وام مسکن | خبر مهم درباره وام مسکن | سود وام مسکن آب رفت

خبر مهم درباره وام مسکن | سود وام مسکن آب رفت

مدیرعامل بانک مسکن گفت: نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن طبق قانون ۱۸ درصد است ولی برای اقشار خاص، مابه التفاوت آن با نرخ سود یارانه ای از محل صندوق ملی مسکن پرداخت می شود.

خبر مهم درباره وام مسکن | سود وام مسکن آب رفت
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام مسکن دارای شرایط خاصی است. وام مسکن با افزایش نرخ بهره مواجه است. وام مسکن برای متاهلین جوان با بهره کمتری تعلق خواهد گرفت. وام مسکن نهضت ملی به متقاضیان داده خواهد شد. وام مسکن نهضت ملی به جزئیات زیر می باشد.

وام مسکن

جزئیات جدید سود وام مسکن

محمود شایان در برنامه زنده تلویزیونی درباره واریز آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن گفت: تاکنون ۴۵۶ هزار نفر از متقاضیان در بانک مسکن افتتاح حساب داشته‌اند که از این محل ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نزد این بانک واریز شده است.

وی سهم مردم از واریز آورده‌ها را ۹ هزار میلیارد تومان و سهم بانک را ۷ هزار میلیارد تومان و مجموعاً ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در قانون بودجه سال جاری ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده که بانک مرکزی سهم ۲۷ بانک و مؤسسه اعتباری را تعیین و ابلاغ کرده است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: این بانک قرار است به ۲۲۷ هزار واحد تسهیلات بدهد که برای امضای قرارداد به دفتر اسناد رسمی معرفی شده‌اند.

نرخ سود وام مسکن اعلام شد

شایان آورده‌های متقاضیان نهضت ملی مسکن را بسته به نوع قرارداد آنها از ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: برای برخی واحدها نیز که پیشرفت خوبی داشته‌اند تا ۱۶۰ میلیون تومان واریزی نیز داشته‌ایم.

وی نهضت ملی مسکن را متفاوت با مسکن مهر و متقاضی محور دانست و اظهار داشت: در این طرح متقاضی می‌داند در کدام پروژه و کدام واحد قرار است ساکن شود. بنابراین بر اساس میزان پیشرفت پروژه، واریزی خواهد داشت.

شایان در خصوص نرخ سود تسهیلات مسکن تأکید کرد: در قانون بودجه سال جاری نرخ سود نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد است اما به اقشار خاص از محل صندوق ملی مسکن مابه التفاوت این نرخ سود با سود یارانه‌ای پرداخت خواهد شد.

شرایط جدید دریافت وام مسکن

افزایش هزینه‌های ساخت مسکن و رشد سالیانه ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی، دولت را بر آن داشت تا سقف وام ساخت مسکن را افزایش دهد. سال ۱۴۰۰ سقف تسهیلات ساخت مسکن ۴۵۰ میلیون تومان بود که امسال به ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد رسیده است.

دولت سیزدهم طرح  ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال در قالب نهضت ملی مسکن را آغاز کرده که گفته می‌شود اجرای آن به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. به این ترتیب اگر دولت بتواند تولید سالیانه مسکن را از حدود نیم میلیون واحد مسکونی فعلی به حدود یک میلیون واحد برساند به نوعی در سیاست‌های کلان خود در بخش مسکن موفق بوده است.

کارشناسان معتقدند تجربه مسکن مهر که پس از گذشت حدود ۱۵ سال هنوز به طور کامل در بخش‌هایی از کشور به اتمام نرسیده نشان داده دولت باید از دخالت مستقیم در ساخت و ساز خودداری کند. از آن طرف بخش خصوصی شرایط چندان مطلوبی ندارد. کاهش توان متقاضیان مسکن، رشد قیمت مصالح ساختمانی و بازده سرمایه پایین‌تر از نرخ تورم عمومی، منجر به کاهش انگیزه‌های بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شده است.

از طرف دیگر دولت قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را در آخرین به‌روزرسانی ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع اعلام کرده که سازندگان معتقدند با این مبالغ نمی‌توان پروژه‌ها را پیش برد و هزینه‌ها فراتر از این ارقام است. بنابراین به نظر می‌رسد افزایش تسهیلات ساخت می‌تواند راهکاری جایگزین برای رشد ساخت و ساز در کشور باشد.

بانک مسکن برای سال جدید سقف تسهیلات ساخت مسکن را از ۴۵۰ به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش داد. در این خصوص یک بسته اعتباری جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن در ۱۲ سقف متفاوت با در نظر گرفتن شهر محل سکونت، استفاده از فناوری‌های نوین و شرایط فنی سازنده تدوین کرده است.

محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن در این خصوص گفته است: سقف این تسهیلات برحسب طبقه‌بندی جمعیتی شهرها به سه گروه تقسیم می‌شود که در هر گروه، بسته به اینکه سازنده متقاضی تسهیلات ساخت، از فناوری نوین ساختمانی در ساخت‌وساز استفاده کند یا خیر و همچنین برحسب اینکه سازنده حرفه‌ای باشد یا معمولی (غیرحرفه‌ای)، سقف تسهیلات نیز متفاوت تعیین‌شده است.

وی بیان کرد: در بسته اعتباری سال جاری رونق تولید مسکن، برای ۱۲ شهر «تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت» سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین به سازندگان غیرحرفه‌ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود.

وی توضیح داد: در شهرهای مذکور، به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، ۵۰۰ میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می‌شود.

شایان تصریح کرد: در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات به ترتیبی که برای سازندگان گروه اول اعلام شد، با مبالغ ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۵۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان و ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی قابل پرداخت است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات در چهار حالت ذکرشده به ترتیب ۴۵۰ میلیون، ۴۰۰ میلیون، ۳۵۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان است.

شایان با اشاره به اینکه سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در سال جاری بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود بر اساس سیاست جدید تأمین مالی ساخت و تولید مسکن، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های احداث واحد مسکونی، با تسهیلات جدید بانک مسکن پوشش داده شود.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: این بسته کمک خواهد کرد تا تولید مسکن علاوه بر سهمیه ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال، در شهرهای کشور رونق مضاعف پیدا کند و درنهایت، مشکل خانه‌دار شدن اقشار هدف در کشور برطرف شود.

محمود شایان با اشاره به برنامه‌های امسال بانک مسکن در خصوص پرداخت تسهیلات، اظهار کرد: در این بخش عملکرد بانک تخصصی بخش مسکن نسبت به سال گذشته جهش قابل توجهی داشته است.

وی توضیح داد: تسهیلات پرداخت مشارکت مدنی از ابتدای امسال تا پایان دیماه حدود ۵۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: به لحاظ مبلغ نیز میزان افزایش بالغ بر ۱۴۰ درصد بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به پرداخت تسهیلات مشارکت به پروژه‌های عمرانی از جمله آزادراه تهران-شمال، یادآور شد: در سال جاری برای حدود ۷۵ هزار واحد مسکونی تسهیلات ساخت پرداخت شده، در حالی که سال گذشته برای ۴۸ هزار و ۷۶۲ واحد وام ساخت مسکن پرداخت شده بود.

بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی آن دسته از مالکانی که قصد دارند اقدام به احداث مسکن بر روی زمین‌های خود به قصد سکونت کنند، تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت می‌شود. این گروه از مالکان برای دریافت این تسهیلات نیازی به خرید اوراق یا سپرده‌گذاری در بانک نخواهند داشت و می‌توانند متناسب با دستورالعمل تعریف شده در این زمینه اقدام به دریافت تسهیلات کنند.

پروژه‌های این گروه از افراد متقاضی تحت عنوان پروژه‌های ساخت مسکن خودمالکی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ودر راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن، مشمول دریافت این تسهیلات ویژه خواهد شد.

این تسهیلات متناسب با پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی به مالکان سازنده پرداخت می‌شود و شامل تمام شهرهای کشور می‌شود.

آن طور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است برای ثبت نام خودمالکان هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه شهرهای کشور و همه روستاها برای این دسته از متقاضیان باز است. هرکسی با هر تعدادی که در مجوزش درج شده امکان ثبت‌نام و اخذ تسهیلات خودمالکی را دارد.

این گروه از افراد که قصد ساخت مسکن شخصی‌ساز دارند می‌توانند مانند سازندگان حرفه‌ای مسکن با ثبت نام در سامانه نهضت ملی و ارائه درخواست برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید