قیمت برنج|قیمت برنج امروز 30 خرداد | برنج ارزان می شود؟

قیمت برنج امروز 30 خرداد | برنج ارزان می شود؟

جهاد کشاورزی قصد دارد برنج خوش خوراکی را با قیمت حدود 30 هزار تومان از کشورهای هند، تایلند و پاکستان طی یک ماه آینده وارد کند.

قیمت برنج امروز 30 خرداد | برنج ارزان می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت برنج روندی افزایشی دارد.قیمت برنج خارج از توان خرید بعضی اقشار است.قیمت برنج در طرحی جدید کاهشی خواهد شد.قیمت برنج نوساناتی دارد.قیمت برنج از سوی دولت نظارت می‌شود.

قیمت برنج

قیمت برنج امروز 30 خرداد

قیمت برنج از سال گذشته بارها با نوسان مواجه شد و جهش پیدا کرد. کاهش واردات، خشکسالی و جنگ روسیه و اوکراین  از جمله دلایلی بودند که باعث قرار گرفتن برنج در کانال صعودی شد. شرکت بازرگانی دولتی سال گذشته به منظور تعدیل قیمت‌ها، بخشی از ذخایر احتیاطی برنج را در چند نوبت ازجمله همزمان با فصل ممنوعیت واردات، به بازار تزریق کرد تا با فروش این ذخایر با نرخ تنظیم بازاری جلوی روند صعودی قیمت برنج را بگیرد.

* وزارت جهاد کشاورزی امسال هم به منظور حمایت از مصرف کنندگان داخلی خبر از واردات برنج با حجم بالا داده است که شامل برنج‌های کیفی با قیمت حدود 30 تا 35 هزار تومان از کشورهای آسیایی می‌‌شود.

* طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، این نوع برنج وارداتی شبیه طارم ایرانی است که به میزان کشش بازار داخلی و برای تنظیم آن به کشور وارد می‌‌شود. بر اساس آمار اعلام شده ظرفیت واردات یک ‌میلیون و 300 هزار تن انواع برنج به کشور وجود دارد تا بازار با هیچ کمبودی مواجه نشود.

* علاوه بر واردات برنج، وزارت جهاد کشاورزی به تازگی با انجمن واردکنندگان برنج در زمینه رفع موانع واردات این محصول به توافق رسیده است. با عملی شدن توافق‌ بخش خصوصی با دولت قطعاً قیمت‌ها چه در بخش برنج وارداتی و چه در زمینه برنج ایرانی تعدیل خواهد شد.

 (درباره واردات برنج شبیه به طارم ایرانی): این نوع برنج از مجموعه‌ای از کشورهایی که پتانسیل عرضه برنج هومالی را دارند، وارد می‌‌شود و شامل کشورهایی از هند تا پاکستان و تایلند می‌‌شوند. برنج هومالی طعم خوبی دارد و به مذاق ایرانی‌ها نزدیک است. این نوع برنج جزو برنج‌های خوش خوراک محسوب می‌‌شود و دارای ویژگی‌های کیفی و اقتصادی است.

* ما برای پاسخگویی به نیاز کشور مجبور به واردات برنج هستیم اما در سال‌های قبل برنج‌های وارداتی مانند تایلندی با توجه به قیمت پایین، خیلی مورد استقبال خانوارها قرار نگرفت اما حالا وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از مصرف‌کننده ایرانی، قصد ورود برنج‌هایی را دارد که علاوه بر ویژگی اقتصادی، تقاضای بالایی هم داشته باشد.

* پیش‌بینی می‌‌کنیم کیفیت این نوع از برنج‌های وارداتی مورد استقبال بیشتر اقشار جامعه و خانوارها قرار بگیرد و نیاز آنها را پاسخ دهد.

* (درباره نحوه آزمایش کیفی و بهداشتی برنج‌های وارداتی): از نظر بررسی ویژگی‌های بهداشتی و کیفی برنج‌های وارداتی هم در کشور مبدأ و هم در کشور مقصد، آزمایش‌های لازم برای دارا بودن استانداردهای وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی انجام می‌‌گیرد تا دارای آلودگی نباشند و سلامت آنها مورد تأیید ایران قرار بگیرد. به محض آنکه گواهی سلامت برنج‌ها صادر شود، واردات آنها به کشور انجام می‌‌گیرد.

* ما در حال رایزنی برای خرید برنج هومالی توسط بخش خصوصی و بازرگانی دولتی  هستیم. وزارت جهاد برای پاسخگویی به تقاضای داخلی باید یک میلیون تن برنج به کشور وارد کند و ما هم بر همین اساس از انواع برنج‌های تجاری و اقتصادی به کشور واردات خواهیم داشت.

واردات برنج

نوسانات قیمت برنج

هرچند به گزارش مرکز آمار ایران حداکثر قیمت برنج ایرانی در پایان اردیبهشت امسال با 126 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 90 هزار تومان رسیده است، اما مشاهده میدانی خبرنگار شهرآرانیوز نشان می‌دهد در خرداد امسال، روند افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار تشدید شده، به طوری که اکنون قیمت برنج طارم کشت دوم در مشهد به کیلویی 150 هزار تومان رسیده است؛ البته این برنج در برخی خرده فروشی‌ها با مبلغی گران‌تر و حتی تا کیلویی 160 هزار تومان هم به فروش می‌رسد. قیمت برنج خارجی نیز در یک ماه اخیر افزایش داشته است.

درحالی که مرکز آمار ایران حداکثر قیمت برنج خارجی را در اردیبهشت 38 هزار تومان اعلام کرد، هم اکنون قیمت این نوع برنج به 43 هزار تومان رسیده است. در حالی برنج خارجی در بازار گران می‌شود که به دلیل قیمت بالای برنج ایرانی، سهم زیادی در سبد مصرفی دهک‌های کم برخوردار دارد و این موضوع می‌تواند سبب کاهش سهم برنج در تغذیه آن‌ها بشود.

به گفته فعالان بازار پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بازار جهانی مواد غذایی به ویژه گندم و برنج با بحران مواجه شده، به طوری که فقط قیمت برنج در بازار جهانی در یک ماه گذشته، 30 درصد افزایش یافته است. همچنین کشور‌های اصلی تولیدکننده برنج ازجمله هند، پاکستان و تایلند به دلایل شرایط اقلیمی و خشک سالی در کشت برنج با مشکلات جدیدی مواجه شده اند؛ موضوعی که باعث افزایش جهانی قیمت برنج در یک ماه گذشته شد.

براساس اخبار منتشرشده در سایت‌های خبری، در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت گندم در دنیا، کشور‌های بسیاری به دنبال جایگزینی برای این محصول می‌گردند و ازآنجاکه قوت غالب بسیاری از کشور‌های آسیایی برنج است، بازار‌های جهانی با افزایش تقاضا برای برنج روبه رو شده است. در این میان، وزارت جهادکشاورزی به منظور تنظیم بازار برنج به تازگی اعلام کرده است: امسال برخلاف هرسال که در فصل برداشت، واردات برنج ممنوع می‌شود، هیچ محدودیتی برای واردات نخواهیم داشت.

یکی از توزیع کنندگان عمده در بازار مصلی در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه در یک ماه اخیر افزایش قیمت ارز و گرانی برنج در پاکستان سبب افزایش قیمت برنج خارجی شده است، می‌گوید: به دلیل افزایش تقاضا، تاجران پاکستانی قیمت محصولات خود را افزایش داده اند و همین مسئله روی بازار تأثیر گذاشته است؛ البته این گرانی به برنج هندی هم رسیده است و تجار این کشور نیز بر قیمت‌های خود افزوده اند. وی درباره دلایل افزایش قیمت برنج داخلی نیز می‌گوید: سال گذشته به دلیل خشک سالی، میزان تولید داخلی 25 تا 30 درصد کاهش یافت.

هم زمان با کاهش تولید، دولت قبل واردات برنج را ممنوع کرد و همین مسئله سبب افزایش قیمت برنج داخلی شد. وی ادامه می‌دهد: تغییر کاربری زمین‌های زراعی شمال، یکی دیگر از عواملی است که بر میزان تولید تأثیر منفی گذاشته است. در هشت سال گذشته، روند تغییر کاربری زمین‌های شمال شتاب زیادی گرفت که اکنون خود را به صورت کاهش میزان سطح کشت برنج نشان داده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید