اخبار بورس| بازار بورس| شاخص بورس

برندگان بورس کالا در هفته گذشته

معامله گران تعداد ۷ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۵۲ گواهی سپرده کالایی را در جریان معاملات هفته گذشته در بازار ابزارهای مالی بورس کالای ایران به ارزش ۲۹۴۳ میلیارد و ۴۹۸ میلیون ریال رقم زدند.

برندگان بورس کالا در هفته گذشته
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار ابزارهای مالی بورس کالای ایران معامله گران تعداد ۷ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۵۲ گواهی سپرده کالایی را بر پایه ۹ دارایی پایه سیمان، سکه طلا، زعفران نگین و پوشال، پسته فندقی و بادامی، برنج، زیره سبز و کشمش سبز معامله کردند و ارزش ۲۹۴۳ میلیارد و ۴۹۸ میلیون ریالی را رقم زدند.

بر اساس این گزارش طی معاملات هفته ای که گذشت، سکه طلا بیشترین ارزش و زعفران نگین بالاترین حجم معاملاتی را رقم زدند.

در جریان این معاملات تعداد ۴ میلیون و ۲۲ هزار و ۹۳۷ گواهی سپرده زعفران نگین به ارزشی بالغ بر ۱۰۰۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون ریال در ۱۹ نماد معاملاتی فعال در حالی خرید و فروش شد تا این دارایی پایه با کسب سهم ۵۴ درصدی از حجم کل معاملات هفتگی در صدر بازار مالی بورس کالای ایران قرار گیرد. این دارایی از نظر ارزش معاملاتی نیز سهم ۳۴ درصدی از کل معاملات را به خود اختصاص داد.

در این هفته ۶۱۱ هزار و ۴۵۵ گواهی سپرده زعفران پوشال در نمادهای معاملاتی انبارهای طلای سرخ و سحرخیز به ارزش ۱۰۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

معامله گران در نمادهای معاملاتی خزانه های بانکی نیز تعداد یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۶۰۰ گواهی سپرده سکه را در نماد خزانه بانک های آینده، رفاه، ملت، صادرات و سامان در حالی به ارزشی بالغ بر ۱۸۱۵ میلیارد و ۴۳ میلیون ریال دست به دست کردند که دارایی مذکور با ثبت این ارزش معاملاتی و کسب سهم ۶۲ درصدی از ارزش کل معاملات در جایگاه نخست بازار خوش درخشید.

در ۱۱ نماد معاملاتی فعال گواهی سپرده سیمان نیز تعداد یک میلیون و ۲۷۶ هزار گواهی سپرده به ارزش تقریبی ۷ میلیارد ریالی در حالی خرید و فروش شد که با توجه به ماهیت کالای سیمان، معاملات گواهی سپرده کالایی برای این محصول برخلاف سایر نمادهای تعریف شده گواهی سپرده کالایی که به صورت پیوسته است، امکان فروش کالای خریداری شده بر روی نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سیمان به صورت یکبار معامله در نظر گرفته شده است. بدین صورت که خریدار کالا ملزم به تحویل محصول از انبار است و امکان فروش اوراق گواهی سپرده برای وی وجود ندارد. همچنین این بازار به صورت خرده فروشی در نظر گرفته شده است و مشتریان با سفارش های کمتر از ۱۰۰ تن امکان حضور در این بازار را دارند. با ثبت این آمار معاملاتی دارایی پایه سیمان ۱۷ درصد از ارزش معاملات هفتگی را به تنهایی رقم زد.

در نمادهای معاملاتی گواهی سپرده برنج طارم ۱۴ هزار و ۵۵۴ گواهی سپرده در حالی فروش رفت که ارزش بیش از ۶.۲ میلیارد ریالی را در نماد انبار شرکت تجارت مازندران در پی داشت.

معاملات ۱۷۵۵ گواهی سپرده زیره سبز نیز در حالی در سه انبار دانش، مینوبذر و کیمیابذر رقم خورد که ارزش این معاملات به حدود ۱.۴ میلیارد ریال رسید.

ارزش معامله ۴۶۰ گواهی سپرده پسته فندقی و بادامی نیز ارزش ۸۷۵ میلیون ریالی را در ۵ نماد معاملاتی رقم زد. دادوستد ۲۹۱ گواهی سپرده کشمش سبز خلیل آباد نیز ارزش بالغ بر ۱۸۹ میلیون ریالی را ثبت کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید