مسکن | قیمت مسکن

قیمت مسکن در تهران متری چند؟

متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طبق آخرین آمار ارایه شده مربوط به اردیبهشت 1401 به 36.3 میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

قیمت مسکن در تهران متری چند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت مسکن نرخ صعودی را تجربه می‌کند.قیمت مسکن مردم را نگران کرده است.قیمت مسکن افزایش چشم‌گیری به نسبت سال گذشته داشته است.قیمت مسکن در تهران از قانون خاصی تبعیت نمی‌کند.قیمت مسکن خرید خانه را به آرزویی بزرگ تبدیل کرده است.

قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن

 در حالی که رشد نقطه ای قیمت مسکن در تهران کاهشی بود در اردیبهشت ماه امسال برابر با 26.2 درصد به ثبت رسید. این تورم برای اجاره تهران برابر با 46 درصد و برای نقاط شهری معادل با 50 درصد ثبت شده است.

بررسی های آماری نشان دهنده آن است که تورم هر سه شاخص در این سال خیز دوباره ای برداشته و ضمن افزایش در مرتبه بالایی نیز به ثبت رسیده است.

تقریبا کانال 50 درصد بالاترین کانال تورم مسکن در این موعد بوده و سطح 46 درصدی نیز بیشترین میزان این متغیر در بازه حداقل 5 ساله به شمار می آید.

وام مسکن

دلایل افزایش قیمت مسکن در تهران

به عنوان اولین دلیل در واکاوی چرایی تورم بالا در بخش اجاره تهران و نقاط شهری می توان پیش قدم بودن قیمت مسکن را عامل آن دانست. به طور کلی در تعیین اجاره یک قاعده ریاضی به صورت عرف اقتصادی شناخته می شود. به این معنا که سهمی از قیمت مسکن معین کننده سطح اجاره در هر مقطع است. بنابراین زمانی که قیمت مسکن صعودی شود این افزایش در بخش اجاره نیز تاثیر گذار خواهد بود

دومین عاملی که می تواند رشد بالای اجاره را در روزهای اخیر توضیح دهد انتظارات تورمی و انتظارات تاریک مالکان از وضعیت سایر بازارهای مالی است. در همین راستا زمانی که مالکان دورنمای نزولی از وضعیت سایر بازارها دارند در مقابل افزایش قیمت اجاره مقاومت کمتری نشان خواهند داد.

سومین عامل در سمت تقاضا قرار دارد. در همین راستا برخی معتقدند رشد اجاره از ناحیه افزایش تقاضا نیز می تواند باشد. به این معنا که کاهش قدرت خرید افراد در خرید خانه موجب می شود بازار اجاره تقاضای بیشتری داشته و از این جهت سبب افزایش قیمت آن در بازار تهران و نقاط شهری شده باشد.

 تغییرات تقاضا و عرضه در ماه های مختلف خود می تواند ریشه فصلی داشته و در نهایت قیمت را تغییر دهد.

برخی بازار مسکن را نیز خارج از این قائله نمی دانند. اتفاقا آمارهای مسکن تهران نیز تقریبا همین نظر را دارند.در همین خصوص بررسی های آماری از افت و خیز قیمت ها در این زمان نشان می دهد به طور مثال از سال 97 تا کنون رشد قیمت ها در اردیبهشت ماه قابل توجه بوده است.

هر سال پس از آن که بازار مسکن در ابتدای سال دچار رکود شده در اردیبهشت آن سال دوباره رشد بالایی را ثبت کرده و جهش قیمتی قابل ملاحظه ای را داشته است.

مثلا در رشد ماهانه قیمت مسکن طبق برآورد بانک مرکزی در اردیبهشت 97 ، تقریبا 8.16 درصد و در همین موعد در سال بعد معادل با 12.45 درصد بوده است. یعنی تقریبا قیمت ها بالاتر از ماه های قبل و بعد در ماه دوم هر سال ثبت می شده است. به عبارت دیگر در ماه دوم هر سال ، همواره انتظار رشد قیمت مسکن وجود داشته است.

این موضوع در روند تعداد معاملات نیز مشهود است. به این معنا که هر بار که در فروردین ماه تعداد معاملات در سطح پایینی بوده در ماه دوم سال این شاخص افزایش چشمگیر داشته و شاهد موج تقاضا در این بازار بوده است.

اردیبهشت 1400 در میان سال های قبل مسیری متفاوت داشت. با این که تورم قیمت مسکن تهران در این ماه بیشتر از فروردین بوده اما معادل با  منفی 1.7 درصد ثبت شده است. تعداد معاملات نیز در این ماه برابر با 3 هزار و 938 فقره بوده که در مقایسه با سال های قبل سطح چندانی نداشته است.

بنابراین پاسخی که می تواند روند قیمت و معاملات در اردیبهشت 1401 را توضیح دهد آن است که با توجه به آن که شکل معاملات مانند سال های قبل از 1400 بوده می توان نتیجه گرفت در سال گذشته روند کاهشی قیمت ها و سطح پایین معاملات حاکی از تداعی مسیر رکود در بازار مسکن بوده است.اکنون اما  در شروع امسال احتمالا بازار مسکن از این رکود منحرف شده و با شیب بالایی مسیر تورمی را در پیش گرفته است. یا حداقل به سال های قبل خود باز گشته است.

تحلیل قیمت مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه کاهش اخیر قیمت مسکن در شرایط رکود معاملات، ما را از کسری پنج میلیون واحد غافل نکند، گفت: طی 30 سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا 180 برابر شده در حالی که مسکن 1200برابر شده است که نشان می‌دهد این بخش ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست.

بیت‌الله ستاریان اظهار کرد: آمارهایی که از رصد کوتاه مدت بازار مسکن به دست می‌آید قابل اعتنا نیست؛ بخصوص در شرایط فعلی که معاملات در رکود به سر می‌برد. موقعی می‌توانیم بگوییم قیمت یک کالا پایین آمده یا بالا رفته که در یک زمان مشخصی تعداد قابل توجهی معامله صورت گرفته باشد و بعد آن را با مقطعی مشابه در گذشته مقایسه کنیم.

وی افزود: اساسا وقتی معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و بازار در رکود قرار دارد، صحبت از کاهش قیمت بی‌معناست. اینکه در یک محله وسیع 10 معامله انجام شود یعنی این موارد شرایط معامله را نداشته است. فروشنده ممکن است تحت اضطرار، پول لازم باشد یا قصد مسافرت داشته باشد و ملکش را زیر قیمت بفروشد. این قراردادها را به عنوان شاخص اعلام می‌کنند که باعث می‌شود در تحلیل‌ها و برنامه‌های بلندمدت دچار اشتباه شویم.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید