مقایسه بازار فارکس و بازار بورس برای سرمایه گذاری

بازار فارکس و بازار سهام، راه‌های محبوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. با این حال، از نظر ساختار و دینامیک کاملا تفاوت دارند. بازار فارکس در مقیاس جهانی عمل می‌کند، اما بازار بورس شامل معامله سهام شرکت‌ها در سطح ملی است. بازار فارکس معمولا به دلیل نوسانات بالا، بیشتر برای معاملات روزانه مناسب است. اما بازار بورس بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انتخاب می‌شود. انتخاب و مقایسه بازار فارکس و بازار بورس به میزان تحمل ریسک و اهداف سرمایه‌گذاری فرد بستگی دارد.

مقایسه بازار فارکس و بازار بورس برای سرمایه گذاری
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

بازار فارکس و بازار سهام، راه‌های محبوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. با این حال، از نظر ساختار و دینامیک کاملا تفاوت دارند. بازار فارکس در مقیاس جهانی عمل می‌کند، اما بازار بورس شامل معامله سهام شرکت‌ها در سطح ملی است. بازار فارکس معمولا به دلیل نوسانات بالا، بیشتر برای معاملات روزانه مناسب است. اما بازار بورس بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انتخاب می‌شود. انتخاب و مقایسه بازار فارکس و بازار بورس به میزان تحمل ریسک و اهداف سرمایه‌گذاری فرد بستگی دارد.

آشنایی با بازار بورس و بازار فارکس

بورس یک بازار مالی است که در آن، افراد و موسسات به خرید و فروش سهام شرکت‌ها می‌پردازند. این سهام نشان‌دهنده مالکیت در شرکت است که در بورس‌هایی مانند بورس اوراق بهادار تهران خرید و فروش می‌شود. شرکت‌ها سرمایه خود را در بازار بورس با فروش سهام به سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهند. سرمایه‌گذاران هم می‌توانند از خرید سهام با قیمت پایین‌تر و فروش آن‌ها با قیمت بالاتر سود ببرند.

فارکس یک بازار غیرمتمرکز جهانی است که در آن، ارزها معامله می‌شوند. این بازار، پر نقدینگی‌ترین بازار مالی در سرتاسر جهان است که روزانه تریلیون‌ها دلار مبادله دارد. معاملات فارکس شامل خرید یک ارز و فروش ارز دیگر (جفت ارز) با انتظار کسب سود ناشی از نوسانات است. معاملات فارکس به صورت الکترونیکی از طریق اینترنت بین خریداران و فروشندگان از سراسر جهان انجام می‌شوند.

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار فارکس

بازار ارز فارکس بزرگ‌ترین و نقدشونده‌ترین بازار مالی در جهان است که فرصت‌های زیادی را برای کسب سود به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. نقدینگی بالا یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در فارکس نسبت به بازار بورس است. سایر مزایای سرمایه‌گذاری در بازار فارکس نسبت به بازار بورس به شرح زیر هستند.

1. معاملات اهرم‌دار

فارکس در مقایسه با بازار بورس، دارای معاملات اهرم‌دار است. در معاملات اهرم‌دار، سرمایه‌گذاران این امکان را دارند که با نسبت بیشتری معامله کنند. به این معنی که می‌توانند معامله بزرگ‌تری را با سرمایه کم‌تر انجام دهند.

اهرم به معامله‌گران اجازه می‌دهد سود بالقوه خود را در مقدار قابل توجهی ضرب کنند؛ امری که فارکس را به گزینه‌ای جذاب‌تر برای سرمایه‌گذارانی تبدیل می‌کند که به دنبال بازدهی بالاتر هستند.

2. کارمزد پایین

کارمزدهای پایین معاملات را باید یکی دیگر از مزایای فارکس در مقایسه بازار فارکس و بازار بورس دانست. کارگزاران فارکس کارمزد بسیار کمتری دریافت می‌کنند یا حتی گزینه‌های معاملاتی بدون کمیسیون دارند.

از سوی دیگر، معاملات بورس اغلب شامل کمیسیون‌های کارگزاران، کارمزد مبادلات، مالیات و سایر هزینه‌های پنهان است. با سرمایه‌گذاری در فارکس می‌توان هزینه‌های معاملاتی خود را کاهش داد و درنتیجه، سود خود را به حداکثر رساند.

3. نوسانات بالاتر

معاملات فارکس سطوح بالاتری از نوسانات را در مقایسه با بازار بورس دارند. زیرا ارزش پول به دلیل عوامل مختلف اقتصاد جهانی مانند تغییرات نرخ بهره، رویدادهای سیاسی و اخبار اقتصادی دائما در نوسان است. این نوسان به معامله‌گر اجازه می‌دهد به کسب سود در بازارهای رو به رشد و نزولی سود بپردازند.

4. شفافیت بیشتر

بازار فارکس شفافیت بسیار بیشتری دارد که به نفع سرمایه‌گذاران است. معامله‌گران در بازار فارکس به داده‌های بلادرنگ بازار مانند قیمت ارز، اسپرد پیشنهادی و جزییات اجرای سفارش دسترسی دارند. این شفافیت به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تصمیمات بهتر و عادلانه‌تری بگیرد و در دام دستکاری بازار نیفتد.

در مقابل، بازار سهام گاهی اوقات فاقد شفافیت است و با مشکلات معاملات داخلی مواجه می‌شود. همچنین مشکلاتی نظیر شرکت‌های کاغذی در بورس و رانت اخبار و اطلاعات در بازار فارکس وجود ندارند.

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس

سرمایه‌گذاری در بازار بورس و فارکس دو راهکار خوب برای رشد ثروت افراد هستند. اما هرکدام به روش‌های مختلف عمل می‌کنند و مزایای منحصر به فردی دارند. در اینجا، به بررسی و مقایسه بازار فارکس و بازار بورس از لحاظ مزایای سرمایه‌گذاری در بورس خواهیم پرداخت.

1. تنوع دارایی‌ها

بازار بورس، گزینه‌های سرمایه‌گذاری بسیار متنوعی را ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاران می‌توانند از بین سهام صنایع، بخش‌ها و شرکت‌های مختلف یک سبد متنوع بسازند. این امر به افراد اجازه می‌دهد ریسک خود را گسترش و خسارات بالقوه را کاهش دهند. در مقابل، فارکس صرفا بر معاملات ارزها متمرکز است که دامنه سرمایه‌گذاری را محدودتر می‌کند.

2. سود سالانه

بازار بورس این فرصت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا سود سالانه کسب کنند. درواقع سهامداران می‌توانند بخشی از سود شرکت را دریافت کنند که هرساله بین آن‌ها تقسیم می‌شود. این جریان درآمد اضافی می‌تواند بازده کلی سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. به‌ویژه برای کسانی که اهداف سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند. اما فارکس چنین سودی ندارد، زیرا در درجه اول به افزایش ارزش دارایی متکی است.

3. انباشت سرمایه

سرمایه‌گذاری در بازار بورس به افراد امکان می‌دهد تا از امکان انباشت ثروت برخوردار شوند. با رشد و گسترش شرکت‌ها، قیمت سهام آن‌ها افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند در طول زمان منجر به خلق ثروت قابل توجهی شود. در مقابل، معاملات فارکس اغلب نیاز به سفته‌بازی کوتاه‌مدت و معاملات مکرر دارد که آن را برای معامله‌گران فعال مناسب‌تر می‌کند.

4. کمک به رشد اقتصاد

در مقایسه بازار فارکس و بازار بورس باید به مشارکت در رشد اقتصاد هم اشاره کرد. زیرا همان‌طور که شرکت‌ها رشد می‌کنند و گسترش می‌یابند، رشد اقتصادی، ایجاد شغل و پیشرفت‌های فنّاورانه رخ می‌دهد. پس افراد با سرمایه‌گذاری در بورس می‌توانند در موفقیت شرکت‌ها سهیم باشند. در مقابل، بازار فارکس در درجه اول بر نرخ ارزها متمرکز است و دخالت مستقیم و مشابهی در رشد اقتصادی ندارد.

مقایسه بازار فارکس و بازار بورس

بازار ارز (فارکس) و بازار سهام هردو گزینه‌های سرمایه‌گذاری بسیار محبوبی هستند. هردو بازار فرصت‌های خوبی را برای رشد و سود ارائه می‌دهند، اما تفاوت‌های قابل توجهی از نظر ماهیت، ساختار و ریسک دارند. در ادامه، به مقایسه بازار فارکس و بازار بورس خواهیم پرداخت.

1. ساعات فعالیت

فارکس یک بازار جهانی و غیرمتمرکز است که در آن، ارزها معامله می‌شوند. این بازار 24 ساعت از شبانه‌روز را در پنج روز هفته (به جز شنبه و یکشنبه) باز است و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در مبادله ارزها شرکت کنند. از سوی دیگر، بازار سهام یا همان بورس معمولا در ساعات مشخص و بین 9:00 صبح تا 12:30 بعد از ظهر کار می‌کند.

2. نقدینگی

بازار فارکس با نقدینگی بالای خود شناخته می‌شود و روزانه تریلیون‌ها دلار در آن معامله صورت می‌گیرد. این امر امکان ورود و خروج آسان از موقعیت‌ها و همچنین سودهای بیشتر را فراهم می‌کند. برعکس، نقدینگی در بازار بورس سطوح مختلفی دارد که به حجم و محبوبیت سهام شرکت‌های مورد معامله بستگی دارد.

به طور کلی، سهام شرکت‌های بزرگ در بورس، نقد شوندگی بیشتری دارند. در حالی که سهام شرکت‌های کوچک ممکن است حجم معاملات کمتری داشته باشند.

3. فعالان بازار

در ادامه مقایسه بازار فارکس و بازار بورس باید به شرکت‌کنندگان و فعالان در بازار اشاره کرد. شرکت‌کنندگان در بازار فارکس شامل بانک‌های مرکزی، بانک‌های تجاری، شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران نهادی و معامله‌گران فردی هستند. این طیف گسترده از فعالان در بازار فارکس به سطوح نقدینگی بالاتر و نوسان بیشتر در معاملات کمک می‌کند.

در مقابل، بازار بورس فقط شامل سرمایه‌گذاران فردی، سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌هایی است که به دنبال افزایش سرمایه از طریق عرضه سهام هستند. بنابراین سطح نقدینگی کاهش می‌یابد و نوسانات هم کمتر خواهد بود.

4. دارایی‌ها

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین بازار فارکس و بازار بورس به ابزارها و دارایی‌های معامله شده مربوط است. در بازار فارکس، سرمایه‌گذاران به معامله جفت ارزهایی مانند یورو-دلار (EUR/USD) یا پوند-ین (GBP/JPY) می‌پردازند. اما در بازار بورس، سرمایه‌گذاران با هدف افزایش ارزش سهام یا از طریق سود سالانه، سهام یک شرکت را خرید و فروش می‌کنند.

5. مدیریت ریسک

در مقایسه بازار فارکس و بازار بورس باید به تفاوت در استراتژی‌های مدیریت ریسک نیز توجه داشت. در معاملات فارکس می‌توان از اهرم استفاده کرد که سود بالقوه را افزایش می‌دهد، اما خطر زیان‌های احتمالی را هم بالاتر می‌برد.

از سوی دیگر، معاملات بورس معمولا بدون اهرم انجام می‌شوند که به طور بالقوه ریسک سود و زیان احتمالی را کاهش می‌دهد. با این حال، معامله‌گران بورس همچنان با خطراتی مانند رویدادهای خاص در شرکت‌ها، عوامل اقتصاد کلان، نوسانات بازار و درنتیجه، سقوط شدید شاخص‌ها مواجه هستند.

6. تنوع‌پذیری

بازار فارکس گزینه‌های محدودتری را برای تنوع در مقایسه با بازار بورس ارائه می‌دهد. در بازار سهام، سرمایه‌گذاران این فرصت را دارند که سبد خود را با سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و شرکت‌های گوناگون گسترش دهند. این امکان تنوع پرتفوی و ریسک بالقوه کمتر را فراهم می‌کند.

در مقابل، بازار فارکس در درجه اول بر معامله جفت ارزها متمرکز است؛ امری که گزینه‌های متنوع سازی موجود برای سرمایه‌گذاران را محدود می‌کند.

7. تحلیل‌ها

تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دو رویکرد پرکاربرد در مقایسه بازار فارکس و بازار بورس هستند. با این حال، فارکس اغلب تاکید بیشتری بر تحلیل تکنیکال دارد و برای پیش‌بینی تغییرات قیمت ارزها بیشتر به نمودارها، شاخص‌ها و الگوها وابسته است. در بازار بورس، سهم تحلیل بنیادی اغلب بیشتر است که شامل ارزیابی سلامت مالی، مدیریت و چشم‌انداز یک شرکت خواهد بود.

جمع‌بندی

مقایسه بازار فارکس و بازار بورس نشان می‌دهد که هرکدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. بنابراین انتخاب بین این دو به ترجیحات فردی و اهداف سرمایه‌گذاری بستگی دارد. اگر خواهان شفافیت بیشتر، وسعت بازار و امکان سود بالاتر هستید، فارکس برای شما مناسب‌تر خواهد بود. اما اگر امکان فعالیت کمتری دارید، می‌توانید بازار بورس را انتخاب کنید.

همچنین شما میتوانید این ویدیو از یوتیوب را برای درک بیشتر مطلب تماشا کنید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید