بورس | بورسی ها به بازار اولیه پشت کردند

بورسی ها به بازار اولیه پشت کردند

پس از آن که بورسی ها در مرحله پانزدهم هزار و 430 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کردند در دومرحله اخیر این خرید از نصف هم کمتر شده و پایین تر از 700 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

بورسی ها به بازار اولیه پشت کردند
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

روند معاملات بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته های اخیر مسیری قابل توجه را ثبت کرده است. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان عرضه کرده و از این طریق به کسب درآمد می پردازد. هرچه اوراق فروخته شده دولتی بالاتر باشد تامین کسری بودجه با مسیر هموارتری انجام می شود.

کسب درآمد دولت از این مسیر را بسیاری از اقتصاددانان اتفاقی مهم در اقتصاد ارزیابی کرده و آن را از حیث تورمی بیشتر به سود جامعه می دانند.

اما آن چه مشتریان را در این بازار فعال می کند دو متغیر مهم اوراق است. تاریخ سررسید و نرخ سود. هر چه این موضوع برای بورسی ها و بانکی ها جذاب تر باشد بیشتر مشتری دولت می شوند.

موضوعی که البته در هفته های اخیر منجر به ثبت اتفاق عجیبی شده است. بورسی ها که به دلیل ماهیت بلند مدت معاملاتشان، به نرخ سود توجه بیشتری نشان می دهند در این هفته ها مشارکتشان در بازار کمتر شده و حتی از نهادهای مالی نیز پایین تر آمده است. این در حالی است که نرخ سود اوراق عرضه شده تقریبا کم سابقه بوده است. پی گیری های اکو ایران در این رابطه نشان می دهد دلیل این اتفاق به سمت بورسی ها برمی گردد نه دولت.

پایین آمدن مشارکت بورسی ها در بازار

تاکنون هفده مرحله از بازار اولیه حراج گذشته است. پس از آن که بورسی ها در مرحله پانزدهم هزار و 430 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کردند در دومرحله اخیر این خرید از نصف هم کمتر شده و پایین تر از 700 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

این در حالی است که ویژگی اوراق عرضه شده بیانگر نرخ سود اوراق در فراتر از 22 درصد بوده که به نوعی در سه سال گذشته بی ساقه قلمداد می شود. دلیلش را شنیده های اکو ایران در عوض کردن تاکتیک نهادهای تامین سرمایه در خرید از دولت می داند.

منابع آگاه در این زمینه خبر می دهند بورسی ها متمایل به خرید اوراق به صورت پذیره نوسی شده و در یک شنبه هفته جاری در حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق را در این بازرا خریداری کرده اند. در همین رابطه خوب است اشاره ای به اوراق پذیره نویسی شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید