قیمت دلار | قیمت دلار امروز 25 خرداد

قیمت دلار امروز 25 خرداد | کاهش 1200 تومانی دلار در بازار

قیمت دلار با کاهش 1200 تومانی، به 27 هزار و 223 تومان رسید.

قیمت دلار امروز 25 خرداد | کاهش 1200 تومانی دلار در بازار
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت دلار روندی نزولی را تجربه می‌کند. قیمت دلار برای متقاضیان آن اهمیت زیادی دارد. قیمت دلار با قیمت سکه در ارتباط است. قیمت دلار بر توان خرید افراد تاثیر می‌گذارد. قیمت دلار می‌تواند موجب رونق بازار شود.

قیمت دلار

اقدامات برای کاهش قیمت دلار

بانک مرکزی روز یکشنبه پس از جلسه با صرافی‌ها برای به تعادل رساندن بازار ارز طی بخشنامه‌ای به آنان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بفروشند.

البته پیگیری  ها از صرافی ها نشان می دهد که هنور بخشنامه ای به صرافی ها صادر نشده و قیمت توافقی هنوز اعلام نشده است.

دیروز هم مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتی از نشست مشترک رئیس‌کل بانک مرکزی با صادرکنندگان محصولات پتروشیمی خبر داد. از نظر برخی از معامله گران بازارساز  تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به هر نحوی شده نرخ دلار را پایین بیاورد.

به گفته فعالان، بازارساز میزان عرضه خود را افزایش داده است و سفته بازان تصور می کنند که حداقل بهتر است در شرایط کنونی  به صورت موقت از بازار ارز  خارج شوند  و در انتظار فرصت دوباره ای برای خرید باشند. 

 با این حال عده ای از  معامله گران با اشاره به حل نشدن  تنش های سیاسی بین ایران و غرب  معتقدند اسکناس امریکایی همچنان پتانسیل رشد را دارد.

رفتار بازارساز  و سخت گیری های مالیاتی در حوزه ارز باعث شده که  بازیگران ارزی احتیاط بیشتری به خرج دهند و دارایی خود را از طریق بازار سهام یا سکه حفظ کنند. 

 روز گذشته بهروز مهدلو مدیر کل اداره بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی شهر و استان تهران گفت هزار  نفر از دلالان ارزی که 70 درصد آنها پرونده مالیاتی نداشتند، زیر نظر سازمان امور مالیاتی قرار گرفته اند. همین امر باعث شده بود که احتیاط معامله گران دو چندان شود.

سکته شبانه قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار

برخی از تحلیلگران معتقدند در صورتی که بازارساز به مقاومت خود در برابر رشد دلار ادامه دهد این امر می تواند  زمینه ساز خروج موقت معامله گران از بازار شود و توجه آنها  از بازار ارز به صورت موقت به سوی سایر بازارها منحرف خواهد شد.

در معاملات پشت خطی شب گذشته  اسکناس آمریکایی به سوی محدوده 27 هزار و 700 تومان عقب نشینی کرد. با  این حال، جو بازار بدون شکست محدوده 27 هزار و 200 تومان نزولی نخواهد شد.

عوامل کاهش قیمت دلار

معامله گران معتقدند با  دخالت بازار ساز اسکناس آمریکایی مجبور به کاهش شده است. این دسته از معامله گران تزریق عرضه و محدودیت فعالیت معامله گران بزرگ را عامل نزولی شدن نرخ دلار می دانند .

سته ای دیگر از معامله گران به اختیارات بانک مرکزی به صرافان مبنی بر مجوز فروش ارز با قیمت توافقی به صرافی ها توسط صادرکنندگان اشاره می کردند. بازیگران بازار ارز تهران معتقدند این کار موجب شده که حجم فروش در بازار بالا برود.

معاون دادستان تهران هم  روز گذشته از انسداد بیش از5 هزار حساب بانکی و دستگیری حدود 50 نفر در جریان برخورد با معاملات فردایی طلا و ارز خبر داد. خبری که باعث شد بخشی از معامله گران از بازار خارج شوند .  

فعالان بازار می گویند  به طور معمول،‌ چنین برخوردهایی با معامله گران تنها در کوتاه مدت،‌ قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می دهد و در میان مدت، بار دیگر تقاضا در صورت عدم اصلاح انتظارات به بازار بازخواهد گشت. 

موضوع مذاکرات هسته ای  هم از نگاه معامله گران دلار دور نمانده است. وزارت خارجه آمریکا درباره برجام گفته  اگر ایران تصمیم سیاسی لازم را اتخاذ کند، می توانیم به برجام بازگردیم. منتظر پاسخ سازنده ایرانی ها و رها کردن موضوعات فرابرجامی از سوی تهران هستیم. به نوشته رویترز، این اظهارنظر در پاسخ به درخواست ایران مبنی‌بر خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا، مطرح شده است.

با اضافه شدن نرخ توافقی به بازار، دلار در اقتصاد ایران 6 نرخ پیدا کرد. اولین نرخ قیمت ارز ترجیحی یا 4200 است که علی‌الظاهر هنوز جریان دارد. به واسطه اینکه در سایت بانک مرکزی درمقابل دلار آمریکا این نرخ قرار دارد. فعالان بازار می‌گویند همین رویکرد موجب شده بود یک توریست در بازار با تصور 4200 بودن دلار، به همین قیمت ارز خود را بفروشد. در کنار دلار 4200، دلار نیما، دلار متشکل، دلار سهمیه‌ای، دلار توافقی و دلار آزاد وجود دارد. این نرخ‌ها نشان می‌دهد که ما جز معدود کشورهایی هستیم که برای دلار، 6 نرخ تعیین کرده‌ایم.

تصور برخی بر این بود که با استقرار دولت جدید و هماهنگ‌شدن اجزای نظام حکمرانی، حتی در صورت عدم بازگشت به برجام، امکان کنترل فشارهای تورمی و تثبیت نرخ ارز وجود خواهد داشت. تا اینجا، روند نشان می‌دهد که چنین برداشتی کاملا نادرست بوده است. این برداشت نادرست ریشه در برداشت نادرست هستی‌شناسانه از ویژگی‌های ماهوی نظام اقتصاد سیاسی دارد. ناهماهنگی میان اجزای نظام حکمرانی یا «شکست در هماهنگ‌سازی» البته امری مهم است که ریشه در تعریف نهادهای مختلف تودرتو دارد. این ناهماهنگی و پیامدهای مختلف آن از جمله موازی‌کاری‌های مختلف و مسئولیت‌ناپذیری‌ها را که ناشی از قواعد بازی اساسی و حقوقی است، نمی‌توان با تغییرات در قوه مجریه رفع و رجوع کرد. تغییرات روبنایی در حدی مختصر می‌تواند اثرگذار باشد ولی اصل مسئله بر سر دولت پاردوکسیکالی است که ریشه در تودرتویی نهادی دارد. دولتی که هم به علت وجود انواع و اقسام دستگاه‌های بودجه‌خوار بزرگ و از سویی بر مبنای انباشت ضدتورمی کوچک است. به این اعتبار، برخلاف تصور رایج برخی، با تغییرات در قوه مجریه، امکان پاسخ به چالش‌های مهم وجود ندارد. روند ماه‌های گذشته دولت جدید به خوبی دال بر این واقعیت است. مسئله داخلی، مهم است ولی پاسخ‌گویی به آن مستلزم تغییراتی در ورای قوه مجریه و رفع چالش اساسی تودرتویی نهادی است. بر بستر این شرایط داخلی، همان‌گونه که ذکر شد، کاهش امید به بازگشت به برجام، انتظارات تورمی را تشدید کرده است. بنابراین، روندی که در سال 1390 شروع شد و تا اوایل سال 1392 ادامه یافت و با برجام متوقف و دوباره با خروج آمریکا از برجام در سال 1396 شروع شد و تا انتخابات آمریکا ادامه داشت، دوباره شروع شده است. با انتخاب بایدن، نرخ دلار از 31 هزار تومان به 20 هزار تومان کاهش یافت و به مرور زمان که مذاکرات در گیرودار پیچ‌های مختلف افتاد و رفته‌رفته امیدها به بازگشت برجام تضعیف شد، نرخ دلار دوباره در مسیر صعودی قرار گرفته است.

دیدگاه خود را ارسال کنید