بررسی مفاهیم متداول در بازار سرمایه

اصطلاحات بورسی جزء مفاهیم پرکاربردی است که هر سرمایه‌گذار برای ورود به بازار بورس باید با آنها آشنا باشد. اولین قدم و ضروری‌ترین گام برای ورود به بازار بورس، آشنایی با این مفاهیم است که در ادامه به معرفی این مفاهیم متداول و پرکاربرد در بازار سرمایه می‌پردازیم.

بررسی مفاهیم متداول در بازار سرمایه
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

۱. سهم و سهام

هر سهم، نشان‌دهنده میزان مشارکت صاحبان سهامی در یک شرکت است و مقدار آن مشخص می‌کند که یک فرد تا چه اندازه می‌تواند در امور شرکت سهامی دخالت کند.

۲. صندوق در آمد ثابت

صندوق در آمد ثابت در بازار بورس یکی از سازوکارهای مهم سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاران این صندوق افراد کم‌ریسکی بوده و با حداقل ریسک‌پذیری، انتظار سودی معقول را خواهند داشت. برای اطلاع از نحوه سرمایه‌گذاری، مزایا و معایب این بخش، صندوق درآمد ثابت را مطالعه کنید.

۳. تحلیل تکنیکال و بنیادی

یکی دیگر از پرکاربردترین اصطلاحات بورسی، تحلیل تکنیکال و بنیادی است. در این روش عوامل اصلی اثرگذار بر قیمت سهام شرکت توسط سرمایه‌گذار مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس تصمیم گرفته می‌شود که آیا سهام مذکور برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر.

۴. افزایش سرمایه

افزایش سرمایه یکی دیگر از اصطلاحات بورسی بوده و از بهترین روش‌های توسعه منابع و تامین مالی شرکت‌ها است. باید با این روش آشنا شوید و از تاثیر آن بر قیمت سهام آگاه باشید. برای آشنایی بیشتر با روش‌های افزایش سرمایه می‌توانید به منابع معتبر در این زمینه مراجعه کنید.

۵. کارگزاری بورس

یکی دیگر از اصطلاحات بورسی، کارگزاری بورس است که علاوه بر ارائه دادن کد بورسی، خدماتی همچون خریدوفروش سهام، انتقال سرمایه و ... را نیز برعهده دارد.

۶. بازار اولیه و بازار ثانویه

15زمانی که دارایی شما برای بار اول مورد معامله قرار می‌گیرد، بازار اولیه شکل‌گرفته و این دارایی‌های مورد معامله، برای خریدو‌فروش بعدی وارد بازار ثانویه می‌شوند.

۷. کدال

یکی از مهمترین اصطلاحات بورسی کدال است. این واژه به‌معنای سامانه بوده، و از مهم‌ترین سایت‌های بورس ایران به‌شمار می‌رود. فرایندهای اصلی این بخش عبارت‌اند از:

  • انتشار اطلاعات به عموم کاربران، ذخیره و بازیابی گزارش‌های دریافتی، تحلیل و نظارت بر گزارش‌ها توسط کارشناسان سازمان
  • انتشار اطلاعات به عموم کاربران، دریافت و پذیرش گزارش‌ها توسط سامانه و آماده‌سازی و ثبت گزارش‌ها به‌وسیله سامانه

برای شناخت بیشتر و آشنایی با معرفی گزارش‌های کدال می‌توانید از سهام‌داران و کسانی که در این زمینه خبره هستند مشورت بگیرید.

۸. کد معاملاتی

بعد از ثبت‌نام در سامانه سجام باید به یک کارگزار مراجعه کنید و یک کد معاملاتی بگیرید. این کد را باید در زمان انجام معامله استفاده کنید.

۹. گزارش سالانه

ارزیابی مالی شرکت‌ها از طریق گزارش سالانه صورت می‌گیرد. این گزارش یکی از اصطلاحات بورسی بوده که از طریق آن می‌توان از عملکرد شرکت در سال‌های گذشته اطلاع پیدا کرد.

همچنین عملکرد آینده شرکت را نیز می‌توان بر اساس روند گذشته مورد بررسی قرار داد. بنابراین بهتر است قبل از ورود به بازار بورس و شروع سرمایه‌گذاری در این بازار، حتما با اصطلاحات بورسی آشنا شوید.

جمع‌بندی

اصطلاحات بورسی و اهمیت شناخت آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید گام‌های محکم‌تری در این بازار بردارید و هر چه زودتر به کسب درآمد دلخواه برسید.

مفهوم سرمایه‌گذاری از مفاهیم مهم و پایه‌ای بوده و فرد با شناخت این مفهوم می‌تواند به بازار سرمایه در ایران وارد شود. در این بازار هرچه اطلاعات بیشتر پیدا کنید، می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید و احتمال سود‌آوری‌تان را افزایش دهید.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید