ربات معاملاتی ارزدیجیتال چیست و چگونه کار میکند؟

ربات‌های معاملاتی ارزدیجیتال(Crypto trading bots)، ابزارهای نرم‌افزاری خودکاری هستند که با استفاده از پارامترهای از پیش تعیین‌شده برای مدیریت خرید و فروش ارزهای دیجیتال و کسب سود طراحی شده‌اند.

ربات معاملاتی ارزدیجیتال چیست و چگونه کار میکند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

ربات معاملاتی ارزدیجیتال چیست؟

این ربات‌ها معمولاً داده‌های مختلف بازار مانند قیمت، حجم، سفارش‌ها و بازه‌های زمانی را تحلیل و پردازش می‌کنند. این اطلاعات برای تنظیم دقیق پارامترهای عملیاتی و همسو کردن آنها با استراتژی ها و اهداف تجاری خاص استفاده می شود.

ربات‌های معاملاتی نه تنها در بازار کریپتو، بلکه در بازارهای مالی سنتی نیز رایج هستند. آنها فاقد احساسات انسانی (مانند ترس و طمع) هستند که اغلب مانع تصمیم گیری های معاملاتی منطقی میشوند. علیرغم اینکه ربات های معاملاتی بر اساس تنظیمات برنامه ریزی شده طراحی شده اند، اما راه مطمئنی برای کسب سود نیستند و همچنان برای عملکرد بهینه باید نظارت و اصلاح شوند.

 

ربات معاملاتی ارزدیجیتال چگونه کار میکند؟

ربات معاملاتی ارزدیجیتال بر اساس طیف وسیعی از شاخص‌ها و پارامترهای بازار از پیش تعیین شده‌، معاملات انجام می‌دهند. باتوجه به تکنولوژی ربات و استراتژی معاملاتی آن، این پارامترها ساده یا پیچیده هستند.

از رایج ترین پارامترها میتوان به شاخص های بازار مانند میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی (RSI)، باندهای بولینگر و واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD) اشاره کرد. همچنین حجم معاملات، قیمت، بازه زمانی و داده های دفتر سفارش از دیگر پارامترهای بازار هستند. پس از تنظیم این پارامترها، ربات معاملاتی بی وقفه و بدون دخالت انسان بازار را رصد می کند.

این نقاط داده برای تصمیم گیری های تجاری بسیار مهم هستند و توسط معامله گران به دقت نظارت می شوند. زمانی که شرایط بازار با پارامترهای از پیش تعیین شده هماهنگ شود، ربات معاملات را به صورت خودکار انجام می دهد.

ربات معاملاتی کراس میانگین متحرک

فرض کنید با استفاده از رباتی که از استراتژی کراس میانگین متحرک استفاده میکند، در بازار بیت کوین معامله میکنید.

این استراتژی از دو میانگین متحرک استفاده میکند: میانگین متحرک سریع (مثلاً در 10 دوره زمانی) و میانگین متحرک آهسته (مثلاً بیش از 50 دوره زمانی). دوره های زمانی می تواند شامل دقیقه، ساعت، روز، هفته یا حتی ماه باشد.

وقتی میانگین متحرکت سریع از بالای میانگین متحرک آهسته عبور می‌کند، سیگنال خرید می دهد. برعکس، زمانی که میانگین متحرکت سریع از پایین میانگین متحرک آهسته عبور می‌کند، سیگنال فروش می دهد.

شما می توانید ربات خود را با این قوانین تنظیم کنید:

قانون خرید: اگر میانگین متحرک 10 روزه قیمت بیت کوین از میانگین متحرک 50 روزه عبور کند، ربات باید سفارش خرید بدهد.

قانون فروش: اگر میانگین متحرک 10 روزه قیمت بیت کوین از میانگین متحرک 50 روزه عبور کند، ربات باید سفارش فروش بدهد.

این ربات به طور مداوم قیمت بیت کوین BTC را رصد می کند و میانگین های متحرک را محاسبه می کند. وقتی تشخیص داد که میانگین متحرک 10 روزه از میانگین متحرک 50 روزه عبور کرده است، به طور خودکار سفارش خرید می دهد. به همین ترتیب، زمانی که میانگین متحرک 10 روزه از میانگین متحرک 50 روزه عبور می کند، سفارش فروش می دهد.

استراتژی‌های محبوب

استراتژی‌های محبوب متعددی وجود دارد که معامله‌گران در ربات‌های معاملاتی کریپتو خود استفاده می‌کنند:

 

معاملات ترند

ربات‌هایی که از این استراتژی استفاده می‌کنند، خطوط روند را دنبال می‌کنند. زمانی که قیمت روند صعودی دارد، خرید می‌کنند و زمانی که قیمت روند نزولی دارد، می‌فروشند.

بازگشت به میانگین

این استراتژی مبتنی بر احتمال آماری است که قیمت یک دارایی در طول زمان به میانگین (متوسط) خود بازگردد. اگر قیمت به طور قابل توجهی از میانگین منحرف شود، ربات با فرض بازگشت قیمت به میانگین، معاملات را انجام می دهد.

آربیتراژ

ربات های آربیتراژ از تفاوت قیمت یک ارز دیجیتال در بین بازارهای مختلف استفاده می کنند و به سود میرسند. به عنوان مثال، اگر یک ارز دیجیتال با قیمت بالاتری در یک صرافی نسبت به صرافی دیگر فروخته شود، ربات می‌تواند آن را از صرافی ارزان‌تر خریداری کند و برای سود آن را در صرافی گران‌تر بفروشد.

بازار ساز

ربات‌های بازارساز سفارش‌ خرید و فروش را ایجاد می‌کنند تا از اهتلاف قیمت بین این دو سود ببرند. این ربات‌ها معمولاً روی ارزهای دیجیتال با نوسان کم و با حجم بالا کار می‌کنند.

نوسان گیر

هدف این استراتژی معاملاتی پرکاربرد، کسب سود از تغییرات کوچک قیمت ارزهای دیجیتال است. در استراتژی نوسانگیری، برای استفاده به موقع از فرصت ها به سرعت بالایی نیازدارید بنابراین ربات میتواند کار را برای شما راحت کند.

استراتژی شکست

وقتی قیمت از محدوده مقاومت یا حمایت عبور کند اغلب برای مدتی در آن جهت ادامه خواهد داد که به آن شکست یا breakout گفته میشود. در این استراتژی، ربات زمانی وارد معامله می شود که شکست را شناسایی کند.

معامله مومنتوم

در این استراتژی ارزهای دیجیتالی که روند صعودی قوی دارند (یعنی دارای شتاب هستند) را خریداری کرده و به محض اینکه نشانه‌هایی از بازگشت قیمت ظاهر شد، آنها را بفروشید. برای شناسایی این موقعیت ها می توان از شاخص هایی مانند RSI یا MACD استفاده کرد.

معامله معکوس

برخلاف معاملات مومنتوم، معاملات معکوس شامل شناسایی زمانی است که قیمت یک ارز دیجیتال در شرف تغییر جهت است. این معمولاً با جستجوی الگوها و شاخص‌های فنی انجام می‌شود که نشان می‌دهد بازار بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروش است.

معاملات مبتنی بر اخبار

برخی از ربات‌ها برای اسکن عناوین اخبار برای اطلاعاتی طراحی شده‌اند که ممکن است بر قیمت یک ارز دیجیتال تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر یک ربات خبری از یک مشارکت بزرگ مربوط به یک ارز دیجیتال خاص را شناسایی کند، ممکن است آن ارز دیجیتال را خریداری کند و انتظار افزایش قیمت آن را داشته باشد.

میانگین هزینه دلار

این یک استراتژی است که در آن یک ربات بدون در نظر گرفتن قیمت، مقدار دلار ثابتی را در یک ارز دیجیتال خاص در فواصل زمانی معین سرمایه‌گذاری می‌کند. با گذشت زمان، این امر می تواند منجر به خرید ارز دیجیتال با هزینه متوسط شود، از این رو این نام را به خود اختصاص داده است.

 بیشتر بخوانید>>  شما می توانید برای خرید و فروش ریپل به مارکت نیپوتو مراجعه نمایید.

 

مزایای استفاده از ربات معاملاتی

اجرای خودکار

ربات‌های معاملاتی می‌توانند فرآیند معاملات را به صورت خودکار انجام دهند، این ویژگی در بازار ارزهای دیجیتال که 24 ساعت هفته باز است، بسیار مفید است. آنها می توانند بازارها را رصد کرده و معاملات را به صورت شبانه روزی و بدون دخالت انسان انجام دهند و زمان بیشتری برای معامله گران ذخیره کنند.

رفع ترس و طمع

معامه در بازار هالی مالی استرس زا و مهیج است و ممکن است درنتیجه این شرایط تصمیم گیری های تکاننسنجیده ای گرفته شود. با این حال، ربات‌های معاملاتی صرفاً بر اساس منطق عمل می‌کنند و احساسات انسانی را از معادله حذف می‌کنند. در نتیجه تصمیم‌گیری های معاملاتی منطقی‌تری میگیرند.

سرعت عمل

ربات های معامله گر می توانند پس از شناسایی فرصت مناسب بلافاصله معاملات را انجام دهند. این سرعت عملیات در بازار ارزهای دیجیتال که سرعت معاملات به شدت بالا است و قیمت ها در چند ثانیه تغییر میکنند، بسیار حیاتی است.

تحلیل بازار

ربات های معامله گر می توانند مقادیر زیادی از داده ها را در چندین بازار به طور همزمان تحلیل کنند، این امر برای یک انسان معامله گرد غیرممکن است. این ویژگی به ربات ها کمک میکند فرصت های معاملاتی مناسب را شناسایی کنند. این درحالی است که ممکن است یک انسان معامله گر فرصت ها را دست بدهد.

بک تستینگ

در بسیاری از ربات‌های معاملاتی امکان بک تستینگ backtesting وجود دارد. یعنی قبل از اینکه با پول واقعی وارد سرمایه گذاری شوند، استراتژی‌های معاملاتی خود را با داده‌های قدیمی بازار تست میکنند تا از سود ده بودن آن استراتژی مطمئن شوند.

مدیریت ریسک

ربات‌ها را می‌توان برای محدود کردن ریسک با تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف و تنظیم دستورات توقف ضرر برنامه‌ریزی کرد، که به طور خودکار از موقعیتی برای محدود کردن ضررهای احتمالی خارج می‌شوند.

 

ریسک ها و محدودیت ها

علی‌رغم مزایای نام برده شده، استفاده از ربات‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال خطرات و محدودیت‌های بالقوه‌ای دارد که آگاهی از آنها ضروری است.

نوسان بازار

ارزهای دیجیتال به داشتن نوسانات قیمتی معروف هستند. اگرچه ربات‌های معاملاتی می‌توانند به سرعت تغییرات را شناسایی کرده و به آنها واکنش نشان دهند، اما ممکن است همیشه نتوانند سقوط‌ها یا جهش‌های ناگهانی بازار را پیش‌بینی کنند یا آن را مدیریت کنند، مگر اینکه به طور خاص برای این کار برنامه‌ریزی شده باشند.

نیاز به نظارت دارند

ربات های معامله گر باید دائما نظارت شوند تا از کارکرد صحیح آنها مطمئن شد. تنظیمات نادرست، اشکالات نرم افزاری یا … می تواند مشکلاتی مانند انجام معاملات ناخواسته یا از دادن فرصت های مناسب را به وجود آورند.

نیازمند دانش تحلیل تکنیکال خوب

راه اندازی و تنظیم ربات معاملاتی نیازمند دانش فنی پیشرفته است. استفاده حداکثری از ویژگی‌های یک ربات مستلزم درک استراتژی‌های معاملاتی پیچیده و توانایی تنظیم صحیح آنها در ربات است.

ریسک امنیتی

از آنجایی که ربات‌های معاملاتی معمولاً نیاز دارند به حساب صرافی ارزدیجیتال شما دسترسی داشته باشند، اگر رباتی که استفتده میکنید به خطر بیفتد، جساب صرافیتان نیز به خطر می افتد. بنابراین فقط از ربات های معاملاتی قابل اعتماد و ایمن استفاده کنید.

هزینه‌ها

در حالی که برخی از ربات های معاملاتی رایگان هستند، اما برای برخی دیگر باید هزینه بپردازید. بنابراین حتما این هزینه ها را هنگام محاسبه سود احتمالی لحاظ کنید. برخی از ربات ها نیز هزینه تراکنش دارند یا باید اشتراک آنها را تهیه کنید.

ریسگ های قانونی

در حوزه های قضایی خاص، ممکن است استفاده از ربات های معاملاتی غیر قانونی باشد. همیشه مطمئن شوید که هیچ کاری را خلاف قوانین و مقررات محلی انجام نمیدهید.

چگونه یک ربات مناسب انتخاب کنیم؟

با وجود تعداد ربات های معاملاتی در بازار، انتخاب ربات معاملاتی ارز دیجیتال مناسب می تواند دلهره آور باشد. می توانید فاکتورهای زیر را برای انتخاب ربات های معاملاتی در نظر داشته باشید:

اعتبار

در انتخاب ربات حتما سابقه آن را بررسی کنید تا از اعتبار و امنیت آن مطمئن شوید. رباتی که اغلب آفلاین می شود یا معاملات را به درستی انجام نمی دهد، کاربرد چندانی نخواهد داشت. کامنت های کاربران یا انجمن های گفتگو را بررسی کنید تا از اعتبار ربات مطمئن شوید.

امنیت

با توجه به اینکه شما در رابطه با سرمایه خود به یک ربات اعتماد میکنید، اطمینان حاصل کنید که ربات اقدامات امنیتی قوی داشته باشد. اقداماتی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای، رمزگذاری داده‌ها و وایت لیست برداشت باشد. همچنین باید هرگونه مشکل امنیتی را که ربات در گذشته با آن مواجه بوده است را بررسی کنید.

قابلیت سوددهی

با وجود آنکه عملکرد گذشته سود آینده را تضمین نمی کند، اما شاخص مفیدی است. بسیاری از پلتفرم های ربات، اطلاعات عملکرد گذشته خود را به اشتراک می گذارند. به یاد داشته باشید که نباید به طول کامل به این ارقام اکتفا کرد و اطمینان حاصل کنید که آنها با ریسک و اهداف سرمایه گذاری شما مطابقت خواهند داشت.

رابط کاربری

رابط کاربری ربات باید کاربر پسند و ساده و قابل فهم باشد، به خصوص اگر در استفاده از ربات ها برای معامله تازه کار هستید. راه اندازی ربات، تنظیمات آن و نظارت بر عملکرد آن باید آسان باشد.

پشتیبانی مشتری

قابلیت پشتیبانی از مشتریان بسیار ارزشمند است، به خصوص اگر در استفاده از ربات های معامله گر تازه کار هستید. بررسی کنید که این پلتفرم چه امکاناتی برای پشتیبانی به موقع و مفیدی از کاربرانش را ارائه می کند.

 

هیچ سودی تظمینی نیست!

هیچ تضمینی وجود ندارد که ربات معاملاتی ارزدیجیتال همیشه برایتان درآمد کسب کند. ربات های معاملاتی ارزدیجیتال بر اساس قوانین و استراتژی های از پیش تعریف شده کار می کنند. اگر ربات نتواند رفتار بازار را پیش بینی کند، احتمال دارد ضرر کند.

علاوه بر این، حتی استراتژی‌های معاملاتی که به خوبی طراحی شده‌اند نیز امکان دارد ضرر کنند. بازارهای مالی مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال، تحت تأثیر طیف گسترده ای از عوامل هستند که بسیاری از آنها قابل پیش بینی یا کنترل نیستند.

بنا به این دلایل، معامله گران برای استفاده از ربات های معامله گر باید درک واقع بینانه‌ای از خطرات و مزایای احتمالی آن داشته باشند. کاربران باید از آنها به عنوان بخشی از یک استراتژی سرمایه گذاری گسترده تر و متنوع تر استفاده کنند و برای احتمال ضرر آماده باشند.

 

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-are-crypto-trading-bots-and-how-do-they-work/

 

دیدگاه خود را ارسال کنید