مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر + ابزار محاسبه

مهریه یکی از مهم ترین حقوق قانونی است که به موجب برقراری عقد نکاح (چه دائم و چه موقت) به زن تعلق می گیرد. براساس قانون مدنی و شریعت اسلام، مهریه یکی از اصلی ترین دیون و بدهی هایی است که بر گردن مرد بوده و هر زمان همسرش آن را مطالبه کند، مرد موظف به پرداخت می باشد.

 مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر + ابزار محاسبه
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

همگی می دانیم که مهریه طبق رسوم و فرهنگ هر خانواده می تواند هر یک از انواع سکه، وجه نقد، ملک و یا ... باشد. محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه زمانی معنا پیدا میکند که مهریه به صورت مبلغی وجه نقد رایج مملکت تعیین شده باشد.

 

زیرا سایر مهرها به گونه ای هستند که با گذشت زمان و کاهش ارزش پول همچنان ارزش خود را حفظ میکنند. اما وجه رایج ایران یعنی ریال با گذشت زمان ارزش خود را از دست می دهد. به همین دلیل باید در نظر داشت که ارزش بدهی نباید کم شود و نرخ روز آن محاسبه و در نظر گرفته شود.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

برای تبدیل مهریه به نرخ روز دو راه وجود دارد.

  1. استفاده از سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز
  2. استفاده از فرمول تبدیل پول به نرخ روز قوه قضاییه

برای به دست آوردن نرخ روز مهریه با استفاذه از فرمول قوه قضاییه شما به اطلاعاتی از قبیل عدد شاخص قیمت سالانه که توسط بانک مرکزی در پایان هر سال تعیین و اعلام می گردد، نیاز دارید.

برای این منظور کافیست در ابتدا عدد شاخص سال قبل از مطالبه مهریه را بر عدد شاخص سال عقد تقسیم کنید و سپس حاص تقسیم را در مبلغ مهریه ضرب کنید.

به عنوان مثال اگر مهریه خانمی در سال 1370 مبلغ 1 میلیون تومان تعیین شده باشد برای محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 به عدد شاخص قیمت سالانه سال 1401 و 1370 نیازمندید.

538,456,686 تومان=1میلیون تومان×(عدد شاخص 1370 / عدد شاخص 1401)

5

مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که گفتیم مهریه یکی از مهم ترین بدهی هایی که بر گردن مرد می باشد. بنابراین پس از فوت او همسرش می تواند مانند سایر طلبکاران، مهریه خود را از ماترکه او مطالبه کند.

لازم است بدانید که مهریه و سهم الارث زن جداگانه می باشند و هر دو باید به او پرداخت شود. نکته حائز اهمیت این است که پرداخت مهریه از ماترکه متوفی الزامی است و اگر ارثیه مرد جوابگوی مهریه نباشد، ورثه ملزم به پرداخت مهریه از اموال خود نیستند.

برای محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر مبنای محاسبه عدد شاخص سال فوت مرد می باشد و نه سال مطالبه مهریه. به عنوان مثال اگر مهریه خانمی در سال 1370 به مبلغ یک میلیون تومان مشخص شده و همسر او در سال 1395 فوت کرده باشد، در صورتی که در هریک از سال های بعد از 1395 مهریه خود را مطالبه کند به صورت زیر محاسبه می شود:

84,104,289 تومان=1میلیون تومان×(عدد شاخص 1370 / عدد شاخص 1395)

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید