رتبه بندی معلمان | ابهامات رتبه بندی معلمان رفع شد؟ | معلمان بخوانند

ابهامات رتبه بندی معلمان رفع شد؟ | معلمان بخوانند

وزیر آموزش و پرورش به ابهامات و حواشی رتبه‌بندی از بارگذاری مدارک در سامانه گرفته تا زمان صدور احکام و مشکلات معلمان طرح مهرآفرین پاسخ داد و اعلام کرد که تا کنون ۶۰ درصد معلمان مدارک خود را در سامانه رتبه‌بندی بارگذاری کرده‌اند.

ابهامات رتبه بندی معلمان رفع شد؟ | معلمان بخوانند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

رتبه بندی معلمان از دغدغه‌های مهم فرهنگیان است.رتبه بندی معلمان حواشی بسیاری را به دنبال داشته است.رتبه بندی معلمان مدتهاست که قرار است اجرا شود.رتبه بندی معلمان برای معلمان اهمیت فوق العاده ای دارد.رتبه بندی معلمان با اما و اگرهای فراوان همراه است.

رتبه بندی معلمان

ابهامات رتبه بندی معلمان

یوسف نوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: رتبه بندی را نمی‌خواستند اجرا کنند. پولی که گذاشته بودند از محل فروش املاک بود. اصلا املاک به فروش نمی‌روند و یک ساله هم نمی‌توان فروخت؛ نمی‌خواستند اجرا کنند و چون نمی‌خواستند، کارهای این چنینی انجام می‌دادند؛ یک لایحه ناقصی هم تهیه و به مجلس داده بودند.

وی افزود: قرار بوده در هرسالی ۲۰۰ هزار نفر در رتبه‌های پنجگانه قر ار بگیرند.

نوری با اشاره به اینکه دولت سیزدهم علی رغم محدودیت‌های مالی این لایحه را پس نگرفت و چون قول رئیس جمهور وشعار انتخاباتی‌اش بود، به لطف خداوند تقویت شد و بودجه‌ای در یک ردیف خاص برایش دیده شده گفت: دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی درنظر گرفته بود که ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر در مجلس به آن افزوده شده است. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قاعدتا بودجه‌ای‌ها می‌گویند قانون باید از اول امسال اجرا می‌شد چون دولت نیمه سال آمده بود اما با پولی که گذاشته شد زمان اجرای قانون را از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیدند؛ رتبه‌ها نیز از آموزشیار تا استادمعلم تعیین شدند و از ۴۵ تا ۹۰ درصد مشمول افزایش حقوق می‌شوند.

وی با بیان اینکه ابتدا گفته شد آنها که "کد شناسه" ندارند مشمول رتبه بندی نمی‌شوند گفت: تصور ما این بود که همه همکاران ما شناسه استخدام دارند اما وقتی بررسی کردیم مشخص شد ۴۶۰ هزار نفر شناسه استخدامی ندارند که خیلی عدد بزرگی بود. دوباره اصلاحیه به آیین نامه خورد و مشکل این گروه حل شد.

پاسخ وزیر آموزش‌وپرورش‌ به ابهامات «رتبه‌بندی» معلمان

نوری درباره مشکلات معلمان "طرح مهرآفرین" نیز توضیح داد و گفت: به طور کلی گروهی بودند که در دولت نهم جذب شده بودند. اینها قرارداد با شرکت‌ها داشتند که قراردادشان با شرکت‌ها به قرارداد با دستگاه تبدیل شد و همه اینها رفتند آزمون دادند و جذب دستگاه‌ها شدند. منتها آموزش و پرورش از مهرآفرین‌ها در طول این مدت آزمون نگرفته است. قوانین و مقرراتی دارند از جمله مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به موجب آن هرفردی می‌خواهد وارد آموزش و پرورش شود، باید آزمونی را از سربگذراند.

برگزاری آزمون معلمان "مهرآفرین" جهت رتبه‌بندی در اواخر شهریورماه  

وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون آزمون ندادنِ مهرآفرینان مانع شمولیت آنها در رتبه‌بندی شده است و نه شناسه استخدامی‌شان؛ اکنون ۸۱۰ هزار نفر مشمول رتبه‌بندی هستند. مهرآفرینان باقی مانده‌اند که در حال حل مشکل آنها هستیم. نظرم این است که آزمون پایان شهریور برگزار شود. همکاران می‌گویند ۲۰ مهر برگزار شود اما نظر بنده روی آخر شهریور است که اینها بیایند و اگر کسی نتوانست در این آزمون قبول شود یک بار دیگر به او مهلت داده شود تا دوباره آزمون بدهد. مطمئن  هستم همکاران همه پذیرفته می‌شوند و نگرانی از این بابت نداریم چون همه  معلم هستند و معلمان همواره مطالعه دارند.

 وی اضافه کرد: به جز نیروهای خدماتی و اداری آن دسته از مهرآفرینان که مشمول رتبه بندی می‌شوند حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر هستند که ان شاءالله مشکلشان حل می‌شود. خارج از این دایره فقط نیروهای خدماتی و نیروهای اداری را که به عنوان نیروی اداری استخدام شده‌اند را داریم که تعدادشان خیلی کم است. مابقی اگر نیروی آموزشی بوده‌اند و در ستاد مشغول به کارند، آنها نیز شامل رتبه بندی می‌شوند.

تعیین رتبه دوساعت بیشتر طول نمی‌کشد

نوری با بیان اینکه چند روز قبل علی‌الحسابی بابت معوقات رتبه‌بندی برای معلمان وجهی واریز شد عنوان کرد: خیلی سوال می‌پرسند که چرا سامانه برای بارگذاری مدارک تعیین کردید و چرا باید مدارک را بارگذاری کنیم. خب از یک استاد دانشگاه همین حالا سوال کنید که یک رتبه می‌خواهید بگیرید چقدر طول می‌کشد؟ بیشتر از یک سال معمولا طول می‌کشد اما ما می‌خواهیم برای ۸۱۰ هزار نفر، دو سه ماهه رتبه بندی را انجام دهیم. گفتیم از وقتی فرایند شما شروع شد، یک و نیم ماه بعد رتبه  شما را تعیین می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای همین خواستیم همکاران در همین تابستان و ایام تعطیلات مدارس مدارک خود را بارگذاری کنند تا در سال تحصیلی درگیر نباشند. متاسفانه عده‌ای که خودشان نمی‌خواستند بارگذاری را انجام دهند در فضای مجازی حواشی ایجاد کردند. بارگذاری مدارک، مسئله بزرگی هم نیست، ما یک سری مدارکِ آموزش ضمن خدمت همکاران را در اختیار داریم، اما همه مدارک را که نداریم؛ مثلا ممکن است معلمی با دستگاه دیگری همکاری کرده باشد یا جوایزی در یک حیطه‌ای کسب کرده باشد، اینها امتیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی، صرفا افزایش حقوق و ضریب در احکام نیست، بلکه رتبه‌بندی به معنای واقعی و در قالب یک نظام مستقل است اظهار کرد: سه هدف از اجرای رتبه‌بندی داریم؛ ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت، ارتقای صلاحیت‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت مدنظر است. 

نوری ادامه داد: هیئت ممیزه رتبه بندی ما باید ادله، مدارک و مستنداتی داشته باشد. اگر این مدارک را در اختیار داشته باشد تعیین رتبه دوساعت بیشتر طول نمی‌کشد. این کار هم فقط یک بار انجام می‌شود و بعدا هر مدرک جدیدی که داشته باشند، فقط همان جدیدها را وارد می‌کنند.

به محض مشخص شدن رتبه، احکام جدید ۲ روز بعد صادر و فرهنگیان آن ماه با حکم جدید حقوق می‌گیرند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سامانه بارگذاری مدارک رتبه‌بندی تاکنون مشکلی نداشته است گفت: سامانه از ۲۶ مرداد آغاز به‌کار کرده‌است. راهنمای بارگذاری داریم و امکان پاسخگویی به مشکلات در این زمینه فراهم است. به محض مشخص شدن رتبه افراد، حقوقشان بلافاصله و دو روز بعد صادر می‌شود و آن ماه با حکم جدید حقوق می‌گیرند؛ البته اگر بعد از پانزدهم ماه باشد، حقوق جدیدشان ماه بعد پرداخت می‌شود.

معوقات به تدریج پرداخت می‌شود

وی افزود: معوقات هم به تدریج پرداخت می‌شود، استرس به جامعه معلمی وارد نکنند. ما اصرار داریم کار زودتر انجام شود، چون هرچه به آخر سال نزدیک‌تر شویم و مطالبات انباشته شود کار ما هم سخت‌تر می‌شود. اصرار داریم مدارک زودتر بازگذاری شوند تا بتوانیم حقوق‌ها را زودتر و بر اساس رتبه‌بندی پرداخت کنیم.

تکلیف رتبه‌بندی فرهنگیانی که مدرکی بارگذاری نکنند چه می‌شود؟

نوری ضمن اعلام این خبر که تا کنون نزدیک به ۶۰ درصد فرهنگیان بارگذاری مدارکشان را انجام داده‌اند که آمار خوبی هم هست، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فایل صوتی پخش شده منتسب به مدیرکل امور اداری شما درباره عدم رتبه‌بندی معلمانی که بارگذاری مدارک را انجام نمی‌دهند، اظهار کرد: ما خواستیم مهلتی به همکاران بدهند؛ اگر اصلا نمی‌خواهند مدرکی بارگذاری کنند، خب طبیعی است که رتبه‌بندی شامل حالشان نشود. ما از کجا رتبه آنها را تعیین کنیم؟ البته روی این موضوع در هیئت ممیزه تصمیم می‌گیریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ممکن است فردی مدارک بارگذاری نکرده باشد، اما بر اساس همان مدارکی که از وی در دست داریم و موجود است برایش راسا رتبه صادر می‌کنیم که البته این پیشنهاد را می‌دهم و باید بررسی شود تا در هیئت ممیزه روی آن رای بدهند که اگر هرکسی به هردلیلی مدرکی بارگذاری نکرد ما رتبه‌اش را براساس مدارکی که خودمان داریم انجام دهیم.

فرهنگیانی که مدرک جعلی ارائه کنند، از رتبه‌بندی محروم می‌شوند

وی در پاسخی پیرامون آگهی‌هایی برای چاپ یک روزه مقاله و کتاب برای رتبه بندی معلمان و چگونگی اعتبارسنجی چنین مدارکی گفت: برای من هم چنین پیامک‌هایی آمده بود. در آیین‌نامه اینجور ذکر شده است که اگر کسی مدرک جعلی ارائه کند، از رتبه‌بندی محروم می‌شود، البته همکاران فرهنگی ما مراقب هستند و از این کارها نمی‌کنند. هرچند سودجویان زیاد هستند و در دانشگاه هم با چالش پروپوزال، پایان نامه و تحقیق‌های کلیشه‌ای، بی اساس و تقلبی روبه‌رو بوده و هستیم.

آیا وجه دیگری علی‌الحساب بابت رتبه‌بندی به حسابها واریز می‌شود؟

نوری در پاسخ به اینکه آیا تا زمان صدور احکام، علی‌الحساب دیگری به حساب فرهنگیان واریز خواهد شد؟ عنوان کرد: نظرم این است که همکاران کار بارگذاری مدارک را زودتر انجام دهند تا ما هم خیالمان راحت شود. اگر بخواهیم علی‌الحساب بدهیم، با همین علی‌الحساب تا آخر سال می‌رویم. دولت حسن نیتش را ثابت کرده و رتبه‌بندی هم شروع شده است و اگر به اهداف سه گانه رتبه بندی برسیم باز این قانون ارتقاء می‌یابد.

دیدگاه خود را ارسال کنید