما قرار دارد.

علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران از پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان از ۲۵ خرداد خبر داد و گفت: رقمی که از سوی دولت برای بازنشستگان سایر سطوح در نظر گرفته شده است مورد انتقاد ما قرار دارد.

علی دهقان‌کیا با اشاره به آغاز پرداخت حقوق بازنشستگان مربوط به خردادماه، اظهار کرد: حقوق بازنشستگان بر مبنای حروف الفبا آغاز شده شده است و این روند تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

وی در ارتباط با واریز مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد، تصریح کرد: همانطور که وزیر رفاه و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است حقوق بازنشستگان از خرداد ماه افزایش پیدا خواهد کرد و بر همین اساس از 25 ما به التفاوت افزیاش حقوق خردادماه به حساب بازنشستگان واریز می‌شود و در ماه‌های تیر و مرداد نیز مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه واریز می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر افزایش 57 درصدی افزایش پیدا خواهد کرد و این در حالی است که پیش از این قرار بود حقوق بازنشستگان سایر سطوح نیز بر اساس مصوبه شورای عالی کار 38 درصد افزایش پیدا کند که متاسفانه این رقم به 10 درصد کاهش پیدا کرده است و مورد نقد و انتقاد بازنشستگان قرار دارد.

دهقان‌کیا افزود: ما همچنان تاکید بر اجرای مصوبه شورای عالی کار جهت افزایش حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر و سایر سطوح هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به عدم اجرای مصوبه شورای عالی کار و افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح، قرار است فردا جلسه‌ای با حضور روسای 31 کانون بازنشستگی برگزار و در خصوص عدم اجرای مصوبه شورای عالی کار به افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تصمیم‌گیری شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: همچنین قرار است طی روزهای آینده جلسه‌ای را با کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار کنیم چرا که ما همچنان نسبت به عدم اجرای مصوبه شورای عالی کار منتقد هستیم.

زمان افزایش حقوق بازنشستگان

Video

پیشنهاد مصوب سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد میزان و چگونگی افزایش سالانه مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان، هنوز در هیأت دولت، بررسی و تصویب نشده و اخبار اعلام‌شده در مورد افزایش ۱۰ درصدی مستمری‌ها، ارتباطی به بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی ندارد.

طبق اعلام روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، از شب گذشته با انتشار خبری از مصوبه اخیر هیأت‌دولت درخصوص میزان افزایش  ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱، ابهاماتی در خصوص میزان افزایش مستمری‌ها برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران مشمول سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد شده است که به این وسیله اعلام می‌شود مصوبه مذکور، ارتباطی به افزایش مستمری بازنشستگان تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی ندارد.

براساس اطلاعیه سازمان تأمین‌اجتماعی، حسب قوانین و مقررات جاری، پیشنهاد مصوب این سازمان در مورد میزان و چگونگی افزایش مستمری‌ها در سال جاری، با رعایت مفاد مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی، هفتم اردیبهشت ماه برای بررسی و تصویب به هیأت‌وزیران ارسال شده که هنوز در هیأت‌دولت بررسی نشده است.

لازم به توضیح است پیشنهاد افزایش مستمری بازنشستگان این سازمان؛ برای اجرا نیازمند مصوبه هیئت وزیران است که به محض تصویب آن، اطلاع‌رسانی درباره جزئیات و فرایند اجرای آن انجام خواهد شد.

منبع: جماران

رقم افزایش حقوق بازنشستگان تغییر کرد

علی دهقان‌کیا با اشاره به رفع مشکل «ویرگول» برای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی، گفت: طی جلسات مختلفی که داشتیم و رایزنی‌هایی که با معاون اجرایی مجلس و همچنین نمایندگان انجام شد، در نهایت مشکل افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح سازمان تأمین اجتماعی برطرف و پاسخ نامه استعلام، به تأمین اجتماعی ارسال شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تأمین اجتماعی مشکلی برای افزایش حقوق ۳۸ درصدی بازنشستگان سایر سطوح ندارد و مطابق قانون، همانند افزایش حقوق کارگران باید حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی نیز افزایش پیدا کند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران تأکید کرد: در بخشنامه بند ۴ تبصره ۱۲ قانون دستمزد ۱۴۰۱ به اشتباه سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح عنوان شده بود که در نهایت وجود این «ویرگول» مشکلاتی را ایجاد کرده بود، مبنی بر اینکه بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی مانند نیروهای خدماتی باید ۱۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و منجر به این شد که تأمین اجتماعی از مجلس استعلام کند و مجلس نیز پاسخ آن را داد.

دهقان‌کیا افزود: پیگیری‌های ما نتیجه داد و این مشکل در حال حاضر برطرف شده و مشخص شد که این «ویرگول» اشتباه تایپی بوده و ربطی به تأمین اجتماعی ندارد. بر این اساس حداقل‌بگیرهای تأمین اجتماعی، از افزایش حقوق ۵۷.۴ درصدی و سایر سطوح نیز از افزایش حقوق ۳۸ درصد همراه با ۵۱۵ هزار تومان برخوردار خواهند شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دیگر تأمین اجتماعی بهانه‌ای برای عدم پرداخت افزایش‌ها ندارد و باید هر چه سریع‌تر جلسه‌ای برگزار و احکام افزایش حقوق بازنشستگان صادر شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران ادامه داد: همان‌گونه که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرده بود که در اردیبهشت ماه افزایش حقوق‌ها اعمال می‌شود، درخواست ما آن است که طی ماه آینده احکام جدید بازنشستگان صادر، افزایش حقوق‌ها و مابه‌التفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت نیز پرداخت شود.

دهقان‌کیا گفت: بازنشستگان نگرانی در خصوص میزان افزایش حقوق نداشته باشند چرا که با پیگیری‌هایی که از سوی کانون عالی بازنشستگان انجام شد، این مشکل برطرف شده و به زودی افزایش قانونی حقوق این افراد پرداخت خواهد شد.

حقوق کف‌بگیران بازنشستگان کارگری چقدر افزایش می‌یابد؟

در فضای مجازی، اخباری در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان کارگری دست به دست می‌چرخد که بعضاً موجبات نگرانی بازنشستگان و خانواده‌های آن‌ها را فراهم کرده است.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری) در ارتباط با آخرین تصمیم‌ها برای افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ گفت: افزایش مستمری حداقل‌بگیران یا اصطلاحاً کف‌بگیران مشخص است؛ در این مورد توافق به عمل آمده است. مصوبه مزدی شورایعالی کار، دقیقاً برای بازنشستگان حداقل‌بگیر اعمال می‌شود.

به گفته وی، براساس الزامات ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، افزایش مستمری کف‌بگیران برابر با افزایش حداقل مزد شاغلان که در شورایعالی کار مصوب شده است، تعیین شده است. در واقع همان افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق، مشمول بازنشستگان کف‌بگیر می‌شود.

صادقی تاکید می‌کند: برای مستمری‌بگیران سایر سطوح نیز منتظر پاسخ استعلام مجلس هستیم؛ به خاطر همان ویرگول اشتباه در تبصره ۱۲ قانون بودجه، از مجلس استعلام کردیم و پاسخ این استعلام که بیاید، افزایش مستمری سایر سطوح نیز مصوب می‌شود. برای سایر سطوح مزدی نیز همان مصوبه شورایعالی کار اعمال خواهد شد، نظر سازمان و نمایندگان بازنشستگان همین است و استعلامی که از مجلس صورت داده‌ایم نیز در همین راستاست که با حل مشکل ویرگول در قانون بودجه، مستمری بازنشستگان سایر سطوح نیز به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار برای سایر سطوح مزدی افزایش یابد.

دیدگاه خود را ارسال کنید