حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان | واریزی حقوق بازنشستگان شهریور ماه

تعیین تکلیف واریزی های شهریور حقوق بازنشستگان | بازنشستگان حساب هایشان را چک کنند!!

مستمری بازنشستگان از امروز با احکام جدید پرداخت می شود.

تعیین تکلیف واریزی های شهریور حقوق بازنشستگان | بازنشستگان حساب هایشان را چک کنند!!
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

حقوق بازنشستگان با تغییر مواجه شد. حقوق بازنشستگان کفاف هزینه های آنها را نمی دهد. حقوق بازنشستگان هر سال با تنش همراه است. حقوق بازنشستگان قرار است متناسب سازی شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان

محمد اسکندری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در مورد افزایش حقوق کارمندان بازنشسته دولت گفته است: افزایش ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق در سال ۱۴۰۱، اندک است و درخواست بازنشستگان برای افزایش آن مطالبه‌ای دقیق و درست است. هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این موضوع هستند، و دولت هم مدافع این موضوع است. این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح و پیگیری شود.

این صحبت‌ها را می‌توان به معنی منتفی بودن افزایش حقوق بازنشستگان صندوق کشوری در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تعبیر کرد.با این حال اسکندری از تخصیص اعتباری ۹ هزار میلیارد تومانی برای متناسب سازی، حقوق کارمندان سابق خبر داده است.

این صحبت‌ها را می‌توان به معنی منتفی بودن افزایش حقوق بازنشستگان صندوق کشوری در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تعبیر کرد.با این حال اسکندری از تخصیص اعتباری ۹ هزار میلیارد تومانی برای متناسب سازی، حقوق کارمندان سابق خبر داده است.

وی در عین حال یادآور شده است که با وجود قطعی بودن تخصیص این اعتبار، هنوز هیچ دستور العملی برای چگونگی توزیع و تقسیم آن به بازنشستگان مشمول وجود ندارد.این صحبت‌ها نیز می‌تواند گویا این واقعیت باشد که تا اطلاع ثانوی قرار نیست حقوق بازنشستگان کشوری ترمیم شود.

وضعیت مبهم افزایش حقوق این گروه از بازنشستگان در حالی است که از هفته گذشته سازمان تامین اجتماعی احکام بازنشستگی غیر حداقلی بگیران را تصحیح کرد و حقوق ماهانه آنها را از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش داد.

در حالی که انتظار می‌رود تا همتایان مستمری بگیران صندوق کشوری در سازمان تامین اجتماعی از فردا (بیستم شهریور) حقوق شهریورماه خود را به نرخ جدید دریافت کنند، به نظر می‌رسد هنوز هیچ برنامه مشخصی برای افزایش حقوق کارکنان دولت وجود ندارد.

این اتفاق در شرایطی رخ داده است که پیش از این سازمان برنامه و بودجه از تصمیم دولت برای افزایش حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته خبر داده بوده، موضوعی که قرار بود یکی از بخشهای اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شود.

مستمری شهریور برای بازنشستگان سایر سطوح براساس احکام جدید پرداخت می‌شود؛ این بازنشستگان مشمول ٣٨ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۵١۵ هزار تومان می‌شوند. بازنشستگان می‌توانند احکام و فیش حقوقی خود را از سامانه مربوطه دریافت کنند.

افزایش حقوق بازنشستگان قرار است از این ماه اعمال شود. بازنشستگان از شهریور ماه حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

با ابطال ۲مصوبه دولت برای حقوق بازنشستگان و حق مسکن کارگری، این دو گروه باید منتظر افزایش دریافتی ماهانه باشند؛ ضمن اینکه دولت برای افزایش حقوق کارکنان خود نیز طرحی در دستور کار دارد که نهایی‌شدن آن به بهبود معیشت این افراد کمک خواهد کرد.

احکام حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی براساس مصوبه جدید صادر شده و از این ماه، حقوق بازنشستگان سایر سطوح مزدی نسبت به سال قبل با افزایش ۳۸درصدی به‌اضافه ماهانه ۵۱۵هزار تومان پرداخت خواهد شد. همزمان پرونده بحث حق مسکن کارگری نیز بسته شده و احتمالا از مهرماه، حق مسکن کارگران با افزایش ۲۰۰هزار تومانی نسبت به سال قبل، ۶۵۰هزار تومان خواهد بود. در این میان طرح افزایش حقوق کارکنان دولت نیز در دست بررسی است و بعد از تأمین منابع، جزئیات آن مشخص می‌شود.

احکام حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی در سایر سطوح مزدی، بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار اصلاح شده و هم‌اکنون در سایت سازمان تأمین اجتماعی قابل دریافت است. این احکام اصلاحی از ۲۰شهریورماه مبنای پرداخت حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تأمین اجتماعی خواهد بود و براساس آن، حقوق بازنشستگان سایر سطوح مزدی (کسانی که مبنای دریافتی آن‌ها بالاتر از حداقل حقوق است) از ابتدای امسال براساس مصوبه شورای‌عالی کار، ۳۸درصد به‌اضافه ماهانه ۵۱۵هزار تومان افزایش خواهد یافت.

میرهاشم موسوی، با اشاره به اینکه حقوق شهریورماه بازنشستگان طبق احکام جدیدی پرداخت خواهد شد، می‌گوید: منابع پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین شده و برای پرداخت معوقات ۵ماهه بازنشستگان از محل مابه‌التفاوت افزایش مصوبه قبلی و مصوبه جدید نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام خواهد شد. بر این اساس، بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تأمین اجتماعی در سایر سطوح مزدی که از فروردین تا مرداد امسال طبق فرمول مصوبه دولت (افزایش ۱۰درصدی به‌اضافه ۶۵۰هزار تومان تا سقف ۱۰میلیون تومان) حقوق می‌گرفتند، از این ماه باید منتظر واریز حقوق بر مبنای فرمول مصوبه شورای‌عالی کار (افزایش ۳۸درصدی به اضافه رقم ثابت ۵۱۵هزار تومان در ماه) باشند.

یک کارشناس حوزه کار با اشاره به صدور احکام بازنشستگان تامین اجتماعی از احتمال پرداخت معوقات حقوق در چند قسط خبر داد.

حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق وعده داده شده، صدور احکام حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی باید در شهریور ماه اتفاق بیفتد و بحثی در آن نیست. احکام صادره در خصوص حقوق‌ها بر اساس نرخ جدید و از شهریور ماه اعمال خواهد شد منتها در خصوص معوقات، با توجه به آنکه افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح باید از ابتدای سال لحاظ شود، طبعا مبلغ پرداختی را بالا خواهد برد و ممکن است پرداخت آن برای دولت سخت باشد.

وی ادامه داد: از شهریور ماه حقوق بازنشستگان بر اساس احکام جدید پرداخت می‌شود، ولی طبق صحبت‌هایی که شنیده‌ایم قرار نیست بخشی از معوقات شهریور ماه پرداخت شود، بلکه دولت مابه‌التفاوت این افزایش را با توجه به منابع صندوق های بازنشستگی در دو یا سه قسط به حساب بازنشستگان واریز خواهد کرد و کل معوقه یا بخشی از آن در مهر ماه پرداخت خواهد شد.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه اگر افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح از ابتدای سال صورت می‌گرفت، بازنشستگان شیرینی این افزایش را زودتر می چشیدند، اظهار کرد: صرفنظر از تبعاتی که تاخیر تصویب افزایش حقوق بازنشستگان داشت و موجب تشویش و نگرانی خاطر بازنشستگان شد، اگر این افزایش همان ابتدای سال اتفاق می افتاد بخشی از هزینه‌های مازاد بازنشستگان را پوشش می‌داد و می توانستند شش ماهه اول سال را با خیال راحت تری سپری کنند.

نجف درباره واگذاری سهام بانک رفاه کارگران نیز گفت: صندوق تامین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی و متعلق به کارگران و کارفرمایان است و بانک رفاه کارگران به عنوان بانک زیرمجموعه آن به کارگران و کارفرمایان و بازنشستگان تعلق دارد؛ لذا معتقدم مالکیت بانک رفاه دولتی نیست و نباید دخل و تصرف دولتی در آن صورت گیرد.

وی افزود: صندوق تامین اجتماعی صد درصد خصوصی است و منابع آن از محل واریز حق بیمه‌های کارگران و کارفرمایان است. این صندوق زیرمجموعه‌های متعددی مثل شستا دارد؛ بنابراین بدون اذن و اجازه کارگران و کارفرمایان قابل واگذاری نیست.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: در طول دهه‌ها هر جا که سازمان تامین اجتماعی دچار مشکل شده است، بانک رفاه کارگران بخشی از این مشکلات را حل کرده تا سازمان به مسیر خود ادامه دهد، لذا اگر این بانک را از تامین اجتماعی بگیریم دیگر چیزی در چنته نخواهد داشت.

نجف در پایان هرگونه دست اندازی به بانک رفاه کارگران را موجه ندانست و گفت: بانک رفاه کارگران منبع مالی موثر برای سازمان تامین اجتماعی است؛ لذا اگر دولت می‌تواند به منابع اندوخته این سازمان اضافه کند در غیر این صورت نباید به منابع بانک دست اندازی کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید