افزایش سرمایه شرکت چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

هنگامی که به توسعه کسب و کار خود فکر می‌کنیم، می‌بینیم اولین کاری که باید انجام دهیم افزایش سرمایه شرکت است زیرا این مورد یکی از راه‌های اصلی برای تامین منابع مالی به شمار می‌آید که طبیعتا راه‌های مختلفی دارد. تمامی افرادی که در کسب و کارهای مختلف فعالیت می‌کنند از ابتدای شروع به کار خود تاکنون در برهه‌های زمانی مختلف نیاز به افزایش سرمایه شرکت پیدا کرده‌اند. ما در این مطلب سعی داریم به این موضوع پرداخته و راه و روش‌هایی که می‌تواند در این خصوص به شما کمک نماید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

افزایش سرمایه چیست؟

نحوه افزایش سرمایه شرکت چگونه است؟ همان طور که می‌دانید هر شرکتی که امور ثبتی را انجام می‌دهد و فعالیت خود را آغاز می‌کند، میزان مشخصی از سرمایه را برای شروع کار در نظر می‌گیرد که مالک و سایر سهامداران شرکت در تامین آن به اندازه‌های یکسان یا مختلف شراکت دارند. اما پس از گذشت مدتی نیاز است تا شرکت فوق برای توسعه کاری، ارائه خدمات بیشتر و .. شرکت را توسعه دهد که این مورد نیاز به افزایش سرمایه شرکت دارد و می‌تواند این منبع مالی را به گونه‌های مختلفی از قبیل آورده‌های نقدی و سودهای ذخیره شده، استفاده از طرح‌های گسترش شرکت و بازنگری در دارایی‌های مربوط به شرکت و .. تهیه نماید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اما پیش از آن که به راه‌های افزایش سرمایه شرکت بپردازیم لازم است اشاره کنیم که چنانچه سهام‌داران و مدیران یک شرکت بر موضوع افزایش سرمایه شرکت توافق نظر داشته باشند باید مدارک و مستندات مورد نیاز را تهیه کرده و در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دهند. هنگامی که این موضوع از طرف سازمان بورس مورد تایید قرار گیرد، هیئت مدیره می‌تواند با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده از سهام‌داران جهت تصویب افزایش سرمایه، نظرخواهی نماید. که البته این موضوع و شرکت در این مجمع تنها به افرادی مرتبط می‌شود که در روز برگزاری مجمع یکی از سهام‌داران شرکت محسوب شوند.

راه‌های افزایش سرمایه شرکت کدامند؟

در این قسمت لازم است به این نکته اشاره کنیم که سرمایه شرکت با دارایی آن متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است یک شرکت فعالیت خود را با 100 میلیون تومان سرمایه آغاز کرده باشد و پس از گذشت 10 سال دارایی‌های شرکت به رقم یک میلیارد تومان رسیده باشد. در بحث بررسی سرمایه شرکت همان 100 میلیون تومان به عنوان سرمایه شرکت شناخته می‌شود و زمانی که نیاز به افزایش سرمایه شرکت وجود دارد، یعنی باید بر رقم 100 میلیون تومان افزوده شود.

چهار روش برای افزایش سرمایه شرکت وجود دارد که در ادامه به بررسی مختصر هر یک خواهیم پرداخت.

  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته

در قوانین شرکت‌ها آمده است که باید هر ساله بخشی از سود به دست آمده را به جای آن که بین سهامداران تقسیم کنند، در یک صندوق ذخیره نمایند. بنابراین چنانچه این میزان سود به رقم قابل ملاحظه‌ای برسد، شرکت می‌تواند جهت افزایش سرمایه شرکت از این رقم استفاده نماید. اما این نکته مهم وجود دارد که افزایش سرمایه به‌ هیچ وجه تاثیری در ارزش شرکت و ثروت سهامدار نداشته و لازم است پس از افزایش سرمایه، قیمت سهام نیز به همان اندازه کاهش یابد تا افزایش تعداد سهام سهامداران باعث ایجاد تغییر در میزان دارایی آن‌ها نشود.

  • افزایش سرمایه شرکت با ارزیابی دارایی‌ها

در علم حسابداری، ارزش دارایی‌های یک شرکت به قیمت خرید ثبت می‌شود. به همین منظور شرکت‌ها می‌توانند نسبت به تورم موجود در هر سال، ارزش دارایی‌های خود از جمله ساختمان شرکت، تجهیزات موجود و همچنین سایر دارایی‌ها را بروزرسانی نمایند. در این صورت می‌توانند مبلغی که به دارایی شرکت اضافه می‌گردد را جهت افزایش سرمایه شرکت استفاده نمایند.

  • افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده

از دیگر راه‌های افزایش سرمایه شرکت می‌توان به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی اشاره کرد که در حال حاضر یکی از بهترین روش‌های افزایش سرمایه به شمار می‌آید و اجازه می‌دهد تا نقدینگی به شرکت وارد گردد.

در این روش لازم است شرکت‌ها در مجمع عمومی فوق‌العاده به سهام‌داران خود حق‌تقدم خرید سهام را بدهند. به این ترتیب سهامداران در زمان مجمع، نسبت به سایرین برای خرید سهام شرکت مقدم‌تر خواهند بود و به عنوان مثال با پرداخت ارزش اسمی یعنی 1000 ریال به ازای هر سهم، این میزان را به دارایی خود اضافه نمایند و طبیعتا هر مبلغی که سهام‌دار می‌پردازد به تعداد حق‌تقدمی که در مجمع برای وی در نظر گرفته شده بستگی خواهد داشت.

  • افزایش سرمایه به روش صرف سهام یا سلب حق تقدم

در این روش شرکت برای افزایش سرمایه شرکت، سهام خود را با قیمتی بالاتر از ارزش اسمی آن در بازار به فروش می‌رساند. این اختلاف قیمت نشان دهنده صرف سهام است و در این شیوه افزایش سرمایه درآمد بدست آمده از فروش سهام به دو قسمت تقسیم خواهد شد یعنی بخشی از آن به دارایی‌های شرکت اضافه شده و بخشی دیگر را می‌توان به حساب اندوخته‌های شرکت اضافه کرده و یا به صورت سود نقدی بین سهام‌داران تقسیم کرد و یا از آن به عنوان سهام جایزه جهت تقسیم بین سهام‌داران استفاده نمود.

در مسیر افزایش سرمایه شرکت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دو نکته مهم در این خصوص وجود دارد نکته اول اینکه شما می‌توانید خودتان این مسیر را انجام دهید که لازم است از تمامی قوانین مربوطه مطلع باشید. در غیر این صورت نه تنها وقت و هزینه شما از بین خواهد رفت بلکه به نتیجه مطلوبی هم نخواهید رسید. در نظر داشته باشید اگر شرکت شما در کشور دبی باشد برای انجام تغییرات شرکت باید به دبی مراجعه کنید که به شما پیشنهاد می کنیم برای سفر به این کشور ویزای دبی ویزاگردی را انتخاب کنید تا در کمترین زمان برای تغییرات شرکت خود اقدام کنی.

نکته دوم آن است که مراحل افزایش سرمایه شرکت را به شرکت‌هایی که در این حوزه دارای تجربه هستند و از عملکرد حرفه‌ای برخوردارند کمک بگیرید. در این صورت انجام مراحل افزایش سرمایه شما به صورت کاملا قانونی و در کمترین زمان انجام خواهد گرفت.

ما در ادامه موسسه ثبتی نو را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌تواند صفر تا صد امور ثبتی و افزایش سرمایه و .. شرکت‌های مختلف را بر عهده گیرد.

موسسه ثبتی نو

اگر برای شروع کسب و کار خود به دنبال یک شرکت ثبتی معتبر هستید، موسسه ثبتی نو با بهره‌مندی از متخصصان حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف یک انتخاب شایسته به شمار می‌آید زیرا می‌تواند با انتخاب بهترین راه، ارزان‌ترین و سریع‌ترین خدمات اداری را به مشتریان ارائه نماید. چنانچه اکنون شما تصمیم به افزایش سرمایه شرکت خود دارید و یا به تازگی می‌خواهید شرکت خود را به ثبت برسانید ولی نمی‌دانید از کجا شروع کنید، پیشنهاد ما به شما ثبتی نو است. برای این منظور بهتر است سایت این موسسه را به آدرس الکترونیکی https://sabtino.com/ ببینید و در خصوص انجام تمامی کارهای ثبتی از این موسسه کمک بگیرید.

منبع: ثبتی نو

دیدگاه خود را ارسال کنید