کدام قسمت از مهریه به نرخ روز حساب میشود؟ + فرمول محاسبه

 کدام قسمت از مهریه به نرخ روز حساب میشود؟ + فرمول محاسبه
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

مهریه یا صداق حقی است که بعد از خواندن صیغه عقد نکاح به تملک زن در می آید. این حق از نوع عین معین مانند سکه، خانه و ماشین یا از نوع وجه رایج است. در صورتی که وجه رایج باشد به دلیل اینکه ارزش پول همه ساله در حال کاهش است باید به نرخ روز محاسبه شود. ولی اگر سکه باشد به دلیل اینکه سکه هر ساله متناسب با قیمت دلار و شاخص رکود سالانه در حال افزایش است نیازی به محاسبه به نرخ روز نیست و باید عینا پرداخت شود. خانه و ماشین نیز به همین صورت خواهد بود و باید عینا تسلیم شود. نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز نیز به این شکل است که مبلغ مهریه بر اساس شاخص سالانه بانک مرکزی و به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

 

انواع مهریه

مهریه به دو شکل عندالمطالبه و عندالاستطاعه دسته بندی می شود و هر کدام به روش مختلفی پرداخت می شوند. مهریه عندالمطالبه به این صورت است که بعد از خواندن صیغه عقد زن هر زمانی می تواند آن را مطالبه کند و مرد نیز موظف به پرداخت خواهد بود. مهریه عندالاستطاعه به این شکل است که هر وقت مرد استطاعت مالی داشت زن می تواند آن را درخواست کند.

چه چیزی را می توان به عنوان مهریه قرار داد؟

مهریه باید مال مشخصی باشد. مثلا در صورتی که سکه باشد باید نوع و مقدار آن معین شده باشد. اگر خانه است باید ارزش آن تعیین شده باشد. در صورتی که وجه رایج است باید به طور دقیق مقدارش مشخص شود. بنابراین صداق می تواند وجه نقد، طلا، سکه، آپارتمان و هر مال دیگری باشد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

همانطور که گفته شد صداق به نرخ روز پرداخت می شود و در فرمول محاسبه مهریه شاخص بانک مرکزی در نظر گرفته می شود. روش محاسبه به این شکل است که اگر زوج در سال ۷۱ با مهریه ۱۵ میلیون تومان ازدواج کند و در سال ۸۹ مطالبه مهریه کند. شاخص یک سال قبل از مطالبه یعنی سال ۸۸ را بر شاخص سال ۷۱ تقسیم می کنیم و نتیجه حاصل شده را بر مبلغ مهریه درج شده در سند ضرب می کنیم.

 

 

29

محاسبه مهریه به نرخ روز در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین بر مقدار مهریه با هم به توافق می رسند و دادگاه نیز همان مبلغ را در نظر می گیرد و به آن حکم می دهد. در جدول محاسبه مهریه شاخص هر سالی درج شده و با استفاده از فرمول و شاخص تعیین شده میزان مهریه را می توان حساب کرد.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید