برای شروع خرید ارز دیجیتال چه باید کرد؟

پیش از خرید ارز دیجیتال ابتدا باید با مفاهیم اولیه‌ای مانند شبکه، بلاک چین و کارمزد آشنا باشید. سپس باید در مورد رمز ارزهای مختلف اطلاعات لازم را کسب کرده تا بتوانید یک یا چند مورد را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. پس از دستیابی به درکی مناسب از دنیای کریپتو، با مراجعه به یک صرافی متمرکز که از تبدیل پول به کریپتو پشتیبانی می‌کند، قادر به خرید ارز دیجیتال مورد نظرتان خواهید بود.

برای شروع خرید ارز دیجیتال چه باید کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

آشنایی با مفاهیم اولیه ارزهای دیجیتال

به طور کلی هر کاربر تازه‌کاری که قصد دارد وارد حوزه کریپتو شود و روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کند، باید با چند مفهوم اولیه آشنا باشد که عبارتند از شبکه،‌ بلاک چین، کیف پول، استاندارد توکن و کارمزد تایید تراکنش. برای مثال اتریوم یک شبکه گسترده (شامل قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و...) است که بخش‌های مختلف آن بر مبنای بلاک چین اتریوم کار می‌کنند.

بلاک چین اتریوم (و هر رمز ارز دیگری که از این فناوری استفاده می‌کند) را می‌توان به عنوان یک دفتر کل در نظر گرفت که حاوی تمامی اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های کاربران است. اطلاعات این دفتر کل معمولا توسط عده‌ای از کاربران که نقش تایید کننده را بر عهده می‌گیرند، تایید شده و تنها در صورتی که اکثریت با اطلاعات یک تراکنش موافق باشند، شاهد اضافه شدن آن به بلاک چین یا به عبارتی دیگر، شاهد تایید شدن آن خواهیم بود.

در بلاک چین اتریوم ETH رمز ارز بومی است، اما توسعه دهندگان قادر به تولید و عرضه توکن‌های اختصاصی خود هم هستند. برای مثال استیبل کوین تتر بر مبنای بلاک چین اتریوم و در قالب یک توکن ERC20 (یکی از استانداردهای توکن‌های اتریومی) عرضه شده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام تراکنش با ETH یا هر رمز ارز دیگری، کاربر باید یک کیف پول ارز دیجیتال هم داشته باشد.

در حال حاضر بیشتر کاربران تازه‌وارد از کیف پول داخلی صرافی‌های متمرکز استفاده می‌کنند که کار را خیلی آسان‌تر کرده است. با این حال امکان استفاده از کیف پول‌های شخصی سخت افزاری و نرم افزاری هم وجود دارد که البته در صورت استفاده از آن‌ها، کاربر تمامی مسئولیت امن نگه داشتن کلیدهای کیف پولش را بر عهده خواهد گرفت.

کیف پول‌های ارز دیجیتال دارای کلید خصوصی و عمومی هستند. کلید عمومی را می‌توان به عنوان آدرس یا شماره حساب در نظر گرفت. کلید خصوصی هم که برای امضای تراکنش مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقریبا شبیه یک رمز عبور است. فردی که قرار است برای شما دارایی ارسال کند، باید کلید عمومی شما را داشته باشد، اما کلید خصوصی تنها باید در اختیار خود مالک باشد.

زیرا هر کسی که کلید خصوصی کیف پولی را داشته باشد، قابلیت انتقال دارایی‌های رمز ارزی وابسته به آن را هم خواهد داشت. صرافی‌های متمرکز وظیفه نگهداری کلید خصوصی کاربران را بر عهده گرفته و در نتیجه کاربر صرفا با استفاده از نام کاربری، رمز عبور، تایید دو مرحله‌ای و موارد مشابه به دارایی‌های خود دسترسی پیدا خواهد کرد. در چنین حالتی، کاربر مالکیت واقعی دارایی‌هایش را به صرافی واگذار و در واقع به آن اعتماد کرده است.

 

اطلاع از میزان کارمزد

مورد پایانی به هزینه انجام تراکنش خرید ارز دیجیتال مربوط می‌شود. همان طور که بالاتر اشاره شد، تراکنش‌ها برای ثبت شدن در بلاک چین باید توسط تایید کنندگان پذیرفته شوند. این تایید کنندگان برای رد یا تایید کردن یک تراکنش از منابعی مانند قدرت پردازشی، فضای ذخیره سازی و یا سرمایه ققل شده استفاده می‌کنند و در ازای میزان فعالیت خود از بلاک چین پاداش دریافت خواهند کرد.

به همین خاطر است که کاربران برای انجام تراکنش باید مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کنند. البته کارمزد هر بلاک چین متفاوت بوده و به ساختار آن بستگی دارد. در ضمن میزان ترافیک و افزایش تعداد تراکنش‌های در انتظار تایید هم می‌تواند به بالا رفتن میانگین هزینه کارمزد منجر شود. در این حالت تراکنش‌هایی که کارمزد بیشتری داشته باشند، زودتر از بقیه انجام خواهند شد.

لازم به ذکر است که برخی ارزها مانند تتر روی بلاک چین‌های مختلفی عرضه شده‌اند. در نتیجه از هر نوع تتر (مبتنی بر اتریوم، مبتنی بر ترون و...) که استفاده کنید، باید کارمزد متفاوتی پرداخت کنید. علاوه بر این، انواع مختلف تتر که روی بلاک چین مختلف قرار دارند، یک نوع توکن نیستند و برای مثال نمی‌توان تتر مبتنی بر اتریوم برای یک آدرس مخصوص تتر مبتنی بر ترون ارسال کرد.

کاربران پس از آشنا شدن با موارد ذکر شده قادر خواهند بود برای انتخاب رمز ارز مورد علاقه خود اقدام نمایند. البته آشنایی با روندهای قیمتی و نوسان بازار کریپتو هم بسیار مهم است و به همین خاطر توصیه می‌شود برای مشاهده قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال از این صفحه استفاده کنید.

 

انتخاب ارز دیجیتال مناسب خرید

توصیه کردن یک ارز دیجیتال برای خرید کار بسیار دشواری است. این نوع دارایی (به استثنای استیبل کوین‌ها) به خاطر ساختار غیر متمرکز و بدون وابستگی به نهاد مرکزی، معمولا نوسان قیمت بالایی را تجربه می‌کند. با این حال در ادامه برخی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بازار را به شما معرفی می‌کنیم که تقریبا هر تریدر و سرمایه گذار فعال در حوزه کریپتو از اهمیت آن‌ها مطلع است.

  • بیت کوین: BTC اولین رمز ارز دنیا است و آغازگر انقلاب کریپتویی و اقتصاد غیر متمرکز محسوب می‌شود. در حالی که از سال 2009 تاکنون شاهد عرضه شدن بسیاری از پروژه‌های مشابه بیت کوین یا حتی بهتر از آن بوده‌ایم، این ارز دیجیتال هنوز هم در رتبه اول قرار دارد و هر چند وقت یک بار صعود و سقوط‌های قابل توجهی را هم تجربه می‌کند!

  • اتریوم: بسیاری بر این باورند که اگر بیت کوین را به عنوان پادشاه دنیای کریپتو در نظر بگیریم، اتریوم هم ملکه خواهد بود. این شبکه با ایجاد مفهومی به نام قرارداد هوشمند تحول بزرگی در دنیای ارز دیجیتال ایجاد کرد و کاربردهای زیادی را به آن اضافه نمود.

  • تتر: قیمت تتر همیشه ثابت و برابر 1 دلار آمریکا است، اما دنبال کردن قیمت لحظه ای تتر از آن جایی اهمیت دارد که ارزش USDT با نوسان ارز در کشور، بالا و پایین می‌شود. نرخ تتر اغلب مواقع دقیقا برابر دلار نیست و کمی بالاتر از آن قرار دارد، اما به طور کلی به این ارز وابسته است. برای مشاهده آخرین قیمت استیبل کوین تتر به bit24.cash/coins/usdt/ مراجعه کنید.

  • بی ان بی: بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا است که ارز بومی آن (BNB) نقش‌های متفاوتی را ایفا می‌کند. با استفاده از بی ان بی، کاربران قادر به استفاده از خدمات گسترده اکوسیستم بایننس هستند و حتی در صورتی که کارمزد معاملات خود را با این رمز ارز پرداخت کنند، تخفیف مناسبی هم از سوی این صرافی دریافت خواهند کرد!

 

دیدگاه خود را ارسال کنید