مطالبه مهریه به چه صورت می باشد

مطالبه مهریه به چه صورت می باشد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

مطالبه مهریه حق قانونی و شرعی برای زن است که در جامعه ما و چه بسا بعضی جوامع دیگر هم برای زنان در نظر گرفته شده است . در اسلام جایگاه زن بسیار بالا و رفیع در نظر گرفته شده است و چون زن طبعی لطیف دارد ؛ مرد بنا بر شرع و البته قانون وظیفه دارد که به نشانه ی علاقه و احترامی که برای زن قائل است به لحاظ اقتصادی و مالی پشتوانه ای محکم و قوی برای بسازد و مقداری از آن را نیز به عنوان مهر یا صداق به او تقدیم کند که در قران به این هدیه ، نحله هم گفته می شود .

صداق به معنی این است که مرد در عشق خود نسبت به زن صداقت دارد و نحله ، هدیه یا پیشکشی ای است که مرد به زن تقدیم می کند تا نشان دهد که به او احترام می گذارد . مطالبه مهریه برای زن به شکل عندالمطالبه است . معنی این واژه این است که زن هر زمانی که دلش بخواهد می تواند آن را دریافت کند و مرد موظف به پرداخت آن است.

شرایط مهر کردن

زمانی که بحث مطالبه مهریه پیش می آید ؛ بعضی مهریه های عجیب و غریبی به گوش می رسد که نه فقط معقول نیستند ، بلکه حتی نمی توان آن ها را دریافت کرد . مثل مهریه دو چشم مرد یا دو دست او .

برای ثبت و دریافت مهریه باید شرایط خاصی را رعایت کرد که این شرایط عبارتند از :

  • مرد بایستی بتواند از فراهم کردن مبلغ مهریه بر آید تا بتوان مهریه را مطالبه کرد .
  • مهریه را باید بتوان در اختیار در آورد و مالک آن شد مثلا آسمان یا دریای خزر را نمی توان مهر کرد .
  • علاوه بر این ها مطالبه مهریه هم شرایط خاصی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم .

انواع مطالبه مهریه

شرایط مطالبه مهریه چیست و انواع مهریه کدامند ؟

مطالبه مهریه و چه بسا نوع مهریه خیلی تحت تاثیر عوامل زمینه ای و فرهنگی می باشد . در اقدام برای مطالبه مهریه ، آگاه بودن زن به حق ‌وحقوق خود و اقدام قانونی بجا و صحیح و سریع از جمله مهم ترین عوامل در طرح دادخواست مطالبه مهریه می‌ باشد .

انواع مطالبه مهریه

در مطالبه مهریه چندین شکل از مهریه وجود دارد که نام های متفاوتی دارند و در ادامه به هر کدام از آن ها به تفصیل می پردازیم :

مهر المسمّی

در مطالبه مهریه به مهر توافقی که در زمان عقد با رضایت زن و مرد مشخص شده بوده است گفته می شود . این شکل از مهر رایج ترین و بیشترین شکل مطالبه مهریه در میان افراد است که ممکن است شامل هر چیز با ارزشی باشد که صرفه اقتصادی دارد مانند خانه ، خودرو، طلا ، مال …

به محض این که صیغه عقد جاری شد زن صاحب مهریه می شود و هر زمانی که اراده کرد و تمایل داشت مهریه خود را می تواند مطالبه کند . نکته ی مهمی که در این میان مطرح می شود این است که ضرورتی ندارد پیش از عقد دائم مهریه را مشخص نمود . بلکه می شود پس از عقد و با رضایت و توافق طرفین مقدار آن را تعیین کرد .

مهر المثل

وضعیت مهر کردن دیگری که در مطالبه مهریه مطرح می شود هنگامی است که مهر المسمّی تا حتی پس از نکاح همچنان مشخص نشده باشد و به این مهر که پس از نکاح با نظر و حکم دادگاه با نظر به سن و موقعیت و جایگاه اجتماعی و شرایط زمانی برای زن مشخص می گردد ، مهر المثل گفته می شود .

از شرایط دقیق تری که می توان برای این نوع از مطالبه برشمرد :

رابطه ی زناشویی انجام گرفته شده باشد اما مهر المسمّی مشخص نشده باشد و یا در عقد شرط عدم مهر باشد ، باز هم پس از رابطه‌ی زناشویی در مطالبه مهریه ، مهرالمثل به زن تعلق خواهد گرفت .

در صورتی که به خاطر شرایطی مهر المسمّی مشخص شده باطل شود و یا ارزش و اعتبار اقتصادی و مالی نداشته باشد در آن زمان مهر المثل به زن تعلق خواهد گرفت .

مَهر المُتعِه

درحالی که در مطالبه مهریه مهر المثل را با نظر به وضعیت و شرایط زن مشخص می کنند ، مهرالمتعه را با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مرد مشخص می کنند. این نوع از مطالبه مهریه در وضعیتی به زن تعلق خواهد گرفت که در عقد ازدواج مهریه ای ثبت نشده باشد و شوهر پیش از نزدیکی و مشخص نمودن مهر ، زن خود را طلاق بدهد.

درخواست مطالبه مهریه

در صورتی که مهریه به شکل پول نقد یا طلا و سکه باشد زن این امکان را دارد که با رفتن به دفتر ازدواج یا اداره ثبت اسناد محل ازدواج درخواست مطالبه مهریه خود را اعلام کند . بعد از ابلاغ اجراییه ی مطالبه مهریه چنانچه مرد تا به مدت زمان ده روز بدهی خود را به زن پرداخت نکند زن این امکان را خواهد داشت که در پروسه مطالبه مهریه درخواست توقیف دارایی ها و حقوق مرد را از سازمان ها و مؤسسه های دولتی و یا خصوصی داشته باشد حتی این امکان را دارد که طلب هایی را که مرد از افراد دیگری دارد و یا موجودی حساب های بانکی او را توقیف کرده و تا مقدار یک چهارم حقوق (تا زمانی که شوهر متأهل است) و همچنین یک سوم آن را ( در شرایطی که زن و شوهر از همدیگر طلاق گرفته اند و تا هنگامی که شوهر ازدواج مجدد نکرده است ) توقیف کند.

روش های مطالبه مهریه

زن می تواند به دو شیوه مهریه خود را مطالبه کند :

مطالبه مهریه از طریق رفتن به دادگستری

زن در مراجعه به دادگاه با تقدیم دادخواست حقوقی برای مطالبه مهریه به دادگاه ویژه خانواده ، مهریه خود ، هزینه ابطال تمبر و حق الوکاله وکیل پایه یک دادگستری را درخواست خواهد کرد و در همان زمان هم می تواند درخواست توقیف اموال همسرش را داشته باشد . هزینه تمبر دادخواست مطالبه مهریه برای یک میلیون تومان اول مهریه ، پانزده هزار تومان تمبر و برای الباقی مهریه به ازای هر یک میلیون تومان ، بیست هزار تومان تمبر الصاق خواهد شد .

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد

زوجه این امکان را دارد که از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی مهریه خود را درخواست کند به این شکل که قباله ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه و درخواست صدور اجرائیه نماید بعد با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را درخواست کند که البته به مقدار نیم عشر دولتی هزینه اجرایی پرداخت خواهد کرد که در ادامه این مبلغ از شوهر گرفته خواهد شد که در راستای این اجراییه، هر گونه مبلغی اعم از وجه نقد یا مال منقول ( ماشین – موبایل ) و یا مال غیر منقول ( ملک ) توقیف خواهد شد ؛ البته به شرط اینکه جزء مستثنیات دین به حساب نیاید .

درباره این مسئله بهتر است بدانید که :

زن این امکان را دارد که شوهر را در طی پروسه مطالبه مهریه از کشور ممنوع الخروج کند . جهت این مسئله بایستی فرم ممنوع الخروج کردن را از همان اداره ای که دادخواست مطالبه مهریه را عنوان کرده اید دریافت کرده و کامل کنید . آن چیزی که حائز اهمیت است این است که در این فرم بایستی ذکر کنید که نسبت به چه مقداری از مطالبه مهریه درخواست ممنوع الخروج شدن زوج را دارید ، به دلیل این که هر مقدار از مهریه را که در این فرم ذکر کنید دیگر نسبت به آن نخواهید توانست درخواست توقیف اموال را داشته باشید .

توجه داشته باشید که اموالی که در درخواست مهریه معرفی می کنید نباید جزو مستثنیات دین باشند . در صورتی که زوج عده از ابلاغ اجرائیه اموال خود را به نیت فرار از دین به اعضای خانواده و آشنایان خود منتقل کند در صورت شکایت و اثبات کردن این مسئله او مشمول مجازات مرقوم در ماده ۴ قانون شیوه اجرای محکومیت های مالی خواهد شد . جهت ابطال معامله انجام گرفته ؛ این مسئله را می شود از طریق حقوقی هم پیگیری کرد .

https://ariadadyar.com/motalebe-mehrie

 

دیدگاه خود را ارسال کنید