بهترین و پرسودترین صندوق سرمایه گذاری در ایران کدام است؟

بهترین و پرسودترین صندوق سرمایه گذاری در ایران کدام است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:
 

به‌طورکلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته به نوع فعالیت و میزان ریسک‌پذیری در سه گروه درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم‌بندی می‌شوند. البته در کنار این صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به صندوق‌های زمین و ساختمان، جسورانه، پروژه‌ای، کالایی و‌... نیز اشاره داشت. جهت انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری ابتدا لازم است با چگونگی فعالیت و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم.

 صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

علت نام‌گذاری این صندوق‌ها به صورت صندوق‌های درآمد ثابت این است که بخش عمده دارایی آن‌ها (۷۵ تا ۹۵ درصد) جهت سرمایه‌گذاری در قالب سپرده‌ بانکی، گواهی سپرده، اوراق مشارکت و... اختصاص می‌یابد که دارای سود‌دهی با درآمد ثابت و ریسک کم هستند. البته در کنار سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، بخش کوچکی از دارایی صندوق در بورس نیز سرمایه‌گذاری می‌شود.

در اغلب موارد سود این صندوق‌ها تضمین ‌شده خواهد بود و در مقاطع یک‌ماهه و یا سه‌ماهه پرداخت می‌شود. همچنین درصورتی‌که به هر دلیلی قصد دریافت سرمایه خود را داشته باشید، پس از گذشت حداقل یک ماه می‌توانید به‌آسانی و با ابطال واحد‌های خود، نسب به دریافت نقدی سرمایه‌تان اقدام نمایید. درصورتی‌که هدف شما سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک ممکن است، بهترین صندوق سرمایه گذاری برای شما صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هستند.

صندوق همای آگاه یک صندوق درامد ثابت با پرداخت سود نقدی است که در مدت کوتاهی پس از آغاز فعالیت، توانست به پربازده‌ترین و بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت در بورس ایران تبدیل شود.

 صندوق سرمایه‌گذاری سهامی

نوع عملکرد این صندو‌ق‌ها به‌گونه‌ای است که بخش اصلی دارایی آن‌ها (حداقل ۷۰٪) به شکل سهام در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه ‌به این مسئله امکان تضمین حداقل سود برای مشتریان وجود ندارد و این نوع سرمایه‌گذاری دارای ریسک بالایی است. صندوق سرمایه‌گذاری سهامی برای افرادی مناسب است که ریسک پذیری بالایی دارند. البته سرمایه گذارانی در این صندوق موفق‌تر هستند که از مشاوره حرفه‌ای کمک می‌گیرند.

 اگر توان ریسک‌پذیری بالایی دارید و به دنبال سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با استفاده از دانش و تجربه کارشناسان خبره هستید، بهترین صندوق سرمایه گذاری برای شما صندوق سرمایه‌گذاری سهامی است. اگرچه این صندوق‌ها نسبت به صندوق با درآمد ثابت، ریسک بیشتری دارند و امکان تضمین حداقل سود برای آنان وجود نخواهد داشت؛ اما شانس بازدهی و سود‌دهی بیشتر نیز در آن‌ها وجود دارد.

بهترین صندوق سرمایه گذاری سهامی در بورس ایران، صندوق مشترک آگاه است. این صندوق توانسته است از ابتدای تاسیس تا کنون، بیش از 35 هزار درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران کند.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

همان‌طور که گفته شد صندوق با درآمد ثابت، دارای ریسک حداقلی بوده و صندوق سهامی هم ریسک بالایی را دارد، اما در این میان گزینه‌ دیگری نیز وجود دارد.

 درصورتی‌که به دنبال ریسک‌پذیری میانه‌ای (نه زیاد و نه کم) هستید، صندوق مختلط برای شما بهترین صندوق برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. حداقل 40 درصد از دارایی‌ این صندوق در قالب سپرده بانکی و اوراق مشارکت و باقی‌ مانده دارایی نیز به‌صورت سهام در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود.

 ازآنجایی‌که بخشی از دارایی این صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود امکان سود تضمین‌ شده وجود ندارد، اما شانس سوددهی بیشتر نسبت به صندوق درآمد ثابت همراه با ریسک کمتر نسبت به صندوق‌ سهامی فراهم است‌.

انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری

اکنون پس از معرفی و بررسی مختصر هر یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانیم به مقایسه معایب و مزایای هر یک و چگونگی انتخاب بهترین صندوق بپردازیم.

 جهت انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند و نمی‌توان به‌صورت تک‌بعدی و تنها با توجه به یک عامل، شرایط صندوق را مشخص کرد. در ادامه، سه عامل که در انتخاب بهترین محل برای سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

میزان ریسک‌پذیری فردی

همان‌طور که گفته شد میزان ریسک و سوددهی هر یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری متفاوت است؛ اما اینکه کدام‌یک از آن‌ها شرایط بهتری دارد، به شخصیت و هدف شما بستگی دارد. آیا شما برای سود بیشتر، ریسک بیشتر را به جان می‌خرید یا به دنبال سوددهی تضمین شده و درآمد ماهانه کم‌ریسک از سپرده خود هستید؟

مسلماً میزان ریسک‌پذیری افراد متفاوت است. بعضی از افراد توانایی ریسک‌پذیری بالایی دارند و نوسانات سرمایه‌شان در زندگی شخصی آن‌ها اختلالی ایجاد نمی‌کند. در مقابل افرادی هستند که کوچک‌ترین ضرر یا نوسان سرمایه می‌تواند آن‌ها را دچار نگرانی و اضطراب کند و موجب اختلال در زندگی روزمره آن‌ها شود.

 اگر از دسته افراد ریسک‌پذیر و خواهان سود بیشتر هستید، بهترین صندوق سرمایه گذاری برای شما صندوق سهامی است. اگر علاقه‌ای به ریسک کردن ندارید و به دنبال درآمد ماهانه با ریسک کم هستید، بهترین انتخاب برای شما صندوق با درآمد ثابت است. همچنین اگر به دنبال سود‌دهی و ریسک متعادل و معقول هستید، صندوق‌ مختلط می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

اهمیت بازه زمانی سرمایه‌گذاری

بازه زمانی و مدت سرمایه‌گذاری شما برای کسب سود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری که با ریسک همراه هستند، بسیار مهم است؛ چراکه در صورت کاهش ارزش سرمایه‌گذاری افراد و نوسانات بازار، مدت بیشتری برای جبران نیاز است. برای مثال سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی یا مختلط اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت با ضرر همراه باشد، اما معمولا پس از طی زمان و در بلندمدت می‌تواند با سوددهی زیادی همراه گردد. پس بهترین صندوق سرمایه گذاری برای هر شخص متفاوت و بر اساس پلن‌های فردی تعریف می‌شود.

کارنامه و عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری

حتی پس از تعیین نمودن نوع صندوق سرمایه‌گذاری، باز هم انتخاب‌های زیادی وجود خواهد داشت که تصمیم‌گیری را برای شما دشوار می‌کند. برای مثال اگر تمایل به سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت دارید؛ باید مواردی نظیر روش سرمایه‌گذاری، قیمت صدور و ابطال هر واحد، مدیریت، میزان سود یا زیان در یک دوره زمانی مشخص و بیشترین سود صندوق را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

 بدیهی است صندوقی که عملکرد بهتری در معیارهای گفته شده داشته باشد، انتخاب بهتری جهت سرمایه‌گذاری خواهد بود. البته ویژگی‌های مدنظر تنها محدود به صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نبوده و برای دیگر صندوق‌ها نیز صادق است.

کلام آخر

با توجه به مطالب ذکرشده می‌توان نتیجه گرفت تعیین بهترین صندوق سرمایه گذاری برای افراد مختلف و همین‌طور در شرایط مختلف، متفاوت است. این امر به میزان ریسک‌پذیری شما، بازه زمانی سرمایه‌گذاری و کارنامه عملکرد صندوق وابسته است.  اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری سود ده هستید، باید در درجه اول به شخصیت و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود بیندیشید. آنگاه با توجه به مطالبی که در قسمت‌های قبلی آموختید متوجه خواهید شد که سرمایه‌گذاری در کدام صندوق برای شما مناسب‌تر است.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید