قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز 22 شهریور | قیمت مرغ 1401

قیمت مرغ به نرخ هفته آخر شهریور | ریزش یهویی قیمت مرغ شهریور!!

نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ ۶۰ هزار تومان تعیین شده است، اما امروز نرخ مرغ در بازار از نرخ مصوب عبور کرده و تا ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت مرغ به نرخ هفته آخر شهریور | ریزش یهویی قیمت مرغ شهریور!!
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت مرغ طی چند ماه گذشته افزایشی بود. قیمت مرغ در بازار با نوسان همراه است. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه روند صعودی به خود گرفت. قیمت مرغ به دلیل نبود نظارت موثر گران شد. قیمت مرغ امروز را در ادامه می خوانیم.

نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ ۶۰ هزار تومان تعیین شده است، اما امروز نرخ مرغ در بازار از نرخ مصوب عبور کرده و تا ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها حداکثر نرخ مصوب هرکیلوگرم مرغ ۶۰ هزار تومان تعیین شد اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در روزهای اخیر قیمت‌ها از نرخ مصوب عبور کرده است ۶۲ هزار و ۷۵۰ تا ۶۵ هزار تومان در تهران به فروش می‌رسد.

دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته درباره گران شدن نرخ مرغ در بازار، گفت: گزارش‌هایی درباره گران فروشی مرغ به هر کیلو گرم ۶۵ هزار تومان داریم اما با توجه به اینکه نرخ مرغ زنده ۴۲ هزار تومان است، حداکثر نرخ این محصول نباید بیشتر از ۶۰ هزار تومان باشد.

وی افزود: ذخایر کافی از مرغ داریم که به استان‌های مختلف ابلاغ شده که ذخایر خود را در بازار توزیع کنند.

بنابر این گزارش براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس، مصرف مرغ در کشور ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و وزارت جهاد کشاورزی برآورد می‌کندکه این کاهش مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد و به دنبال توزیع کالا برگ مرغ و تخم‌مرغ برای بازگشت مصرف به روال قبل خود است.

مرغداران خواهان افزایش نرخ این محصول هستند به همین منظور در جلسه تنظیم بازار هفته پایانی شهریور با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری این موضوع بررسی می‌شود.

گفتنی است که نرخ تمام شده مرغداران در کشور بالا و شرایط رقابت با کشور‌های مانند ترکیه برای صادرات ندارد هرچند این وضعیت در مرغداران دارای زنجیره ارزش مناسب تر است.

صنعت طیور کشور سال‌ها به دریافت نهاده‌های دامی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان عادت کرده و به خوبی بر روی افزایش بهره‌وری و ارتقاء ضریب تبدیل در صنایع کار نکرده است.

صنعت مرغداری کشور علاوه بر اینکه نیازمند آن است که تا حد امکان نهاده‌های دامی مورد نیاز خوراک طیور را داخلی‌سازی کند بلکه با زنجیره کردن چند هزار واحد مرغداری کوچک در قالب یک برند می‌تواند هزینه تمام شده راکاهش دهد.

قیمت مرغ امروز شنبه (۱۹ شهریور ۱۴۰۱) نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد. قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.

قیمت مرغ در ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار):

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۸۴,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۹۰,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۹۹,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۹۸,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۹۵,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۸۸,۰۰۰

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

۶۷,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۹,۰۰۰

فیله مرغ

۱۲۵,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیتسل بدون آرد

۱۱۰,۲۰۰

جوجه چینی

جوجه کباب بی‌استخوان و بدون بازو ساده

۱۱۲,۲۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

مرغ کنتاکی

دل مرغ پاک کرده

۱۹,۰۰۰

جگر مرغ

۱۸,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۹,۰۰۰

پای مرغ

۹,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۱۱۰,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۸,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه (بسته ۱۰۰۰گرمی)

۹۹,۰۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

۵۷,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته‌بندی بشقابی

تخم‌مرغ بسته‌بندی ۱۵ عددی بسته‌بندی

۴۵,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۲۰ عددی بسته‌بندی

۴۲,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۹ عددی بسته‌بندی

۲۵,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۶ عددی بسته‌بندی

۱۹,۹۰۰

قیمت مصوب مرغ ۵۹۸۰۰ تومان اعلام شده بود که در یک هفته اخیر نرخ این کالای اساسی از نرخ مصوب بالاتر رفت و تا کیلویی ۶۵ هزار تومان به فروش رسید.

بعد از گذشت ۳ ماه از اعلام نرخ مصوب مرغ، هفته گذشته این کالای اساسی افسار پاره کرد و تا کیلویی ۶۵ هزار تومان فروخته شد که معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی این عمل را گرانفروشی دانست و اعلام کرد که باید کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش برسد و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می‌شود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که نرخ کنونی هر کیلو مرغ ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، سینه ۱۲۰ هزار تومان، فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان و ران مرغ ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان است.

برای بررسی بیشتر در این پیرامون گسترش نیوز با مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی به گفت‌و گو پرداخت.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ مرغ در هفته گذشته نوسان داشته است با رد این موضوع گفت: در هفته گذشته خیلی نوسان قابل توجهی نداشتیم، قیمتی که در بازار فروخته می‌شد کاذب بود و همان نرخ مصوبه ۶۰ هزار تومان در بیشتر مراکز به فروش می‌رسد. گاهی اواقات پیش می‌آید که مرغدار در بازار، مرغ‌های خود را گران عرضه می‌کنند و یا دیده می‌شود که گاهی کشتارگاه ناچار می‌شود، چند روز محصول را کمی با افزایش به فروش برساند. اما این موضوع مقطعی بوده و اکنون با نرخ مصوب فروخته می‌شود. در حال حاظر با نرخ ۵۹۸۰۰ در حال عرضه است و مشکلی وجود ندارد.

با وجود گرانی‌ها در بازار مواد غذایی امسال دیده شد محرم امسال در بحث نذری‌ها رونق کمتری نسبت به سال گذشته داشت یوسف خانی پیرامون میزان فروش مرغ در ماه محرم نسبت به سال گذشته تصریح کرد: تغییری نسبت به سال گذشته وجود نداشت و میزان فروش آن هم تغییر چندانی که قابل ذکر باشد نبوده است.

وی ضمن ارائه پیش‌بینی وضعیت بازار در هفته آینده گفت: مشکلی در بازار مرغ وجود ندارد و همچنان قیمت‌ها با همین روال قبل و با نرخ مصوب به فروش می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود عرضه مرغ در این هفته کمی افزایش یابد در این‌صورت امکان دارد نرخ مرغ کاهش هم داشته باشد.

فضای رقابتی بین تواید‌کنندگان ایجاد شده است

یوسف‌خانی در خصوص افزایش جوجه‌ریزی و تاثیر آن بر نرخ مرغ خاطر نشان کرد: این موضوع تاثیری بر نرخ مرغ ندارد. دلیل این‌که این عمل باعث افزایش نرخ نمی‌شود این است که نرخ مصوب با نرخ جوجه و نهاد‌های آزاد که بود ارائه شده است. تاثیر مثبت آن این است که وقتی نرخ جوجه افزایش می‌یابد یعنی این‌که جوجه‌ریزی هم افزایش یافته است و این اتفاق خوبی است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی اضافه کرد: با از بین رفتن ارز دولتی و جایگزین شدن ارز آزاد، فضای رقابتی خوبی ایجاد شده است. برای واردات نهادهای دامی و تولید شرایط خوب و مساعدی پیش آمده که انتظار می‌رود از این فرصت به خوبی استفاده شود.

در چند رو گذشته پیشنهاد افزایش احتمالی نرخ مصوب مرغ داده شده بود که یوسف خانی در این باره گفت: همین نرخ مصوب ۶۰هزار تومانی هم برای بخش زیادی از مصرف‌کنندگان بالاست و تقاضا برای نرخ کنونی هم چندان بالا نیست، از این‌رو بسیار بعید می‌دانم که دولت و ستاد تنظیم بازار با افزایش نرخ مصوب موافقت کند.

وی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم نرخ تمام‌شده تولید و نرخ مرغ از در مرغداری هم‌اکنون ۳۸هزار تومان برای هر کیلوگرم است که اگرچه سود چندانی برای تولیدکننده به‌حساب نمی‌آید اما زیان هم نیست. اگر زیان هم باشد تقاضا و مستندات تولیدکنندگان در ستاد تنظیم بازار بررسی می‌شود اما با توجه به تقاضای کنونی بعید می‌دانم دست‌کم تا پایان امسال نرخ مصوب مرغ تغییر کند.

در ادامه به جدیدترین قیمت مرغ در بازار پرداخته شده است.

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) ۵۸,۵۰۰

مغز ران ۸۸,۰۰۰

ران مرغ بدون پوست ۷۷,۰۰۰

فیله مرغ ۱۳۹,۰۰۰

کتف مرغ ۵۵,۰۰۰

بال مرغ ۶۸,۲۰۰

ران مرغ با پوست ۵۳,۵۰۰

ساق مرغ ۸۸,۰۰۰

سینه مرغ ۱۲۱,۵۰۰

سینه مرغ بدون استخوان با کتف ۱۱۶,۶۴۰

بر اساس گزارش میدانی، قیمت مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) امروز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱ با کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، در بازه قیمتی هر کیلو ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت.

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) ۵۸,۵۰۰

مغز ران ۸۸,۰۰۰

ران مرغ بدون پوست ۷۷,۰۰۰

فیله مرغ ۱۳۹,۰۰۰

کتف مرغ ۵۵,۰۰۰

بال مرغ ۶۸,۲۰۰

ران مرغ با پوست ۵۳,۵۰۰

ساق مرغ ۸۸,۰۰۰

سینه مرغ ۱۲۱,۵۰۰

سینه مرغ بدون استخوان با کتف ۱۱۶,۶۴۰

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین وضعیت صادرات تخم‌مرغ از کشور گفت: صادرات بسیار جزئی به کشور افغانستان داریم که میزان آن محدود است. به طوری که نمی‌توان نام صادرات بر آن نهاد و می‌توان گفت که صادرات عملا متوقف شده است.

ناصر نبی‌پور دلیل این مساله را قیمت بالای تخم‌مرغ در داخل کشور دانست و افزود: قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ ترکیه‌ در سلیمانیه عراق ۳۲هزار تومان است. در حالی که در داخل ایران قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در همین حدود است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: دولت ترکیه به هر کیلوگرم صادرات ۱۸درصد یارانه می‌دهد.

وی میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را رقمی بین ۳۱ تا ۳۲هزار تومان اعلام و اضافه کرد: تولید تخم‌مرغ بسیار زیاد است و در عین حال مردم قدرت خرید این کالا را ندارند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تولیدکنندگان در زیان شدید هستند، گفت: تنها امید تولیدکنندگان این است که هوا رو به خنکی برود و مصرف تخم‌مرغ در کشور افزایش یابد.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ رقمی بین ۴۴ تا ۴۵هزار تومان است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی مرداد نسبت به ماه های قبل ۳۵ تا ۴۰ میلیون قطعه کاهش یابد.

محمد یوسفی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و مرغ گرم ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان در نقاط مختلف است.

به گفته او، طبق روال معمول تقاضا برای خرید مرغ در دهه پایانی هر ماه کاهش می یابد که این موضوع در کنار شرایط اقتصادی فعلی موجب شده تا مرغداران جوجه ریزی را کاهش دهند.

یوسفی از توزیع روزانه ۴ هزار و ۸۰۰ تا ۵ هزار تن مرغ در سطح کشور خبر داد.

رئیس انجمن‌پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی مرداد به حدود ۹۰ تا ۹۵ میلیون قطعه برسد، درحالیکه طی ماه های گذشته ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه در کشور تولید و مصرف می شد که از این‌ محل حدود ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در کشور عرضه می شود.

گزارش های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، ران مرغ ۴۸ تا ۵۵ هزار تومان، سینه ۱۱۰ و فیله مرغ ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.

بنابر گفته رئیس انجمن‌پرورش دهندگان مرغ گوشتی، به رغم افزایش هزینه های تولید و گرانی نسبی جوجه یکروزه در روزهای اخیر، اما قیمت مرغ و جوجه همچنان با نرخ مصوب اختلاف دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۳۵هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که با نرخ فعلی ۲۰درصد اختلاف دارد.

حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۲۹ تا ۳۰هزار تومان معادل شانه‌ای ۵۸ تا ۶۰هزار تومان است که با نرخ مصوب اعلامی ۲۰درصد و قیمت تمام شده واقعی ۴۵درصد اختلاف دارد.

به گفته کاشانی، علی‌رغم آنکه زیان سنگینی به صنعت طیور وارد شده است، اما خبری از مشوق صادراتی نیست و عملا صنعت رهاست.

وی می‌گوید: با توجه به جوجه‌ریزی‌ها پیش‌بینی می‌شود که تولید تخم‌مرغ در شهریور به ۳هزار و ۳۰۰ تا ۳هزار و ۴۰۰ تن در روز برسد که حداکثر مصرف داخل ۲هزار و ۹۰۰ تا ۳هزار تن است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با اصلاح نظام یارانه طی سه ماه اخیر در مجموع ۳هزار تن تخم‌مرغ از مرغداران خرید تضمینی شده که برابر تولید یک روز تخم‌مرغ کشور است، ضمن آنکه در پرداخت پول بی‌نظمی صورت گرفته است.

بنابر آمار اعلامی اتحادیه مرغداران از ابتدای سال ۲هزار تن تخم‌مرغ صادر شد که مجدد به سبب عدم رقابت با تجار ترکیه متوقف شد و طی چند روز گذشته به سبب زیان مرغداران از با پرداخت مشوق از جیب تولیدکننده روزانه ۱۰۰ تن تخم‌مرغ صادر می‌شود.

اقدام فوری برای بارگیری نهادها

اکوایران گزارش داد، تولیدکنندگان گوشت مرغ در نامه خود به وزیر جهاد کشاورزی براین نکته تاکید کرده اند که قیمت مرغ در هفته‌های اخیر روند نزولی طی کرده به طوری که در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار مصرف به حدود ۴٨ هزار تومان رسیده این در حالی است که قیمت مصوب هر کیلوگرم از این کالا ۶۰ هزار تومان است. در همین راستا به گفته تولیدکنندگان شرکت پشتیبانی امور دام نیز در خرید توافقی مرغ مازاد عملکرد مطلوبی نداشته و همین مسأله چالش‌ها را بیش از پیش کرده است.

در این زمینه اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی ضمن گلایه از شرایط موجود عنوان کرده، هیچکدام از وعده‌هایی که به مرغداران داده شده، جامه عمل نپوشیده است، این اتحادیه با اشاره به اینکه قرار بوده نهاده‌های مرغداران تا ٢١ اردیبهشت ماه با ارز ترجیحی تأمین شود خواستار بارگیری فوری نهاده‌های خریداری شده توسط تولیدکنندگان شده و هشدار داده که در غیر این صورت تولید آسیب جدی خواهد دید.

در این نامه آمده: همان گونه که مستحضرید حدود سه ماه است که ارز ترجیحی تأمین نهاده‌ها حذف گردیده و مرغداران گوشتی با ارز نیمایی اقدام به خرید ذرت و کنجاله سویا می‌کنند و این در حالی است که سایر هزینه‌های تولید نیز با افزایش زیادی مواجه بوده است طی دو جلسه‌ای که با حضور معاون محترم اول رئیس جمهور در حضور جنابعالی داشتیم قول داده شد که نهاده‌های مرغداران تا ۲۱ اردیبهشت تأمین شود.

همچنین بنا بود تسهیلات حمایتی برای پوشش بخشی از افزایش هزینه‌های مرغداران تأمین شود و تداوم یابد تولید کنندگان نیز تلاش کردند که با وجود تمام ریسک‌هایی که با آن مواجه اند به تولید خود ادامه دهند متأسفانه تا امروز هیچیک از قول‌های داده شده عملیاتی نشده است و با توجه به قیمت پایین مرغ به واسطه افزایش عرضه و بعضاً عرصه مرغ وارداتی قیمت مرغ زنده حدود ۳۲ هزار تومان است.

این در حالی است که هزینه هر کیلو بالای ۴۹ هزار تومان می‌باشد. شرکت پشتیبانی نیز در این شرایط بر اساس مصوبه غیر کارشناسی ستاد تنظیم بازار در اکثر استان‌ها بر اساس قیمت روز استان‌ها اقدام به خرید می‌نماید که علاوه بر اینکه به کاهش زیان مرغداران کمک نمی‌کند، به رکود بازار دامن می‌زند.

با این شرایط ادامه تولید برای قریب به اتفاق تولید کنندگان غیر ممکن شده است و آن‌هایی که قدرت تولید دارند با زیانی که متحمل می‌شوند تولید نخواهند کرد و بخش قابل توجهی از مرغداران به واسطه ورشکستگی و زیان غیر قابل جبران از تداوم تولید کنار می‌روند، موارد فوق منجر به اعتراض مرغداران، کاهش تولید و تهدید امنیت غذایی خواهد شد.

لذا با توجه به اطلاع رسانی مکرر این اتحادیه مجدداً تقاضا داریم تأمین نهاده بابت جوجه ریزی تا ۲۱ اردیبهشت، بارگیری فوری نهاده خریداری شده توسط مرغداران، تسریع در تأمین مجدد تسهیلات ارزان برای مرغداران و اصلاح قیمت مرغ زنده متناسب با افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید را امر به ابلاغ و اجرای فوری برای حفظ تولید و جلوگیری از بروز التهاب در بازار تولید و مصرف کنید.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: تولیدکنندگان در هر کیلو تخم‌مرغ ۱۵هزار تومان ضرر می‌کنند. به عنوان مثال اگر تولیدکننده‌ای روزانه ۱۰ تن تولید داشته باشد ۱۵۰ میلیون تومان در روز زیان می‌کند.

حمیدرضا کاشانی گفت: سابقه تولید تخم‌مرغ در سال جاری در سنوات گذشته تکرار نشده است. برنامه‌ریزی تولید امسال و سال گذشته با ارز ۴۲۰۰تومانی صورت گرفت و همین مسئله افزایش تولید تخم‌مرغ را به‌همراه آورد.

کاشانی با اشاره به فروش تخم‌مرغ زیر نرخ مصوب، بیان کرد: تخم‌مرغ ۲۰درصد زیر نرخ اعلامی دولت در بازار عرضه می‌شود و نزدیک به ۴۵درصد زیر نرخ واقعی به‌فروش می‌رسد و این مسئله زیان جدی را متوجه تولیدکنندگان کرده است.

وی ذخیره‌سازی تخم‌مرغ را منظم ندانست و افزود: خریدهای شرکت پشتیبانی مناسب نیست و هنوز پول تخم‌مرغ‌هایی که ۳ ماه پیش خریداری کرده را پرداخت نکرده است.

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار ؛ معاون اول رئیس‌جمهور به تولیدکنندگان این نوید را داده است که قیمت‌ها در شهریور ماه واقعی شوند؛ اما زیانی که این روزها متوجه تولیدکنندگان شده تدوام تولید را دشوار کرده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی ۱۵میلیون گله مرغ تخم‌گذار از چرخه تولید حذف شد، افزود: تولیدکنندگان از ۲۱ اردیبهشت به این سو نهاده خود را از دولت دریافت نکردند این در حالیست که ادامه روند تولید نیازمند حمایت‌های دولتی است.

اگر دولت خواهان استمرار تولید است باید مشوق‌های صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد همچنین ذخیره‌سازی برای مدت زمان کوتاه انجام شود و کالا برگ را برای خرید کالاهای اساسی در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهند اما هیچ کدام از این اقدامات از سوی دولت انجام نمی‌شود.

حمیدرضا کاشانی ادامه داد: تخم‌مرغ ترکیه از مرزهای ایران به افغانستان و عراق صادر می‌شود و رقابت ما با تولیدکنندگان ترک دشوار و به عبارت دیگر غیرممکن است؛ تولیدکنندگان داخلی از جیب خود هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و اقدام به صادرات می‌کنند.

کاشانی بیان کرد: دولت ترکیه مشوق‌های صادراتی را برای تولیدکنندگان‌اش افزایش داده است از این‌رو آنها با توان بیشتری اقدام صادرات می‌کنند این در حالیست که تولیدکنندگان داخلی در حجم محدود با زیانی که درب مرغداری متوجه آنهاست اقدام به صادرات می‌کنند؛ در بازار داخلی ترکیه قیمت‌ها ثابت است اما قیمت تخم‌مرغ صادراتی را دامپینگ می‌کند.

