علت سقوط آزاد بیت کوین چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

مقدمه

زمانی که همه معامله گرها و سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال منتظر ثبت قله جدید قیمتی برای بیت کوین بودند، ناگهان شاهد ریزش قیمت از ناحیه 54 هزار دلار تا 42 هزار دلار بودند که باعث حاکم شدن ترس شدید میان آنها شد. در این مقاله دلایل سقوط قیمت بیت کوین از نگاه اقتصاد کلان و تحلیل تکنیکال قیمت را برای شما آماده کرده ایم.

 

  1. - سویه جدید کرونا، امیکرون!

همانطور که می دانید پس از سویه دلتا کرونا، یک نسخه جهش یافته جدید به نام امیکرون در کشورهای آفریقای جنوبی مشاهده شده است که شک هایی درباره کاربردی بودن واکسن های قبلی در مقابله با این سویه جدید را ایجاد کرده است.

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که زمانی که موج اول ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرد باعث رشد غیر قابل تصور و پیش بینی برای قیمت بیت کوین شد، اما چرا خبر سویه جدید ویروس کرونا باعث ریزش قیمت شده است؟ طبق تحلیل هایی که توسط کارشناسان بازارهای مالی در وبسایت های Fool، Adaas Capital و Vaneck درباره ریسک های بازارهای مالی در سال 2021 و 2022 میلادی منتشر شده است دلیل ریزش قیمت بیت کوین پس از انتشار خبر سویه جدید کرونا منتشر شده است.

 دلیل ریزش قیمت بیت کوین پس از انتشار خبر سویه جدید ویروس کرونا یعنی امیکرون از نگاه کارشناسان تحلیلی وبسایت Vaneck، خروج پول از بازارهای ریسکی مانند بازار ارزهای دیجیتال است. زمانی که یک خبر منفی بزرگ منتشر می شود، سرمایه گذاران و معامله گران بازارهای مالی شروع به خارج شدن از بازارهای ریسکی می کنند و این موضوع فشار عرضه را نسبت به تقاضا افزایش می دهد و باعث کاهش قیمت می شود.

 

2- سیاست های انقباضی بانک مرکزی آمریکا

یکی از رویدادهای مهم که در ماه دسامبر سال 2021 میلادی در تقویم اقتصادی مشخص شده است، جلسه رئیس بانک مرکزی آمریکا درباره نحوه کنترل تورم ایجاد شده در اثر سیاست های حمایتی و یا انبساطی بانک مرکزی در زمان شیوع ویروس کرونا است. در این جلسه بسیار مهم نحوه و میزان کنترل تورم ایجاد شده برای ارز دلار مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به اطلاعات منتشر شده طی جلسات قبلی بانک مرکزی ایالات متحده امریکا، تصمیماتی مبتنی بر تدوین سیاست های انقباضی و به بیان دیگر تیپرینگ در دستور کار است.

پیش از این صحبت های آقای پاول بیانگر گذرا بودن تورم موجود در اقتصاد ایالات متحده بود و هم زمان آن ها منتظر رسیدن شاخص اشتغال به میزان مناسب بوده اند تا پس از آن بتوانند با تکیه بر شاخص اشتغال سیاست های انقباضی را با سرعت بیشتری اجرا کنند.

بدین ترتیب به گفته وبسایت Fool افزایش سرعت فرآیندهای سیاست های انقباضی می تواند یک ریسک بزرگ دیگر برای بازارهای مالی و به خصوص ارز دیجیتال بیت کوین ایجاد کند. سیاست های جدید بانک مرکزی برای کنترل تورم در اقتصاد ایالات متحده باعث می شود تا از طریق کاهش عرضه ارز دلار آمریکا در بازار، ارزش دلار افزایش پیدا کند. این افزایش قیمت باعث ایجاد ترس میان سرمایه گذاران بازار های ریسکی شده است و در نتیجه آن افزایش فشار فروش و عرضه بیت کوین در بازار را به دنبال داشته است که شاهد تاثیرات آن در کاهش قیمت ارز دیجیتال بیت کوین هستیم.

 

 

3- ورشکستگی غول مستغلات چین، اورگرند.

 

از دیگر ریسک های بزرگ پیش رو برای تمام بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال اخبار مربوط به ورشکستگی یکی از بزرگترین شرکت های املاک و مستغلات کشور چین یعنی شرکت اورگرند است که تاثیرات احتمال ورشکستگی و عدم بازپرداخت معوقات سرمایه گذاران قابل مشاهده است.

یکی از موتورهای فعال اقتصاد، صنعت املاک و مستغلات است که صنایع بزرگ دیگر مانند فولاد و حتی صنایع خرد نیز با آن ارتباط مستقیم دارند. این یعنی در صورتی که کمپانی اورگرند اعلام ورشکستگی و عدم توانایی در بازپرداخت معوقات خود را به صورت رسمی منتشر کند تبعات اقتصادی جبران ناپذیری در تمام بازارهای مالی را شاهد خواهیم بود.

طبق تحلیل وبسایت Adaas Capital همزمان با انتشار خبر سویه جدید کرونا و صحبت های آقای پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده درباره تدوین سیاست های انقباضی، اخبار منتشر شده درباره افزایش احتمال ورشکستگی این کمپانی بسیار بزرگ، باعث افزایش ریسک در بازارهای مالی و در نتیجه ایجاد ترس در میان سرمایه گذاران شده است که نه تنها باعث کاهش قیمت بیت کوین شده است، بلکه تمام شاخص های بورسی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

 

4 – از دست رفتن سطوح حمایت قیمت بیت کوین

پس از آنکه ارز دیجیتال بیت کوین در تاریخ 10 نوامبر 2021 آخرین سقف قیمتی خود را در محدوده 69 هزار دلار ثبت کرد، یک روند نزولی در قالب اصلاح قیمت شروع به تشکیل شدن کرد. اما در این روند نزولی فشار فروش بیشتر از فشار خرید بود و باعث شد تا قیمت از سطوح حمایت های 60 هزار دلار و 53 هزار دلار که از مهم ترین سطوح حمایتی برای قیمت ارز دیجیتال بیت کوین بوده است عبور کند.

از دست رفتن سطوح حمایت در یک روند صعودی قیمت، بیانگر قدرت بیشتر فروشندگان و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت است. هم زمان با تشکیل روند نزولی پس از ثبت آخرین قله قیمتی برای بیت کوین، اخبار سویه جدید کرونا، افزایش سرعت در سیاست های انقباضی بانک مرکزی آمریکا و همچنین احتمال ورشکستگی کمپانی اورگرند باعث افزایش قدرت فروشندگان و در نتیجه سقوط غیر قابل پیش بینی برای قیمت بیت کوین شده است.

منبع: Adaascapital.com

 

دیدگاه خود را ارسال کنید