این 5 کشور بهشت استارت آپ ها هستند!

راه اندازی یک کسب و کار جدید در هر جایی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما برخی کشورها موفق می‌شوند محیط بهتری برای موفقیت استارت آپ‌ها ایجاد کنند. در این مقاله قصد داریم بهترین کشورها برای راه اندازی استارت آپ را معرفی کنیم. در واقع گفته می‌شود این 5 کشور بهشت استارت آپ ها هستند!

این 5 کشور بهشت استارت آپ ها هستند!
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

اینها کشورهایی هستند که در ارائه بهترین زیرساخت‌ها و شرایط تجاری به کارآفرینان خود برای راه اندازی یک استارت آپ بسیار قوی عمل کرده‌اند. معیارهای ما برای انتخاب این کشورها شامل موارد زیر است:

  • شاخص تنوع
  • سرعت اینترنت
  • آزادی اینترنت
  • سرمایه گذاری تحقیق و توسعه
  • در دسترس بودن انواع خدمات فناورانه
  • تعداد اختراعات سرانه
  • سطح تسلط به زبان انگلیسی
  • دانشگاه های برتر در هر مکان
  • کاربر اینترنت
  • کیفیت نظارتی
  • شاخص نوآوری
  • شاخص سهولت انجام کسب و کار

بهترین کشورها برای راه اندازی استارت آپ در سال 2023

در سال 2022، کشورهای سوئد، انگلستان، نروژ، دانمارک و فنلاند به عنوان بهترین کشورها برای تاسیس استارت آپ شناخته شدند اما در سال 2023 شرایط تغییر کرد و کشورهایی به این لیست اضافه شدند که نه تنها برای راه اندازی استارت آپ مناسب هستند، بلکه برای استارت آپ‌های ایرانی نیز مکان مناسبی به شمار می‌روند.

معیارهای ما در این مقاله، علاوه بر مواردی که در بخش قبلی گفته شد، عبارت است از شاخص جهانی اکوسیستم استارت آپی. این شاخص کشورها و شهرها را بر اساس حمایت آنها از استارت آپ ها رتبه بندی می‌کند. به هر اکوسیستم یک امتیاز کلی داده می شود که مجموع سه امتیاز فرعی است: کیفیت، کمیت و محیط کسب و کار.

امتیاز کمیت، سطح فعالیت یک اکوسیستم را با شمارش تعداد استارت‌آپ‌ها، فضاهای همکاری، شتاب‌دهنده‌ها و جلسات مرتبط با استارت‌آپ در منطقه اندازه‌گیری می‌کند.

امتیاز کیفیت به موفقیت استارت‌آپ‌های برتر در یک اکوسیستم و همچنین تعداد محصولات استارت آپی خاص تولید شده، مانند Unicorns (شرکت‌های خصوصی با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار)، Exits (خریدهای موفق یا اولیه)، عرضه های عمومی و پانتئون‌ها (استارت آپ هایی که به سطح قابل توجهی از موفقیت رسیده اند) می‌پردازد.

امتیاز محیط کسب و کار بر عواملی که کل کشور را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند سیاست های ملی، قوانین و زیرساخت ها تمرکز دارد.

به عنوان یک استارت آپ، شما می‌خواهید کشوری را انتخاب کنید که از کسب و کار شما حمایت کند. امتیاز کسب و کار معیاری است که نشان می دهد یک کشور چقدر برای کسب و کارهایی مانند شما مناسب است. امتیاز کسب و کار بالا به این معنی است که به اینترنت سریع، یک محیط حمایتی و زیرساخت‌های توسعه یافته دسترسی خواهید داشت که می‌تواند به رشد سریع‌تر و کارآمدتر استارت آپ شما کمک کند.

اروپا : بهشت استارت آپ ها اینجاست!

30 مکان برتر برای حمایت از استارت آپ‌ها تحت سلطه کشورهای اروپایی است.

در میان 30 کشور برتر دوستدار استارتاپ، منطقه اروپا دارای 21 کشور مناسب برای استارت آپ است و پس از آن 5 کشور آسیایی-اقیانوسیه، 2 کشور آمریکای شمالی و 2 کشور خاورمیانه و آفریقا قرار دارند.

در سال 2022، سوئد، بریتانیا، نروژ، دانمارک و فنلاند، برترین مکان‌ها از نظر استارت آپ دوستی هستند. امتیاز این کشورها را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

امتیاز کشورها استارتاپ

سوئد : بهترین کشور دنیا برای تاسیس استارت آپ

این رتبه بندی نشان می‌دهد اسکاندیناوی یک مکان عالی برای شروع یک تجارت است و سوئد بهترین مکان برای حضور در منطقه اسکاندیناوی است. این کشور فقط بهترین مکان در اسکاندیناوی نیست؛ بلکه بهترین کشور اروپایی برای راه اندازی استارت آپ است.

در سال 2020، استارت آپ‌های این کشور 1.3 میلیارد یورو سرمایه جذب کردند. تنها 12 ماه بعد، در سال 2021، این رقم به حدود 3.6 میلیارد یورو افزایش یافت!

در سوئد، عوامل مستقیم و غیرمستقیمی وجود دارد که به استارت آپ‌ها کمک می‌کند تا روی پای خود بایستند و موفق شوند.

بسیاری از مردم خارج از سوئد، فقط در مورد مالیات‌های بالا در سوئد می‌شنوند. شکی نیست که مالیات این کشور بالا است، اما شبکه امنیت اجتماعی و حمایت‌های اقتصادی آن را جبران می‌کند. این امر به مردم اجازه می‌دهد در حالی که از طرف دولت حمایت می شوند، توانایی ریسک داشته باشند و بتوانند یک کسب و کار جدید ایجاد کنند.

همچنین سوئد دارای هشتمین رتبه در سریع‌ترین سرعت اینترنت در این قاره است (140.39 مگابیت بر ثانیه) و از آنجایی که این کشور آموزش رایگان و باکیفیت را نیز به مردم ارائه می دهد، نیروی کار ماهر زیادی در آن وجود دارد.

وقتی همه این نکات را کنار هم بگذارید، می‌بینید که سوئد را می‌توان بهترین کشور اروپا برای تاسیس استارت آپ دانست.

بریتانیا : دومین کشور برتر جهان برای استارت آپ ها

شرکت‌های کوچک 98 درصد از کسب‌وکارهای بخش خصوصی در بریتانیا را تشکیل می‌دهند که آنها را برای اقتصاد بسیار مهم می‌کند. این امر تا حد زیادی به لطف کارآفرینی رهبران شرکت‌های بریتانیایی و بنیان‌گذاران استارت‌آپ است که طیف متنوعی از ایده‌های خلاقانه و شرکت‌های کوچک و متوسط را ارائه می‌کنند که بخش خصوصی را به پیش می‌برد.

ارائه منابع مالی جایگزین برای کارآفرینان، مانند EIS و وجوه بدهی تضمین شده، پتانسیل رشد و بازده بسیار زیادی را برای سرمایه گذارانی که تصمیم به حمایت از شرکت‌های نوآور و تازه تاسیس دارند، فراهم می‌کند.

 

معیارها

امتیاز

میزان ارتباط و اتصال به بقیه کشورها

97.5

جمعیت تحصیل کرده

98.9

کارآفرینی

58.5

نوآوری

51.2

فراهم کردن دسترسی آسان به سرمایه (فراهم کردن امکان جذب سرمایه)

68.2

نیروی کار ماهر

77.4

تخصص در فناوری

73.2

رویکردهای شفاف

65.8

زیرساخت‌های توسعه یافته دیجیتال

92.5

چارچوب‌های سازمانی توسعه یافته

98.9

 

آلمان : کشوری که برای استارت آپ ها دست کم گرفته شده است!

آلمان نیروگاه اروپاست. این کشور دارای بزرگترین اقتصاد در قاره و چهارمین اقتصاد بزرگ در جهان است. جای تعجب نیست که دائماً به عنوان یکی از بهترین کشورها از نظر فناوری و برندهای نوپا در نظر گرفته می‌شود.

برخلاف سایر کشورهای فهرستی که در ابتدا معرفی کردیم، آلمان سهم عادلانه‌ای از ثروت در سراسر کشور دارد. این کشور دارای پنج شهر است که در رتبه بندی 150 شهر برتر برای استارت آپ ها در شاخص جهانی قرار دارند:

  • برلین (رتبه 12)
  • مونیخ (رتبه 39)
  • هامبورگ (رتبه 75)
  • کلن (رتبه 135)
  • فرانکفورت (رتبه 146)

این امر به دلیل موفقیت بالای آلمان در زمینه انرژی، محیط زیست، حمل و نقل و فین تک است.

آلمان پذیرای بازدیدکنندگان، مهاجران و سرمایه گذاران خارجی است. بنابراین در هر زمینه که موفق به تاسیس استارت آپ در آلمان شدید، می‌توانید منتظر استقبال گرم این کشور باشید! سطح بالای زبان انگلیسی، هزینه معقول زندگی و سیستم حمل و نقل باکیفیت آلمان از دیگر مزایای این کشور است که باعث شده تاسیس استارت آپ در آلمان محبوب‌تر از سایر کشورهای اروپایی باشد؛ به خصوص برای ایرانی‌ها!

سنگاپور : بهشت استارت آپ ها در آسیا

در آسیا، سنگاپور بهترین کشور برای راه اندازی استارت آپ است. در سنگاپور، دولت نه تنها فضای مناسبی برای استارت آپ‌ها فراهم می‌کند، بلکه نهادهایی را نیز تأسیس کرده است که با مشاوره و کمک‌های مالی به کسب و کارهای نوپا کمک می‌کنند. هیئت توسعه اقتصادی حمایت جامع از سرمایه گذاران و محیطی مناسب برای کسب و کار این کشور را به یکی از بهترین کشورهای آسیایی برای تاسیس استارت آپ تبدیل کرده است.

پرطرفدارترین صنایع برای راه اندازی استارت آپ در سنگاپور عبارت‌اند از:

  • گردشگری
  • تجارت الکترونیک
  • بازی
  • مد
  • غذا و نوشیدنی

این آژانس توسعه سازمانی سنگاپور است که به استارت آپ‌های نوآور کمک می‌کند گسترش پیدا کنند. این آژانس به شرکت‌های کوچک کمک می‌کند تا قوی‌تر شده و وارد حوزه رقابت شوند. همچنین هیئت مدیره این سازمان به شرکت در جذب سرمایه، افزایش ظرفیت، نوآوری، فناوری و دستیابی به بازار کمک می‌کند.

امتیاز سنگاپور را بر اساس معیارهای مختلف در جدول زیر آورده‌ایم:

 

معیارها

امتیاز

میزان ارتباط و اتصال به بقیه کشورها

74.1

جمعیت تحصیل کرده

64.5

کارآفرینی

97.3

نوآوری

81.2

فراهم کردن دسترسی آسان به سرمایه (فراهم کردن امکان جذب سرمایه)

71.6

نیروی کار ماهر

55.1

تخصص در فناوری

68.6

رویکردهای شفاف

46.6

زیرساخت‌های توسعه یافته دیجیتال

83.6

چارچوب‌های سازمانی توسعه یافته

33.6

کانادا : بهشت استارت آپ های ایرانی!

دولت کانادا همواره با کمک‌های مالی به استارت آپ‌ها کمک کرده است و با ارائه مزایای مالیاتی، اعتبارات و بازپرداخت به تلاش‌های استارت آپی پاداش می‌دهد. وام‌ها و کمک‌های بلاعوض تنها تعدادی از مزایای تامین مالی در کانادا هستند که در دسترس کارآفرینان قرار دارند. دولت کانادا همچنین از طریق برنامه ابتکاری کاتالیزور سرمایه خطرپذیر (Venture Capital Catalyst Initiative program) خود به کسب و کارها کمک می‌کند. مهاجرت به کانادا از طریق استارت آپ یک گزینه عالی برای بسیاری از کارآفرینان خواهد بود.

کانادا سیاست‌های مهاجرتی خاصی دارد که کارآفرینان را تشویق می‌کند به این کشور بیایند و کسب و کار خود را ایجاد کنند. یکی از این مشوق‌ها ویزای استارتاپ کانادا است.

از مزایای این ویزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت اقامت دائم کانادا
  • امکان دریافت شهروندی کانادا
  • امکان دریافت وام از دولت
  • امکان مهاجرت با هم تیمی‌های استارت آپ تا 5 نفر

جالب است بدانید که ایران جز 5 کشور با بیشترین متقاضیان ویزای استارت آپ کانادا بین سال‌های 2013 تا 2020 بوده است! 

امتیاز کانادا را بر اساس معیارهای مختلف در جدول زیر آورده‌ایم:

معیارها

امتیاز

میزان ارتباط و اتصال به بقیه کشورها

92.4

جمعیت تحصیل کرده

98.2

کارآفرینی

55.1

نوآوری

45.6

فراهم کردن دسترسی آسان به سرمایه (فراهم کردن امکان جذب سرمایه)

79

نیروی کار ماهر

72.1

تخصص در فناوری

32.4

رویکردهای شفاف

97.2

زیرساخت‌های توسعه یافته دیجیتال

76.1

چارچوب‌های سازمانی توسعه یافته

94.8

 

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید