انواع تلویزیون چه مزایا و معایبی دارند؟

انواع تلویزیون های مدرن و طبقه بندی معمولی آنها بر اساس معیارهای خاص کاملاً متنوع است. بنابراین، هنگام تصمیم گیری برای خرید تلویزیون جدید، بسیاری از کاربران در انتخاب با مشکل مواجه می شوند. بطورکلی تلویزیون یک دستگاه پیچیده است که به مدت طولانی دوام آورده و استفاده می شود، بنابراین باید از درجه بالایی از قابلیت اطمینان برخوردار باشد. زیرا با انتخاب مناسب این نوع دستگاه، می توانید تا چند سال دیگر مجموعه ای به روز از عملکردهای لازم و تجهیزات فنی بالا داشته باشید. به منظور انتخاب مدل مناسب تلویزیون برای خود با توجه به پارامترهای لازم و عملکرد بهینه، درک تفاوت انواع تلویزیون ها با یکدیگر بسیار مهم است.

انواع تلویزیون چه مزایا و معایبی دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

 

معرفی انواع تلویزیون 

1. تلویزیون LCD

این  نوع تلویزیون ها، محبوب ترین گروه در بین مصرف کنندگان هستند .  عملکرد دستگاه های کریستال مایع یا ال سی دی بر اساس قطبش شار نور است.  منبع نور در اینجا، بر خلاف تلویزیون های پلاسما، لامپ های فلورسنت معمولی یا، مانند مدل های LED، لامپ های LED هستند.  آنها صفحه بازتابنده سفید پشت صفحه شیشه ای را روشن می کنند، سپس کریستال های مایع روی آن اعمال شده و  تحت تأثیر جریان الکتریکی تصویری را تشکیل می دهند.

تلویزیون های ال سی دی از نظر مصرف انرژی ، اقتصادی و دارای وزن کمی هستند  ، بطوری که آنها را می توان به راحتی با استفاده از یک براکت بر روی دیوار نصب کرد . 

محبوب ترین تلویزیون های ال سی دی در بین مصرف کنندگان  انواعی از این دستگاه ها هستند که از لامپ های ال ای دی به عنوان نور پس زمینه ماتریس استفاده می کنند.  نقاط قوت این دستگاه ها عبارتند از:

- دارا بودن طیف گسترده ای از مدل ها 

- عدم وجود سوسو زدن قابل مشاهده و نقص تمرکز پرتو

- هیچ مشکلی در هندسه و وضوح تصویر وجود ندارد.

- برای پخش نه تنها کانال های آنالوگ، بلکه برای تلویزیون دیجیتال مدرن نیز عالی هستند.

2. تلویزیون های OLED

این نوع دستگاه ها بر اساس یک ماتریس با دیودهای ساطع کننده نور آلی تولید می شوند. تصویر با استفاده از دیودهای خود ساطع روی صفحه نمایش داده می شود -. در این تلویزیون ها مانند فناوری LCD نیازی به نور پس زمینه نیست و این تفاوت اصلی بین دستگاه های OLED و LED است. 

در این تلویزیون ها ، عناصر نیمه هادی چند رنگ به عنوان منابع نور مستقل عمل می کنند. فناوری OLED به شما این امکان را می‌دهد تا باریک ‌ترین صفحه ‌نمایش‌ (چند میلی‌متر)، از جمله صفحه‌های منحنی را داشته باشید .

چنین دستگاه هایی بسیار بهتر از دستگاه های قدیمی هستند. ال ای دی های ارگانیک در این نوع تلویزیون ها به شما این امکان را می دهند که بالاترین سطح ممکن از روشنایی تصویر، کنتراست و بازتولید رنگ را دریافت کنید. زاویه دید تقریبا نامحدود ، که به هیچ وجه کمتر از فناوری های قبلی نیست. علاوه بر این، آنها بسیار سبک تر، نازک تر و کارآمدتر از دستگاه های پلاسما هستند. در مدل‌های LCD، فناوری OLED در صافی انتقال صحنه‌های پویا، عدم وجود نور پس‌زمینه ثابت پیروز می‌شود. 

در حال حاضر، دستگاه های OLED طول عمر کوتاهی در حدود 10000 ساعت دارند، در حالی که LCD ها حدود 60000 ساعت عمر دارند . اما واقعیت این است که هزینه چنین دستگاه هایی هنوز برای خریداران بسیار بالا است.

گزینه های نور پس زمینه برای صفحه نمایش LCD  (LED)

اصل عملکرد ماتریس LCD بر اساس تجلی بصری آن هنگام روشن شدن است.  بدون نور، کریستال ها برای کاربر قابل مشاهده نیستند.  کیفیت نور پس زمینه کیفیت تصویری را که کاربر می بیند مانند روشنایی و بازتولید رنگ آن تعیین می کند.

محبوب ترین راه حل برای روشنایی ماتریسی، نورپردازی LED EDGE  است که در اطراف محیط قرار دارد. LED ها نوری را منتشر می کنند که از دیفیوزر منعکس شده و در کل سطح ماتریس واگرا می شود.  چنین نور پس زمینه ای به خوبی از طریق رنگ سیاه کار نمی کند و این مشکل اصلی آن است.

نورپردازی مستقیم  LED تمام قسمت پشت ماتریس را اشغال می کند و آن را به طور یکنواخت روشن می کند. از طریق کنترل الکترونیکی، زمانی که بخشی از نور پس ‌زمینه خاموش می‌شود، کم ‌نور کردن موضعی ماتریس امکان‌پذیر است، در نتیجه کنتراست افزایش می‌ یابد.

انواع ماتریس های تلویزیونی

کیفیت تصویر روی صفحه تلویزیون با توجه به نوع ماتریسی که روی آن کار می کند تعیین می شود. همه ماتریس ها اصول فیزیکی مختلف عملکرد را پیاده سازی می کنند.

TN + فیلم 

این نوع ماتریس ارزان است، از آن در دستگاه های قیمت پایین تر استفاده می شود. 

 با توجه به ویژگی هایی با کیفیت پایین ، این نوع ماتریس در تلویزیون های کوچک نصب می شود.

تشخیص این نوع کریستال کار سختی نیست: تلویزیون های دارای این فناوری دارای حداقل زاویه دید هستند و تنها با ایستادن در مقابل صفحه نمایش می توان یک تصویر مناسب را دید.  تغییر زاویه دید منجر به بدتر شدن قابل توجه کیفیت تصویر می شود در نتیجه رنگ مخدوش شده و کنتراست کاهش می یابد.

 

IPS

این ماتریس مورد علاقه سازندگانی مانند ال جی و فیلیپس است و یک تصویر را با بازتولید رنگ عالی ایجاد می کند .  زاویه دید چنین ماتریسی زیاد است. نقطه ضعف آن زمان پاسخگویی است که  نسبت به انواع دیگر تا حدودی طولانی تر بوده و سطح مشکی بالایی دارد.

VA

این ماتریس توسط سامسونگ و سایر سازندگان پیشرو که تلویزیون های مدرن تولید می کنند استفاده می شود. این نوع ماتریس نسبت به صفحه نمایش های IPS بازتولید کمی ضعیف تری دارد. با این حال، این نوع ماتریس در رابطه با IPS مزایای زیادی دارد، یعنی زاویه دید بهتری دارد، روشنایی و کنتراست نیز نسبت به IPS برتری دارد.

ماتریس VA نیز ویژگی های خاص خود را دارد که با چشم غیر مسلح می توان آن را شناسایی کرد. هنگام تماشای چنین تلویزیونی از کنار ، کنتراست تصویر کاهش می یابد ، اما بازتولید رنگ به طور کلی آسیب نمی بیند، مه خاکستری یاسی بر روی پیکسل های سیاه قابل مشاهده است.

UVА

این نوع ماتریس توسط کمپانی شارپ توسعه و ثبت شده است.  پیکسل های این ماتریس در دیوار پشتی به خوبی روشن می شوند (بدون نشتی نور) که به لطف آن صفحه نمایش سیاهی غنی و عمیق تولید می کند.

کنتراست چنین صفحه‌ای بسیار زیاد است، روشنایی نیز به همه ماتریس‌های دیگر شانس می‌ دهد. در عین حال، تلویزیون روی چنین ماتریسی انرژی کارآمد است و انرژی بسیار کمی مصرف می کند.

3. تلویزیون هوشمند

مفهوم هوشمند در حال حاضر بسیاری از حوزه های فناوری را لمس کرده است. استفاده از فناوری های هوشمند قابلیت های اساسی تلویزیون ها را به طور قابل توجهی گسترش می دهد و آنها را به طور مستقیم قابل کنترل و تطبیق می کند.  تلویزیون های هوشمند فقط یک تصویر را پخش نمی کنند، بلکه به یک مرکز سرگرمی تبدیل می شوند،  آنها با هر محتوای رسانه ای از جمله در برنامه های مختلف کار می کنند و به اینترنت متصل می شوند.

گسترش عملکرد به سطح هوشمند به لطف یک رایانه داخلی با یک سیستم عامل خاص و اتصال به شبکه جهانی وب امکان پذیر است. کاربر می تواند به شبکه دسترسی داشته باشد، از اپلیکیشن ها، سینماهای آنلاین و سایر موارد مفید استفاده کند.

محبوب ترین ویژگی های تلویزیون هوشمند:

- گشت و گذار و دسترسی به شبکه های اجتماعی

- امکانات سینماهای آنلای

- امکان اتصال به برنامه های بازی

تلویزیون های هوشمند از نظر عملکرد مشابه سایر ابزارهای الکترونیکی (تلفن و تبلت) با دسترسی به اینترنت هستند. آنها می توانند از اینترنت برای جستجوی اطلاعات، ارتباطات، بازی های آنلاین استفاده کنند.

اتصال به شبکه به دو صورت کابلی و اتصال وای فای بی سیم امکان پذیر است. این معجزه تکنولوژی را می توانید با یک کنترل از راه دور کنترل کنید، اما بهتر است ماوس یا کیبورد را به آن متصل کنید.

4. تلویزیون های منحنی

این قالب نوآورانه چندین مزیت نسبت به نسخه سنتی تلویزیون ها دارد:

- دید سطح صفحه افزایش می یابد.

- تأثیر کمتر نور محیط : بدون انعکاس، نقص نوری، تابش خیره کننده.

- بهبود زاویه دید، کنتراست.

چنین تلویزیون هایی شیک و غیر معمول به نظر می رسند.  با این حال، حداکثر کیفیت فقط برای کسانی که در مقابل مرکز قوس می نشینند در دسترس است. برای فردی که به پهلو می نشیند، خط دید در زاویه ای از سطح تلویزیون قرار دارد. در نتیجه، تصویر روشنایی، کنتراست، رنگ را از دست می دهد.

بنابراین، برای درک کامل این صفحه نمایش، باید در مقابل محور مرکزی صفحه و نه چندان دور از آن نشست تا تصویر تلویزیون، همانطور که گفته شد، دیده شود.

تعمیر انواع تلویزیون 

از نظر تعمیر ، پیشرفت تکنولوژی ، بورد و مدارهای داخلی تلوزیون ها را را کوچکتر کرده است . لذا تعمیر آنها نیاز به ابزارهای لازم و گاهی گرانقیمت دارد . همین مساله موضوع تعمیرات تلوزیون های جدید را مهمتر می کند زیرا سپردن سرویس و تعمیر به افراد کم تجربه و فاقد صلاحیت ، می تواند خسارات جبران ناپذیری به دستگاه وارد کند. 

برای تعمیر هر نوع تلویزیون ، باید از تعمیرکاران مجاز و شناخته شده کمک گرفت که در هر شهر و منطقه ای با جستجو در اینترنت و رضایت مشتریان ، در دسترس هستند .

برای کرج و مناطق اطراف ، تابان سرویس انواع تلویزیون را در کمترین زمان تعمیر می کند.  تابان سرویس مرکز تعمیر تلویزیون سونی در کرج و نمایندگی تعمیرات تلویزیون ال جی در فردیس می باشد. برای درخواست تعمیرکار ، کافی است با تابان سرویس تماس بگیرید . 

۰۹۱۲۱۶۷۵۱۲۰

www.tabanservice.com

 

دیدگاه خود را ارسال کنید