جاماندگان سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت ثبت نام کنند | جزئیات مهم

«ثبت نام جاماندگان سهام عدالت کلید خورد.» این اخباری است که منجر به کنجکاوی جاماندگان سهام عدالت شده است.

جاماندگان سهام عدالت ثبت نام کنند | جزئیات مهم
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

جاماندگان سهام عدالت به زودی تعیین تکلیف می شوند. جاماندگان سهام عدالت از آمار به نسبت بالایی برخوردار هستند. جاماندگان سهام عدالت در بلاتکلیفی به سر می برند. جاماندگان سهام عدالت بین 3 الی 6 میلیون نفر هستند. جزئیات جدید درباره ساماندهی جاماندگان سهام عدالت را بخوانید.

جاماندگان سهام عدالت

خبر مهم درباره جاماندگان سهام عدالت

آن چه که در رابطه با تاریخ خرداد توسط مسئولان امر اعلام شده زمان احتمالی برای تشکیل جلسات مرتبط با تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت است؛ یعنی پیش بینی شده که در خرداد ترتیبات مورد نیاز شامل سهام قابل تخصیص، میزان آن، نحوه اجرای طرح، اولویت بندی مشمولان، تعیین تکلیف شود و خرداد تازه آغاز این فرآیند است.

«ثبت نام جاماندگان سهام عدالت کلید خورد.» این اخباری است که منجر به کنجکاوی جاماندگان سهام عدالت شده است.

برای بررسی این موضوع اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های استانی سهام عدالت مطالبی را مطرح کرده است.

این که بساطی توسط برخی سودجویان برای مراجعه به سایت و برخی از درگاه‌های اینترنتی شکل گرفته مصداق کلاهبرداری است مردم برای اطلاع از فرآیند قانونی و قطعی تخصصی سهام عدالت فقط به اطلاع رسانی رسانه ملی اکتفا کنند.

اخبار مختلفی از شهرستان‌ها دریافت می‌شود که با سوء استفاده از ناآگاهی مردم به بهانه پیش ثبت نام و ثبت نام سهام عدالت از مردم مبالغی اخذ و مدارکی دریافت شده است که غیر قانونی است.

اصلا سامانه‌ای برای پیش ثبت نام راه اندازی خواهد شد؟

تاکید ما این است که با توجه به سامانه‌های ارتقا یافته برای شناسایی مشمولان طرح سهام عدالت و تخصیص سهام به آن‌ها نیاز به پیش ثبت نام و ثبت نام نباشد و نهایتا بعد از اطلاع رسانی به مشمولان ممکن است که نیاز به مراجعه به تعاونی‌ها شهرستانی باشد و این نیز قطعی نیست و ممکن است غیر حضوری باشد و از خرداد ماه در این باره تصمیماتی اخذ می‌شود.

اساسا فرآیند تخصیص سهام به جاماندگان نیاز به ثبت نام و سامانه جدید نداشته و شناسایی از طریق سامانه‌های معیشتی انجام می‌شود، منتها ممکن است که مغایرت‌هایی وجود داشته باشد که بعد از طی شدن مراحل یک مدت برای رسیدگی درخواست مردم در نظر گرفته خواهد شود. همه این موارد منوط به اتخاذ تصمیمات در دولت است.

مسئول اجرای طرح تخصیص سهام به جاماندگان، دولت است و دولت تاکنون به طور رسمی چیزی را اعلام نکرده است.

زمان هم مشخص نیست؟ عده ای خرداد را موعد اعلام کردند!

تعیین هر نوع تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت را تکذیب می‌کنم و اصلا تاریخ قطعی برای ثبت نام سهام عدالت وجود ندارد.

آن چه که در رابطه با تاریخ خرداد توسط مسئولان امر اعلام شده زمان احتمالی برای تشکیل جلسات مرتبط با تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت است.

یعنی پیش بینی شده که در خرداد ترتیبات مورد نیاز شامل سهام قابل تخصیص، میزان آن، نحوه اجرای طرح، اولویت بندی مشمولان، تعیین تکلیف شود و خرداد تازه آغاز این فرآیند است.

در مرحله قبلی نیز اجرای طرح سهام عدالت ماه‌ها زمان برد تا ترتیبات این موضوع به دلیل پیچیدگی‌های زمانی، مکانی و جغرافیای مشخص شد.

اظهار بی اطلاعی از ثبت نام جاماندگان سهام عدالت!

 حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی نیز در مورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت گفته که هیچ چیز قطعی نشده است، هر فردی تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت اعلام کرده است باید پاسخگوی این موضوع باشد. بین سازمان خصوصی سازی و وزارت رفاه تعامل وجود دارد و جلسات برگزار می شود تا زمانی که به جمع بندی برسیم و رسما به مردم اعلام کنیم. اما شخصا از ثبت نام جاماندگان در خردادماه اطلاعی ندارم.

به گفته او، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تکلیف در قانون بودجه برای فروش سهام وجود دارد و باید بررسی کرد که چه موردی در اولویت قرار دارد.

 در بودجه امسال، دولت هزینه‌ها را چندان افزایش نداده و در تامین منابع تمرکز خود را از فروش اوراق برداشته و به سمت مالیات و البته نفت برده است. چراکه طبق آماری که در لایحه بودجه منتشر شده بود، واگذاری دارایی های مالی برای سال ۱۴۰۱، ۲۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان بود، کاهشی ۳۰ درصدی داشته است. البته هنوز جدول نهایی منتشر نشده است.

تنها موردی که درمورد سهام عدالت در قانون بودجه ذکر شده، در تبصره دو این قانون بوده که آمده است: دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و کلیه  افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیسات های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام کند.

پیش از این پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، امسال در دستور کار است که از خرداد فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

سرهنگ محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور با هشدار به شهروندان درباره هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری در پوشش سهام عدالت از آنان خواست مراقب پیامک‌های جعلی سهام عدالت باشند.

برای پیگیری موارد مربوط به سهام عدالت خود به سامانه الکترونیکی سهام عدالت به آدرس https:‌//samanese.ir و یا به سامانه جامع اطلاعات مشتریان به آدرس https:‌//www.sejam.ir مراجعه کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: در مرحله اول پوشش جاماندگان سهام عدالت اولویت با تحت پوششان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان است که دولت باید در فاز اول تا پایان سال این اقشار را صاحب سهام کند.

غلامرضا مرحبا درباره تصمیمات دولت و مجلس برای جاماندگان سهام عدالت اظهار داشت: طبق احکام قانون بودجه سال 1401 باید جاماندگان سهام عدالت پوشش داده شوند و دولت موظف و مکلف به اعطای سهام به جاماندگان تا پایان سال جاری است.

وی با اشاره به اولویت بندی پوشش سهمیه جاماندگان سهام عدالت ادامه داد: در مرحله اول اولویت با تحت پوششان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان است و دولت باید در فاز اول این اقشار را صاحب سهام عدالت کند.   

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه 5 میلیون نفر در اولویت دریافت سهام عدالت هستند، گفت: امسال به آنهایی که در اولویت قرار دارند، سهام عدالت تعلق می‌گیرد و ثبت نام این افراد باید تا پایان سال جاری انجام شود.         

مرحبا افزود:‌ مجلس شورای اسلامی طرحی برای پوشش جاماندگان سهام عدالت در مرحله آماده‌سازی نهایی داشت اما همزمان بحث این موضوع در لایحه بودجه 1401 مطرح شد، از این رو طرح مجلس درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت متوقف ماند تا به صورت همکاری با دولت این موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد و باید تا پایان امسال بخشی از جامانده‌ها از سهام عدالت را پوشش دهد.

وی گفت: البته تا به امروز آیین‌نامه و شیوه‌نامه مورد نیاز از سوی دولت نوشته نشده است. و هرچه سریع‌تر دولت نسبت به تدوین آیین نامه اقدام کند و اگر مجلس این روزها دغدغه جاماندگان سهام عدالت را دارد به این دلیل است که دولت به انجام اقدامات تعریف شده سرعت ببخشد.     

سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره با اشاره به منابع تامین سهام عدالت اظهار داشت: طبق قانون دولت موظف و مکلف است از محل دارایی‌هایی که مشمول اصل 44 قانونی اساسی هستند، برای جاماندگان سهام عدالت تامین کند و باید دید دولت تا پایان امسال چه سهامی را برای پوشش جاماندگان تعیین می‌کند. به هر حال تا پایان امسال جاماندگان باید مشمول سهام عدالت شده باشند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: در مرحله اول پوشش جاماندگان سهام عدالت اولویت با تحت پوششان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان است که دولت باید در فاز اول تا پایان سال این اقشار را صاحب سهام کند.

غلامرضا مرحبا درباره تصمیمات دولت و مجلس برای جاماندگان سهام عدالت اظهار داشت: طبق احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۱ باید جاماندگان سهام عدالت پوشش داده شوند و دولت موظف و مکلف به اعطای سهام به جاماندگان تا پایان سال جاری است.

وی با اشاره به اولویت بندی پوشش سهمیه جاماندگان سهام عدالت ادامه داد: در مرحله اول اولویت با تحت پوششان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان است و دولت باید در فاز اول این اقشار را صاحب سهام عدالت کند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه ۵ میلیون نفر در اولویت دریافت سهام عدالت هستند، گفت: امسال به آنهایی که در اولویت قرار دارند، سهام عدالت تعلق می‌گیرد و ثبت نام این افراد باید تا پایان سال جاری انجام شود.         

مرحبا افزود:‌ مجلس شورای اسلامی طرحی برای پوشش جاماندگان سهام عدالت در مرحله آماده‌سازی نهایی داشت اما همزمان بحث این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطرح شد، از این رو طرح مجلس درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت متوقف ماند تا به صورت همکاری با دولت این موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد و باید تا پایان امسال بخشی از جامانده‌ها از سهام عدالت را پوشش دهد.

وی گفت: البته تا به امروز آیین‌نامه و شیوه‌نامه مورد نیاز از سوی دولت نوشته نشده است. و هرچه سریع‌تر دولت نسبت به تدوین آیین نامه اقدام کند و اگر مجلس این روزها دغدغه جاماندگان سهام عدالت را دارد به این دلیل است که دولت به انجام اقدامات تعریف شده سرعت ببخشد.     

سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره با اشاره به منابع تامین سهام عدالت اظهار داشت: طبق قانون دولت موظف و مکلف است از محل دارایی‌هایی که مشمول اصل ۴۴ قانونی اساسی هستند، برای جاماندگان سهام عدالت تامین کند و باید دید دولت تا پایان امسال چه سهامی را برای پوشش جاماندگان تعیین می‌کند. به هر حال تا پایان امسال جاماندگان باید مشمول سهام عدالت شده باشند.

 پیرو پیگیری‌های انجام شده از سوی مجلس شورای اسلامی و با موافقت آقای رییسی رییس جمهور موضوع تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به نتیجه رسید.

سازوکار اولیه ثبت نام ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت از خرداد آغاز شده و از اواخر خرداد اعلام می‌شود این افراد باید به کدام سامانه برای نام نویسی مراجعه کنند.

ستادی باید تشکیل شود تا افرادی که در حاشیه شهر ها هیچ گونه لیست بیمه ای ندارند شناسایی شوند. پیش بینی می‌شود که این ستاد از اواخر خرداد شکل گیرد که از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می‌شود.

مردم خبرهای مربوط به سهام عدالت را فقط از صداوسیما و خبرگزاری‌های معتبر داخلی دریافت کنند و یا از زبان رییس جمهور، وزرای اقتصادی مربوطه و دست اندرکاران سهام عدالت بشنوند.

زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت

۲۱ فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در امسال خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، مشمول سهام عدالت هستند یا می‌توانند باشند. اما این سهام را دریافت نکرده‌اند و دولت باید اقدام به واگذاری سهام عدالت به آنها کند.

لازم به ذکر است که به گفته رییس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور مردم به خبرهای دروغ و جعلی برخی سایت‌ها و کانال‌های غیر معتبر توجهی نکنند و نیازی نیست به این کانال‌ها شماره ملی و برخی مشخصات شخصی را ارائه دهند.

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت، یکی از مباحث مهم روزهای اخیر بازار سرمایه بوده که اظهارات متناقض پیرامون این موضوع، تنها به سردرگمی مشمولان منجر شده است. در حالی که پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از اختصاص سهام عدالت به جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان از خردادماه امسال خبر داد، غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که تصور من از جاماندگان سهام عدالت، حدود ۳ میلیون نفر است. البته برخی هم آن را ۶ میلیون نفر می‌گویند.

به گفته مرحبا، تعداد کل جاماندگان سهام عدالت، ۲۰ میلیون نفر است و تامین منابع لازم برای اختصاص سهام به این تعداد راحت نیست. در حال حاضر، دولت و مجلس در حال مدیریت و برنامه‌ریزی هستند تا بر اساس اولویت‌ها به جاماندگان، سهام عدالت تعلق گیرد. در مرحله اول هم مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اولویت قرار دارند؛ در صورتی که منابع این گروه تامین و سهام عدالت به آنها داده شود، سراغ بقیه جاماندگان می‌رویم.