وی قیمت اعلامی دولت برای فروش تخم‌مرغ را کیلویی ۳۵ هزار تومان بیان کرد و افزود: تخم‌مرغ درب مرغداری کیلویی ۳۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد و روزانه ۳ هزار و ۲۰۰ تن تخم‌مرغ تولید که از این حجم روزانه ۲۰۰ تن آن مصرف‌کننده‌ای ندارد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: هم اکنون هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها با نرخ ۵ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

مهدی یوسف خانی گفت: نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۵۰ هزار تومان است که همچنان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

او می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که نرخ مرغ تا پایان ماه همچنان کمتر از نرخ مصوب باشد و این احتمال وجود دارد که در شهریور به سبب نزدیک شدن به فصل پاییز و افزایش مصرف و همچنین کاهش جوجه ریزی‌ تیرماه، مرغ به نرخ مصوب برسد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: روزانه ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تن مرغ در تهران‌ توزیع می‌شود.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که نرخ کنونی هر کیلو مرغ ۵۴ تا ۶۰ هزار تومان، سینه ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و فیله ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بوده که نسبت به ایام‌تاسوعا و عاشورا تا حدود کاهش یافته است.

بنابر گفته رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، نرخ مرغ در ایام‌تاسوعا و عاشورا به سبب افزایش تقاضا به ۵۵ هزار تومان رسید که مجدد امروز روند کاهشی به خود گرفته است، درحالیکه مرغداران به سبب افزایش هزینه‌های تولید به نرخ‌های فعلی معترضند و خواستار اصلاح نرخ مصوب هستند که در شرایط فعلی اقتصاد، کشش افزایش نرخ یا خرید به نرخ مصوب ندارد.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در این خصوص گفت: با توجه به شرایط مساعد عرضه، قیمت مرغ در ایام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاسوعا و عاشورا نوسانی ندارد. با توجه به مازاد عرضه و کاهش تقاضا، قیمت هر کیلو مرغ طی روزهای اخیر یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰‌تومان کاهش یافته است.‌

با توجه به اینکه سقف نرخ مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار و پس از اصلاح یارانه‌ها ‌۵۹۵۰۰ تومان اعلام شده بود اکنون در بازار مرغ به کیلویی ۴۶ هزار تومان یعنی بیش از ۱۳ هزار تومان زیر نرخ مصوب عرضه می‌شود.

اگر چه کاهش نرخ مرغ، خبر خوشایندی برای مصرف‌کننده است اما در دیگر سو تولید‌کنندگان از این کاهش قیمت‌ها ناراضی‌اند و می‌گویند هزینه‌های تولید آنها افزایش یافته و آنها در هر کیلو ۱۵ هزار تومان ضرر می‌کنند.

قیمت مرغ گرم با شروع مرداد در خرده‌فروشی‌ها تقریبا کیلویی ۵۷ هزار تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نرخ مصوب مرغ را کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده و ارقام بالاتر را مصداق گران‌فروشی می‌داند. به‌جز خرده‌فروشی‌ها الان مرغ را فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسته‌های مختلف عرضه می‌کنند که قیمت یک مرغ کامل در بسته‌های ۱.۸ کیلویی کمی بیشتر از ۱۷۰ هزار تومان است.

در این میان، رییس اتحادیه پرنده و ماهی می‌گوید: هم اکنون مرغ در بازار به قیمت مصوب رسیده و فروش با نرخ های بالاتر تخلف است.

مهدی یوسف خانی عنوان می‌کند: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۳۸ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

او قیمت هر کیلو ران مرغ با کمر ۵۰ هزار تومان، ران مرغ بدون کمر ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان، سینه بی استخوان ۱۱۰ هزار و فیله مرغ را ۱۲۰ هزار تومان اعلام می‌کند ‌و می‌گوید: با وجود افزایش هزینه های تولید مرغداران‌ خواستار اصلاح نرخ مرغ هستند که به سبب نبود تقاضا و کشش بازار بعید است که ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را افزایش دهد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی متذکر می‌شود: روزانه حدود ۱۶۰۰ تن مرغ در تهران عرضه می شود، درحالیکه قبل از آزادسازی نرخ میزان عرضه به ۲ هزار تن در روز هم‌ می رسید.

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور نیز با اشاره به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تقاضا برای خرید جوجه یکروزه، می‌گوید: تولید باید مدیریت شود و اگر همین روند ادامه داشته باشد تولیدات دست تولیدکنندگان به دلیل کاهش تقاضا خواهد ماند. قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکنندگان کیلویی ۴۸ هزار تومان تمام می‌شود این در حالیست که خریدار با نرخ کیلویی ۳۵ هزار تومان وجود ندارد.

بر اساس گزارش میدانی، قیمت مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ در بازار تهران هر کیلو ۵۴,۵۰۰ تومان است.

همزمان با تخم‌مرغ، گوشت قرمز هم در ماه‌های اخیر نوسان قیمت زیادی داشته، هرچند جهت حرکت پیکان قیمت این کالا در مقطعی رو به پایین بوده اما همچنان قیمت‌های بازار با قدرت خرید بخش زیادی از مصرف‌کنندگان متناسب نیست.

 بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که روز گذشته نرخ مرغ در بازار عمده فروشی به ۵۰ هزار تومان و خرده فروشی ۵۵ هزار تومان رسیده بود که امروز مجدد به دلیل نبود کشش بازار کاهش یافت.

در پی کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار طی روزهای اخیر، اخباری مبنی بر کاهش تقاضا و مصرف در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، در حالی که به گفته «حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی در راستای اجرای این طرح فرایند افزایش ارسال گوشت مرغ زنده و گرم از استان‌های شمالی به استان تهران از همان ابتدا طبق روال گذشته صورت گرفته تا بازار دچار تنش نشود.

بررسی بازار کالاهای اساسی امروز (دوشنبه) نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان رسیده، به طوری که نه‌تنها در بازار کمبودی نداریم، بلکه وفور کالا باعث تعدیل قیمت‌ها شده است.

بر همین اساس قیمت گوشت مرغ روز گذشته نیز به قیمت ۴۲ هزار تومانی رسیده بود.

طبق آمارهای جدید وزارت جهاد کشاورزی روزانه هفت‌ هزار و ۶۰۰ تن گوشت مرغ، یک هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد، سه‌ هزار تن روغن،  ۳۰ تن شیر خام، سه هزار تن تخم‌مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر در سراسر کشور توزیع می‌شود.

نیاز استان تهران روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن گوشت مرغ است که در پیک مصرف نزدیک دو هزار تن هم می‌رسد.

تخم‌مرغ و روغن خوراکی نیز در میادین میوه‌وتره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌اندازه کافی موجود است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سطح شهر و خرده‌فروشی‌ها روغن و تخم‌مرغ به‌خوبی توزیع نشده، که این مشکل در توزیع بود که در حال رفع است.

برخی خرده‌فروشی‌ها به دلیل اجبار شرکت‌های روغن برای خرید روغن در کنار محصولات دیگر همچون تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی از خرید امتناع می‌کنند.

بر اساس نرخ‌نامه جدید ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ در عمده‌فروشی ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کنندگان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده بود که هم‌اکنون قیمت مرغ در محدود ۴۵ هزار تومان و کمتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت مرغخبر افزایش نرخ ۴ کالای اساسی مرغ، تخم مرع، لبنیات و روغن منتشر شد. پس از پرداخت یارانه جدید دولت، بلافاصله گرانی‌ها راهی بازار شد. از همان روز بازار خالی از مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و روغن شد و بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هجوم مردم مواجه شدند. نرخ مرغ از هر کیلو ۲۸ تا ۳۱ هزار تومان به ۵۹۸۰۰ تومان رسید. در تمام استان‌های کشور صف و انتظاری چند ساعته برای دریافت دو عدد مرغ ایجاد شد.لازم به ذکر است که مرغداران درخواست افزایش نرخ مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های شیرینگ پک، انجماد و بسته‌بندی، پشتیبانی امور دام را داشتند.حال با توجه به این افزایش نرخ باید دید رضایت مرغداران جلب شده است یا خیر؟

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۵۷ هزار تومان و گوشت گوسفندی به صورت شقه نزدیک به ۱۶۰ هزار تومان است. گوشت منجمد گوسفندی نیز درحالی باید به قیمت مصوب ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان به فروش برسد ۱۲۷ هزار تومان عرضه می شود یعنی حدود ۴۵ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب خود به فروش می‌رسد.

دیدگاه خود را ارسال کنید