تاثیر نور آبی گوشی بر روی چشم چیست و مطالعات چه چیزی را نشان می‌دهند؟

پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

کارونارتین و تیم تحقیقاتی او مولکول‌های شبکیه‌ای را به سلول‌های دیگر بدن از جمله سلول‌های قلب، سلول‌های سرطانی و نورون‌ها نیز وارد کردند. به این ترتیب، وقتی سلول‌های شبکیه‌ای در معرض نور آبی قرار می‌گیرند از بین می‌روند. اگر نور آبی یا مولکول شبکیه‌ای به تنهایی استفاده شود، هیچ تغییری رخ نمی‌دهد. تیم تحقیقاتی کارونارتین همچنین سلول‌های مختلف بدن را در معرض نور سبز، زرد و قرمز قرار داد و جالب است که هیچ نتیجه خاصی مشاهده نشد.

به گفته کارونارتین «سمیّت شبکیه‌ای نور آبی یک امر مسلم است و می‌تواند هر سلولی را از بین ببرد.» این تأثیر تا حدی به این دلیل است که نور آبی در مقایسه با سایر رنگ‌ها طول موج کوتاه‌تر و در نتیجه انرژی بیشتری دارد. این انرژی اضافی می‌تواند دلیل این تغییر شیمیایی باشد که باعث سمیّت سلولی می‌شود.

دکتر مارک فرومر، چشم‌پزشک بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک می‌گوید:

«به نظر می‌رسد نور آبی به سلول‌های شبکیه آسیب می‌زند. اما هنوز مشخص نیست که چه مقدار نور آبی و چه مدت تابش باعث آسیب دیدن سلول‌های بینایی می‌شوند. البته می‌دانیم که این آسیب غیر قابل برگشت است.»

لازم نیست بترسید

علیرغم کشف اینکه ترکیب نور آبی و شبکیه می‌تواند به سلول‌ها آسیب بزند، باید بدانید که این بررسی‌ها در یک محیط آزمایشگاهی به انجام رسیده‌اند، نه در خود چشم.

کارونارتین و تیم تحقیقاتی او این مطالعه را برای درک سازوکار و ​​توانایی نور آبی در از بین بردن سلول‌ها انجام دادند. آنها مطمئن نیستند که این اتفاق در خود چشم هم رخ می‌دهد یا خیر.

کارونارتین در اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت دانشگاه منتشر شد می‌گوید:

«مطالعه ما نشان نمی‌دهد که نور ناشی از دستگاه‌های موبایل یا سایر نمایشگرهای دیجیتال باعث نابینایی می‌شود. اینکه نور آبی موبایل و نمایشگرهای دیجیتال به اندازه محیط آزمایشگاه سمّی است یا خیر، یک سؤال بی‌پاسخ است و همچنان در دست بررسی است».

دژنراسیون ماکولا در تمام سنین رخ می‌دهد، اما احتمال وقوع آن پس از 60 سالگی بیشتر است. با این حال، متخصصان گمان می‌کنند که این عارضه ممکن است با افزایش استفاده از فناوری‌های مرتبط با نور آبی زودتر رخ دهد. بر اساس گزارش بنیاد برایت‌فوکس، در حال حاضر حدود 11 میلیون آمریکایی دچار دژنراسیون ماکولا هستند. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2050 به 22 میلیون نفر برسد. انتظار می‌رود که تا سال 2040 حدود 288 میلیون نفر به این عارضه مبتلا شوند.

شما می‌توانید با اجتناب از نور آبی از خود محافظت کنید، اما این کار ممکن است آنقدرها هم راحت نباشد. نور آبی نه تنها از دستگاه‌های دیجیتال، بلکه از خورشید نیز ساطع می‌شود. همچنین استفاده از گوشی در ساعات شب نیز می‌تواند شدت نور آبی را تشدید کند. نور آبی ساطع‌شده در شب به بخش بسیار کوچکی از چشم اصابت می‌کند. این پدیده در یکی از مطالعات اخیر به استفاده از ذره‌بین در زیر نور خورشید تشبیه شد. نور می‌تواند آنقدر شدید و متمرکز شود که چشم را بسوزاند. بعلاوه، نور آبی این دستگاه‌ها می‌تواند منجر به خشکی چشم شود.

آنجلا بیولز، بنیانگذار و مالک Elite Dry Eye Spa در توسان آریزونا توضیح می‌دهد: «مطالعات ما نشان می‌دهند که افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، آی‌پد و لپ‌تاپ‌، با افزایش دفعات پلک زدن و در نتیجه خشکی چشم همراه است.» به مرور زمان هرچه افراد بیشتر با دستگاه‌های دیجیتال کار کنند، کمتر پلک می‌زنند. بیولز می‌گوید: «این در واقع باعث می‌شود اشک‌ سریع‌تر تبخیر شده و قرنیه خشک شود.»

چندین شرکت فناوری برای مقابله با این پدیده راه‌حل‌های خود را ارائه کرده‌اند. اپل تنظیمات «شیفت شب» را دارد و سامسونگ فناوری «فیلتر نور آبی» را برای کاهش میزان نور آبی ساطع‌شده از صفحات گوشی ارائه می‌کند. فرومر توصیه می‌کند که کاربران باید «به فکر کاهش زمان کار با این دستگاه‌ها باشند» و «در صورت انجام کارهای سنگین با کامپیوتر به چشم‌های خود استراحت دهند».

او توصیه می‌کند که چشم‌های خود را برای مدت کوتاهی ببندید یا به یک نقطه دور خیره شوید تا با شل کردن عضله چشم از شدت فشارهای غیر ضروری کم کنید.

این مطالعه اطلاعات خوبی برای کسانی دارد که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های دژنراتیو چشم هستند، اما دلایل خوبی هم برای محدود کردن زمان قرار گرفتن در معرض نمایشگرها-به‌ویژه پس از غروب آفتاب-برای دیگران ارائه می‌دهد.

نور آبی و خواب: چه ارتباطی دارند؟

خواب یکی از ارکان سلامتی است. با این حال، مردم نسبت به گذشته کمتر می‌خوابند. کیفیت خواب آنها نیز کاهش پیدا کرده است. کم‌خوابی با بیماری قلبی، دیابت نوع 2، افسردگی و چاقی مرتبط است.

استفاده از نور مصنوعی و وسایل الکترونیکی در شب می‌تواند باعث مشکلات خواب شود. این دستگاه‌ها نوری با طول موج آبی ساطع می‌کنند که مغز را فریب می‌دهد تا فکر کنید روز است.

مطالعات نشان می‌دهند که مشاهده نور آبی در شب چرخه‌های طبیعی خواب و بیداری مغز را مختل می‌کند که برای سلامتی بسیار مضر است. فیلتر کردن نور آبی در شب می‌تواند به بهبود خواب شما کمک کند.

نور آبی خواب شما را مختل می‌کند

بدن دارای یک ساعت داخلی است که ریتم شبانه‌روزی شما را تنظیم می‌کند. این ساعت همان چرخه بیولوژیکی 24 ساعته است که بر بسیاری از توابع داخلی اثر می‌گذارد. مهم‌تر از همه اینکه زمان خواب و بیداری شما را تنظیم می‌کند. با این حال، ریتم شبانه‌روزی برای تنظیم خود به سیگنال‌های محیط خارجی-از همه مهم‌تر، نور روز و تاریکی-نیاز دارد. نور آبی حسگرهای چشم شما را تحریک می‌کند تا سیگنال‌هایی را به ساعت داخلی مغز منتقل کنند.

توجه داشته باشید که نور خورشید و نور سفید نیز حاوی ترکیبی از طول موج‌های مختلف هستند که هر کدام مقداری نور آبی دارند. دریافت نور آبی، به‌ویژه از طریق خورشید در طول روز به شما کمک می‌کند هوشیار بمانید و در عین حال عملکرد و خلق‌وخوی شما را بهبود می‌بخشد. تجهیزات نوردرمانی با طیف آبی به درمان افسردگی کمک می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که لامپ‌های آبی خستگی را کاهش می‌دهند و خلق‌وخو، عملکرد و وضعیت خواب کارمندان اداری را بهبود می‌بخشند.

اما لامپ‌های امروزی و دستگاه‌های الکترونیک، به‌ویژه مانیتورهای کامپیوتر مقادیر زیادی نور آبی تولید می‌کنند و اگر در ساعات عصر در معرض نور آنها قرار بگیرید، ممکن است ساعت داخلی بدنتان مختل شود. وقتی هوا تاریک می‌شود، غده پینه‌آل هورمون ملاتونین ترشح می‌کند که به بدن دستور می‌دهد به خواب برود. نور آبی-چه از خورشید و چه از لپ‌تاپ-تولید ملاتونین را مهار می‌کند. بنابراین باعث می‌شود که کمیّت و کیفیت خواب شما کاهش پیدا کند. مهار تولید ملاتونین در ساعات شب با مشکلات سلامتی از جمله سندروم متابولیک، چاقی، سرطان و افسردگی ارتباط مستقیم دارد.

عینک‌های رنگی ممکن است مؤثر باشند

استفاده از عینک‌های کهربایی ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب است. این عینک به طور مؤثر جلوی نور آبی را می‌گیرد. بنابراین، مغز شما این سیگنال را که باعث بیدار ماندن می‌شود، دریافت نمی‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که وقتی افراد از عینک‌های ضد نور آبی استفاده می‌کنند، حتی در یک اتاق روشن یا در حین استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی به اندازه‌ای ملاتونین تولید می‌کنند که انگار در تاریکی هستند.

در یک مطالعه، سطح ملاتونین افراد در شب در نور کم، نور روشن و نور روشن با عینک‌ مقایسه شد. نور روشن تقریباً به طور کامل جلوی تولید ملاتونین را گرفت، در حالیکه نور کم چنین تأثیری نداشت. همچنین وقتی از عینک استفاده شد، همان مقدار ملاتونین تولید شد که در مواجهه با نور کم تولید می‌شد. عینک تا حد زیادی اثر سرکوب‌کننده‌ی نور روشن را خنثی می‌کند. بنابراین، عینک‌های ضد نور آبی باعث بهبود عملکرد خواب و عملکرد ذهنی شما می‌شوند.

در یک مطالعه دو هفته‌ای، 20 نفر از عینک‌های ضد نور آبی و عینک‌های دیگری استفاده کردند که نور آبی را 3 ساعت قبل از خواب مسدود نمی‌کردند. گروه اول افزایش قابل توجهی در کیفیت خواب و خلق‌وخوی خود مشاهده کردند. همچنین مشخص شد که استفاده از این عینک‌ها قبل از خواب به میزان قابل توجهی وضعیت خواب کارگران شیفتی را بهبود می‌بخشد.

در مطالعه دیگری که بر روی افراد مسن مبتلا به آب‌مروارید انجام شد، مشاهده شد که لنزهای ضد نور آبی وضعیت خواب را بهبود می‌بخشند و اختلالات عملکردی را در طول روز کاهش می‌دهند. باید بدانید که همه مطالعات استفاده از لنزها یا عینک‌های ضد نور آبی را تأیید نمی‌کنند. چندین مطالعه به این نتیجه رسیدند که شواهد مطمئنی برای استفاده از آنها وجود ندارد. با این حال، عینک‌های ضد نور آبی مزایای خاص خود را دارند.

سایر روش‌های مهار نور آبی

اگر نمی‌خواهید هر شب از عینک استفاده کنید، چند راه دیگر هم برای کاهش میزان قرار گرفتن در معرض نور آبی وجود دارد. یکی از روش‌های رایج این است که اپلیکیشن f.lux را روی کامپیوتر خود نصب کنید. این اپلیکیشن به طور خودکار رنگ و روشنایی صفحه نمایش شما را بر اساس منطقه زمانی شما تنظیم می‌کند. وقتی هوا تاریک است، کاملا جلوی نور آبی را می‌گیرد و نور نارنجی کم‌رنگی را روی مانیتور می‌اندازد. اپلیکیشن‌های مشابهی هم برای گوشی‌های هوشمند وجود دارند.

همچنین می‌توانید:

  • 1 تا 2 ساعت قبل از خواب تمام چراغ‌های خانه را خاموش کنید
  • یک چراغ مطالعه قرمز یا نارنجی بخرید که نور آبی ساطع نمی‌کند (نور شمع نیز مؤثر است)
  • اتاق خواب خود را کاملا تاریک نگه دارید یا از چشم‌بند استفاده کنید

همچنین بهتر است که در طول روز خود را در معرض نور آبی فراوان قرار دهید. اگر می‌توانید بیرون بروید تا در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در غیر این صورت، تجهیزات نوردرمانی با طیف آبی را امتحان کنید. این دستگاه‌ها یک لامپ قوی دارند که نور خورشید را شبیه‌سازی کرده و صورت و چشم‌های شما را غرقِ نور آبی می‌کند.

جمع‌بندی

برای جلوگیری از نور آبی در ساعات عصر می‌توانید چراغ‌های خانه را کم‌نور یا خاموش کنید یا اپلیکیشنی نصب کنید که نور ساطع‌شده از لپ‌تاپ و گوشی هوشمندتان را تنظیم کند. نور آبی که از گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها و چراغ‌های خیره‌کننده ساطع می‌شود، در ساعات شب جلوی خواب شما را می‌گیرند. اگر سابقه مشکلات خواب دارید، سعی کنید در ساعات عصر از قرار گرفتن در معرض نور آبی خودداری کنید. عینک‌های کهربایی نقش بسزایی در جلوگیری از نور آبی دارند. در مطالعات مختلف به قابلیت این عینک‌ها در بهبود کیفیت خواب اشاره شده است.

منبع: ویت موب

 

دیدگاه خود را ارسال کنید