یارانه نقدی | فوری : یارانه نقدی مشروط شد | زمان توزیع کالا برگ

آخرین یارانه نقدی سه برابر شد | یارانه جدید رئیسی را ثبت نام کنید

آخرین اخبار درباره ثبت نام یارانه جدید رئیسی و افزایش ۳ برابری رقم یارانه این خانوارها را با هم می خوانیم.

آخرین یارانه نقدی سه برابر شد | یارانه جدید رئیسی را ثبت نام کنید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی

جزئیات جدید یارانه نقدی

 چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

آخرین مهلت ثبت درخواست خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور برای بهره‌مندی از معافیت تعرفه آب، برق و گاز تا حداکثر ۱۰ تیرماه تمدید شد؛ براین اساس فردا آخرین مهلت ثبت این درخواست در پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی است.

براساس بند ک تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ «وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف هستند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را بگونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم‌مصرف خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کشور برابر صفر، تعیین شود».

بر این مبنا خانوارهای تحت پوشش باید حداکثر تا جمعه (۱۰ تیرماه) به پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی کشور به نشانی https://sam.behzisti.net مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

در این راستا نیز در صورت وجود سوالات، مشکلات و ابهامات برای همکاران و متقاضیان تحت پوشش، افراد می‌توانند به سامانه تیکتینگ https://ticketing.behzisti.gov.ir مراجعه کنند.

اما براساس راهنمای سامانه پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی، برای ثبت‌نام و ورود به سامانه که از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشــمند انجام می‌شود، مددجویان می‌توانند با وارد کردن مشخصات موردنیاز و ورود در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به سامانه اطلاعات مددجویان سازمان بهزیستی منتقل شوند. این سامانه شامل ثبت اطلاعات محل سکونت، اطلاعات خانوار و ثبت درخواست‌های افراد است.

گام سوم ثبت درخواســت بوده که شــامل بهره‌مندی از تخفیف قبض آب، برق و گاز، تغییر آدرس/تمدید اجاره و تغییر بعد خانواده است که بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی و محل ســکونت، کاربر می‌تواند نســبت به ثبت درخواســت بهره‌مندی از تخفیف قبوض یا تغییر آدرس و بعد خانوار اقدام کند.

منبع: ایسنا

یارانه این خانوارها ۳ برابر شد

براساس مصوبه مجلس، فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان ۳ برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.

یعنی گروهی از خانوارها با داشتن سه شرط یارانه فرزندانشان سه برابر می‌شود:

در چهار دهک اول قرار داشته باشد.

به دنبال صحبت‌های رئیس‌جمهور، سازمان هدفمندی‌یارانه‌ها آخرین وضعیت مربوط به بررسی درخواست جاماندگان و معترضان یارانه جدید را اعلام کرد.

 سازمان هدفمندی‌یارانه‌ها آخرین وضعیت مربوط به بررسی درخواست یارانه جاماندگان و معترضان را اعلام کرد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در خصوص آخرین وضعیت جاماندگان یارانه معیشتی به تجارت‌نیوز گفت: حدود ۲٫۵ میلیون نفر جامانده یارانه داشتیم. طبق بررسی وزارت رفاه از این عده، گروهی به تشخیص وزارت‌رفاه در دهک‌های اول تا نهم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این افراد از سوی وزارت رفاه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها معرفی شده‌اند تا در لیست یارانه‌بگیران تیر قرار بگیرند.

حسینی افزود: علاوه براین از این میان این ۲٫۵ میلیون نفر، برخی هم به تشخیص وزارت رفاه، مشمول دهک دهم درآمدی هستند. طبق برنامه اصلاح ارزترجیحی به این گروه از شهروندان یارانه معیشتی تعلق نمی‌گیرد اما در مقابل حق ثبت درخواست اعتراض و رسیدگی مجدد محفوظ است.

واریز یارانه به معترضان و جاماندگان در تیرماه

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست معترضان یارانه معیشتی گفت: رسیدگی به درخواست این افراد از ابتدا با وزارت رفاه بود. با تاکید شب گذشته شخص رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که وزارت رفاه اسامی معترضان مستحق دریافت یارانه را تا موعد پرداخت یارانه تیر در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد.

وی یادآور شد: وظیفه رسیدگی به درخواست معترضان و جاماندگان یارانه معیشتی با وزارت رفاه است و سازمان هدفمندی یارانه‌ها فقط مطابق لیست ارائه شده از سوی وزارت رفاه یارانه معیشتی را واریز می‌کند.

حسینی افزود: باتوجه به اینکه موعد پرداخت یارانه معیشتی بیستم هر ماه خواهد بود، وضعیت معترضان و جاماندگان یارانه جدید تا این تاریخ روشن می‌شود. در این میان برای کسانی که اعتراضشان مورد قبول واقع نشده است، امکان ثبت اعتراض وجود خواهد داشت.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در عین حال برای چندمین بار تاکید کرد: این سازمان به هیچ وجه برای هیچ کس پیامکی در ارتباط با دریافت یارانه نقدی ارسال نمی‌کند. بنابراین شهروندان مراقب پیامک‌ افراد سودجو باشند و فریب آنها را نخورند.

محمدمهدی سبحانیان گفت: اگر قرار به پرداخت کالابرگ باشد، یارانه‌ها در قالب اعتبار خرید به کارت‌های افراد پرداخت می‌شود که بر اساس آن مردم می‌توانند در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها از آن اعتبار خرید استفاده کنند.

در پرداخت نقدی فرد می‌تواند یارانه را برای هر مصرفی از جمله سینما و پارک انجام دهد، اما حاکمیت اعتقاد دارد تا افراد بتوانند با این منابع مایحتاج سفره خودشان را تأمین کنند و به همین جهت از کالابرگ استفاده می‌کند.

به گفته او، آنچه دولت در قانون بودجه توسط مجلس مکلف به انجام شده، پرداخت یارانه‌ها از طریق کالابرگ الکترونیکی است. انجام این کار مستلزم زیرساخت‌های لازم در کل کشور بوده و عملاً انجام فوری آن میسر نبود، در نتیجه تصمیم گرفته شد طی دو ماه نخست سال، پرداخت نقدی صورت بگیرد و به‌محض اینکه زیرساخت‌های لازم آماده شد و سایر ملاحظاتی که می‌تواند موردتوجه قرار گیرد، تصمیم درباره تداوم این شیوه یا اختصاص کالابرگ الکترونیکی اتخاذ خواهد شد.

یوسفیان ملا:من بعید می‌دانم که دولت بتواند در ادامه یارانه جدید را به بیش از یکی دو میلیون نفر بپردازد و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به دور دوم هم نخواهد کشید.

واریز یارانه‌های جدید و رقم ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی که برای آن در نظر گرفته شد موج جدید از نگرانی هارا درمورد ایجاد تورم پس از آن و عدم توانایی دولت در تامین این هزینه، به جامعه تزریق کرد. یعنی پس از سخنرانی رئیس‌جمهوری در شامگاه دوشنبه در رابطه با افزایش رقم یارانه‌ها و آغاز واریزی ها، بارها و بارها توسط کارشناسان اقتصادی و مسئولان هشدار داده شد که پول پاشی بی‌رویه و تغییر رقم یارانه از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان نتیجه‌ای جز بریدن ترمز تورم ندارد. با این حال هنوز واکنش مشخصی از سوی دولتمردان نسبت به این نگرانی‌ها شاهد نبوده‌ایم. در همین رابطه عزت الله یوسفیان ملا معتقد است «فکر نمیکنم واریز یارانه‌ها به دوره دوم هم بکشد، اگر دولت از پس این رقم بربیاید معجزه است» گسترش نیوز با این نماینده ادوار مجلس در همین رابطه به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

خزانه ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر موجودی ندارد

یوسفیان ملا در رابطه با عدد تعیین شده برای یارانه جدید گفت: موجودی خزانه ما مشخص است. خزانه چنین عدد و رقمی ندارد که به ۷۲ میلیون نفر هر نفر ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان پول بدهیم. در حقیقت یارانه موجود را ده برابر می‌کنیم. چنین عدد و رقمی قابل پرداخت نیست. دولت در پرداخت ۴۵ هزار تومان‌ها به جمعیت یارانه بگیرها واقعا مشکل داشت؛ حالا این رقم که ده برابر شده و من بعید می‌دانم بتواند این رقم را پرداخت کند.

وی افزود: امروز خطر فقر تغییر کرده است و اگر در خانه‌ای یخچال نباشد فقر است، امروز در شهر‌های بزرگی مثل تهران وقتی کسی وسیله نقلیه مناسبی ندارد جزو اقشار فقیر به حساب می‌آید. اول باید خط فقر را تعریف کنیم بعد بگوییم در چه وضعیتی است. ما امروز در مورد فقر محاسبه قطعی نداریم. معاون وزارت کار می‌گوید اگر ۴ نفر ده میلیون درآمد داشته باشند بالای خط فقر هستند.

۴۰۰ هزار تومان تورم در راه است

یوسفیان ملا تاکید کرد: دادن عدد و رقم بالا باعث تورم است این الفبای اقتصاد است. یقین داشته باشید که اگر دولت به اندازه ۴۰۰ هزار تومان پرداختی داشته باشد به اندازه ۴۰۰ هزار تومان تورم خواهیم داشت و باز سر به سر می‌شود. اقتصاد تعریف دارد. تزریق نقدینگی به هر صورت و به هر شکلی قطعا و یقینا تورم را در پیش دارد.‌

تقلید تیم اقتصادی رئیسی از احمدی نژاد عقب افتادن است

این نماینده ادوار مجلس در رابطه با نقد برخی کارشناسان که تصمیمات اقتصادی دولت احمدی نژاد و رئیسی را یکسان می دانند گفت: تقلید تیم اقتصادی رئیسی از احمدی نژاد عقب افتادن است. ۴۵۵۰۰ تومان برای خانوار ایرانی عددی نبود این رقم حتی کرایه تاکسی یک روز یک نفر نیست اما همین رقم فشار بالایی به خزانه می‌آورد چون باید ۴۵۵۰۰ را در ۷۲ میلیون نفر ضرب کرد و بعد در ۱۲ ماه ضرب می‌شود این عدد نجومی می‌شد حالا محاسبه کنید عدد یارانه فعلی چقدر خواهد بود؟ این عدد از کل بودجه کشور بالا می‌زند! من بعید می‌دانم که دولت بتواند در ادامه یارانه را به بیش از یکی دو میلیون نفر بپردازد و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به دور دوم هم نخواهد کشید.

وی افزود: به عقیده من این کار نتیجه عجله کردن در ساماندهی است اگر به جای همین رقم، کالا برگ می‌دادند و به جای اسکناس حواله کالا می‌دادند یا هزینه‌های برق و گاز خانوار را تقبل می‌کردند وضعیت بهتر از این بود و هم سطح نقدینگی کشور پایین می‌آمد و تورم تا حدودی مهار می‌شد و هم دستگاه‌های دولتی که میلیارد‌ها میلیارد طلبکار هستند کمی از بارشان سبک می‌شد و چرخ اقتصادی به گردش در می‌آمد با این پرداخت نقدی هیچ خانواری از فقر خارج نمی‌شود.

یوسفیان ملا در پایان گفت: هدفمندی یارانه‌ها درآمد دارد و درامد آن افزایش نرخ سوخت‌های فسیلی است. هزینه نیز مشخص است ولی امروز افزایش با هزینه هم خوانی ندارد و من فکر می‌کنم باید صبر کنیم و ببینیم چه نتیجه می‌شود. من ادامه داشتن این واریز‌ها را معجزه می‌دانم و بعید می‌دانم به مرحله دوم برسد. نقطه نظرات تیم اقتصادی دولت برای اقتصاد دان‌ها جا نیفتاد و هیچ کدام به معنای واقعی کارآمدی نداشتند. امروز هر کسی حرفی بزند می‌گویند امده‌اند تا جلوی یک کار خیر را بگیرند.

دومین اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اطلاع خانوارهای جامانده از دریافت یارانه که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ یارانه دریافت نکرده‌اند یا از سال ۱۳۹۳ به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام، مشمول یارانه مذکور نبوده‌اند منتشر شد.

در متن این اطلاعیه خطاب به هموطنان آمده است: در صورتی که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ ، یارانه نقدی دریافت نکرده‌اید یا به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام از سال ۱۳۹۳ مشمول یارانه مذکور نبوده‌اید و متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود برای دریافت یارانه کمک معیشتی جدید هستید، می توانید طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه‌ای که به زودی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد، اقدام کنید.

در صورت تأیید درخواست، یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای اجرای برنامه محاسبه و به خانوار تعلق خواهد گرفت.

برای این موضوع نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع صرفا از طریق سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که به زودی در دسترس قرار می‌گیرد، قابل پیگیری است.

سامانه ثبت اعتراض به دهک بندی و قطع شدن یارانه‌ها از دسترس خارج شد. این سامانه به نشانی Hemayat.ir است و از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پشتیبانی می‌شود.

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، دو نهاد متولی رسیدگی به شکایت معترضان به تقسیم بندی یارانه‌های جدید هستند.

معترضان به نحوه دهک بندی یا قطع شدن یارانه باید به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند. در همین راستا این وزارتخانه از معترضان خواسته است تا به جای مراجعه حضوری از سامانه یادشده پیگیر شکایت خود باشند.

درمقابل معترضانی که هرگز یارانه‌ای نگرفته‌اند باید به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند. بنابر اعلام این سازمان قرار است طی روزهای آینده سامانه مربوط به ثبت و پیگیری شکایت این گروه از معترضان نیز راه‌اندازی شود.

مختل شدن یا از دسترس خارج شدن سامانه اینترنتی رسیدگی کننده به درخواست معترضان یارانه جدید اتفاق جدید نیست. روز گذشته نیز به دلیل کثرت بالای مراجعان این سامانه در دسترس همه قرار نداشت.

پیش از این برخی از واریز سومین یارانه در کنار یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، یارانه ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی معیشتی برای خانوار یک تا پنج نفره و یارانه جدید کمک معیشتی با هدف جبران افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر می‌دادند اما بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی مقامات مسئول دو یارانه پیشین با یارانه جدید تجمیع شده و مبلغ یارانه واریزی برای هر نفر در سه دهک چهارصد هزار تومان و برای هر نفر در شش دهک برابر با سیصد هزار تومان خواهد بود .

چند نفر مشمول دریافت یارانه هستند؟

آن گونه که وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت ایران مشمول دریافت هیچ یارانه‌ای نخواهند بود. به این ترتیب با احتساب جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، نزدیک به هشت میلیون و چهارصد هزار نفر هیچ یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد و جمعیت باقیمانده مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

در شرایط کنونی ۷۴ میلیون نفر بنا بر اعلام رسمی یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد از ۱۰ میلیون جمعیتی که در شرایط کنونی یارانه‌ای نمی‌گیرند، حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر مشمول دریافت یارانه جدید هستند.

جاماندگان یارانه چه کنند؟

بنا بر اعلام خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، به‌رغم آنکه پایگاه رفاه ایرانیان شواهد متعددی برای ۱۰ درصدی از جامعه که مشمول یارانه‌ها نیستند در اختیار دارد، این امکان فراهم شده که افراد با مراجعه به سایت‌های مربوطه که در روزهای آینده توسط وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، درخواست دریافت یارانه خود را ثبت کنند.

طبق اعلام وزیر کار، بناست در روزهای آینده سازمان هدفمندی یارانه‌ها امکان ثبت نام برای افرادی که یارانه نمی‌گیرند را فراهم کند؛ عبدالملکی گفته به زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند. بعضا ممکن است افراد متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالی‌شان خوب است، آن‌ها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد، ولی کارگران اگر یارانه‌بگیر نیستند، یارانه‌شان برقرار خواهد شد.

گفتنی است در طرح جدید دولت،۷۷ میلیون یارانه‌بگیر در دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. در خصوص نان و دارو، همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند، یارانه دریافت می‌کنند.

کدام یارانه به همه می‌رسد

طبق تصمیمات اتخاذ شده یارانه نان و دارو به تمامی جمعیت ایران، حتی ۱۰ درصدی که یارانه دریافت نمی‌کنند، نعلق خواهد گرفت اما هنوز مکانیزم تخصیص یارانه نان و سهمیه هر فرد روشن نیست.

بنا بر اعلام صورت گرفته، خرید نان با کارت بانکی به میزان سهمیه میسر است و فرد در صورتی که نانی بیش از سهمیه بخواهد، باید با قیمت آزاد نسبت به دریافت آن اقدام کند.

در حال حاضر نان فانتزی و سایر محصولات مرتبط با آرد با افزایش قیمت چشمگیری روبرو شده‌اند. ماکارونی و محصولات وابسته از ان جمله هستند .

یارانه نقدی تا چه زمانی پرداخت می‌شود؟

یارانه های جدید نقدی تنها قرار است طی دو ماه پرداخت شود. در حال حاضر یارانه مذکور به حساب برخی سرپرستان خانوار واریز شده و غیرقابل برداشت اعلام شده است .

به این ترتیب یارانه نقدی تا پایان خرداد قابل برداشت است و طبق تصمیمات اتخاذ شده و بنا بر اعلام رییس جمهوری از تیرماه یارانه نقدی در قالب کالابرگ پرداخت خواهد شد. هر چند محصولات مشمول کالابرگ اعلام نشده‌اند اما قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است برای هر نفر در ماه، مقدار مشخصی از چند قلم کالای ضروری مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و پنیر هر نفر در در نظر گرفته شده؛ مردم باید بتوانند این مقدار را با کالابرگ، به همان قیمت شهریور۱۴۰۰ بخرند.

اقتصاد ایران در مرحله تازه‌ای قرار دارد. براوردهای دولتی میزان تورم ناشی از اجرای این طرح را در محدوده شش تا هفت درصد و برآوردهای کارشناسی این تورم را در محدوده ای بیش از این میزان نشان می‎دهد.

دیدگاه خود را ارسال کنید