بنابر اظهارات سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، منابعی هنوز به ما اعلام نشده است. اما مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قبلا منابعی را برای این طرح مشخص کرده بود. ما هم این منابع را به دولت ارائه دادیم. دولت، اصل موضوع را قبول دارد و هیچگونه مخالفتی با آن ندارد. اما بحث تامین منابع مهم است که از چه طریقی این منابع را تامین کند و با مرکز پژوهش‌ها و مجلس به توافق برسد یا نه. اگر این توافق صورت می‌گرفت، مشکل همه جاماندگان سهام عدالت که حدود ۲۰ میلیون نفر برآورد می‌شوند، حل می‌شد. اما اکنون صحبت از یک تا دو میلیون نفر است که به صورت عاجل نیاز دارند دولت به آنها کمک کند و سهام عدالت در اختیار آنان قرار گیرد.

به گفته مرحبا، ما از اواخر دولت قبل به دنبال ارائه سهام به جاماندگان بودیم؛ به خصوص بخشی از جاماندگان که تعدادشان کمتر است و تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار دارند. این دو گروه برای ما در اولویت قرار گرفته بودند که باید به آنها سهام عدالت داده شود. البته در کل حدود ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت داریم که از میان آنها ۱۰ میلیون نفر اولویت بیشتری دارند. از میان این ۱۰ میلیون، حدود یک تا ۲ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند که برای گام اول در صدر فهرست قرار دارند و قرار شده است به صورت فوری و ضروری فراخوانی صادر شود و به آنها سهام عدالت تعلق گیرد.

پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به تشریح برخی ابهامات پیرامون این موضوع پرداخت و گفت: متولی اصلی در مورد سهام عدالت متوفیان، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بوده که در حال همکاری با قوه قضاییه برای اختصاص سهام به وراث متوفیان و ساماندهی این موضوع است.

وی افزود: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سهام عدالت باید به جاماندگان اختصاص یابد که تعداد آنها، ۲۰، ۱۸ و ۴ میلیون نفر تخمین زده شده است و هنوز به صورت قطعی، تعداد آنها مشخص نیست.

حدادی تصریح کرد: بحث اصلی اینجاست که اگر ۱۸ میلیون جامانده از سهام عدالت وجود دارد، چرا تعداد مشمولانی که این سهام را دریافت کرده‌اند، نزدیک به ۵۰میلیون نفر اعلام شده است؟ این در صورتی است که قرار بر اختصاص سهام به ۶ دهک از جامعه بوده و با احتساب ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور، تعداد سهامداران عدالت همان ۴۹ میلیون نفر می‌شود. ۱۸ میلیون جامانده، به معنای اختصاص سهام عدالت و پرداخت سود طی سال‌های اخیر به اشخاصی است که واجد دریافت این سهام نبوده‌اند!

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: البته مبنای شناسایی تعداد جاماندگان سهام عدالت نیز، مهم است و باید مشخص شود که کدام یک از نهادها و ارگان‌ها باید این مورد را بررسی کنند. اما اینکه باید به تعدادی از جاماندگان، سهام عدالت اختصاص یابد، در قانون وجود دارد.

وی اظهار داشت: نکته بعدی، در مورد محل منابع برای اختصاص سهام عدالت است و این موضوع باید مشخص شود. زیرا دولت در بسیاری از شرکت‌هایی که در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ سهام آنها را به مشمولان فعلی اختصاص داد، دیگر سهامدار نیست و این بحث، یکی از اصلی‌ترین ابهامات در طرح جاماندگان سهام عدالت است.

حدادی خاطرنشان کرد: اگر قرار بر تخصیص سهام عدالت به جاماندگان باشد، سازمان خصوصی‌سازی متولی این موضوع است. سازمان بورس و اوراق بهادار، تنها معاملات سهام عدالت را برعهده دارد و نقشی در تخصیص این سهام، شناسایی جاماندگان، تامین منابع و... ندارد.

وی گفت: از سوی دیگر، تکلیف برخی از موارد مانند نهادی که باید متولی شناسایی جاماندگان سهام عدالت باشد، تعداد این جاماندگان و محل تامین منابع برای اختصاص سهام هنوز مشخص نیست. نکته دیگر این است که هنوز مشخص نیست چه میزانی از سهام به جاماندگان سهام عدالت تعلق خواهد گرفت. آیا ۵۳۲هزار تومانی خواهد بود یا یک میلیون تومانی؟

حدادی تصریح کرد: تا پایان شهریورماه سال جاری، سامانه‌ای برای اختصاص سهام عدالت به وراث متوفیان توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، راه‌اندازی خواهد شد تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید